Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op commando leren poepen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia kan zowel poepen als plassen op commando. Dit vanaf pup af aan er in gebracht en nu ontzettend handig op bijvoorbeeld de trainingen om aan te geven waar ze mag. Paar minuutjes, gun d'r zoveel mogelijk privacy als mogelijk is en we gaan weer terug. Ook is het bijvoorbeeld makkelijk als ze in eens hele hoge aandrang heeft tijdens een oefening om aan te geven dat ze mag. Of juist niet.

Als ik het commando geef als ze niet moet gaat ze rondjes snuffelend rondjes draaien. Voor mij het teken om d'r bij te roepen en verder te gaan. Zie er niet iets fouts in eigenlijk, heb zelf het idee dat Gaia het behoorlijk prettig vind.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaia schreef:Gaia kan zowel poepen als plassen op commando. Dit vanaf pup af aan er in gebracht en nu ontzettend handig op bijvoorbeeld de trainingen om aan te geven waar ze mag. Paar minuutjes, gun d'r zoveel mogelijk privacy als mogelijk is en we gaan weer terug. Ook is het bijvoorbeeld makkelijk als ze in eens hele hoge aandrang heeft tijdens een oefening om aan te geven dat ze mag. Of juist niet.

Als ik het commando geef als ze niet moet gaat ze rondjes snuffelend rondjes draaien. Voor mij het teken om d'r bij te roepen en verder te gaan. Zie er niet iets fouts in eigenlijk, heb zelf het idee dat Gaia het behoorlijk prettig vind.
Ik heb het mijn honden ook op die manier geleerd :ok:
Ik vind het zelf erg handig :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gaia
Zeer actief

Zelfs Juno begint het door te krijgen en ook hij vind het ontzettend prettig. Zoals iedere hond houd hij van duidelijkheid. Natuurlijk als we aan het lopen zijn mogen ze het allemaal lekker zelf bepalen, maar als ik bijvoorbeeld merk dat ze nog niet geweest zijn is dat zo gepiept inplaats van blijven rondhuppelen of je hond alsjeblieft wat doet. :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Als ik aan het trainen ben weet zowel Gaia als Juno dat het niet getollereerd is om tijdens een oefening of zelfs op het veld te ontlasten. Daarnaast moest ik in het begin nog al eens Gaia bij haar halsband wegtrekken omdat ze te midden van het zoekveld over de voorwerpen heen aan het plassen was. (ja ik lette niet goed op of Gaia had een periode waarop ze alleen los iets wilde doen.) Voor beide niet prettig. Op vreemde lokaties wil zij echt met bijvoorbeeld een training goedkeuring hebben van mij om te mogen ontlasten. Omdat het voor haar onduidelijk is waar ze zich mag ontlasten en waarneer ze echt aan het werk is.

Daarom vinden ze het allebei errug prettig als ze het commando krijgen. :wink:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Blanca heb ik het wel geleerd maar moet zeggen dat het soms wel vreemd overkwam als ik sávonds rond liep en vooral zomers de ramen open stonden en ik roepende ga poepennnnnnnnnnnnn, ga plassennnnnnnnnnnnnnn, er kwam wel eens een kop om de hoek kijken :mrgreen:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Max kan plassen op commando, ik vind het wel handig. Het enige moment waarop ik het gebruik is als we op het punt staan met de auto weg te gaan. Dan hoeven we onderweg tenminste niet te stoppen :wink:
Verder is ze natuurlijk tijdens de wandeling volledig vrij waar en wanneer ze haar behoefte doet (nou ja, niet op de stoep als het even kan).
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

linlin schreef:
Jojoke schreef: ... hondentoilet...
twaalet. zowel ik als mijn honden doen het niet op een twaalet. ik doe het op de w.c. of op de plee, en mijn honden zouden het wellicht kunnen doen op een stukje gras dat als honden-w.c. aangemerkt van gemeentewege zou zijn, zij het niet dat de bazin vindt dat ze mogen schijten waar ze willen, maar niet op de stoep of op andere plekken waar veel mensen lopen.

twaalet. ben je nou helemaal. een beetje decorum, graag. een beetje maar.
:smile: :smile: :smile:

Vandaag op m'n werk nog 'twaaletpapier' zitten veranderen in 'wc-papier' :wink:

