Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onder appèl?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Onder appèl?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Loop ik vandaag in het bos, onder etenstijd want lekker rustig, en ik nader de parkeerplaats.
Ik hoor dat er mensen uit een auto stappen maar zie door de bomen nog niets. Voor de zekerheid roep ik Orpa, die wil nog wel eens blaffen als er honden uit een auto komen. Orpa komt netjes, ik lijn haar aan en Rinne Roos huppelt voor me uit.

Op de parkeerplaats staan twee mannen. Eén is van de boswachterij, de andere is in het donkerblauw. De blauwe zegt iets over dat hij van de politie is, maar hij heeft een gewone werkbroek aan. Hij spreekt me aan: of ik wel weet dat mijn honden onder appèl horen te staan?

Domme vraag en bovendien ken ik deze opzichter en hij mij: ik loop er elke dag en hij groet me altijd. Dus ja, ik weet dat. Hoezo?

Welnu, de honden horen op de paden te lopen en dat deed Rinne Roos dus niet. Die scharrelde wat in de struiken omdat ze altijd even drinkt voor we weggaan.
Of ik wel weet wat appèl is?
Ik begrijp het probleem niet, dus ik zeg: Ja, natuurlijk weet ik wat appèl is. En als ik ze roep komen ze ook, dus wat is het probleem dan?
Welnu. Rinne Roos bleek naar de heren te zijn toegelopen.
Ja, en?
Dat blijkt niet de bedoeling te zijn.
Ik ben oprecht verbaasd: ze dééd toch niets?
Nee, maar stel dat ze bang waren geweest?
Tja.

Ik weet dat Rinne Roos dan afstand houdt, want dat soort dingen ziet ze en ze is veel te gevoelig om dan dichtbij te durven komen, en dat is exact de reden dat ik haar gewoon laat lopen, maar dat argument houd ik maar voor me.

Ze willen weten wat ik te zeggen heb.
Ja, moet ik iets zeggen? Ik heb de indruk dat zij dat al hebben gedaan, maar ik houd me in en vraag nogmaals wat ze nu verwachten dat ik zeg.
Nou, zegt de blauwe man, ik spreek u dus aan.
Want er lopen hier ook mensen die bang zijn voor honden.
Ik zeg dat ik ze in zo'n geval aanlijn omdat ik dat van verre zie, en dat ik het bovendien wat vreemd vind om in een losloopgebied te wandelen als je bang bent voor honden, maar dat vindt hij de zaak omdraaien. En hij zegt nogmaals dat hij mij dus aanspreekt.

Ja, dat hoor ik, en dus leg ik uit dat ik de honden roep als ik mensen tegenkom, dat ze dan komen, dat ik zie of mensen bang zijn en dat ik ze in dat geval meteen aanlijn, en dat Rinne Roos alleen van het pad afgaat om te poepen. En jagen doen ze ook al niet, omdat ik ze dat heb afgeleerd, en dat zie je ook wel eens anders.
De boswachter knikt wat, maar de blauwe man niet.
Maar, zegt die, die hond staat dus niet onder appèl. En hij geeft me heus geen bekeuring, maar die hond staat dus niet onder appèl.

Natuurlijk wel, zeg ik.
Nee, zegt hij, want hij sprong tegen me op. Wat nou als ik een witte broek aan had gehad?

Nou wéét ik dat Rinne Roos dat niet doet als iemand geen uitnodigende houding heeft, want ze is erg gevoelig en voorzichtig en als iemand vijandigheid uitstraalt blijft ze op afstand, maar dat zeg ik niet, want dat geeft geheid nog meer meningsverschil.
Ik zeg dus:
Tja, in dat geval was ik dus te laat.
Maar nogmaals: ze staan prima onder appèl, want als ik roep, wat ik dus niet deed, dan komen ze wel degelijk. Alleen was ik dus te laat blijkbaar.

De blauwe meneer wist al van te voren dat wij het niet eens zouden worden, vertelt hij mij.
En de boswachter zegt dat ie allang blij is dat ik ze hier loslaat en niet ergens anders. omdat het hier dus mag.

En dan stap ik dus in.

