Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verwend monster?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Verwend monster?

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik wil jullie even wat voorleggen...

Ik ben ooit qua kvv begonnen met rodi en duck. Na een paar weken begon Frenk slecht te eten, dus stapte ik over op carnibest. In het begin was dat feest, maar nu eet Frenk dat maar matigjes. De ene keer duikt hij z'n bak nog wel in, maar meestentijds taalt hij er niet naar. Dus heb ik bandit gehaald, maar dat is eenzelfde verhaal.

Het enige waar hij altijd vrolijk van wordt is 'echt' vers. Gehakt, makreel, runderpoulet, kipfilet en kipbraadsticks (veel vlees aan 1 botje) alles gaat met evenveel graagte naar binnen.

Nou wilde ik dus niet gaan barfen, omdat ik bang ben dat ik hem dan niet alles in de juiste verhoudingen geef. Daarnaast is het ook een hoop gedoe. Een goede kvv leek mij dan een prima keuze. Maar meneer eet het dus niet of nauwelijks :19:

Ik heb al geprobeerd om het weg te halen als hij het niet eet, maar dan eet hij dus een paar dagen niet. Stijfkop. Hij probeert wel mijn eten uit m'n mond te kijken, maar een schaaltje carnibest haalt hij z'n neus voor op.

Is dit verwend gedrag? Moet ik hem gewoon maar in z'n sop laten gaarkoken net zolang totdat hij het wel gaat eten? Of zou dit een andere reden kunnen hebben?

Ik vind het vervelend :boos:

Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Toch maar gaan barfen, dat zou ik doen in deze situatie. Ook al is je hond verwend, je ziet het liefst dat hij toch eet.
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Toch maar gaan barfen, dat zou ik doen in deze situatie. Ook al is je hond verwend, je ziet het liefst dat hij toch eet.
Maar ik snap het ook gewoon niet. Wat kan er nou toch voor zorgen dat hij liever een bakje gehakt van de deka leeg eet dan een portie bandit of CB :19:
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Het ziet ernaar uit dat Frenk goed weet wat hij moet doen om zijn zin te krijgen :wink:

Persoonlijk zou ik mijn poot stijf houden. Geen eten=pech. Verder geen aandacht aan besteden. Een minuut of 10 laten staan, weg halen, en de volgende voerbeurt nieuwe ronde nieuwe kansen.

Hij kan best een paar dagen zonder eten. Ook dan geen tussendoortjes geven. Het enigste wat hij mag eten, is zijn eigen eten.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Frenk
Zeer actief

Freggel16 schreef:Het ziet ernaar uit dat Frenk goed weet wat hij moet doen om zijn zin te krijgen :wink:

Persoonlijk zou ik mijn poot stijf houden. Geen eten=pech. Verder geen aandacht aan besteden. Een minuut of 10 laten staan, weg halen, en de volgende voerbeurt nieuwe ronde nieuwe kansen.

Hij kan best een paar dagen zonder eten. Ook dan geen tussendoortjes geven. Het enigste wat hij mag eten, is zijn eigen eten.
Ik ben op zich best bereid om die wilskrachtstrijd aan te gaan, maar ik vind het nu vervelend, in verband met het revalideren van die poten. Of kan een pup/puber ook dan best een paar dagen zonder eten?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoe goed zijn zijn ribben te voelen? Ik denk dat hij behoorlijk in zijn vlees zit en alleen nog gaat voor de lekkere hapjes? Gewoon voorlopig eens van alles de helft. Dus ook van zijn BARF-dingetjes.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Rosita Compagner schreef:Hoe goed zijn zijn ribben te voelen? Ik denk dat hij behoorlijk in zijn vlees zit en alleen nog gaat voor de lekkere hapjes? Gewoon voorlopig eens van alles de helft. Dus ook van zijn BARF-dingetjes.
Dat idee heb ik ook zo te lezen :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Hoe goed zijn zijn ribben te voelen? Ik denk dat hij behoorlijk in zijn vlees zit en alleen nog gaat voor de lekkere hapjes? Gewoon voorlopig eens van alles de helft. Dus ook van zijn BARF-dingetjes.
Hij heeft weinig vet op z'n ribben en dankzij de verplichte rust is zijn bespiering ook geslonken. We bewegen nu minder en hij heeft die operaties en AB-kuren achter de rug. Ik weet niet of dat van invloed is?