Jij hebt vast ook nooit een mantel aan, of een pantalon :mrgreen: Of loopt op het trottoir, of parkeert je wagen ernaast :smile:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vráág het altijd, als ik denk dat het handig is om op dat moment te pissen of te poepen.
De vraag luidt dan: "Moet je ook nog plassen?...Poepen??...
En dan staat hij mij even in diepe overpeinzing aan te kijken alsof hij zo snel niet op een moeilijk woord kan komen, en besluit dan "Ja" (gaat de struiken in), of "Nee" (blijft mij nog wat wezenloos aanstaren met een kop waaruit blijkt dat hij niet begrijpt waarom we daar blijven staan te lanterfanten)
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik vráág het altijd, als ik denk dat het handig is om op dat moment te pissen of te poepen.
De vraag luidt dan: "Moet je ook nog plassen?...Poepen??...
En dan staat hij mij even in diepe overpeinzing aan te kijken alsof hij zo snel niet op een moeilijk woord kan komen, en besluit dan "Ja" (gaat de struiken in), of "Nee" (blijft mij nog wat wezenloos aanstaren met een kop waaruit blijkt dat hij niet begrijpt waarom we daar blijven staan te lanterfanten)
Ik doe een voorstel :wink:
En als ze niet op dat plekje iets wil doen (te vies, te veel andere geurtjes? :denken: ) dan heeft ze zo'n blik bij van jahaaaaaaa ........................maar niet hier op dit grasje hoor :19: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik vraag het ook, "Poepen plassen?" en als ze het dan doet krijgt ze brokje "Braaf poepen plassen!". Is vooral makkelijk als ik ook met dr wil spelen, aangezien ik dat niet op een drollenveld wil doen en het speelveld natuurlijk drollen vrij wil houden. Als ze daarna toch wil poepen duw ik even tegen haar onderkant en zeg ik "Nee, nu niet meer". Zo'n duwtje is overigens al genoeg om het keutelen te stoppen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef:wat is er nu nederlandser aan wc (water closet) dan aan toilet :denken: ?
Het gaat niet om Nederlandser maar om gewoner, niet pseudo-netjes :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bennie
Zeer actief
Border Collie

Inge O schreef:
bennie schreef: Als ze daarna toch wil poepen duw ik even tegen haar onderkant en zeg ik "Nee, nu niet meer". Zo'n duwtje is overigens al genoeg om het keutelen te stoppen.
leuk voor je hond :roll: .
Liever niet leuk voor mijn hond, dan niet leuk voor spelende kids. Ook als je een keutel opruimt, blijven er restjes achter.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Mijn vorige hond kon ook op comando poepen en dat was heel handig.
Als zij druk aan het spelen was met een ander hond vergat zij weleens te poepen. Als ik weg wilde en ik zei: ga poepen......dan ging zij poepen.
Of als ik op een plek was waar zij liever niet wilde maar wel moest omdat bijv de autorit nog lang duurde dan was dat heel erg handig.
Zij poepte ook zonder commando, ik gebruikte het alleen in bijzonder situatie's.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Daarom ben ik nu tegen het propageren van het 'poepen op commando' - omdat je er ook te ver mee kunt gaan.

Ik ga met Inge O mee - ik denk niet dat je door hebt wat je vraagt van je hond als je wilt dat-ie op commando stopt met poepen. Probeer dat eerst eens lekker zelf :roll: voor je dat van je hond vraagt.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Stoppen met poepen op commando :denken:
Nee daar kan ik mij ook niet in vinden.
Het lijkt mij ook niet prettig voor een hond om tijdens het poepen te moeten stoppen, buiten dat is het volgens mij ook niet altijd mogelijk.
Probeer het zelf maar eens...........soms hou je het niet tegen toch?
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
Langhaar schreef: Het lijkt mij ook niet prettig voor een hond om tijdens het poepen te moeten stoppen, buiten dat is het volgens mij ook niet altijd mogelijk.
én het is ongezond.
Volgens mij kunnen ze het hier niet eens :denken:
Ik wil nog weleens een poging doen ze een stukje gras in te trekken als ze met de kont er net naast gedraaid zijn. Of nou ja eigenlijk doet Saar dat alleen :mrgreen: , maar dan trekt ze gewoon een spoor.
En wat leren wij daarvan? Hondje lekker laten zitten dat ruimt makkelijker op dan zo'n heel spoor :mrgreen:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Bonha kan ook op commando poepen, dat wil zeggen, als ze moet. Ze weet keurig de hondentoiletten te vinden, loopt ervoor om en doet dat uit zichzelf. Ze stopt met snuffelen/spelen om naar de toilet te rennen en komt heel trots weer terug. Heb ik haar ooit aangeleerd, omdat ik geen poep wilde rapen.