En nu vraag ik me af: ben ik nou gek?? :80: :80: :80:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Raar, heel raar... ik maak maar zelden mee dat er in het losloopgebied waar ik loop mensen lopen die bang zijn voor honden. Daar is het te druk voor, daar kom je elke tien minuten wel iemand tegen die een hond bij zich heeft.

Op de paden waar honden alleen aangelijnd mogen, daar komen wel mensen die het minder met honden op hebben, maar daarvoor is dit gebied ook goed opgedeeld in stukken waar de honden los mag en stukken waar je ze moet aanlijnen.

De hele aanleiding van dit verhaal was dus dat je hond tegen één van die twee is opgesprongen? Dat was het hele eieren eten? Allemachtig zeg, als dat al 'overlast veroorzaken' is...

Kon je nog een beetje je geduld met hen bewaren? Ik zou daar wat moeite mee hebben gehad :wink: .
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

We hebben het hier dus over 168 ha losloopgebied, 3 campings eromheen, elke week hele hordes schoolkinderen en mountainbikers en dan geef ik overlast en komt het door mijn honden dat de reeën weg zijn :piew:
christo schreef:Kon je nog een beetje je geduld met hen bewaren? Ik zou daar wat moeite mee hebben gehad :wink: .
Ja, dat lukte wonderwel.
Eigenlijk vooral omdat ik het gevoel had dat hij erg graag wilde dat ik onredelijk werd :?
Ik moet bekennen dat ik het enorm knap van mezelf vond, achteraf :mrgreen:

Afbeelding

JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Heel apart.

Zo heb ik me eens verwonderd over een stadswacht die toen ze mij zag lopen met Maddox haar auto in een parkeervak slingerde en op me af kwam stormen met een foldertje van de gemeente.
Of ik wel wist dat ik daar niet mocht lopen met de hond omdat het verboden voor honden was daar en dat hij daar ook zijn behoefte niet mocht doen.
Vreemd, want naast het feit dat Geldrop bezaaid is met hondenpaaltjes van verschillende kleuren en betekenissen en de rode variant niet zichtbaar was op die lokatie, stonden we ook nog eens op 3 meter afstand van een poepvuilnisbak die keurig voorzien was van poepzakjes. :denken:
Maar ik had geluk dat ze het bij een waarschuwing zou laten.
Tja.... Succes verder.

Hoe kan dat toch he? Je snapt er toch geen snars van.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

vreemde gebeurtenis :denken:
en groenbroek stond er gewoon bij terwijl blauwbroek beweerde dat Rinne Roos tegen hem opsprong??
Als je groenbroek weer eens tegen komt, vraag dan of dit wel klopt??
Volgens mij was blauwbroek bezig jou te provoceren tot het zeker niet onder appèl staan van jezelf :wink:

En trouwens, laat hem maar bewijzen dat Rinne Roos tegen hem opsprong,
RR is een meisje en blauwbroek had het over een hij :mrgreen:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

marjolein schreef:Ja, dat lukte wonderwel.
Eigenlijk vooral omdat ik het gevoel had dat hij erg graag wilde dat ik onredelijk werd :?
Ik moet bekennen dat ik het enorm knap van mezelf vond, achteraf :mrgreen:
Ja hoor, reeën worden in ons land met uitsterven bedreigd :roll: . Ik vind het al knap dat jouw honden netjes op het pad blijven. En zo te lezen heb je het goed aangepakt dan :mrgreen: . Alleen heeft zo'n agent ook een meerdere waar hij zich bij moet verantwoorden, zou hij te ver gaan, dan kan een klacht geen kwaad.

Lange tijd geleden besloot een lagere school om drie, vier schoolklassen tegelijk zonder enige vooraankondiging een ochtendje los te gooien in wat op dat moment het enige hondenlosloopgebied was in de omgeving. Veel van die kinderen waren toen ook bang voor honden. En dat dan zonder voorbereiding meenemen naar een losloopgebied :roll:.

