Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

melamine nu ook in hondenvoer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Ik heb liever een hond die altijd smuldier eet dan altijd brokken :pffff:

Ik kan niks goeds aan brokken verzinnen.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik heb eens een nest pups puppymelk gegeven en die pups kregen zwarte ontlasting daarvan. Daarop heb ik meteen de vertegenwoordiger laten komen van het merk wat ik gaf en foto's gemaakt van de ontlasting. Hij maakte toen een flesje klaar met die melk en vond zelf meteen dat het niet goed rook en adviseerde ons een klacht in te dienen bij de fabrikant. Dat hebben we gedaan en we hebben meteen de melk laten onderzoeken bij twee laboratoria. Daar is niks uitgekomen. Maar de fabrikant heeft ons na veel heel en weer getelefoneer en geschrijf, toch schadeloos gesteld door voer te geven en we moesten iets tekenen waarin stond dat we dit niet zouden melden in welke media dan ook.
Een paar maanden later was de vertegenwoordiger ontslagen.

Nu denk ik dat dit wel eens met melamine te maken zou kunnen hebben. Maar dat is achteraf gepraat natuurlijk. Ik kom hierop omdat ik lees dat in 2006 al zaken bekend geraakt zijn en dit speelde zich af in begin 2006.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Maar vleesmeel, zelfs al zou er 'kwaliteits vleesmeel' bestaan met 'hoogwaardige eiwitten', waar ik absoluut niet in geloof, is al niet hoogwaardig meer op het moment dat het verhit wordt.
Ik ben absoluut geen Smuldier fan, maar ik denk dat dit 'hoogwaardiger' is dan een gemiddelde brok. Ook al heb je daar wel een punt wat de inhoud betreft.
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Maar vleesmeel, zelfs al zou er 'kwaliteits vleesmeel' bestaan met 'hoogwaardige eiwitten', waar ik absoluut niet in geloof, is al niet hoogwaardig meer op het moment dat het verhit wordt.
dat bestaat er zeer zeker, maar het zal, net zoals smuldier en aanverwanten, niet van biefstuk zijn gemaakt :mrgreen: .

Precies, dan zijn we het toch ergens over eens. :mrgreen:

dat verhitten was een reactie die ik al verwachtte, maar eet jij je karbonade dan rauw?
Vergelijk het verhittingsproces van een karbonade met die van een gemiddelde brok. Daar zit nogal wat verschil in. Zeker als je erop moet vertrouwen dat de mineralenwerking van zo'n verhitte brok nog intact moet blijven. Dat is al niet meer intact als je gaat verhitten op het laagste procedee van 75 g/c. Ook wij 'moeten' alles rauw om het goed opneembaar te maken tegenwoordig, he....
Ik eet overigens geen varkensvlees... :neenee:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
daar kan je gelijk in hebben (in het percentage graan dan), maar ik doelde vooral op het feit dat er géén vlees zou inzitten. om te beginnen moet je dan al 'vlees' definiëren, want alle hondenvoer is afval en in de ene brok of kvv zal nog relatief hoogwaardig eiwit zitten, in het andere alleen bindweefsel, pezen enz.
liever vleesmeel van hoogwaardige eiwitresten dan 'vlees' van laagwaardig afval - de term 'vleesmeel' doet me dus niet zoveel.
liever kwalitatief goede brok dan kwalitatief slechte kvv.

goede kvv is uiteraard het beste, dat staat buiten kijf.
Of zelf samenstellen. :wink: Dan weet je wat je geeft (qua percentage bot, orgaan, spier), diersoorten, herkomst bijv. scharrel/biologische vlees.

En ik denk ook dat er in heel veel kvv's toch vooral orgaan en pezen, vellen, kraakbeen etc. verwerkt wordt. Dat kan ook bijna niet anders gelet op de prijzen van sommige kvv's.
Ik ben inmiddels niet zo heel erg duur uit (ik koop groot in, heb af en toe leuke 'dealtjes') maar dat kost wel tijd en moeite, maar zo goedkoop als sommige kvv's zijn, daar kan ik met zelf samenstellen niet tegenop.
En dat zegt ook wat over de kwaliteit, denk ik... :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Vergelijk het verhittingsproces van een karbonade met die van een gemiddelde brok. Daar zit nogal wat verschil in. Zeker als je erop moet vertrouwen dat de mineralenwerking van zo'n verhitte brok nog intact moet blijven. Dat is al niet meer intact als je gaat verhitten op het laagste procedee van 75 g/c. Ook wij 'moeten' alles rauw om het goed opneembaar te maken tegenwoordig, he....
ik nam zomaar een karbonade als voorbeeld, maar had net zo goed kip of ragoût kunnen nemen, dat moet veel langer en veel sterker verhit.

