Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto's maken van een hond, die niet in de lens wil kijken...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Whooper is een hond die een enorme hekel aan een camera heeft. Toen ik dan ook dat enorme gevaarte als kado kreeg, was het hek voor hem van de dam.
Aangezichtsfoto's waren een ramp, laten zitten dan vloog hij weg. Kortom, totaal geen vertrouwen in zowel mij als dat ding. Hoe opgelost?
Nooit kwaad worden, langs hem heen fotograferen. Geluk hebben dat een close up een keer wel lukt. Nooit afdwingen door snoepjes etc. omhoog te houden. Hij wordt daar hypernerveus van en slaat gelijk op de vlucht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn beste 'therapie'? De foto's tijdens het eten. Sindsdien heeft hij veel minder vrees voor de digi. Eten is nu eenmaal zijn lust en zijn leven. :mrgreen:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een foto van een hond die recht in de camera kijkt is lang niet altijd mooier dan een foto van een hond die niet recht in de camera kijkt. :wink:

En IK mag dat wel zeggen, als freelance fotograaf. :pffff: :mrgreen:

Het hangt er helemaal vanaf wat voor een soort foto je wilt maken en in welke setting je die foto maakt. Persoonlijk vind ik foto's waar een hond duidelijk geposeerd recht in de lens kijkt niet mooi. Een hondenfoto is voor mij mooi als er spontaniteit in zit. Dat maakt een foto dynamischer dan een statisch recht toe, recht aan portret.

Maar als je echt graag een foto maakt van Beike die recht in de lens kijkt, dan kun je dat het beste van een afstand doen. Dus op een onopgemerkt moment, zodat Beike niet doorheeft dat je hem aan het fotograferen bent.

Maar als je een mooie kopfoto wilt hebben bijvoorbeeld, dan kan misschien iemand helpen door letterlijk naast / tegen de camera een hondenkoekje te houden (of iets anders dat Beike heel lekker vindt). Dan heb je een grote kans dat Beike ineens heel geïnteresseerd richting de camera kijkt.

Frenk, die tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het moment dat de camera de foto ook maakt is niet in te stellen. Bij oudere camera's is die tijd (shutterlag) langer dan bij modernere camera's.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Muk schreef:Frenk, die tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het moment dat de camera de foto ook maakt is niet in te stellen. Bij oudere camera's is die tijd (shutterlag) langer dan bij modernere camera's.
Ik kan me voorstellen dat die shutterlag juist bij het fotograferen van dieren juist zo kort mogelijk moet zijn, of niet? En welke 'commerciele' en nog enigzins betaalbare camera zou jij (of andere foto-deskundigen) een beginneling aanraden? Ik zat te denken aan de Panasonic FZ18 of die nieuwste Sony met die kantelbare lcd (weet het typenummer niet uit mijn hoofd). Op mijn werk hebben wij de Panasonic FZ 8 en die vond ik bijzonder gebruiksvriendelijk.
Is dat wat of zijn er beteren?
Afbeelding
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef: Persoonlijk vind ik foto's waar een hond duidelijk geposeerd recht in de lens kijkt niet mooi.
* hoest..kuch* Mompelt wederom iets over onderschriften ;-)
Hahaha, Jaymz kijkt wel heel lief in mijn onderschrift, maar ik vind het zeker niet een van de mooiere foto's. :mrgreen:
Muk

