Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tjonge

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

malinois schreef:als iemand mij aanvalt mag ik niet zeggen 'pak hem' want dan is het einde hond... dan hoop ik (en ik weet dat ze het doen) dat mijn honden dat zelf wel eventjes recht trekken... dus zelf de aanval zullen maken naar mijn belagers. Als het niet nodig is zeg ik wel nee vooraf... maar ze moeten zelf inschatten daar zijn het verdedigingshonden voor.
Dat je je honden niet op iemand af mag sturen, dat snap ik. Dat is logisch. Maar je wilt toch ook niet dat je honden niet op jou letten en al 'optreden' voor jij goed en wel iemand aan hebt zien komen.
Ik bedoel dus met mijn voorbeeld dat mijn honden dus pas ingrijpen als ik zo bedreigd wordt dat het niet anders kan of als ik heb gezegd dat het noodzakelijk is. Snap je. Dat er dus een grens zit op hun gedrag en dat ze alleen in uiterste gevallen op eigen houtje de beslissing nemen om echt fysiek aan te vallen.
En nogmaals, ik heb het dus over echt iets of iemand aanvliegen. Dus niet de waarschuwende signalen etc.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Persoonlijk zou ik dat volstrekt ongewenst vinden. Pas als ik een commando geef zou in mijn ogen mijn hond een belager mogen aanpakken. Stel je voor dat hij een verkeerde inschatting maakt. De gevolgen zouden toch niet te overzien zijn?
Bij wakers zou dat commando bijvoorbeeld "bewaak" kunnen zijn.
als iemand mij aanvalt mag ik niet zeggen 'pak hem' want dan is het einde hond... dan hoop ik (en ik weet dat ze het doen) dat mijn honden dat zelf wel eventjes recht trekken... dus zelf de aanval zullen maken naar mijn belagers. Als het niet nodig is zeg ik wel nee vooraf... maar ze moeten zelf inschatten daar zijn het verdedigingshonden voor.
Ik wou net zoiets schrijven. Als je op straat (of je nou aangevallen wordt of niet) een commando geeft dat je hond moet aanvallen, ben je wettelijk gezien nergens meer :19:
Dat spreekt voor zich :wink: En dat bedoelde ik dus ook niet. Overigens kan communicatie ook zonder woorden plaatsvinden.... :mrgreen:
Voor de discussie vind ik wel de vraag interessant of een hond (een ding volgens de wet toch?) net als een pistool of een ander wapen onder bepaalde omstandigheden wel gebruikt mag worden. Noodweer/noodweer excess? Maar dat is volstrekt offtopic :wink:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Frenk schreef:
Zoie schreef:nou, misschien begrijp ik jou wel verkeerd. Maar verdedigingshonden worden geacht, daar zijn ze tenminste voor gefokt, zonodig te verdedigen. Als de baas dat doet, heb je ze daar niet voor nodig.
Oke. Maar je wilt toch dat ze je alleen maar verdedigen als jij dat wilt. Of wil je dat de hond op eigen initiatief maar gaat besluiten wanneer het nodig is om op te treden?
Er zijn rassen die gefokt zijn om op zelfstandig te waken en zonodig in te grijpen.
Uiteraard kun je dit met een goede begeleiding in de juiste banen leiden maar dan nog blijft het altijd oppassen.
Mijn overleden Orson was zo'n hond ,het is overigens een raseigenschap van de fila brasileiro :wink: en bij hem was die sterk ontwikkelt zeg maar. :mrgreen:
Maar het was absoluut geen ongeleid projectiel , Jan en ik konden overal met hem lopen al lieten we hem alleen op rustige tijden en plekken los.
Ook op groepswandelingen ging hij mee en menig forumwandeling heeft hij meegelopen zonder ooit maar ook een vorm van agressie te tonen.
