Frenk schreef:Zoie schreef:nou, misschien begrijp ik jou wel verkeerd. Maar verdedigingshonden worden geacht, daar zijn ze tenminste voor gefokt, zonodig te verdedigen. Als de baas dat doet, heb je ze daar niet voor nodig.
Oke. Maar je wilt toch dat ze je alleen maar verdedigen als jij dat wilt. Of wil je dat de hond op eigen initiatief maar gaat besluiten wanneer het nodig is om op te treden?
Er zijn rassen die gefokt zijn om op zelfstandig te waken en zonodig in te grijpen.
Uiteraard kun je dit met een goede begeleiding in de juiste banen leiden maar dan nog blijft het altijd oppassen.
Mijn overleden Orson was zo'n hond ,het is overigens een raseigenschap van de fila brasileiro

en bij hem was die sterk ontwikkelt zeg maar.
Maar het was absoluut geen ongeleid projectiel , Jan en ik konden overal met hem lopen al lieten we hem alleen op rustige tijden en plekken los.
Ook op groepswandelingen ging hij mee en menig forumwandeling heeft hij meegelopen zonder ooit maar ook een vorm van agressie te tonen.
Het was absoluut geen aanvaller een klein kaninchen teckeltje dat hem steevast dolblij kwam begroeten als we die tegen kwamen ergerde hem maar die deed hij nooit wat op een hoogharige blik toegooien na.
Maar een hond die zijn roedel belaagde kon hem echt wel krijgen hoor en niet zo zuinig ook ,wel altijd eerlijk en zonder bloedvergieten maar dat die hond het nog eens in zijn hoofd zou halen dat was wel duidelijk.
Uiteraard hebben we dat zoveel mogelijk proberen te voorkomen
Een aanval van een mens heb ik nog nooit meegemaakt met hem maar ik ga ervan uit dat ik dan niet met commando's zou hoeven aan te komen ,bij een echt gerichte aanval op mij zou hij wel zeker tot zelfstandig handelen overgaan en niet het sufferdje gaan lopen lezen tot ik hem daarom zou verzoeken.
Ik had hem sowieso geen enkel commando geleerd die aanvallen betekende ,ik ging er zomaar van uit dat dat niet nodig zou zijn als echt mijn hersens werden ingeslagen
Uiteraard is het nooit nodig geweest met zo'n hond moet je bepaalde situaties vermijden en niet opzoeken ,zo ben ik eens helemaal stijf gescholden in het groenendaalse hondenbos door een aso wiens honden zich overduidelijk misdroegen ,en ben ik zonder veel terug te zeggen weggelopen.
In zo'n situatie moest je met een hond als Orson je mond houden en de situatie niet verergeren om het niet uit de hand te laten lopen.
De meneer heb ik later zonder honden nog weleens aangesproken overigens en hem verteld hoe ik erover dacht