Frenk schreef:
Muk schreef:Frenk, die tijd tussen het indrukken van de ontspanknop en het moment dat de camera de foto ook maakt is niet in te stellen. Bij oudere camera's is die tijd (shutterlag) langer dan bij modernere camera's.
Ik kan me voorstellen dat die shutterlag juist bij het fotograferen van dieren juist zo kort mogelijk moet zijn, of niet? En welke 'commerciele' en nog enigzins betaalbare camera zou jij (of andere foto-deskundigen) een beginneling aanraden? Ik zat te denken aan de Panasonic FZ18 of die nieuwste Sony met die kantelbare lcd (weet het typenummer niet uit mijn hoofd). Op mijn werk hebben wij de Panasonic FZ 8 en die vond ik bijzonder gebruiksvriendelijk.
Klopt, de shutterlag wil je zo kort mogelijk hebben voor hondenfotografie. Van de modellen compactcamera's weet ik helaas niet zoveel details, maar de modellen die jij noemt zijn volgens mij wel goed. Maar eigenlijk kun je met alle modernere compactcamera's mooie hondenfoto's maken. Als je een camera van een echt cameramerk koopt (geen Aldicamera bijvoorbeeld, want die hebben een vrij korte levensduur over het algemeen) dan kun je eigenlijk geen misser maken.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als ik een foto wil van Felix die in de lens kijkt moet ik hem laten schrikken als hij slaapt en dan meteen afdrukken.
Anders lukt het niet.
:mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:Als ik een foto wil van Felix die in de lens kijkt moet ik hem laten schrikken als hij slaapt en dan meteen afdrukken.
Anders lukt het niet.
Nou, waar wacht je op. :mrgreen:
Hij moet eerst slapen :19:
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef:
Nanna schreef:
Muk schreef: Persoonlijk vind ik foto's waar een hond duidelijk geposeerd recht in de lens kijkt niet mooi.
Hahaha, Jaymz kijkt wel heel lief in mijn onderschrift, maar ik vind het zeker niet een van de mooiere foto's. :mrgreen:
Ik wel :pffff:
Ik heb zelf een Newfoundlander gehad en herken heel veel van het ras in jouw hond zijn kop. Het is de échte NF uitdrukking. Lief, zacht en een tikkie onbenullig ;-) Een prachtfoto.
Dank je.
Deze foto is trouwens ook van een afstand gemaakt op een onbewaakt ogenblik (met een telelens) want Jaymz kijkt ook nooit recht in de lens.

Maar echt geposeerde foto's missen voor mij wat spontaniteit en dat zie ik persoonlijk liever. :mrgreen: Maar zoveel mensen, zoveel smaken. Als ik foto's maak voor anderen, dan kijk ik niet alleen naar wat ik wil, maar vooral naar wat anderen willen. En dat verschilt soms behoorlijk. :mrgreen: Is niets mis mee, smaken verschillen nu eenmaal.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Jaap* schreef:Als ik een foto wil van Felix die in de lens kijkt moet ik hem laten schrikken als hij slaapt en dan meteen afdrukken.
Anders lukt het niet.
Nou, waar wacht je op. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat ik liever zou willen weten is hoe je foto's maakt waarbij ze niet in de lens kijken :?

Ik heb een paar van die types hier, dat zijn net middeleeuwse piskijkers!
Zodra ze de camera zien stoppen ze die grote dikke neuzen zo ongeveer IN de lens!

Ik heb liever foto's waar ze langs de lens kijken inderdaad, of nog liever peinzend in de verte.
Dus ik zit regelmatig te zitten, in afwachting van interessantere zaken dan ikzelf en de camera.

TS heeft trouwens een heel leuke camera volgens mij, maar wellicht iets weinig geduld om lang in het gras te zitten? ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Haha, ik heb ook honden die mij vaak blijven aankijken zo van 'gaat er nog wat gebeuren' als ik stil ga zitten of staan om ze op de foto te krijgen. Vooral Boy is daar goed in.
Vaak hou ik ze dan voor de gek door te zeggen 'wie komt daar aan' of iets dergelijks, daar trappen ze meestal wel in.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Mi
Actief

Ongelezen bericht door Mi »

Ik laat mijn hond altijd zijn ding doen en wat ik vooral als onervaren fotocamera gebruiker doe is juist niet van te voren bedenken hoe ik de hond er op wil hebben....simpelweg omdat dat vrijwel niet lukt precies zoals je wil.
Ik laat m'n hond zijn ding doen en ik schiet zo mijn plaatjes en daar zitten vaak leuke tussen vind ik zelf :oops: :mrgreen:
Frenk schreef: Ik kan me voorstellen dat die shutterlag juist bij het fotograferen van dieren juist zo kort mogelijk moet zijn, of niet? En welke 'commerciele' en nog enigzins betaalbare camera zou jij (of andere foto-deskundigen) een beginneling aanraden? Ik zat te denken aan de Panasonic FZ18 of die nieuwste Sony met die kantelbare lcd (weet het typenummer niet uit mijn hoofd). Op mijn werk hebben wij de Panasonic FZ 8 en die vond ik bijzonder gebruiksvriendelijk.
Ik ben absoluut geen fotodeskundige en ik ken de sony overigens ook niet, maar ben een gebruiker van de fz8.
Sowieso maakt het qua gebruiksvriendelijkheid niet zoveel uit welke panasonic je kiest overigens, ze zijn tot dusver allemaal heel gebruiksvriendelijk en de fz18 blijkt van wat ik van gebruikers hiervan heb begrepen ook een goede en fijne camera te zijn.
De fz8 heb ik gekozen omdat hij ongeveer een jaar geleden als hoogste scoorde bij de consumentenbond wat betreft meerzoem compact camera en niet onbelangrijk; zeer betaalbaar was/is.
Aangezien ik eerst wil weten of ik veel doe met fotografie en wil weten of ik de functies van zelf instellen onder de knie ga krijgen voordat ik me een smak geld er tegenaan gooi voor een spiegelreflex heb ik deze aangeschaft.
Kom ik op het punt dat ik er voor een amateurtje een beetje de zelf in te stellen functies lichtjes doorkrijg, dan wil ik eens gaan kijken naar een spiegelreflex.
Kijk anders ook eens op kieskeurig.nl hier staan de specificaties en ook bij populaire fototoestellen veel ervaringsverhalen.
Laatst gewijzigd door Mi op 26 okt 2008 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