Ik voer hem nu 2x daags, zo'n 100 gram per keer. Hij heeft het formaat van een westie, ter vergelijking.

Er is geen pijl op te trekken wanneer hij wel en wanneer hij niet wil eten. Hij krijgt nauwelijks 'lekkere hapjes'. Alleen op zondag tijdens het trainen gaat er rodi-worst in. Verder niet. :19:

Ik wil het wel proberen met de kleinere porties en het "graag of niet" :wink:. Maar even voor mijn gemoedsrust... Hoe lang kan een hond in de groei zonder eten?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:
Dat idee heb ik ook zo te lezen :wink:
Het zou zomaar kunnen hoor :wink:

Maar het met lange tanden eten duurt wel al een maand of drie. Het ging weer moeizaam toen z'n hormonen begonnen op te spelen. Poot optillen etc. Dat is grofweg dezelfde periode als met die operaties :19:

Ik moet ook zeggen dat het feit dat 'ie aan het herstellen is van 2 ingrepen wel meewerkt aan mijn vraag hier. Ik denk dat als er niks aan de hand was dat ik zonder mijn twijfel hier neer te leggen gewoon consequent zou zijn gaan optreden :19:

Maar het is rot als je hond aan het herstellen is en je wilt hem daar zo gezond mogelijk voor voeren en hij doet zo moeilijk :boos:
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Hoe lang kan een hond in de groei zonder eten?
Hoe oud is Frenk?

Mijn teef was 6 maanden toen ze ruim een week niet had gegeten. Ook miepen met haar eten. Dan af en toe weer een hapje. Als ik haar wat anders gaf, dan at ze weer een paar dagen, en als het nieuwe ervan af was, stopten ze weer met eten.

Na een week wilden ze graag weer eten.

Ach, ik moet bekenen, dat ze nog steeds een miepert is :mrgreen: .

Mijn reu heeft op jongere leeftijd (jonger dan 6 maanden) wel eens een dagje gevast. Weigerde hij ook te eten: Prima wat hij wil :wink: . Ik geef hem zelden wat anders als hij niet eet. Moet zeggen dat hij ook zelden lastig doet met eten.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Freggel16 schreef:
Hoe oud is Frenk?

Mijn teef was 6 maanden toen ze ruim een week niet had gegeten. Ook miepen met haar eten. Dan af en toe weer een hapje. Als ik haar wat anders gaf, dan at ze weer een paar dagen, en als het nieuwe ervan af was, stopten ze weer met eten.

Mijn reu heeft op jongere leeftijd (jonger dan 6 maanden) wel eens een dagje gevast. Weigerde hij ook te eten: Prima wat hij wil :wink: . Ik geef hem zelden wat anders als hij niet eet. Moet zeggen dat hij ook zelden lastig doet met eten.
Frenk is bijna 9 maanden. En inderdaad wat jij beschrijft van je teef. Paar dagen eten en dan weer niks willen. Heeeeeel irritant.
Afbeelding
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Freggel16 schreef:
Hoe oud is Frenk?

Frenk is bijna 9 maanden. En inderdaad wat jij beschrijft van je teef. Paar dagen eten en dan weer niks willen. Heeeeeel irritant.
Inderdaad, het drijft je tot wanhoop :wink: . Hoe meer ik me er druk om maakten, hoe slechter ze ging eten.

Toch heb ik er bij Freggel nog steeds moeite mee als ze in staking gaat. Bij Turbo absoluut niet, maar bij Freggel wel.......... Waarom?? Geen idee :19:

Mijn idee is dat je met 9 maanden best je poot stijf mag houden wat betreft eten (doet Frenk tenslotte ook).
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Freggel16 schreef:Inderdaad, het drijft je tot wanhoop :wink: . Hoe meer ik me er druk om maakten, hoe slechter ze ging eten.