Het was absoluut geen aanvaller een klein kaninchen teckeltje dat hem steevast dolblij kwam begroeten als we die tegen kwamen ergerde hem maar die deed hij nooit wat op een hoogharige blik toegooien na.
Maar een hond die zijn roedel belaagde kon hem echt wel krijgen hoor en niet zo zuinig ook ,wel altijd eerlijk en zonder bloedvergieten maar dat die hond het nog eens in zijn hoofd zou halen dat was wel duidelijk.
Uiteraard hebben we dat zoveel mogelijk proberen te voorkomen :wink:
Een aanval van een mens heb ik nog nooit meegemaakt met hem maar ik ga ervan uit dat ik dan niet met commando's zou hoeven aan te komen ,bij een echt gerichte aanval op mij zou hij wel zeker tot zelfstandig handelen overgaan en niet het sufferdje gaan lopen lezen tot ik hem daarom zou verzoeken.
Ik had hem sowieso geen enkel commando geleerd die aanvallen betekende ,ik ging er zomaar van uit dat dat niet nodig zou zijn als echt mijn hersens werden ingeslagen :mrgreen:
Uiteraard is het nooit nodig geweest met zo'n hond moet je bepaalde situaties vermijden en niet opzoeken ,zo ben ik eens helemaal stijf gescholden in het groenendaalse hondenbos door een aso wiens honden zich overduidelijk misdroegen ,en ben ik zonder veel terug te zeggen weggelopen.
In zo'n situatie moest je met een hond als Orson je mond houden en de situatie niet verergeren om het niet uit de hand te laten lopen.
De meneer heb ik later zonder honden nog weleens aangesproken overigens en hem verteld hoe ik erover dacht :mrgreen: :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Valerie schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:Ik ga morgen eens een mooi schema voor je opzoeken over basisinstincten waarop verder is gefokt bij bepaalde honden, zoals jachtdrift, waakdrift, wil tot domineren etc. Bij de stafford is een natuurlijk instinct zoals de wil tot domineren uitgelicht waardoor het wat heviger aanwezig is dan bij andere honden.
Waarom zou je dat voor me op willen zoeken? Heb ik niet nodig hoor. :wink: Vast staat in ieder geval dat de agressie van de staff niet als zodanig 'natuurlijk' is, maar slechts geworteld is in de natuur.
En daarbij: als wolven waren geweest zoals staffs zijn 'gemaakt', dan hadden wolven nooit lang genoeg bestaan om in honden te evolueren.
Daarnaast zou het verdedigen wel gewenst zijn als je door een mens aangevallen zou worden? Of zou de hond dan ook nog toestemming nodig hebben?
Persoonlijk zou ik dat volstrekt ongewenst vinden. Pas als ik een commando geef zou in mijn ogen mijn hond een belager mogen aanpakken. Stel je voor dat hij een verkeerde inschatting maakt. De gevolgen zouden toch niet te overzien zijn?
als iemand mij aanvalt mag ik niet zeggen 'pak hem' want dan is het einde hond... dan hoop ik (en ik weet dat ze het doen) dat mijn honden dat zelf wel eventjes recht trekken... dus zelf de aanval zullen maken naar mijn belagers. Als het niet nodig is zeg ik wel nee vooraf... maar ze moeten zelf inschatten daar zijn het verdedigingshonden voor.
Hierboven wordt gesuggereerd dat de roedelleider alles op moet lossen dus als de honden het oplossen hun dan roedelleider zijn (ben ik het dus niet mee eens). Hoe zie jij dat dan bij jouw honden?
op dat moment zou ik dat dan graag willen :mrgreen: maar ff serieus nee dat zie ik zeker niet zo, aangezien ze met trainen ook zelfstandig moeten functioneren, dus ze zijn het 'gewend'... ze moeten bijten als de boef beweegt... ik mag niks zeggen... ze mogen loslaten als de boef stilstaat (dus ook eigen initiatief) maar moeten loslaten op commando.

