Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

schrik van mijn leven: choco-soesjes gejat!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

MoniqueDM schreef:
ranetje schreef:Laten we uitgaan van een Labrador van 25kg en een gewone reep melkchocolade.
De hond komt in de gevaren zone bij: 25 (gewicht hond) x 25 (laagst vastgestelde LD) = 625 gram zuivere chocolade.
Een reep bevat 30 % zuivere chocolade, dus een reep van 100 gram bevat 30 gram chocolade.
De hond komt in gevaar bij het eten van 20 repen van 100 gram.
Dat komt dan toch redelijk overeen met de tabel die ik heb geplaatst, of mis ik nou iets?
Wat denk je van het gevaar voor ons ons....met die hoeveelheid choclade?? :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

MoniqueDM schreef:
ranetje schreef:Laten we uitgaan van een Labrador van 25kg en een gewone reep melkchocolade.
De hond komt in de gevaren zone bij: 25 (gewicht hond) x 25 (laagst vastgestelde LD) = 625 gram zuivere chocolade.
Een reep bevat 30 % zuivere chocolade, dus een reep van 100 gram bevat 30 gram chocolade.
Dat komt dan toch redelijk overeen met de tabel die ik heb geplaatst, of mis ik nou iets?
:denken:
In jouw tabel is voor een hond van 25 kilo ongeveer 1600 tot 1700 gram melkchocolade gevaarlijk denk ik als ik het goed heb gelezen. (17 repen)
Bij Ennath zou dat 2000 gram melkchocolade zijn (20 repen)

Dus dan zou jouw tabel strenger zijn dan die van Ennath dacht ik?
Tenzij ik krom zit te rekenen en dat kan ik niet geheel uitsluiten :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

SannePP schreef:Werkt die zout-truc eigenlijk ook bij mensen? :19:
eten die dan ook per ongeluk dingen op :denken:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Addy schreef:
Als ze onder de twee jaar zijn?
Zeker wel :wink:

En wat denk je van per ongeluk - expres. Als ze een beetje ouder zijn.
En gewoon expres als ze nog wat ouder zijn.

Natuurlijk kunnen mensen ook giftige stoffen inslikken en een hap zout (of mosterd) werkt prima als emeticum.
Wel even oppassen dat het niet gaat om bijtende of etsende stoffen, die kunnen beter binnen blijven zitten en verdunt worden met veel water in plaats van de slokdarm nog een keer passeren.
Ennath
Zeer actief

ranetje schreef:
MoniqueDM schreef:
In jouw tabel is voor een hond van 25 kilo ongeveer 1600 tot 1700 gram melkchocolade gevaarlijk denk ik als ik het goed heb gelezen. (17 repen)

Je hebt gelijk Ranet.
Ik heb gewoon even snel (ik mag hier eigenlijk niet komen, teveel werk :wink: ) de hoeveelheid voor een hond van 22,6 kg vergeleken met een berekening voor 25 kg. Dat mag je dus duidelijk niet doen.

In ieder geval komt het erop neer dat je niet in paniek moet raken over een stukje gejatte chocolade.
De gevarenzone komt toch echt pas in zicht bij de grote bergen.
Dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat je de hond daarom maar dagelijks bonbons moet voeren, zoals mijn oma en haar vriendinnen deden. :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
ranetje schreef:
MoniqueDM schreef:

Je hebt gelijk Ranet.
Ik heb gewoon even snel (ik mag hier eigenlijk niet komen, teveel werk :wink: ) de hoeveelheid voor een hond van 22,6 kg vergeleken met een berekening voor 25 kg. Dat mag je dus duidelijk niet doen.

In ieder geval komt het erop neer dat je niet in paniek moet raken over een stukje gejatte chocolade.
De gevarenzone komt toch echt pas in zicht bij de grote bergen.
Dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat je de hond daarom maar dagelijks bonbons moet voeren, zoals mijn oma en haar vriendinnen deden. :mrgreen:
Mee eens en dat is bij beide berekeningen wel duidelijk denk ik :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

SannePP schreef:chocolade is giftig voor honden, en Cena is nog maar een pup...