Toch heb ik er bij Freggel nog steeds moeite mee als ze in staking gaat. Bij Turbo absoluut niet, maar bij Freggel wel.......... Waarom?? Geen idee :19:

Mijn idee is dat je met 9 maanden best je poot stijf mag houden wat betreft eten (doet Frenk tenslotte ook).
En ik ben niet van die generatie, maar ik vind het ook erg zonde van het eten. :19:

Het word dus een wedstrijdje wilskracht, he... Zucht... Zo geen zin in...

Vervelende hond :boos: :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

als 'lekkere dingen' zie ik ook zijn BARF-hapjes (die hij wél eet toch?). Ik heb pertinent niet het idee dat je hem volstopt met koekjes ofzo. 200 gram vind ik redelijk veel. 100 gram inderdaad wat weinig en daar zou ik dus even naar terug gaan. Laat hem maar eens trek krijgen, hij komt niet zomaar wat te kort dus daar zou ik me niet druk om maken.
Frenk
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:als 'lekkere dingen' zie ik ook zijn BARF-hapjes (die hij wél eet toch?). Ik heb pertinent niet het idee dat je hem volstopt met koekjes ofzo. 200 gram vind ik redelijk veel. 100 gram inderdaad wat weinig en daar zou ik dus even naar terug gaan. Laat hem maar eens trek krijgen, hij komt niet zomaar wat te kort dus daar zou ik me niet druk om maken.
Ja BARF eet hij wel, als ik hem dat geef. Maar dat heb ik altijd in plaats van de kvv gegeven. Ik zal inderdaad maar weer eens minder gaan geven en hem 'honger' laten krijgen. Kijken of hij dan minder moeilijk gaat doen. Probleem is dat ik na een dag of vier 'zwicht'. Kwestie van doorpakken dus. :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Rosita Compagner schreef:als 'lekkere dingen' zie ik ook zijn BARF-hapjes (die hij wél eet toch?). Ik heb pertinent niet het idee dat je hem volstopt met koekjes ofzo. 200 gram vind ik redelijk veel. 100 gram inderdaad wat weinig en daar zou ik dus even naar terug gaan. Laat hem maar eens trek krijgen, hij komt niet zomaar wat te kort dus daar zou ik me niet druk om maken.
Ja BARF eet hij wel, als ik hem dat geef. Maar dat heb ik altijd in plaats van de kvv gegeven. Ik zal inderdaad maar weer eens minder gaan geven en hem 'honger' laten krijgen. Kijken of hij dan minder moeilijk gaat doen. Probleem is dat ik na een dag of vier 'zwicht'. Kwestie van doorpakken dus. :wink:
Geen strijd, gewoon minder eten geven;-)
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Geef je hem ook steeds op hetzelfde tijdstip te eten?
zit daar een ritme in?
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou iets minder geven, en er gewoonte van maken dat hij iets lekkers krijgt als de bak leeg is. Jack heeft in een grijs verleden ook wel eens eten laten staan, en toen ben ik met dat 'toetje' begonnen. Eerst bord leeg, dan toetje. Jack had het heel snel door: :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Mijn Yentie (welliswaar volwassen) weegt rond de 7 kilo en krijgt 150 a 175 gram voer per dag (vlees +aanvullende dingen) Dus ik denk dat hij best iets minder mag krijgen, ookal is het nog een jonge hond.
Aan de andere kant, las gewoon een paar dagen per week in waarin je hem lekker gehakt en een kipvleugeltje en een kippenlevertje geeft en dan heeft ie een prima volwaardig maaltijdje waar hij niet snel tekorten in op doet, zeker niet omdat ie de rest van de week ook compleet krijgt.
:wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Frenk
Zeer actief

ien schreef:Geef je hem ook steeds op hetzelfde tijdstip te eten?
zit daar een ritme in?
Daar zat een ritme in, maar toen hij zo ging lopen 'mutsen' ben ik er wel vanaf geweken. :N:

Wat ik nu merk is dat hij rond een uur of 11 en rond een uur of 19 wel "wat" wil eten.

Maar eigenlijk is 11 uur een hele onhandige tijd in ons huishouden... Ik moet sommige dagen 's ochtends vroeg werken, dus dan zou hij om 8 uur moeten eten. Dat doet hij soms wel en soms niet. Maar om nou een bak vlees neer te zetten, desnoods een hele ochtend... Dat lijkt me niet zo gezond.

