Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speuren een hulpmiddel tegen vuurwerkangst?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Speuren een hulpmiddel tegen vuurwerkangst?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie is helaas, net zoals veel andere honden, pánisch voor vuuwerk. Als ze eenmaal in die angst zit, valt er niets meer mee te beginnen en is het 1 hoopje ellende. Als ze 1 knal hoort gaat ze de tijd erna met geen teen naar buiten en kijkt ze schichtig uit haar ogen :jank:

Maarrr... Van de week waren we op de hondenschool aan het speuren en Bowie was heel geconcentreerd een spoor aan het volgen toen er best hard vuurwerk werd afgestoken en het meest ongelooflijke gebeurde toen, Bowie keek op, en ik zag die oortjes al naar achter gaan en op dat moment ging ik er al helemaal vanuit dat het niets meer werd. Ik gaf haar meteen weer het commando dat ze verder moest en ja hoor, die neus ging weer naar de grond en ze ging verder met speuren :eek:

Tijdens het spoor is het nog 2x voorgekomen dat ze opkeek van het vuurwerk maar kreeg haar net zo makkelijk weer terug om verder te gaan :cheer: :cheer:

Ze was in opperste concentratie en ik was zo ontzettend blij :cheer:

De laatate paar dagen wordt er hier in de buurt al best wat vuurwerk afgestoken en voor m'n gevoel ook zowat in de tuin maar Bowie heeft nog niet zo panisch gereageerd als ze voorgaande keer heeft gedaan. Ze schrikt wel en is voorzichtig maar (nog) wel makkelijk eruit te halen.

Hier ga ik verder mee trainen met Bowie! Van haar angst komt ze niet af en als het eenmaal losbarst ga ik er niet vanuit dat ze dan nog lekker rondloopt maar als we die dagen ervoor al beter doorkomen ben ik al een gelukkig mens :ok:

Misschien een tip voor andere honden die speuren heel leuk vinden en het al een beetje kunnen en angstig zijn voor vuuwerk :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat is ook net de gangbare manier om een hond te helpen aan dat soort dingen te wennen. Eva went aan schieten doordat ik met haar speel en iemand tegelijkertijd een alarmpistool schiet. Ik reageer niet en Eva speelt door. Zo wennen ze honden aan knallen dus ik vraag me af of je haar er niet helemaal vanaf kan helpen. De angst voor knallen is wel een angst voor geluid zonder dat er iets gebeurd. Went dat, dan kan het maar zo weg zijn voor altijd. Met speuren gaat dat dus al prima zeg je en dat heeft ook al effect over de hele linie. Dus als ze echt heel bang is dan zou ik toch eens kijken of er niks aan te trainen is bij haar. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Wat goed Tamara :ok: :ok: :ok:

Saar speelt niet met mij, heeeel soms een heel kort trekspelletje maar in normale omstandigheden is het al geluk hebben als ze dat meedoet...
Ik baal daar met dit soort dingen (angst voor knallen) extra van, want ik kan haar niet met spel minder angstig houden.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Hier kan ik ook Kira afleiden door spelen met de bal daardoor kunnen we nog een betje fatsoenlijk met haar uit
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

MARC_S schreef:Dat is ook net de gangbare manier om een hond te helpen aan dat soort dingen te wennen. Eva went aan schieten doordat ik met haar speel en iemand tegelijkertijd een alarmpistool schiet. Ik reageer niet en Eva speelt door. Zo wennen ze honden aan knallen dus ik vraag me af of je haar er niet helemaal vanaf kan helpen. De angst voor knallen is wel een angst voor geluid zonder dat er iets gebeurd. Went dat, dan kan het maar zo weg zijn voor altijd. Met speuren gaat dat dus al prima zeg je en dat heeft ook al effect over de hele linie. Dus als ze echt heel bang is dan zou ik toch eens kijken of er niks aan te trainen is bij haar. :wink:
Dat dit een gangbare manier is, wist ik, alleen tot op heden had ik niet iets gevonden waar ik Bowie zo gek mee kon maken zodat ze gefocust bleef. Spelen is leuk maar niet zó leuk dat ze dit blijft doen als er iets is zoals een vuurwerkknal. Met een kennis van mij heb ik het vorig jaar ook heel langzaam proberen op te bouwen met een alarmpistool. Ik spelen en spelen met haar, hij stond echt ver weg, 1 knal en er was niets meer mee te beginnen. Ook niet als ik haar heel erg opfokte en wild ging doen zodat ze ook haar frustratie een beetje kwijt kon :wink:

Maar het speuren is zeker iets waar ik in de juiste omstandigheden verder mee wil trainen :ok: Moet er alleen nog even over nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

Bij toeval kom ik er achter dat ik iets gevonden heb waar ze zichzelf helemaal in geeft. Hier had ik namelijk niet zelf over nagedacht :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat fijn Tamara dat je iets hebt gevonden dat kennelijk voor Bowie belangrijk genoeg is :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Vervang in je verhaal Bowie's naam maar door Bayko. In het bos waar we wel vaker speuren wordt regelmatig gejaagd. Bayko vind dat normaal echt niet leuk , maar tijdens het speuren trekt hij zich er niks van aan :ok: Ik heb ook het idee dat hij doordat ie tijdens het speuren merkt dat de wereld niet vergaat door al dat geknal hij veel sneller hersteld als ie nu schrikt van vuurwerk dat afgestoken wordt.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”