ik denk dat het niet in de lens willen kijken ook vooral te maken heeft met dat je de hond er direct mee aanstaart waar niet iedere hond van houd. met een digitale camara en schermpje hoef je het toestel niet perse recht voor je te houden. probeer eens te fotograveren met je arm ver van je af opzij ofzo. Dan is het misschien wat minder eng omdat je niet naar hem staart en gewoon heeeeeeeeel veel foto's maken, zit er vanzelf wel een bij waarbij hij in de lens kijkt
Muk

Nanna schreef:
Voorbeeld met foto's van stilstaande honden.
Wat ik persoonlijk niet zulke mooie foto's vind, omdat de spontaniteit ontbreekt is bijvoorbeeld deze foto. technisch is deze foto prima en dit soort foto's worden wel veel gevraagd, maar ik mis het spontane eraan.

Foto is hier te zien in dit linkje, vanwege de grootte. Is een kopfoto gemaakt tijdens een behendigheidstraining van Duitse herders. Geposeerd.

Wat ik veel leuker vind en ook veel meer van hou zijn de spontane, niet geposeerde foto's zoals deze foto die ook in een linkje staat vanwege de grootte. Is een kopfoto gemaakt tijdens het waterwerken van Newfoundlanders. Maar heel anders dan de eerste foto. Niet geposeerd.

Als het om actiefoto's gaat hangt het er ook vanaf. Maar actiefoto's zijn over het algemeen niet geposeerd, dus daar zit dan ook eigenlijk altijd wel spontaniteit in.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Nanna schreef:
MoniqueDM schreef: Dat heeft helemaal geen éne reet met hondenkennis te maken Nanna.
Dat heeft te maken met de juiste apparatuur en het juiste moment van vastleggen.
Jenny is een hond die echt niet gaat zitten poseren, maar ik pik de momenten eruit waarop ze voor mij net fraai genoeg voor de lens staat of zit, zonder dwang of (vooral) zonder satéprikkers.
Ofwel: ik fotografeer de honden gewoon zoals ze zijn :ok: .
Al heb je apparatuur van 10.000 euro, dan nog kan een hond het verdommen om niet in de peperdure lens te kijken ;-)
Als ik een foto wil waarbij de hond in de lens kijkt, dan kijkt ie in de lens. Dan gaat de lade met truukjes open en natuurlijk een rijkelijke beloning daarna. :ok:
Het heeft wel degelijk met hondenkennis te maken, een goede inschatting weten te maken hoe en op welke manier de hond reageert, daar ligt de basis voor een schitterende foto :ok:
En shoot me maar welke idioot prikkert onder dwang :roll:
Onmogelijk want dan krijg je nooit die relaxte bekkies zoals je bijv. ziet op alle foto's van Nanna waarop ik precies zie hoe haar honden zijn :wink:
Dus jouw opmerking Monique DM vind ik niet alleen bijzonder dom maar ook nog eens getuigen van een typisch gevalletje van wat zijn de druiven weer bijzonder zuur :smile:
Tja je kan foto's maken of je kan het niet :mrgreen:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Muk schreef:Een foto van een hond die recht in de camera kijkt is lang niet altijd mooier dan een foto van een hond die niet recht in de camera kijkt. :wink:
Dat ben ik 'fototechnisch' met je eens, maar ik vind die grote dikke lompe kop van mijn Whoop recht in de camera dus geweldig! :ok:
Zo af en toe zitten die ook in mijn collectie uitvergrotingen.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Addy schreef:
Nanna schreef:
MoniqueDM schreef: Dat heeft helemaal geen éne reet met hondenkennis te maken Nanna.
Dat heeft te maken met de juiste apparatuur en het juiste moment van vastleggen.
Jenny is een hond die echt niet gaat zitten poseren, maar ik pik de momenten eruit waarop ze voor mij net fraai genoeg voor de lens staat of zit, zonder dwang of (vooral) zonder satéprikkers.
Ofwel: ik fotografeer de honden gewoon zoals ze zijn :ok: .
Al heb je apparatuur van 10.000 euro, dan nog kan een hond het verdommen om niet in de peperdure lens te kijken ;-)
Als ik een foto wil waarbij de hond in de lens kijkt, dan kijkt ie in de lens. Dan gaat de lade met truukjes open en natuurlijk een rijkelijke beloning daarna. :ok:
Het heeft wel degelijk met hondenkennis te maken, een goede inschatting weten te maken hoe en op welke manier de hond reageert, daar ligt de basis voor een schitterende foto :ok:
En shoot me maar welke idioot prikkert onder dwang :roll:
Onmogelijk want dan krijg je nooit die relaxte bekkies zoals je bijv. ziet op alle foto's van Nanna waarop ik precies zie hoe haar honden zijn :wink:
Dus jouw opmerking Monique DM vind ik niet alleen bijzonder dom maar ook nog eens getuigen van een typisch gevalletje van wat zijn de druiven weer bijzonder zuur :smile:
Tja je kan foto's maken of je kan het niet :mrgreen:
Hoor wie het zegt :roll: .