Misschien dus 's ochtends een kleine portie tegen de lege maag en een grote maaltijd 1x per dag? :19:

Ik begin maandag met de kleinere porties in een consequent ritme en "graag of niet". En dan ben ik benieuwd of hij daar op reageert :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik zou iets minder geven, en er gewoonte van maken dat hij iets lekkers krijgt als de bak leeg is. Jack heeft in een grijs verleden ook wel eens eten laten staan, en toen ben ik met dat 'toetje' begonnen. Eerst bord leeg, dan toetje. Jack had het heel snel door: :mrgreen:
En wat geef je dan als "toetje"? :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Roelfien schreef:Mijn Yentie (welliswaar volwassen) weegt rond de 7 kilo en krijgt 150 a 175 gram voer per dag (vlees +aanvullende dingen) Dus ik denk dat hij best iets minder mag krijgen, ookal is het nog een jonge hond.
Aan de andere kant, las gewoon een paar dagen per week in waarin je hem lekker gehakt en een kipvleugeltje en een kippenlevertje geeft en dan heeft ie een prima volwaardig maaltijdje waar hij niet snel tekorten in op doet, zeker niet omdat ie de rest van de week ook compleet krijgt.
Ik begreep dat de richtlijn voor volwassen honden 20/30 gram per kilo gewenst lichaamsgewicht adviseert. Dat is bij 8 kilo dus 160/240 gram voer per dag. Voor pups was het 50/60 gram/kilo, dus 400/480 gram.

Ik ben wel met de puppenhoeveelheid begonnen, maar ik ben gewoon rustig gaan afbouwen en ik zit de laatste 3 maanden op een worst CB van 250 gram per dag (of een half bakje bandit). Als hij iets anders krijgt, vuile pens, kippenvleugel of verse vis/vlees, dan is dat altijd in plaats van de kvv. Het is een richtlijn, dus ik hou het natuurlijk gewoon op het oog in de gaten. :19:

Ik ben blij om te lezen dat hij niet instort van een dag met een kippenvleugel of runderhart of gehakt :ok: :mrgreen:

Weet je, je mag honden niet vermenselijken, maar ik heb zo het idee dat ik gepiepeld wordt :wink: :mrgreen: Volgens mij heeft Frenk gewoon zoiets van na een dag of drie verschijnt vanzelf dat stuk vuile pens of die kippenvleugel :lekkerpuh:

:N: :roll: :mrgreen:

Nogmaals, ik ga vanaf maandag de boel weer eens goed organiseren. Vast ritme, kleinere porties en weghalen als het niet opgegeten wordt...

Dank iedereen voor alle tips :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Freggel16 schreef:Het ziet ernaar uit dat Frenk goed weet wat hij moet doen om zijn zin te krijgen :wink:

idem hier.

lola heeft die geintjes ook. sam krijgt natuurlijk haute cuisine als zeehond en lola heeft besloten dat dat veel lekkerder ruikt.

zij krijgt dus haar eigen eten met een miniscuul beetje van dat van sam erdoor. stank is aanwezig dus madammeke eet.

niet eten? bakkie weg. dááág lola :neenee:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik denk dat je hond idd wat veel krijgt. Blacky is nu 11 maand en weegt ook 8 kilo. ( en is beslist niet te dik maar ook niet te mager) Hij krijgt ook 200 gram kvv per dag alleen beweegt hij wel veel. Je moet niet vergeten dat jou hondje nu weigig beweging krijgt en dus weinig verbrand. Hierdoor heeft hij ook minder honger.

Onze pup van 4 maand wil ook wel eens niet eten nou jammer dan heeft ze geen honger. Het bakje gaat dan in de koelkast en als het weer etenstijd is krijgt ze het weer. Doe er niet moeilijk over hoor. Ze zijn sterker dan je denkt.
Afbeelding
gevni havanezers
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara heeft ook dagen dat ze super eet en dagen dat ze weinig tot niets eet...nou dan niet.
Elke dag staat het eten hier op de vaste tijd klaar en dan hebben ze een half uur om te eten en eten ze niet dan gaat het weg en terug de koelkast in.
Bowie en Tyson eten echt binnen een minuut hun bak leeg maar Samara miept wel eens...nou dan eet ze maar niet.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Frenk schreef:
Freggel16 schreef:Inderdaad, het drijft je tot wanhoop :wink: . Hoe meer ik me er druk om maakten, hoe slechter ze ging eten.