Het zijn verdedigingshonden die gefokt zijn om te verdedigen, kom jij aan mijn baas... dan ben jij de pineut. Ik heb geen enkel probleem qua rangorde met mn honden dus ik vind dat onzin.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:als iemand mij aanvalt mag ik niet zeggen 'pak hem' want dan is het einde hond... dan hoop ik (en ik weet dat ze het doen) dat mijn honden dat zelf wel eventjes recht trekken... dus zelf de aanval zullen maken naar mijn belagers. Als het niet nodig is zeg ik wel nee vooraf... maar ze moeten zelf inschatten daar zijn het verdedigingshonden voor.
Dat je je honden niet op iemand af mag sturen, dat snap ik. Dat is logisch. Maar je wilt toch ook niet dat je honden niet op jou letten en al 'optreden' voor jij goed en wel iemand aan hebt zien komen.
Ik bedoel dus met mijn voorbeeld dat mijn honden dus pas ingrijpen als ik zo bedreigd wordt dat het niet anders kan of als ik heb gezegd dat het noodzakelijk is. Snap je. Dat er dus een grens zit op hun gedrag en dat ze alleen in uiterste gevallen op eigen houtje de beslissing nemen om echt fysiek aan te vallen.
En nogmaals, ik heb het dus over echt iets of iemand aanvliegen. Dus niet de waarschuwende signalen etc.
Ze zullen altijd laten weten dat ze er zijn (dus waarschuwende signalen). Ze hoeven van mijn part niet op mij te letten wat dat betreft, maar zelf initiatief nemen in hun geval zullen ze bij/voor me blijven. Als ik nee zeg is het prima zullen ze niets doen... maar zeg ik niks en jij valt mij daadwerkelijk aan... hoef ik niets te moeten zeggen... mogen ze zelf besluiten en dat zullen ze ook doen. Want als het niet mocht hadden ze het wel gehoord. En dan heb ik het dus over echt aanvallen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
alm@ schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:Persoonlijk zou ik dat volstrekt ongewenst vinden. Pas als ik een commando geef zou in mijn ogen mijn hond een belager mogen aanpakken. Stel je voor dat hij een verkeerde inschatting maakt. De gevolgen zouden toch niet te overzien zijn?
Ik wou net zoiets schrijven. Als je op straat (of je nou aangevallen wordt of niet) een commando geeft dat je hond moet aanvallen, ben je wettelijk gezien nergens meer :19:
Dat spreekt voor zich :wink: En dat bedoelde ik dus ook niet. Overigens kan communicatie ook zonder woorden plaatsvinden.... :mrgreen:
Voor de discussie vind ik wel de vraag interessant of een hond (een ding volgens de wet toch?) net als een pistool of een ander wapen onder bepaalde omstandigheden wel gebruikt mag worden. Noodweer/noodweer excess? Maar dat is volstrekt offtopic :wink:
diensthond is een wapen... dus dat mag gebruikt worden. Andere honden in principe niet, of het moet idd. noodweer zijn... en dan nog mogen ze niet opgehitst of aangespoord worden
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Dat zie ik toch heel anders. De eigenaar van die loslopende hond is laks, want die laat zijn hond ontsnappen, waardoor dit soort situaties kunnen voorkomen (en erger, dat de hond bijvoorbeeld overreden wordt).
Het was een losloopveldje in een woonwijk. En dan is die eigenaar van die bouvier laks?
jij blijft verdraaien he
sinds wanneer was het een losloopveld
het was het grote grasveld bij mij recht voor de deur
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Frenk schreef:
alm@ schreef:
malinois schreef: als iemand mij aanvalt mag ik niet zeggen 'pak hem' want dan is het einde hond... dan hoop ik (en ik weet dat ze het doen) dat mijn honden dat zelf wel eventjes recht trekken... dus zelf de aanval zullen maken naar mijn belagers. Als het niet nodig is zeg ik wel nee vooraf... maar ze moeten zelf inschatten daar zijn het verdedigingshonden voor.
diensthond is een wapen... dus dat mag gebruikt worden. Andere honden in principe niet, of het moet idd. noodweer zijn... en dan nog mogen ze niet opgehitst of aangespoord worden
Zoals je al eerder zei, als de baas aangevallen word, dan word het zelfs verwacht dat de diensthond aanvalt, zonder een woord. Knpv honden zullen dit dan ook altijd doen
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Frenk
Zeer actief