Inmiddels ben ik daar overheen ;-) en Yanthe leer ik niet meer aan om op het toilet te gaan, ik raap wel. Het is wel handig, omdat Bonha mij erg goed begrijpt en ik haar. Dat wil dus zeggen dat ze niks hoeft, maar dat we wel kunnen communiceren erover :mrgreen: :pffff:.
Ik zeg "ga maar een poepie doen" ,Bonha draal draal stilstaan. "hoef je geen poepie?" draal draal, toch plekje zoeken en poepie doen, óf stilstaan. "ben je klaar dan?" stilstaan als het poepie zich nog aan gaat dienen, met een vaag kwispeltje, en vrolijk mee weglopen als ze niet hoefde.

En als we ergens wandelen, zie ik het aan haar als ze moet. "moet je een poepie??" Stilstaan, hoopvol omkijken en kwispelen. Ik: "ehm (zoeken naar geschikt plekje)...doe maar daar", of gewoon "toe maar, daar is goed, ga maar poepie doen".

En als we na een wandeling geen poepie gedaan hebben en al op huis aangaan vraag ik ook "moet je nog een poepie??" en dan krijg ik weer reactie. Makkelijk hoor!! "moet je nog een plasje doen?" snapt ze ook en dat is handig als we op visite zijn, of als ik wegmoet, zodat ze weet dat we niet langer gaan wandelen, maar dat ze als ze wil nu even moet gaan. Ik heb niet het idee dat ze er onder lijdt, haha. Plassen mag ze overigens overal, en ze heeft inmiddels ook zo langzamerhand door dat Yanthe wel overal mag poepen, dus doet zij het zo af en toe ook elders. Maar ik heb ook de indruk dat ze het wel erg leuk vindt om trots terug te komen van het zellluf naar de wc gaan!! hahahaha :cheer:.

Bijstanders staan altijd stomverbaasd te kijken, want het is de enige hond in het park die er zelfs voor naar de andere kant van het water loopt, haha. Eerst verbaasd dat ik haar laat gaan; ik heel rustig: "neu, ze gaat een poepie doen", de ongelovige blikken van hoe weet je dat nou het zal wel, dan het bewijs en die übertrotse hond, haha, grappig blijft het zeker!

Maar ik zou er niet over peinzen haar te dwingen te poepen, of zelfs te laten stoppen met poepen! Alhoewel dat laatste in de aanleerfase destijds natuurlijk wel voorkwam, maar dan omdat ik haar naar de juiste toilet dirigeerde, waar ze vrolijk verder ging.

ps. Ik heb geen last van het woord toilet, haha. Dat staat ook op het bordje: hondentoilet. Dus. :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge O schreef:
bennie schreef: Als ze daarna toch wil poepen duw ik even tegen haar onderkant en zeg ik "Nee, nu niet meer". Zo'n duwtje is overigens al genoeg om het keutelen te stoppen.
Dan zorg je toch dat ze gepoept heeft voordat je gaat spelen? :denken:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

De hond niet toestaan om te poepen zonder commando (of op een ongeplande plek) vind ik ook te gek voor woorden... :denken:
Beetje raar hoor.
En wat de ''kids'' betreft... dan blijf je toch gewoon ver van speelplekken?

Overigens, mensen, kúnnen honden accuut stoppen met poepen.
Dat hurken van honden komt ook van de wolf; bij gevaar kunnen ze nl. accuut stoppen met poepen en snel wegrennen. (Vandaar die grappige houding; je kunt dan snel opspringen.)
Maar dat betekend niet dat je daar gebruik van hoeft te maken.... ik vind dat bijzonder akelig voor de hond.
Afbeelding
Nakisha
moderator

werkt bij ons net hetzelfde hoor, wij hurken in principe net zo
Tja... maar (de meeste) mensen kunnen toch minder goed ''afknijpen''....

Ik zie mezelf al rennen zeg... :N: Nee dank je.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nakisha schreef:
Overigens, mensen, kúnnen honden accuut stoppen met poepen.
Dat hurken van honden komt ook van de wolf; bij gevaar kunnen ze nl. accuut stoppen met poepen en snel wegrennen. (Vandaar die grappige houding; je kunt dan snel opspringen.)
Maar dat betekend niet dat je daar gebruik van hoeft te maken.... ik vind dat bijzonder akelig voor de hond.
Ik denk dat hele kleine witte pluizenhondjes al te ver van de wolf afstaan :mrgreen: :mrgreen:
Of Saar vertikt het gewoon, maar iig heeft ze er nooit blijk van gegeven te kunnen stoppen met poepen, ook niet als er aan de riem gesleurd wordt, en zelfs niet als ze wordt opgetild. 1 keer mijn jas onder de poep gehad, dus dat optillen doen we nu ook niet meer :N: :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nakisha schreef:De hond niet toestaan om te poepen zonder commando (of op een ongeplande plek) vind ik ook te gek voor woorden... :denken:
Beetje raar hoor.
Dat streef ik ook niet na. Maar met zoveel wandelingen die wij maken vind ik het niet nodig dat er bij wijze van spreken bij ons voor de voordeur gepoept wordt. En dus zeg ik "poepen" als hij zit te poepen en beloon ik het poepen op de gewenste plekken, zoals in het bos of in de struiken. En ik hoop daarmee te bereiken dat hij zich op die gewenste plekken gaat ontlasten en dat hij snapt dat het woord 'poepen' poepen betekent, zodat ik hem eraan kan herinneren als hij nog niet gegaan is in het bos.