Ik eet vaak rauwe kip.............. :pffff:

zoals de oermensen braadden en kookten (volle vuren of uren in de hete as liggen) lijkt me nou ook niet meteen eventjes om en om in de pan.
en toch hebben we het als oermens tot nu gered, ondanks verhitting.
Gut....dat doe ik hier nu nog steeds....
Ik denk dat onze 'mazzel' hierin is dat wij de keuze hebben om zo divers mogelijk te kunnen eten. Als ik mezelf naga, bestaat het eten van onszelf uit zowel sterk verhit (bepaald vlees), als kort verhit (groente) tot rauw (rauwkost etc.). Een huisdier heeft hierin geen keuze als het enkel brokvoeding krijgt. Dat is iets wat opgelegd wordt door de mens. Als zo'n dier zelf de keuze had, wist het zelf heel goed wat gezond voor hem is. :wink:
Golden Stanley

Rami schreef:Of zelf samenstellen. :wink: Dan weet je wat je geeft (qua percentage bot, orgaan, spier), diersoorten, herkomst bijv. scharrel/biologische vlees.
Precies! :ok:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: aan het vetgedrukte twijfel ik...
Ik ook wel eens. Als ik zie hoe ze hier reageren op zoet! Vooral Silka. Als we iets van toetjes, koekjes of chocola eten, is ze er echt als de kippen bij. Het is niet goed voor haar, maar als ze echt het zelf voor kiezen zou hebben, zou ze, denk ik, vooral dingen met suiker eten. :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Rami schreef:
Inge O schreef: aan het vetgedrukte twijfel ik...
Ik ook wel eens. Als ik zie hoe ze hier reageren op zoet! Vooral Silka. Als we iets van toetjes, koekjes of chocola eten, is ze er echt als de kippen bij. Het is niet goed voor haar, maar als ze echt het zelf voor kiezen zou hebben, zou ze, denk ik, vooral dingen met suiker eten. :wink:
Voor mij blijft een hond vooral nog een opportunist. Mijn honden eten bijkans alle ongezonde dingen die los en vast zitten, mochten ze die kans krijgen. Volgens Juliëtte de Baïracly Levi zou een eigenaar elke hond in de natuur de kans moeten geven zichzelf te 'herontdekken'. Om er dan achter te komen dat zij heel goed in staat lijken te zijn om zaken te vergaren, die bijdragen aan hun gezondheid. Een instinctief vermogen om dat zelf te regelen en te ontwikkelen. In die context had ik mijn opmerking bedoeld. Zo ken ik een hondje dat pertinent weigert om brokvoeding (wat voor kwaliteit dan ook) en blikvoeding te eten. Rauwe voeding slikt ze als zoete koek. Is een pupje dat nooit eerder dergelijke voeding heeft gehad. Maar instinctief weet zij wel wat 'goed' voor haar is.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Golden Stanley schreef:Zo ken ik een hondje dat pertinent weigert om brokvoeding (wat voor kwaliteit dan ook) en blikvoeding te eten. Rauwe voeding slikt ze als zoete koek. Is een pupje dat nooit eerder dergelijke voeding heeft gehad. Maar instinctief weet zij wel wat 'goed' voor haar is.
Ja hahahaah, als je dat specifieke hondje neemt als voorbeeld zou je erbij kunnen zeggen dat ze instinctief weet wat goed voor haar is.
Zet je mijn honden naast een bak blik-kattenvoer en een bak kvv dan vrees ik met hele grote vreze dat mijn honden instintief aan gaan voelen dat een blikje Whiskas het beste voor ze is :N:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Hahahaha, en de mijne als ik een bak mensenpoep naast de kvv zet, vrees ik ook met grooooote vrezen dat het de mensenpoep wordt. En Gourmet Gold van de katjes inderdaad.

Overigens eet Yanthe net zo lief brokken. Ze eet gewoon heel graag.
Ook plastic en stokken en planten en kippenveren, en wol, en kapok uit het dekbed en haar persoonlijke favoriet: propjes van keukenrol, vers uit de prullenbak. Mjammmmmmmie!!
En natuurlijk alle uitstekende delen van haar speelgoed.