Als ik jouw woorden zou moeten geloven Addy, dan zou dat betekenen dat een professioneel fotograaf die geen honden bezit, geen hondenfoto's kan maken. Het tegendeel is waar.
En even over dat prikkeren: wel eens een hond gezien die spontaan op een wipkip klimt en daarop staat te poseren? Ik niet :wink: .
Over zuur gesproken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia voor zichzelf dingen laten doen betekend eigenlijk hetzelfde als zo dicht mogelijk bij baasje kijken wat die camera nou is. Als zij klaar is komt Juno met z'n lompe lijf en echt 10 minuten op je knieen is niet te doen bij deze honden. Je ligt namelijk zo onderuit.

Echter nu heb ik het antwoord voor het prikkeren. Je zorgt er gewoon voor dat iemand met de andere hond aan het spelen is. Dan krijg je namelijk dit:

Afbeelding

Als resultaat. Dat schiet beter op toch?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Re: Foto's maken van een hond, die niet in de lens wil kijke

Ongelezen bericht door marian* »

doggy schreef:Zoals de titel al zegt....

Hoe doe je dat???

Afleiden helpt niet, meneer wil het gewoon niet :mrgreen:
Zorgen dat je op één of andere manier "interessant" bent voor je hond en om het nog interessanter en leuker te maken neem je een koekje,speeltje of wat dan ook in de ene hand en de camera in de andere(als je alleen bent).
Zodra je hond dan de juiste blik heeft druk je het knopje in.
Liefst niet van bovenaf fotograferen,maar op hondenooghoogte.Op deze manier hoeft je hond niet eens strak te poseren,maar dat kan natuurlijk wel.
En wat dat al dan niet poseren betreft is het toch ieder zijn meug?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Addy

Nanna schreef:Maar goed, de vraag was: hoe krijg ik hondjelief zo ver dattie peinzend in de lens tuurt.
Nog tips?
een lappie pens aan zijn oren nieten, moet je kijken hoe mooi dat koppie gaat staan :mrgreen:
Addy

MoniqueDM schreef:Hoor wie het zegt :roll: .

Als ik jouw woorden zou moeten geloven Addy, dan zou dat betekenen dat een professioneel fotograaf die geen honden bezit, geen hondenfoto's kan maken. Het tegendeel is waar.
En even over dat prikkeren: wel eens een hond gezien die spontaan op een wipkip klimt en daarop staat te poseren? Ik niet :wink: .
Over zuur gesproken.
Inderdaad, beroepsmatig zullen de foto's prima zijn maar de spirit die je in de foto's van echte hondenmensen zoals Nanna en bijv. Huts en Longfields ziet die zal ontbreken :wink:
Het maken van een foto heeft met passie te maken en als de passie ontbreekt omdat een fotograaf niets met honden heeft dan zijn de foto's naadje, dat kan je zelf toch ook wel bedenken :wink:
En waarom zou die hond spontaan op die wipkip moeten springen, wat ik veel knapper vind is dat de hond dat dus leuk vind om te doen voor zijn baasje, dat geeft aan dat er een geweldige band is tussen baas en hond, ook dat had je kunnen weten en dat zie je weer terug op de foto :roll:
Het feit alleen al dat er zoveel mensen op Nanna's fototopics reageren zegt toch al genoeg :19:
Dat doen ze namelijk omdat haar foto's eruit springen :ok:
Laatst gewijzigd door Addy op 27 okt 2008 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Moos schreef:
Afbeelding