pammetje schreef:
Dat zie ik toch heel anders. De eigenaar van die loslopende hond is laks, want die laat zijn hond ontsnappen, waardoor dit soort situaties kunnen voorkomen (en erger, dat de hond bijvoorbeeld overreden wordt).
Het was een losloopveldje in een woonwijk. En dan is die eigenaar van die bouvier laks?
jij blijft verdraaien he
sinds wanneer was het een losloopveld
het was het grote grasveld bij mij recht voor de deur
Ik nam dat aan, omdat jouw honden losliepen :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

@ Malinois, Dingo & Tineke

Ik ga er even vanuit dat als jullie hadden gezegd dat jullie honden niets mochten doen, dat daar naar geluisterd zou zijn. Niets zeggen is dus voor de hond eigenlijk ook een soort commando, namelijk: "ik vind er niets van bepaal het zelf maar". Zoiets?

Ik vind dat trouwens heel prettig hoor. Honden die je verdedigen als het er op aankomt, maar die perfect luisteren als jij zegt dat het goed is.

Daarnaast denk ik dat honden het heel goed aan hun baas kunnen merken als deze oprecht bang of benauwd is. En ik denk ook dat dat beschermende instincten triggert.

Nogmaals, ik leg het misschien wat krom uit, maar het gaat mij niet om of een hond niet zelf na mag denken, maar dat jouw inschatting van de situatie als roedelleider voor hem leidend is. En als jij dus zegt dat het "goed volk" is, dat dat wordt opgevolgd :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:@ Malinois, Dingo & Tineke

Ik ga er even vanuit dat als jullie hadden gezegd dat jullie honden niets mochten doen, dat daar naar geluisterd zou zijn. Niets zeggen is dus voor de hond eigenlijk ook een soort commando, namelijk: "ik vind er niets van bepaal het zelf maar". Zoiets?

Ik vind dat trouwens heel prettig hoor. Honden die je verdedigen als het er op aankomt, maar die perfect luisteren als jij zegt dat het goed is.

Daarnaast denk ik dat honden het heel goed aan hun baas kunnen merken als deze oprecht bang of benauwd is. En ik denk ook dat dat beschermende instincten triggert.

Nogmaals, ik leg het misschien wat krom uit, maar het gaat mij niet om of een hond niet zelf na mag denken, maar dat jouw inschatting van de situatie als roedelleider voor hem leidend is. En als jij dus zegt dat het "goed volk" is, dat dat wordt opgevolgd :wink:
Ja dat klopt dus, als ik 's avonds buiten loop met mn honden dan zijn ze bijv. veel allerter dan overdag op vreemde personen, maar in beide gevallen hebben ze liever niet dat je bij mij in de buurt komt. Maar zeg ik dat het goed is, gaan ze daarmee akkoord maar blijven wel allert... zullen niet 10 m. weg gaan snuffelen ofzo en dat vind ik ook prima.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:Ja dat klopt dus, als ik 's avonds buiten loop met mn honden dan zijn ze bijv. veel allerter dan overdag op vreemde personen, maar in beide gevallen hebben ze liever niet dat je bij mij in de buurt komt. Maar zeg ik dat het goed is, gaan ze daarmee akkoord maar blijven wel allert... zullen niet 10 m. weg gaan snuffelen ofzo en dat vind ik ook prima.
Nou, dat lijkt mij heel prettig en duidelijk.
Nog even een andere vraag: als er iets gebeurt wat ze onprettig of bedreigend vinden, klappen ze dan meteen vol op de bedreiger? Of doorlopen ze een stadium van waarschuwen, heftiger waarschuwen en "baas zegt niet dat dit "goed volk" is, dus wegjagen die handel"?
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Zo'n zelfde voorbeeld heb ik met mijn honden vandaag gehad.
Een schilderbedrijf kwam ons balkon schilderen, en de honden zien ineens die vreemde mannen op het balkon.
Ze gingen keihard tekeer en renden naar de keuken richting het raam.
Ik ben naar ze toegelopen, heb gezegd dat het oke was en ze een aai gegeven.
Direct was het over en vertrouwden ze het en ik heb ze daarvoor beloond, want had niet verwacht dat ze zouden stoppen.

Eerder deden ze dit nml niet, en gingen ze door en moest ik ze in de bench zetten.