Ik denk dat er één factor vrijwel altijd een rol speelt....ze vinden het gewoon lekker....poep, blikvoer en vlees! Het zou goed kunnen dat puppenkind liever vlees eet en nu al fijn manipulatief geen brokjes meer eet, want ze heeft eigenlijk toch geen echte honger, en eet veel liever vlees ;-)

Ik ga binnenkort ook (eindelijk) gedeeltelijk barfen en als het bevalt ga ik waarschijnlijk zelfs over. Maar ik ben geen anti-brok campagne.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Moos
Zeer actief

Madelief schreef:Hahahaha, en de mijne als ik een bak mensenpoep naast de kvv zet, vrees ik ook met grooooote vrezen dat het de mensenpoep wordt. En Gourmet Gold van de katjes inderdaad.

Overigens eet Yanthe net zo lief brokken. Ze eet gewoon heel graag.
Ook plastic en stokken en planten en kippenveren, en wol, en kapok uit het dekbed en haar persoonlijke favoriet: propjes van keukenrol, vers uit de prullenbak. Mjammmmmmmie!!
En natuurlijk alle uitstekende delen van haar speelgoed.

Ik denk dat er één factor vrijwel altijd een rol speelt....ze vinden het gewoon lekker....poep, blikvoer en vlees! Het zou goed kunnen dat puppenkind liever vlees eet en nu al fijn manipulatief geen brokjes meer eet, want ze heeft eigenlijk toch geen echte honger, en eet veel liever vlees ;-)

Ik ga binnenkort ook (eindelijk) gedeeltelijk barfen en als het bevalt ga ik waarschijnlijk zelfs over. Maar ik ben geen anti-brok campagne.
Oh ja :mrgreen: Instinctief voelen ze hier aan dat het aller, aller, allerbeste voor ze is mensenpoep inderdaad :mrgreen:

Ik ben overigens ook voorstander van kvv en barf/nrv/hoe je het allemaal wilt noemen. Maar ik ben inderdaad ook geen felle anti-brok campagne, en het idee dat honden instinctief aanvoelen wat ze het beste kunnen eten geloof ik niet in. Ze vreten gewoon wat ze lekker vinden is ook mijn idee :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Madelief schreef: en haar persoonlijke favoriet: propjes van keukenrol, vers uit de prullenbak. Mjammmmmmmie!!
ahaha, heeft ze nog iets gemeen met crunch :mrgreen: . crunchjes' all time favorite is een stukje tissue - zakdoek, keukenrol, maakt niet uit, als het maar zacht papier is :piew: .
Ahhh, Vera mag ook in dit rijte :cheer: Het liefste tissues, die sleept ze mee in haar mand of op bed en soppen en eten maar :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

uit de brokkentest bij kassa kwam dat alle honden frolic het lekkerst vonden :cheer: :smile: , heel instinctief allemaal ja :ok:
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Inge O schreef:
Madelief schreef: en haar persoonlijke favoriet: propjes van keukenrol, vers uit de prullenbak. Mjammmmmmmie!!
ahaha, heeft ze nog iets gemeen met crunch :mrgreen: . crunchjes' all time favorite is een stukje tissue - zakdoek, keukenrol, maakt niet uit, als het maar zacht papier is :piew: .
Ahhh, Vera mag ook in dit rijte :cheer: Het liefste tissues, die sleept ze mee in haar mand of op bed en soppen en eten maar :mrgreen:
:ok: :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Oh ja :mrgreen: Instinctief voelen ze hier aan dat het aller, aller, allerbeste voor ze is mensenpoep inderdaad :mrgreen:
en volgens de theorie van coppinger hebben ze nog gelijk ook :mrgreen: . in een ver verleden waren ze immers de mobiele schoonmaakploeg in een mensennederzetting, het hoofdbestanddeel op hun menu was (en is nog op veel plaatsen)...........juist :F: .
Wat heb ik toch een oer-hondjes nog (sprak zij, glimmend van trots :pffff: )

:mrgreen:
Afbeelding
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:Volgens Juliëtte de Baïracly Levi zou een eigenaar elke hond in de natuur de kans moeten geven zichzelf te 'herontdekken'. Om er dan achter te komen dat zij heel goed in staat lijken te zijn om zaken te vergaren, die bijdragen aan hun gezondheid.
oehh, van dit soort onzin gaan mijn haren toch rechtstaan, wat een goeroe-achtig geblaat :N: .
dat zal nooit gaan gebeuren natuurlijk hè, dus je komt daar gewoon ook niet achter.