En ik ben niet van die generatie, maar ik vind het ook erg zonde van het eten. :19:

Het word dus een wedstrijdje wilskracht, he... Zucht... Zo geen zin in...

Vervelende hond :boos: :wink:
geef die hond gewoon wat hij wel lust, ik eet ook geen dingen die ik niet lust en mijn honden hoeven ook geen dingen te vreten die ze niet willen.
Dan geef je gewoon om de twee dagen carnibest en die andere dagen een kippetje, wat kopvlees, een stukkie vis, wat pens, een eitje en noem maar op. Ik heb liever dat mijn honden met smaak vreten dan dat ik me zorgen moet maken omdat ze niet willen vreten :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Frenk schreef:
Muk schreef:Toch maar gaan barfen, dat zou ik doen in deze situatie. Ook al is je hond verwend, je ziet het liefst dat hij toch eet.
Maar ik snap het ook gewoon niet. Wat kan er nou toch voor zorgen dat hij liever een bakje gehakt van de deka leeg eet dan een portie bandit of CB :19:
Geen idee. Onze hond was alleen brok gewend toen wij hem kregen. Dat at hij met lange tanden en alleen als wij er Rodiworst of iets dergelijks doorheen deden. Dat vond ik ook sneu (ja, ik vermenselijk het misschien wel, maar in de natuur eten wolven ook niet elke dag hetzelfde) en heb diverse merken kvv geprobeerd naast de brok. Dat beviel heel goed en nu krijgt hij dus kvv met barf. Ik eet zelf ook niet graag dag in, dag uit hetzelfde, dus dat hoeft mijn hond ook niet. En als ik zie met hoeveel smaak hij nu eet en hoe makkelijk het eten gaat in tegenstelling tot toen wij hem net hadden tja dan wil ik niks anders meer. Ik geniet ervan als ik zie dat onze hond met zoveel smaak en plezier eet en het scheelt mij ook weer wat zorgen op eetgebied.
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:geef die hond gewoon wat hij wel lust
Dat is wel heel leuk, maar dit zou bij bv bij Freggel echt niet werken. Dan eet de freule alleen nog maar leverworst en biefstuk.

Ik weet dat ze geit, schaap en eend niet lekker vind. Prima krijgt ze ook niet, maar als ze gaat lopen miepen bij een stukje kip (ze kan me echt aankijken alsof de kip haar vermoord :mrgreen: ), dan hou ik echt miijn poot stijf en krijgt ze niks anders tot ze de kip op heeft.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Frenk schreef:
ien schreef:Geef je hem ook steeds op hetzelfde tijdstip te eten?
zit daar een ritme in?
Daar zat een ritme in, maar toen hij zo ging lopen 'mutsen' ben ik er wel vanaf geweken. :N:

Wat ik nu merk is dat hij rond een uur of 11 en rond een uur of 19 wel "wat" wil eten.

Ik begin maandag met de kleinere porties in een consequent ritme en "graag of niet". En dan ben ik benieuwd of hij daar op reageert :ok:
Mm, ik zelf zou het w.s wat anders doen.
laat hem maar afwachten wanneer die wat te eten krijgt, besteed op een overdreven manier aandacht aan je eigen eten, geef hem zelf geen eten,negeer hem en dan onverwacht veel later een klein portie eten [om te proberen.
sóchtends zou ik gewoon [even]overslaan.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Frenk schreef:
Hanneke2 schreef:Ik zou iets minder geven, en er gewoonte van maken dat hij iets lekkers krijgt als de bak leeg is. Jack heeft in een grijs verleden ook wel eens eten laten staan, en toen ben ik met dat 'toetje' begonnen. Eerst bord leeg, dan toetje. Jack had het heel snel door: :mrgreen:
En wat geef je dan als "toetje"? :mrgreen:
Een dentastick of een kauwbotje of zoiets.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”