Voor mij betekent dit dat ik in positie ben gestegen, en toch iets veel beter doe dan voorheen.
Want ze vertrouwen er nu op dat het oke is als ik dat zeg.
En dat was eerst niet zo.
Ik weet niet wat er veranderd is, misschien dat ik toch beter communiceer dan voorheen, dat gevoel had ik al een tijdje, en hier is dus het bewijs dat het werkelijk zo is.
De band die ik met de honden heb is ook sterker geworden, en dat voel ik dus niet als enige, de honden blijkbaar ook.
:zweep:
Frenk
Zeer actief

Paulala schreef:Zo'n zelfde voorbeeld heb ik met mijn honden vandaag gehad.
Een schilderbedrijf kwam ons balkon schilderen, en de honden zien ineens die vreemde mannen op het balkon.
Direct was het over en vertrouwden ze het en ik heb ze daarvoor beloond, want had niet verwacht dat ze zouden stoppen.

Eerder deden ze dit nml niet, en gingen ze door en moest ik ze in de bench zetten.

Voor mij betekent dit dat ik in positie ben gestegen, en toch iets veel beter doe dan voorheen.
Ik weet niet wat er veranderd is, misschien dat ik toch beter communiceer dan voorheen, dat gevoel had ik al een tijdje, en hier is dus het bewijs dat het werkelijk zo is.
De band die ik met de honden heb is ook sterker geworden, en dat voel ik dus niet als enige, de honden blijkbaar ook.
Dat zal je wel een enorm trots gevoel hebben gegeven :ok:

Gefeliciteerd joh :cheer:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
malinois schreef:Ja dat klopt dus, als ik 's avonds buiten loop met mn honden dan zijn ze bijv. veel allerter dan overdag op vreemde personen, maar in beide gevallen hebben ze liever niet dat je bij mij in de buurt komt. Maar zeg ik dat het goed is, gaan ze daarmee akkoord maar blijven wel allert... zullen niet 10 m. weg gaan snuffelen ofzo en dat vind ik ook prima.
Nog even een andere vraag: als er iets gebeurt wat ze onprettig of bedreigend vinden, klappen ze dan meteen vol op de bedreiger? Of doorlopen ze een stadium van waarschuwen, heftiger waarschuwen en "baas zegt niet dat dit "goed volk" is, dus wegjagen die handel"?
yep ze waarschuwen altijd... maar dan zal het toch echt wel vrij snel aan voldaan moeten worden... ik heb ooit eens met mn oudste dober gehad (als er een een makkelijke hond is, is hij het wel en eentje waarvan ik het nooit verwacht zou hebben) ik liep 's avonds buiten met hem, jongen en meisje kwamen ineens uit een pad achter me en hadden ruzie, dus die jongen begint te foeteren naar de meisje, maar hij loopt behoorlijk snel op mij af... meisje liep aan de andere kant van de weg... mn dober liep heel strak naast me, week niet meer van mn zijde en gromde zo diep en hard, dat had ik nog nooit van hem gehoord... kwam uit het puntje van zn teennagels... die jongen schreeuwde nog iets naar de hond want hij schrok ervan en toen kwam er een blaf/grom uit waarvan hij toch wel behoorlijk indimde... en liep vervolgens maar naar de andere kant van de weg...en mn hond vond het weer prima.
Duidelijker kan een hond het niet maken, had hij me daadwerkelijk aangeraakt (wat niet gebeurd was aangezien het niet om mij ging) dan had hij zeker gebeten.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Frenk schreef:
Paulala schreef:Zo'n zelfde voorbeeld heb ik met mijn honden vandaag gehad.