Mijn vriends eerste reactie was ook: Nu hebben we vanavond niks bij de koffie :wink:
zoek eerst maar eens uit hoeveel echte chocolade er op die soesjes zat. waarschijnlijk heel weinig.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Suzanne123 schreef:Andere vraag... waarom laat je de hond alleen in de auto?
Ben je niet bang dat het ook met dit weer veel te warm wordt???? Of dat ze de tent afbreekt of gestolen zou worden?

Ik ben vast en zeker teveel een muts, maar echt... in de auto achterlaten als ik boodschappen moet doen?? no way! wel als ik alleen maar bij de bakker naar binnen moet en voor de deur kan parkeren en niet als het 18 graden of meer is...

Suzanne
Als ik op interview moet, dan mag Frenk mee (als het weer dat toelaat). En dan blijft hij rustig wel een uur in de auto. Lekker slapen, gaat prima. En veel gezelliger dan die pak 'm beet 3 á 4 uur die hij anders thuis alleen moet doorbrengen :mrgreen:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Hoe snel chocolade giftig is voor een hond kan ook aan andere factoren liggen.
Hoe gezond is de hond?
Hoe oud is de hond?
enz enz.

Ik kende een hond die jarenlang telkens chocoladerepen van tafel jatte.
Deze hond heeft er langzaam kanker van gekregen en zat op den duur helemaal onder de tumoren.
Ook zijn zijn darmen eraan kapot gegaan.

Een andere hond, die was dus erg groot!
Is dood gegaan van een halve mars......
Deze hond was niet helemaal gezond, ze mankeerde regelmatig van alles.
:zweep:
Ennath
Zeer actief

Paulala schreef:Hoe snel chocolade giftig is voor een hond kan ook aan andere factoren liggen.
Hoe gezond is de hond?
Hoe oud is de hond?
enz enz.

Deze hond heeft er langzaam kanker van gekregen en zat op den duur helemaal onder de tumoren.

Ja, en ik ken iemand die kanker kreeg van zijn dagelijkse glaasje Whisky, en nog veel meer die dat niet kregen.
Ik betwijfel al of de zieke hond doodgegaan is aan een halve mars, al kan die wel bijgedragen hebben aan zijn dood.
Maar dat de kanker sec van de chocolade repen komt durf ik al helemaal niet te beweren.
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:
Paulala schreef:Hoe snel chocolade giftig is voor een hond kan ook aan andere factoren liggen.
Hoe gezond is de hond?
Hoe oud is de hond?
enz enz.

Ja, en ik ken iemand die kanker kreeg van zijn dagelijkse glaasje Whisky, en nog veel meer die dat niet kregen.
Ik betwijfel al of de zieke hond doodgegaan is aan een halve mars, al kan die wel bijgedragen hebben aan zijn dood.
Maar dat de kanker sec van de chocolade repen komt durf ik al helemaal niet te beweren.
Naast jouw opmerkingen zat ik me ook nog af te vragen waarom een hond er "jarenlang" in slaagt om telkens chocolade van tafel te jatten :denken:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Frenk schreef:
Ennath schreef:
Hoe gezond is de hond?
Hoe oud is de hond?
enz enz.