Die kende echt nog geen blijf commando toen hoor :mrgreen: Ik heb daar de hele middag op de grond gelegen met mijn goedkope cameraatje :mrgreen:
Toen Beike pup was, kon ik ook mooie foto's maken, maar nu is dat moeilijker.
Hij heeft nu echt een hekel aan de lens :mrgreen:
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Addy schreef:
Inderdaad, beroepsmatig zullen de foto's prima zijn maar de spirit die je in de foto's van echte hondenmensen zoals Nanna en bijv. Huts en Longfields ziet die zal ontbreken :wink:
Het maken van een foto heeft met passie te maken en als de passie ontbreekt omdat een fotograaf niets met honden heeft dan zijn de foto's naadje, dat kan je zelf toch ook wel bedenken :wink:
daar ben ik het mee eens, hoeveel dierenwinkels houden er aktie met gratis fotos?
fotograaf doet z'n best, fototechnisch vast wel goed, maar de meeste honden staan er allerbelabberts op.
Of rond dierendag, akie in de fotozaak, duur betaalde fotos, maar je hond staat er niet "lekker"op, er zit vaak geen goede uitstraling in.
En 'n fotograag met passie voor honden, kennis van hoe een hond in elkaar zit, maakt wel pakkende plaatjes :ok:

(laatst weer een gratis foto van de hond, goede man heeft 2 series gemaakt, maar er zat geen enkele foto bij die waarvan ik dacht, ja dat is mijn hond, uiteindelijk de minst lelijke maar uitgezocht)
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Ik vind beide mooi.
En bij een mooie kopfoto vind ik persoonlijk mooier als de hond in de lens kijkt voor de uitrdrukkingen.
VB.
Afbeelding
hmm alloewel?
Afbeelding
Buiten vind ik het dan weer mooi als de hond zich ergens op focust.
VB.
Afbeelding

Als ik wil dat de hond me aankijkt en hij heeft geen zin doe ik een snoepje in mijn mond!
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Foto's van een hond die ergens gefixeerd naar kijkt en niet in de lens kijkt kunnen prachtig zijn.
Ik vind dit een heel mooie foto van Julia, alleen jammer dat het niet buiten is gemaakt.
Afbeelding

En deze vind ik ook prachtig, lekker dromerig.
Afbeelding

Helaas heb ik nog geen ECHT mooie foto's van de honden.
Ik ben totaal niet tevreden over mijn simpele camera, en heb daarom ook geen zin meer om foto's te maken.
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:
Paulala schreef: Helaas heb ik nog geen ECHT mooie foto's van de honden.
Ik ben totaal niet tevreden over mijn simpele camera, en heb daarom ook geen zin meer om foto's te maken.
Als bovenstaande twee foto's met die camera zijn gemaakt, vind ik het alleszins meevallen. Ze zijn mooi scherp.
Helaas heb ik voor elke scherpe foto, minstens 30 onscherpe!
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Hier keek Dusty toevallig net recht in de camera,na een aantal mislukte pogingen van mijn kant :)

Afbeelding
Op zich vind ik het best een leuke foto,maar ik hou zelf meer van foto's van de zijkant genomen,zoals deze van Bob:

Afbeelding

En actie foto's vind ik ook altijd veel uitstraling hebben,zoals deze van Stef ten voeten uit:

Afbeelding
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Mojuan
Zeer actief

Nanna schreef:
Paulala schreef:
Ik ook ;-) Je fotografeert uiteindelijk geen doodstille paddestoel maar een hond.
Dat snap ik, maar ik bedoel dus dat ik 30 onscherpe foto's overhoud waar ik niet tevreden over ben. En maar 1 goede.
En dan heb ik een stuk of 150 foto's in totaal gemaakt.
Ik kan bijvoorbeeld ook geen insecten op de foto zetten met dit ding, onmogelijk.
En mijn muizen lukt nog net, maar echt niet mooi.
Muk