Misschien kun je maar beter in het vervolg groepen schoolkinderen zoveel mogelijk mijden :ok: .
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ohjee, daar had ik wel last mee gekregen waarschijnlijk, met zo'n suggestief pratende flapdrol.
Ik vind het erg vervelend dat de meeste losloopgebieden hier in de buurt eigenlijk gedooggebieden zijn.
Er staat dus geen bordje waar op staat dat er loslopende honden rondlopen. Dat geeft vaak veel gedoe met gezinnen met kleine kinderen die nietsvermoedend naar zo'n gebied toegaan om te picknicken ofzo.
Ik denk dat jouw gebeurtenis ook voortkomt uit zulke meldingen over loslopende honden die de kinderen, en mensen die bang zijn voor honden "lastigvallen".
Als het nu eens geregeld zou worden en er bordjes worden geplaatst weet iedereen tenminste waar hij aan toe is. En weet je ook van tevoren dat je loslopende honden kunt verwachten. Of juist niet.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

wauw, dat is wel eikelarij eerste klas, Die vent vind zichzelf wel heel wat blijkbaar
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

Wat een eikel die blauwbroek, knap van je dat je zo rustig bleef :ok: , ik weet niet of ik het in jouw situatie ook zo rustig was gebleven.
:mrgreen:

Nu hebben wij een groot bos, wat in verschillende gebieden is ingedeeld, dus een gedeelte kinderbos (geen honden los), hondenlosloopgebied ,een 'trimbos' en een gebied waar absoluut niemand mag komen (voor het wild dus)
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik had ook last gekregen hoor. Zo'n lekker typisch eerste klas wij weten veel van honden, maar nog niet het verschil tussen opvoeding en appél.

Tja wat kun je er van zeggen? Lief lachen af en toe knikken vervolgens een goede scheet laten als je weg loopt met de medeling oh sorry. :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gaia schreef:Ik had ook last gekregen hoor. Zo'n lekker typisch eerste klas wij weten veel van honden, maar nog niet het verschil tussen opvoeding en appél.

Tja wat kun je er van zeggen? Lief lachen af en toe knikken vervolgens een goede scheet laten als je weg loopt met de medeling oh sorry. :mrgreen:
hahahaha die ga ik onthouden :smile:

Ik vind het knap dat je zo rustig bleef Marjoleine, bij mij gaan toch altijd de rebelse belletjes klinken bij dat blauwe geweld :mrgreen:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Gaia schreef:
:smile:
Geweldig, ik zie het al helemaal voor me!
:zweep:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ohjee, daar had ik wel last mee gekregen waarschijnlijk, met zo'n suggestief pratende flapdrol.
Ik had ook bepaald het idee dat hij me probeerde uit te lokken.
Maar ja, wat kun je doen? Als je ruzie zoekt ben je de pineut natuurlijk.

Overigens is het officieel losloopgebied, met borden waar dat ook op staat. Het is een gebied van Staatsbosbeheer en op de borden staat o.a.: loslopende honden toegestaan mits onder appèl.
En de auto stond wel tien meter vóór dat bordje! Blijkbaar mogen ze overal los behalve bij het boswachtersperceel. :19:

Dat was zijn stok om mee te slaan dus.
Alleen vond ik het uitlokking, maar een voorzichtiger en onderdaniger hondje dan Rinne Roos is er niet en ze springt niet zonder uitnodiging, dat durft ze niet. Maar ja, bewijs het maar eens :?

Afbeelding

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:Ohjee, daar had ik wel last mee gekregen waarschijnlijk, met zo'n suggestief pratende flapdrol.
Ik had ook bepaald het idee dat hij me probeerde uit te lokken.
Maar ja, wat kun je doen? Als je ruzie zoekt ben je de pineut natuurlijk.

Overigens is het officieel losloopgebied, met borden waar dat ook op staat. Het is een gebied van Staatsbosbeheer en op de borden staat o.a.: loslopende honden toegestaan mits onder appèl.
En de auto stond wel tien meter vóór dat bordje! Blijkbaar mogen ze overal los behalve bij het boswachtersperceel. :19:

Dat was zijn stok om mee te slaan dus.
Alleen vond ik het uitlokking, maar een voorzichtiger en onderdaniger hondje dan Rinne Roos is er niet en ze springt niet zonder uitnodiging, dat durft ze niet. Maar ja, bewijs het maar eens :?
Daarom dus ook lief kijken en af en toe knikken. :wink:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wat een smeerlap. Je zou ook eens naar het politiebureau kunnen bellen en daar een klacht over neerleggen bij zijn meerdere.
Dit lijkt wel een overfanatiek agentje dat zich nog moet bewijzen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik zou het héél lastig vinden als ik honden had die tegen mensen op zouden springen of contact zouden zoeken.
Ik ook.
Ik heb dus ook niet zulke honden.
Alleen die kleuter doet het soms, maar alleen op uitnodiging.