Dat zal je wel een enorm trots gevoel hebben gegeven :ok:

Gefeliciteerd joh :cheer:
Nou nee, niet trots.
Eigenlijk voelde het gewoon heel goed, maar normaal.
Het gedrag dat ze voorheen lieten zien gaf me een vervelend gevoel, dat wel.
Maar ik merk het aan meer dingen.
Ook als ik met de honden buiten loop, vooral Romeo vertrouwt veel meer op mij dan voorheen.
Hij kijkt eigenlijk altijd eerst naar mij als hij een hond ziet.
En dat was eerst niet zo, dan was hij gefixeerd op die hond.
Zijn hele houding is ook anders en heel relaxt geworden.
Wat ik precies anders doe? Ik weet het echt niet, maar mijn zelfvertrouwen groeit er wel van, en dit heeft weer een positief effect op de honden, en dat weer op mij en zo wordt het een opgaande spiraal.
Heel positief dus.
:zweep:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Frenk schreef:@ Malinois, Dingo & Tineke

Ik kan niet voor de andere spreken sowieso zijn de rassen die wij hebben onvergelijkbaar met elkaar :wink: maar mijn hond had geen idee of ik oprecht bang of benauwd was als hij tot verdediging over wilde gaan in sommige gevallen.
Hij zou zelfs verdedigen bij een bekende die zich niet aan de gedragsregels hield als het nodig zou zijn.
Ook een raseigenschap overigens , alleen het eigen baasje telt als het erop aan komt.
Wel was hij te sturen op zo'n moment en onder controle te houden.
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Onze honden zijn nog pups en dus nog niet beschermend of zo. Dus ik weet niet echt wat ze zullen gaan doen als er bedreigd wordt.
Dingo
Zeer actief

Frenk schreef:
ben het geheel eens met Malinois.

Dingo en Quinto waarschuwen beiden, door bv voor mij of tussen mij en de betreffende persoon te gaan staan en bv grommen.
Maar, zou er iemand mij ineens vanuit de bosjes bespringen, dan gaan ze er wel vol op, geen waarschuwing :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nav deze pagina heb ik wel een vraag. Ik heb namelijk weleens vragen over wat een hond dan allemaal moet accepteren als de baas zegt dat het goed is. Bram heeft een enorme hekel aan iemand in de familie. En dan bedoel ik echt dat hij hem aan wil vliegen als hij in de buurt komt. Ik kan hem gewoon op een plek laten liggen en dan doet hij uiteraard niks. Maar komt die man in 'zijn ruimte' dan wil hij hem zowat opvreten. De discussie is dan dat hij dat niet zelfstandig zou mogen bepalen, maar zou moeten accepteren dat ik zeg dat het goed is. In wezen zou die man hem dan zelfs moeten kunnen aanhalen. Ik weet zeker dat z'n vingers er dan afliggen, ook al zou ik zeggen dat het goed is.

Ik neem Bram nu gewoon niet meer mee. Mijn standpunt is dat de man Bram gewoon moet rust met laten, maar dat gebeurt dus niet.

Hetzelfde geldt bijv. ook voor onbekenden op het terrein. Ik zet Bram dan onder appel vlakbij me en dan gaat het prima. Met prima bedoel ik dat Bram diegene met rust laat, maar vertrouwen doet hij het ook zeker niet. Ook daarover heb ik al eens een discussie gehad met iemand. Dat diegene zei dat Bram van mij zou moeten accepteren dat het okay is.

Ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat een hond ook nog een eigen karakter heeft, dingen ervaart zoals hij/zij het ervaart, en als dat op een bepaalde manier heftig genoeg is vind het niet eerlijk om te verwachten dat de hond zich dan compleet aanpast 'omdat de baas het zegt' :wink:

Bram met onbekenden op eigen terrein, als erf/waakhondje zijnde, vergelijk ik dan qua 'heftigheid' met Saars angst voor Herders.
Ze komt bij me staan i.p.v weg te rennen, maar ik kan niet van haar verwachten dat ze leuk gaat snuffelen omdat ik als baas vind dat dat haar reactie zou moeten zijn.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Nav deze pagina heb ik wel een vraag. Ik heb namelijk weleens vragen over wat een hond dan allemaal moet accepteren als de baas zegt dat het goed is. Bram heeft een enorme hekel aan iemand in de familie. En dan bedoel ik echt dat hij hem aan wil vliegen als hij in de buurt komt. Ik kan hem gewoon op een plek laten liggen en dan doet hij uiteraard niks. Maar komt die man in 'zijn ruimte' dan wil hij hem zowat opvreten. De discussie is dan dat hij dat niet zelfstandig zou mogen bepalen, maar zou moeten accepteren dat ik zeg dat het goed is. In wezen zou die man hem dan zelfs moeten kunnen aanhalen. Ik weet zeker dat z'n vingers er dan afliggen, ook al zou ik zeggen dat het goed is.