Bij plassen zeg ik overigens ook "plassen", om die betekenis aan te leren, maar hierbij zijn er wel plekken waar hij gewoonweg niet mag plassen en dus gecorrigeerd wordt. Ik wil namelijk gewoon niet hebben dat hij tegen de bloembakken en andere spullen van andere mensen aan staat te piesen. En hier beloon ik uiteraard ook voor de bomen en struiken :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge O schreef:
bennie schreef:
Inge O schreef:
Liever niet leuk voor mijn hond, dan niet leuk voor spelende kids. Ook als je een keutel opruimt, blijven er restjes achter.
ik kan daar niet zo goed tegen, zo'n houding van 'alles terwille van de kinderen'. weet je wel goed wat je fysiek van een hond vraagt als die zomaar eventjes op commando moet stoppen met poepen?

als ik een hondendrol opruim blijft er overigens niets noemenswaardigs over - van die paar resterende moleculetjes zullen kinderen ook heus niet dood gaan hoor.
Precies. Is goed voor de weerstand zullen we maar zeggen :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

bennie schreef:
Inge O schreef:
Nou, ik weet niet wat je voert... Maar de keutels zijn hier in de regel kleine, harde bolletjes. Ik zou ze bij wijze van spreken zo in mijn zak kunnen stoppen. Alleen voor 't idee stop ik ze toch maar in een plastiekje :mrgreen:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Geer schreef:[kleine, harde bolletjes. Ik zou ze bij wijze van spreken zo in mijn zak kunnen stoppen. :
oeps, met het regelmatig wisselen van jassen zou je wel eens in de war kunnen raken, zwartopwit ballen of ?? :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nakisha schreef:De hond niet toestaan om te poepen zonder commando (of op een ongeplande plek) vind ik ook te gek voor woorden... :denken:
Beetje raar hoor.
Nouwwwwwwwwwwwww
Zo ver wordt het door de meesten hier niet doorgevoerd hoor als ik het zo lees.

Het is wel handig als ik op een tijdstip waarvan ik weet dat mijn honden zich doorgaans ontlasten een korte "herinnering" kan geven. Op die manier kan ik voor we een wat langer stuk in de auto gaan even de "druik van de ketel" halen zeg maar :mrgreen:
Daar lijkt me niets ongezonds aan eigenlijk :denken:
Alleen maar prettig om niet met volle darmen in een schommelende auto te zitten toch?
Dat vind ik het nut van "poepen en plassen op commando" :ok:

het idee alleen al, dat ze het alleen maar zouden mogen als ik het zeg ......................
Zal je het een keer vergeten te zeggen tijdens een lange wandeling door bos en hei :N:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: het idee alleen al, dat ze het alleen maar zouden mogen als ik het zeg ......................
Zal je het een keer vergeten te zeggen tijdens een lange wandeling door bos en hei :N:
lopen ze daar met samengeknepen billenAfbeelding :mrgreen: .
:smile: :smile:
Ik denk dat ze dan gewoon heel ongehoorzaam worden :F: :ok:
Afbeelding
Nakisha
moderator

de meeste honden al evenmin vrees ik - of heb je daar een studie van bij massa's honden en mensen :mrgreen: ?

HAHAHAHAHHAAHAH... nee, ik denk dat ik dat maar niet ga doen... hihi!! :mrgreen:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Ik geef geen commando om te stoppen met poepen. Ik raak alleen de kont aan voordat ze wil gaan poepen, en daarvoor heeft ze ruim de tijd gehad. Tot nog toe 1 keer voor gekomen, dus ik snap het probleem niet.
Mensen die hier op de plaat voor m'n huis hun hond laten poepen jaag ik weg, ook al ruimen ze het op, ik wil het gewoon niet hebben.
Iets over respect voor andersmans eigendom.

-aanvulling-
En dat ik op een speelveldje ga ballen, is omdat hier geen opruimplicht is en het hondenveld meer een strontveld is geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”