Maar ja, zijn woord tegen het mijne. :19:

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nanna schreef: Ik zou het héél lastig vinden als ik honden had die tegen mensen op zouden springen of contact zouden zoeken. Maar gelukkig heb ik redelijk autistische honden wat dat dat aangaat. :mrgreen:
Dat is ook niet altijd even handig nee :mrgreen: Gelukkig is de bal dan weer nog veeeel leuker dan andere mensen.

Met dit verhaal van Marjoleine in mijn achterhoofd kwam in vanochtend voor het eerst in jaren de boswachter tegen in de duinen.
Vera netjes even laten volgen, Saar erachteraan hobbelend, en toen kreeg ik een vriendelijke groet.
Pffffffffoeiiiiiii!
:mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ben ook ooit aangesproken door iemand van staatbosbeheer, of ik me er van bewust was dat mensen bang konden zijn van loslopende honden.Mijn antwoord was; de meeste vrouwen durven niet in het bos te wandelen omdat ze bang zijn van loslopende.....mannen!
Niemand die daarom de mannen aan de lijn gaat houden.
Het duurde even voor het kwartje viel maar toen schoot hij in de lach en gaf me gelijk.Of dat altijd werkt weet ik niet :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed dat je het zo rustig hebt weten te houden :ok:

Hier in de buurt mogen de honden los als ze onder controle zijn.
Dat blijkt te betekenen dat ze op het pad moeten lopen.
In de bosjes mag niet.
Daar werd ik een tijd terug door de boswachter op gewezen.
Hij stond met zijn auto midden in het bos. Rana ging kijken en kwam weer terug bij mij door het bos :N: en dat mag niet. Dat moet over het pad :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dat blijkt te betekenen dat ze op het pad moeten lopen.
In de bosjes mag niet.
Dat vind ik zo bizar, hè, mijn honden poepen keurig in de bosjes.
Iedereen vindt dat altijd reuze netjes ook.
Maar als ik me aan die regels houd, mag dat dus niet meer :roll:

Op het pad zou ik het dan opruimen, maar er is geen afvalbak te bekennen, op al die 168 ha niet. Alleen op de parkeerplaats. Jawel, één parkeerplaats :?

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Dat blijkt te betekenen dat ze op het pad moeten lopen.
In de bosjes mag niet.
Dat vind ik zo bizar, hè, mijn honden poepen keurig in de bosjes.
Iedereen vindt dat altijd reuze netjes ook.
Maar als ik me aan die regels houd, mag dat dus niet meer :roll:

Op het pad zou ik het dan opruimen, maar er is geen afvalbak te bekennen, op al die 168 ha niet. Alleen op de parkeerplaats. Jawel, één parkeerplaats :?
Sommige regels zijn heel ingewikkeld en waarschijnlijk ontworpen door mensen zonder honden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

NOU JAAA ZEG :eek: wat een idioot zeg :pieuw:
had ie niets beters te doen
zo iemand wil toch zijn gelijk halen, wat je er ook tegen inbrengt, discussie onmogelijk, blijkbaar geen hondenliefhebber, dat mag duidelijk zijn :wink:
dat die boswachter dat allemaal maar liet gaan, mischien weet hij hoe die blauwlul is en begint er ook maar geen discussie mee.

overigens vind ik het wel de omgekeerde wereld als mensen met een witte broek of bange mensen in een LOSLOOP gebied gaan lopen, er zijn genoeg gebieden voor hun om te lopen moeten ze nu ook al in de spaarzame losloopgebieden gaan lopen?? sjonge tegenwoordig als je rookt ben je al een paria , nou als je honden hebt blijkbaar ook :evil:

hier mogen de honden officieel niet los in de bossen waar ik loop, maar als de opzichter komt, zwaait en lacht ie altijd, zegt nooit dat ze daar niet los mogen etc etc en ook geen rare vragen of ze wel onder appél staan.