Naast jouw opmerkingen zat ik me ook nog af te vragen waarom een hond er "jarenlang" in slaagt om telkens chocolade van tafel te jatten :denken:
Nou ja, mijn DD ziet ook al jarenlang kans om chocolade te jatten.
Ze is er echt op uit, ze kan overal bij, ik heb jonge kinderen, en mijn huishouden wordt grotendeels gerund ingehuurde krachten.
Enfin .... dan gaat er nog wel eens iets mis. :wink:
En dan zegt Lotje smak, smak, dat was lekker, .... dank je wel voor de kans.
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:Nou ja, mijn DD ziet ook al jarenlang kans om chocolade te jatten.
Ze is er echt op uit, ze kan overal bij, ik heb jonge kinderen, en mijn huishouden wordt grotendeels gerund ingehuurde krachten.
Enfin .... dan gaat er nog wel eens iets mis. :wink:
En dan zegt Lotje smak, smak, dat was lekker, .... dank je wel voor de kans.
:mrgreen:

Frenk is niet te houden bij roomijs en creme brulee. Als mijn vriend zich weer eens op uitgesloofd op dat laatste, dan is Frenk de hele dag al in gespannen afwachting. En het schaaltje word uit je handen gekeken. :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Frenk schreef: Naast jouw opmerkingen zat ik me ook nog af te vragen waarom een hond er "jarenlang" in slaagt om telkens chocolade van tafel te jatten :denken:
Het was een alleenstaande vader met dochter, de vader was ziek en lag heel de dag op bed onder de morfine.
Dochter zorgde op haar twaalfde jaar alleen voor het huishouden en de hond..... verder ga ik er niet op in, maar het was dus geen geweldige situatie waar de hond de dupe van is geworden.
Frenk
Zeer actief

Paulala schreef:
Frenk schreef: Naast jouw opmerkingen zat ik me ook nog af te vragen waarom een hond er "jarenlang" in slaagt om telkens chocolade van tafel te jatten :denken:
Het was een alleenstaande vader met dochter, de vader was ziek en lag heel de dag op bed onder de morfine.
Dochter zorgde op haar twaalfde jaar alleen voor het huishouden en de hond..... verder ga ik er niet op in, maar het was dus geen geweldige situatie waar de hond de dupe van is geworden.
Klinkt als een heel verdrietige en moeilijke situatie.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Dat was het ook, ik was haar beste vriendin, en de enige die haar altijd hielp in huis en met de verzorging van de hond.
Maar je kunt je voorstellen dat een meisje van 12 jaar dus wel eens dingen op tafel liet liggen met al die zorgen aan haar hoofd die een kind niet hoort te hebben.
Ennath
Zeer actief

Paulala schreef:Dat was het ook, ik was haar beste vriendin, en de enige die haar altijd hielp in huis en met de verzorging van de hond.
Maar je kunt je voorstellen dat een meisje van 12 jaar dus wel eens dingen op tafel liet liggen met al die zorgen aan haar hoofd die een kind niet hoort te hebben.
Dat snap ik best, per slot van rekening lukt het onze Lot ook regelmatig :wink:
Maar het is me dan weer te boud om te beweren dat die hond kanker gekregen heeft van de chocolade.
Mojuan
Zeer actief

Dat is niet te bewijzen, maar de dierenarts had wel sterk dat vermoeden.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken een berner die alles opvrat wat ze tegen kwam, ook een doos merci, paashaasjes alles. :mrgreen:

Ik ben echt superblij dat Nanni gewoonweg geen chocolade lust. Stel er valt een vlokken op de grond, ze eet het NIET op
Doglover
Zeer actief

Ongelezen bericht door Doglover »

HiHi ik lees net pas het verhaal en heb niet alle reacties gelezen hoor. T'is nooit een leuk gevoel als je denkt dat je hond iets heeft gegeten wat niet goed voor haar/hem is.

Ik heb al hele rare dingen gehoord van honden hoor en die zijn toch ouder dan 10 geworden haha. Onze Boef at kerstballen :N: ja echt.. oke 1tje maar toch. Geen goed plan om dat weer uit te laten kotsen maar hij heeft er niks aan over gehouden. Onze kruising (lees vuilnisbak) at echt alles waarvan hij dacht dat het lekker rook. Pannetje op gasfornhuis met vet :roll: Hier heeft hij flinke diarree aan overgehouden, heel raar :wink: Letterlijk de vuilnisbak uitgevreten met daarin 3 bakken overgebleven Chinees, zijn buik was echt rond. Dit heeft hij overigens in een tijdsbestek van 10 minuten gedaan, wij stonden in de tuin te kletsen.
Hond van een vriendin van mij (Labrador) heeft een keer 1 pond chocolade eieren gegeten met zilverpapier er nog aan....