Ik neem Bram nu gewoon niet meer mee. Mijn standpunt is dat de man Bram gewoon moet rust met laten, maar dat gebeurt dus niet.

Hetzelfde geldt bijv. ook voor onbekenden op het terrein. Ik zet Bram dan onder appel vlakbij me en dan gaat het prima. Met prima bedoel ik dat Bram diegene met rust laat, maar vertrouwen doet hij het ook zeker niet. Ook daarover heb ik al eens een discussie gehad met iemand. Dat diegene zei dat Bram van mij zou moeten accepteren dat het okay is.

Ik ben van mening dat een hond boven alles een hond blijft, dus niet alles is eruit te leren. Een hond zal altijd zijn eigen karaktertrekjes behouden. Ik denk, zoals jij het doet, dat dt goed is. Ik zou het ook zo doen. Ik ben dan alleen wel benieuwd wat Bram tegen dat familielid heeft :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Zoek stok! schreef:Nav deze pagina heb ik wel een vraag. Ik heb namelijk weleens vragen over wat een hond dan allemaal moet accepteren als de baas zegt dat het goed is. Bram heeft een enorme hekel aan iemand in de familie. En dan bedoel ik echt dat hij hem aan wil vliegen als hij in de buurt komt. Ik kan hem gewoon op een plek laten liggen en dan doet hij uiteraard niks. Maar komt die man in 'zijn ruimte' dan wil hij hem zowat opvreten. De discussie is dan dat hij dat niet zelfstandig zou mogen bepalen, maar zou moeten accepteren dat ik zeg dat het goed is. In wezen zou die man hem dan zelfs moeten kunnen aanhalen. Ik weet zeker dat z'n vingers er dan afliggen, ook al zou ik zeggen dat het goed is.

Ik denk dat je zelf bepaald wat er gebeurt in de zin dat je zelf bepaald of Bram bij diegene in de buurt komt of niet. Als je hem dat toestaat loop je de kans de regie kwijt te raken.
Je doet er dus inderdaad goed aan om hem niet in die situatie te brengen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

aanhalen hoeven ze van mij niet te accepteren... het is goed, is goed dat ze met me praten... niet aan mij of hond zitten

vinden ze ook niet zo prettig over het algemeen... alleen mn teef wil dat de rest helemaal niet.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

De discussie die ik dan idd heb, is dat Bram niet genoeg naar mij luistert. Ik vind dat Bram keurig luistert als er een 'indringer' (in zijn ogen) op het terrein komt en hij netjes terugkomt en naast mij gaat zitten. Maar wel met argusogen kijkt of de indringer zich gedraagt. Hij is zeker niet gerustgesteld als ik zeg 'het is goed', maar hij luistert wel naar een commando. Zou diegene ineens met zwapperende handen op ons afkomen, dan vermoed ik dat Bram zelfstandig besluit dat dat echt niet kan, maar gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt :wink:

Overigens is het na een tijdje over het algemeen okay hoor, maar die tijd geef ik hem dus wel. En in die tijd wil ik geen contact tussen de onbekende en Bram.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Dingo schreef:Ik ben dan alleen wel benieuwd wat Bram tegen dat familielid heeft :mrgreen:
Helemaal exact weet ik het niet, maar het ligt in de communicatie. Bram geeft signalen die het familielid niet begrijpt en het familielid doet er daarnaast in communicatie alles aan om het erger te maken. Hij gaat bijv. indringend naar Bram zitten kijken. Vriendelijk bedoeld, maar zo vat Bram het niet op :mrgreen: Ik heb pogingen gedaan om het goed te krijgen, maar dat lukt gewoon niet. Dus accepteer ik het nu maar. Zeker omdat er in de familie discussies over komen mbt wat een hond wel en niet zou moeten accepteren :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”