Nanna schreef:
Paulala schreef:
Nanna schreef:
Paulala schreef: Helaas heb ik nog geen ECHT mooie foto's van de honden.
Als bovenstaande twee foto's met die camera zijn gemaakt, vind ik het alleszins meevallen. Ze zijn mooi scherp.
Ik ook ;-) Je fotografeert uiteindelijk geen doodstille paddestoel maar een hond.
Ja, bij bewegende onderwerpen zoals een hond is het risico op onscherpe foto's (dat de foto helemaal onscherp is, of dat het scherpe deel op de verkeerde plek ligt in de foto) een stuk groter. Dus dat je dan onscherpe foto's ertussen hebt is helemaal niets om je voor te schamen.

De satéprikacties van Nanna vind ik altijd wel leuk. Het zijn misschien geen topfoto's in de zin dat die zooooo ontzettend mooi en perfect zijn, maar dat hoeft ook helemaal niet. Een foto is goed als je er langer dan een seconde naar blijft kijken of dat de foto een emotie opwekt bij je.
De prikacties van Nanna doen mij altijd (glim)lachen dus dan is het voor mij een goede foto. Daarnaast blijf ik er altijd langer na kijken vol bewondering, want zelfs met 1 hond krijg ik dat niet voor elkaar. :mrgreen:

Ik denk dat als je in de fotohoek een topic opent met je mooiste hondenfoto (waar iedereen dus zijn / haar mooiste hondenfoto in mag posten) dat je heel veel verschillende soorten foto's terug zal zien. Zelfs een foto die technisch niet goed is kan heel mooi zijn voor iemand. Stel dat dat net de laatste foto van een hond is, dan hecht je daar veel meer waarde aan de foto dan een buitenstaander. Het is dus ook smaakgebonden. En dan kan de gevorderde fotograaf / kenner of de prof fotograaf er wel een andere smaak op nahouden (zoals Monique zegt, dat klopt ook wel voor een deel), het gaat er uiteindelijk om of de foto aanspreekt bij de persoon voor wie die uiteindelijk gemaakt is.

Om de week maak ik foto's bij het waterwerken met onze hond. Die foto's maak ik van alles wat er zo'n beetje gebeurt. En een aantal daarvan zet ik op mijn website neer, zodat de personen die daar deelnamen de foto's eraf kunnen halen voor eigen gebruik. Afgelopen keer heb ik foto's gemaakt van een pup (die krijgen altijd extra aandacht bij mij, want daarvoor zijn ze gewoon te onweerstaanbaar :mrgreen: ). Diegene die ik ontzettend mooi vind, vind de eigenaar van de pup zelf weer minder mooi. De eigenaar vindt van de laatste reeks een kopfoto weer de mooiste. Een foto kan artistiek nog zo mooi zijn, zolang de persoon voor wie de foto bedoeld is de foto niks aan vindt, is de foto waardeloos.

Oja, de mooiste hondenfoto die ik heb gemaakt is helaas niet van mijn eigen hond genomen. Dus nu moet ik mijn allermooiste hondenfoto nog overtreffen door een betere foto van Jaymz. :mrgreen:
Niek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011

Ongelezen bericht door Niek »

Een hond die niet wil kijken . . . het moet niet gekker worden.
Ik denk zoals al eerder gezegd, dat het belangrijk is om door te schieten, gewoon die knop indrukken en ingedrukt houden......
Hoge toontje wil nog wel eens helpen, maar ook niet zo dat de hond in de lens wil......
Wat is nu mooi, in de lens of er niet in, geposeerd of juist niet. Daar zit volgens mij niet veel verschil in.
Het is net als met 'normale' portretten als het mooi is is het goed, het moet werken. Te geposeerd is niet mooi......

Soms komt een hond mooier uit als deze niet in de lens kijkt omdat de kop dan niet 'platgedrukt' wordt. . Bepaalde lenzen kunnen dicht bij ook erg vertekenen, verder weg met een lange lens is dan beter.
Een ander tip: fotograferen die je niet even, maar altijd. Dus neem die camera zo veel mogelijk mee....Altijd dus.....

Hier een langskijkende Bob.....Hier kan je goed zien hoe 1 en ander in elkaar steekt.....

Afbeelding

Hier kijken ze juist zeer aanwezig in de lens.....zo van: Gaan we eindelijk spelen........

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”