Hihihi, zoals eerder gezegd. Ik zie dat niet in mijn honden terug, hoor. Maar als je doorleest hoe zij dat bedoelt, heeft ze in bepaalde dingen wel 'gelijk'. :mrgreen: Zij is overigens niet van het type goeroegeblaat. Vind ik tenminste, zij is eerlijk in wat ze schrijft.
Een instinctief vermogen om dat zelf te regelen en te ontwikkelen. In die context had ik mijn opmerking bedoeld. Zo ken ik een hondje dat pertinent weigert om brokvoeding (wat voor kwaliteit dan ook) en blikvoeding te eten. Rauwe voeding slikt ze als zoete koek. Is een pupje dat nooit eerder dergelijke voeding heeft gehad. Maar instinctief weet zij wel wat 'goed' voor haar is.
ja, die zijn er, zeer zeker. maar wat dan te denken van honden die juist problemen hebben met rauw - zowel de eerste, de tweede en de tigste keer? en wat dan te denken van honden die wel graag brok eten, en chips, en chocola (chocola :N: !!) en alle andere 'troep'?

met andere woorden : voor elke hond die 'instinctief het goede kiest' is er eentje die 'instinctief troep eet'.
Yep, dat is absoluut waar.
Golden Stanley

Moos schreef:
Golden Stanley schreef:Zo ken ik een hondje dat pertinent weigert om brokvoeding (wat voor kwaliteit dan ook) en blikvoeding te eten. Rauwe voeding slikt ze als zoete koek. Is een pupje dat nooit eerder dergelijke voeding heeft gehad. Maar instinctief weet zij wel wat 'goed' voor haar is.
Ja hahahaah, als je dat specifieke hondje neemt als voorbeeld zou je erbij kunnen zeggen dat ze instinctief weet wat goed voor haar is.

Maar verklaar het eens. HOE kan het dat zij alle brok, koekjes, kluifjes, zelfs KVV laat staan en alleen gaat voor d'r barfhap?

Zet je mijn honden naast een bak blik-kattenvoer en een bak kvv dan vrees ik met hele grote vreze dat mijn honden instintief aan gaan voelen dat een blikje Whiskas het beste voor ze is :N:
Kattenvoer staat er continu voor vier katten. Is allemaal veilig.
NIET voor mijn honden. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Maar verklaar het eens. HOE kan het dat zij alle brok, koekjes, kluifjes, zelfs KVV laat staan en alleen gaat voor d'r barfhap?
Omdat ze dat lekker vindt? En de rest niet?

Op dezelfde manier dat je verklaart waarom honden slablaadjes eten of tissues voor mijn part :mrgreen: :wink:

Alleen bij jouw voorbeeld kan je er een heel mooi, bijna 'sprookjesachtig' verhaal aan hangen. Maar volgens mij is het gewoon hetzelfde als honden die voor andere dingen kiezen.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Nou, ik geloof best dat er honden zijn die dat inderdaad instinctief aanvoelen. Maar ik denk dat er evenveel of veel meer andere redenen te bedenken zijn. Bijvoorbeeld omdat dat hondje (ik zeg maar wat) direct misselijk wordt van granen. Ik merk het vaak ook direct als ik gluten eet, en als kind had ik een natuurlijke aversie tegen brood, pasta, pizza en andere deegwaren. Ik at liever niet dan wel, maar later bleek dat ik eigenlijk altijd minstens vaag misselijk was en alleen maar misselijker werd van het eten van tarwe.
Dus het lijf (maar niet zonder het brein dus, dat "misselijk" koppelt aan "eten") wilde die troep niet. Niet omdat ik instinctief wist dat het slecht voor me was,maar omdat die koppeling gemaakt wordt.
Daarom kan het heel goed één kant op, maar nog veeeeel beter de andere kant op, en "denken" wij collectief dat vet eten, zoet eten, roken en alcohol goed voor ons is. NOT natuurlijk, maar ons brein denkt van wel door die koppeling van "eten" aan "beloning" ;-). en het lijft ervaart helaas toch van niet....

Dat is ook één van de redenen dat we niet goed kunnen omgaan met overeten. Het lijf is ingesteld op "schaarste" en eet zoveel het kan, omdat er altijd wel weer een periode komt dat er minder eten beschikbaar is. Honden ook. Die zijn opportunistisch en eten gewoon wat ze te pakken kunnen krijgen en sinds "wij-de mens" al die rare verslavende smaken hebben geschapen werkt ook hun beloningssysteem niet meer naar behoren...Niet op gebouwd... :boos:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
Wéér iets wat de gezusters gemeen hebben :roll: :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”