Ik zou ook de DA bellen hoor als ik het niet vertrouw maar voor de meeste zaken kan je wel even afwachten, meestal op de diarree :mrgreen: of wanneer ze een lap stof hebben gegeten dat je niet vergeet om een keukenrol mee te nemen zodat je kan helpen om het eruit te trekken, vinden de buren ook een leuk gezicht :smile:
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Doglover schreef: dat je niet vergeet om een keukenrol mee te nemen zodat je kan helpen om het eruit te trekken, vinden de buren ook een leuk gezicht :smile:
Jak! Die details wilde ik nou weer net niet weten! brrrr!!!! :N:

:mrgreen: fijn om te lezen trouwens dat er ergere dingen gegeten kunnen worden dan een doos soesjes...
RIP Cena :roos:
    nance
    Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb een hond verloren aan het eten van chocola. Ze heeft buiten wat chocola gegeten, veel kan het nooit geweest zijn...
    Ze is toen een weekend doodziek geweest en er weer bovenop gekrabbelt. Mijn da stond er toen op dat ze nog wat tests bij Roula mocht doen om te kijken of ze er niks aan overgehouden had. In eerste instantie vond ik dat onzin, maar omdat ze zo bleef aandringen toch maar gedaan. Daaruit kwam dat Roula aan nierfalen leed en dat kwam door die vergiftiging....

Zeg nooit dat je honden geen last hebben van het eten van chocola. Als ik dit soort dingen lees ben ik altijd verbaasd over de wat lakse reacties van iedereen, zo van het zal wel meevallen. Nou ik weet uit eigen ervaring dat het niet meevalt! Roula heeft toen nog 9 maanden geleefd en toen was het over. En dat allemaal door een stuk chocola terwijl ze in Griekenland leefde van de meest gore rotzooi op straat....
    Afbeelding
    M@scha
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zonder het verdriet teniet te doen.

weet je dat ze van te voren geen nierfalen had? is het onomstotelijk bewezen dat het van de chocolade kwam? kan namelijk ook altijd een rotte samenloop zijn...
    Afbeelding
    nance
    Erelid

Ongelezen bericht door nance »

massam schreef:zonder het verdriet teniet te doen.

weet je dat ze van te voren geen nierfalen had? is het onomstotelijk bewezen dat het van de chocolade kwam? kan namelijk ook altijd een rotte samenloop zijn...
    Ja dat weten we zeker. Roula was pas nog helemaal doorgelicht en helemaal gezond verklaard. Het was echt van de chocola....
    Afbeelding
    Ennath
    Zeer actief

nance schreef:Ik heb een hond verloren aan het eten van chocola. Ze heeft buiten wat chocola gegeten, veel kan het nooit geweest zijn...
    Ze is toen een weekend doodziek geweest en er weer bovenop gekrabbelt. Mijn da stond er toen op dat ze nog wat tests bij Roula mocht doen om te kijken of ze er niks aan overgehouden had. In eerste instantie vond ik dat onzin, maar omdat ze zo bleef aandringen toch maar gedaan. Daaruit kwam dat Roula aan nierfalen leed en dat kwam door die vergiftiging....