en als mijn honden tegen iemand opspringen is het hun eigen schuld, moeten ze ze maar niet aanhalen, ik waarschuw ze ook :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik had meneer in het blauw om zijn legitimatie gevraagd.
Gevraagd wat zijn bevoegdheden zijn.
In welke regio die bevoegheden tellen.
Of er ook uitzonderingen op die bevoegdheden zijn.
En zo ja welke?
:blah: :blah: :blah: :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

M@ri@nne schreef:Ik had meneer in het blauw om zijn legitimatie gevraagd.
En zo ja welke?
Idd dat wou ik dus ook zeggen ik had eerst ff gevraagd wie hij wel niet was en ikz ou het desbetreffende buro is bellen met de vraag wie deze agent wel niet is met dit machtsvertoon van hem...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hij stelde zich wel voor, meneer Blauw. Maar zonder ID-kaart.

Het is deze en komende week natuurweek en vanmorgen stond de hele parkeerplaats vol toen ik aankwam. Allemaal mensen die daar voor lezingen komen. En dan later stikt het in het bos van de ouders met gillende kinderen (die vaak ook bang zijn voor honden), zodat ik dus de helft van de tijd de hondjes maar aan de lijn heb :?

Toen ik terugkwam liep meneer de boswachter buiten te roken, en toen ik hem luid en duidelijk groette, zag ie opeens een héél belangrijke paddenstoel :denken:

Eikel.

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Marjoleine schreef: Eikel.
daarom zie je in het najaar ook zoveel agenten enzo extra op straat, er vallen eikels van de boom, die vergroten ze tot ca. 1m80 , trekken ze een uniform aan en zetten ze voornamelijk langs de weg met een lasergun, maar in jouw geval hebben ze er dus eentje terug gezet in het bos.

volgende keer moet je maar aan hem vragen, uit welke boom hij gevallen is daar?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ranetje
Zeer actief

Jip schreef::19: Het zou verboden moeten worden net zoals mensen met witte broeken in het bos trouwens..... :19:

Ik liep hier laatst met een van mijn honden die nogal eens opspringt tegen mensen en dat probeer ik hem af te leren dus ik zag in de verte een groepje bejaarden aankomen en roep hem bij me , hij komt ik geef hem wat lekkers en hij blijft keurig netjes los naast me lopen.......als het groepje voorbij loopt kan de laatste mevrouw het niet laten om te zeggen; weg jij eng beest.... :denken: :evil:

Ik tel tot 10 en loop door.......rustig blijven , er zijn nu eenmaal mensen die niet van honden houden en die hebben ook recht om te wandelen....ok

Dan ga ik naar huis om mijn duitse Herder van 5! maanden op te halen en ga met hem weer dezelfde route lopen en ja hoor ik kom ze weer tegen.....

Omdat deze hond nog moeite heeft met het niet opsringen tegen mensen en omdat deze mensen me niet het type leken van :geeft niet hoor heb ik hem maar aangelijnd en netjes even gewacht tot het groepje voorbij liep en ja hoor weer de laatst mevrouw kon het niet laten om te zeggen: ja hou die maar vast die ziet er vals uit..... :19:

Toen kookte ik en kon me niet inhouden en heb haar gevraagd of ze als eens in de spiegel had gekeken....... :eek:
Oepsssssss :mrgreen:
Wat zei ze?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Marjoleine schreef: Eikel.
daarom zie je in het najaar ook zoveel agenten enzo extra op straat, er vallen eikels van de boom, die vergroten ze tot ca. 1m80 , trekken ze een uniform aan en zetten ze voornamelijk langs de weg met een lasergun, maar in jouw geval hebben ze er dus eentje terug gezet in het bos.

volgende keer moet je maar aan hem vragen, uit welke boom hij gevallen is daar?
Ik begin opeens te begrijpen waarom mijn honden zo vaak eikels kapot lopen te kraken :mrgreen:

Afbeelding

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ranetje schreef:Goed dat je het zo rustig hebt weten te houden :ok:

