chrico schreef:Angst om genegeerd te worden hebben ze ooit geleerd.
Zoniet dan had die hond ook geen angst gehad om genegeerd te worden want dan ken hij het niet en zal dat ook niet als naar ervaren.
Ben ik nu zo simpel van gedachten dat een pup een hoop leert van mams en nestbroers en zussen en daardoor ook weet dat er gevolgen vast zitten aan gedrag. Waarom wijst iedereen erop dat een pup in het nest moet blijven als het even kan en niet met 3 weken al naar een baasje moet gaan. Waarom is het gedrag van een pup die als enige is geboren anders dan in een grotere groep, waarom word er gestimuleerd om moederloze pups bij een andere teef te leggen en ga zo door.
Moeders leert als het goed is de pups al regels bij en niet met het geven van koekjes maar door een correctie, pijn of schrik met als gevolg angst en het drie keer nadenken nadien.
Maar goed, ik stop ermee want ergens is het word angst iets om angstig van te worden en dat negeren we mar in het kader van de positieve trainingen of zoiets
Mee eens.
Ik vind het trouwens wel een moeilijk gebied en zelfs ook weleens moeilijk in de omgang met mijn honden waar die grenzen liggen.
Vooral Puchu is heel moeilijk wat dit betreft: milde correcties doen hem niets, van te zware correcties raakt hij in de war.
Hoe ver ga je en wanneer wordt respect echt angst? Dat zal ook per hond verschillen en soms is het best moeilijk die balans te vinden.
Echter, opvoeden zonder correcties heb ik altijd een idioot plan gevonden.
Respect kan op allerlei manieren verkregen worden en één van die dingen is volgens mij toch ook zeker een bepaalde mate van angst. Niet de angst om in elkaar gemept te worden (want dat doen wij allemaal niet neem ik aan), maar wel de angst om toch die snauw of korte correctie te krijgen of gewoon wellicht ook voor een hond het vervelende gevoel dat de baas boos op hem is en hem negeert.
Kaya vindt het laatste al drama en zal het zo snel mogelijk onderdanig goed proberen te maken, bij Puch is een stapje verder nodig en krijgt stevigere correcties dan Kaya.
Overigens zijn er m.i. ook hele andere dingen die meespelen. Neem zoiets als voedsel.
Baas deelt het voedsel uit en bepaalt hoe of wat. Dat gebeurt hier ook met veel 'bombarie' het eten klaarmaken, het komt van míj af dat eten.
Niet aan de kant gaan voor je hond is er nog zo één. Een hond die je steeds omver loopt, heeft volgens mij ook niet zoveel respect voor je.
Ik zie Puchu namelijk nooit tegen Kaya opknallen, hij kijkt wel uit :N:
Zo zijn er nog tig zaken op te noemen die meespelen, maar ik denk dat een bepaalde mate van angst zeker ook ten grondslag aan respect ligt.
Dat zie ik alleen al hier bij mijn honden onderling.
Bij mensen kan dit anders zijn, ik kan respect voor iemand hebben zonder een greintje angst.