Zeg nooit dat je honden geen last hebben van het eten van chocola. Als ik dit soort dingen lees ben ik altijd verbaasd over de wat lakse reacties van iedereen, zo van het zal wel meevallen. Nou ik weet uit eigen ervaring dat het niet meevalt! Roula heeft toen nog 9 maanden geleefd en toen was het over. En dat allemaal door een stuk chocola terwijl ze in Griekenland leefde van de meest gore rotzooi op straat....
    Zou heel goed kunnen.
    Maar ziek worden -zelfs ernstig ziek worden- van iets wat gegeten werd is niet voorbehouden aan chocola, of druiven of vul maar één van de paniekhype's in.
    Persoonlijk heb ik bijna een hond verloren aan het eten van een rauw eitje, dus dat je hond plotseling heel erg ziek kan worden van iets wat hij eet geloof ik best. Maar ik zal nooit beweren dat je beter geen rauw ei aan een hond kan geven omdat Katja er bijna in bleef.
    Laat staan dat ik vind dat je in paniek moet raken als je hond een keer een ei jat.
    AnneMarie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Nou eerlijk gezegd vind ik de reactie nogal erg paniekerig en begrijp ik HELEMAAL NIET waarom je zo overdreven reageert, nog minder begrijp ik waarom je de hond daarna een ellendige ervaring bezorgd EN NOG minder waarom je hem negeert als ie zich vervelend voelt :denken: :jank:

Mijn hondje heeft wel eens een chocolade eitje gegeten nu daar gaat ie echt niet doodvan hoor.....

Soesjes vinden ze erg lekker.

Ik zou de volgende keer soesjes Zonder chocolade kopen :smile: :wink:
    ien
    Erelid
    Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Addy schreef:
    mensen die dat niet meer beseffen..ja :wink:
    Afbeelding
    SannePP
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

AnneMarie schreef:Nou eerlijk gezegd vind ik de reactie nogal erg paniekerig en begrijp ik HELEMAAL NIET waarom je zo overdreven reageert, nog minder begrijp ik waarom je de hond daarna een ellendige ervaring bezorgd EN NOG minder waarom je hem negeert als ie zich vervelend voelt :denken: :jank:

Mijn hondje heeft wel eens een chocolade eitje gegeten nu daar gaat ie echt niet doodvan hoor.....

prima dat jij mijn reactie niet snapt, maar met een puppebeest dat krap een week ervoor behoorlijk ziek is geweest, daarvoor ook bij de dierenarts is geweest en daarnaast pas 6 maanden oud is, was ik best even in paniek ja. Sorry als dat je stoort! :pukel:
    RIP Cena :roos:
      Judy&Spike
      Vaste gebruiker
      Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Judy&Spike »

Ik snap de reactie van SannePP Heel goed!

Het is de eerste hond,je wilt alles goed doen! Logisch dat je dan in de paniek schiet als ze een pak chocoladesoesjes op heeft gegeten en je weet dat chocolade levensbedreigend KAN zijn voor een hond.

Als je al jaaaaaren honden hebt ben je ervaren en paniekeer je niet zo snel, maar het geval van SannePP kan ik me goed voorstellen!
      Vind het zelfs erg veel zeggen als het gaat om betrokkenheid en liefde voor je hond.

Denk dat we beter het advied van de DA in twijfel zouden kunnen trekken...Als we dan iets af moeten zeiken...
      AnneMarie
      Zeer actief
      Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

SannePP schreef:
      AnneMarie schreef:Nou eerlijk gezegd vind ik de reactie nogal erg paniekerig en begrijp ik HELEMAAL NIET waarom je zo overdreven reageert, nog minder begrijp ik waarom je de hond daarna een ellendige ervaring bezorgd EN NOG minder waarom je hem negeert als ie zich vervelend voelt :denken: :jank:

prima dat jij mijn reactie niet snapt, maar met een puppebeest dat krap een week ervoor behoorlijk ziek is geweest, daarvoor ook bij de dierenarts is geweest en daarnaast pas 6 maanden oud is, was ik best even in paniek ja. Sorry als dat je stoort! :pukel:

Okay, snap het, maar waarom dan zo onaardig tegen je hond doen als ie zich daarna akelig voelt om een reden die jou zeer bekend is, namelijk hij is beroerd en ziek van het zout... :19:

En eh, ik zou een andere dierenarts zoeken :denken:
      Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”