Hier in de buurt mogen de honden los als ze onder controle zijn.
Dat blijkt te betekenen dat ze op het pad moeten lopen.
In de bosjes mag niet.
Daar werd ik een tijd terug door de boswachter op gewezen.
Hij stond met zijn auto midden in het bos. Rana ging kijken en kwam weer terug bij mij door het bos :N: en dat mag niet. Dat moet over het pad :roll:
Klopt!
Ik lees met regelmaat de bordjes bij zo'n terrein om te kijken wat mag en niet mag. Honden mogen los mits onder appel en mits op de gebaande paden. Wijken ze daarvan af (de honden dus) dan krijg je een bekeuring.
Dat is in ieder geval zo op de loslooproutes binnen de Lloonse en Drunense duinen, waar ik regelmatig hoor dat ze weer gecontroleerd en bekeurd hebben.

Zelf, dus persoonlijk, vind ik het eigenlijk zot dat ALS er dat soort regels zijn, mensen zich er niet aan houden. Zo wordt het aantal gebieden waar honden nog los mogen in rap tempo kleiner.
Of een ree nou een uitstervende diersoort is of niet ;-) en of je zo'n regel nou begrijpt of niet.. hij IS er.. dus hou je er dan aan!
Als iedereen zich nou 's aan de regels zou houden en niet zou denken 'regels gelden voor alle anderen, niet voor mij' dan zou de wereld een stuk leefbaarder zijn!

(Regels voor loslopende honden zijn er namelijk voor de rest van de natuur en de natuurliefhebbers! ongeacht wat een ander daarvan vindt. Ik geniet graag van de natuur en kan er soms boos om worden dat 'anderen met hun maar los dravende honden' die (rust) verstoren.

Daarover door pratend....
ik kies vaak heel bewust ervoor om in AANlijngebieden te lopen (waar ik dan dus idd honden aangelijnd heb) juist OMDAT ik weet dat de hond niet altijd met andere honden goed kan. Als ik dan een loslopende hond tegenkom die toch op de mijne afstormt dan ben ik daar niet blij mee. Misschien ook iets om te overwegen? Er zijn beslist redenen waarom mensen in bepaalde gebieden lopen. En naast hondenmensen zijn er ook bijvoorbeeld 'natuurmensen' of mensen bang voor honden die dan bewust een gebied kiezen met aanlijnplicht. Terecht dat die mogen verwachten dat mensen zich dan aan de regels houden!

Wil je je hond los laten lopen??? Prima! Doe dat in een gebied waar het mag! Maar ook dan geldt dat je je hond 'onder controle' moet hebben en dus moet voorkomen dat hij op andere dieren (wilde dieren of andere honden) afstormt. Laat hem dus niet uit zicht verdwijnen.
Kan dat niet, luistert de hond niet goed genoeg? In mijn beleving heel simpel: aanlijnen! ;-)

Suzanne
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

M@ri@nne schreef:Ik had meneer in het blauw om zijn legitimatie gevraagd.
En zo ja welke?
Ja inderdaad wij ,Jan en ik ,werden in Drenthe eens aangesproken door een meneer die vond dat onze honden niet los mochten in het losloopgegbied.
Kwam ook een vaag verhaal over herten en ongelukken daarmee door honden terwijl onze honden daar niets mee te maken hadden.
Ik vroeg ook wat zijn functie was en toen die die niet bleek te hebben ondanks dat hij wel die suggestie wekte was ik er ook direct klaar mee.
Jan is altijd wat beleefder dan mij en staat zo iemand nog vriendelijk te woord :mrgreen:

In Noordwijk zijn we ook eens aangesproken door een boswachter die kwam dwars door het duin naar ons toe en toen Micron toen een blafje gaf in zijn richting vertelde hij dat dat verboden was ivm verstoring van de natuur.
De konijnen moeten blijkbaar uitslapen tegenwoordig. :roll:
Toen ik hem vroeg waarom hij dan door het duin naar ons toe kwam en niet over het pas waar wij dus liepen en dat dit ook verstoring van de natuur was vertrok hij weer direct :mrgreen:

Waarschijnlijk doordat wij in de regel zo vroeg lopen worden wij verdacht van stropen en extra goed in de gaten gehouden
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”