Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbond io vraagt jullie hulp!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Hondenbond io vraagt jullie hulp!

Ongelezen bericht door bennie »

We zijn op zoek naar een overzicht van stichtingen, verenigingen, hyves etc die zich inzetten voor de hond. Daarnaast wordt er aan e-maillijsten gewerkt van gemeentes, staatsbosbeheer ed, en de pers.
Wellicht zijn er onder jullie hier al op een andere manier mee bezig geweest. Het zou fijn zijn dit met ons te delen! Mochten jullie hier bijdragen voor hebben, stuur ze me svp per PB, plaats ze hieronder of direct op http://forum.hondenbond.nl/index.php?showtopic=77 en http://forum.hondenbond.nl/index.php?showtopic=16

Mijn dank is groot! :ok:

Bennie Vaasen
http://www.hondenbond.nl/
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

http://www.hondenbescherming.nl/

Wat willen jullie meer bieden (of anders doen) dan de bestaande stichtingen die zich inzetten voor de hondenbelangen?
En waarom sluiten jullie je niet aan bij een andere stichting? Hoe meer stichtingen voor een bepaald doel, hoe minder effectief ze zijn, omdat het publiek door de bomen het bos niet meer ziet.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Hoi Muk,

Een stichting is geen vereniging. Momenteel is er geen enkele instantie die vanuit de hondeneigenaren stalte geeft aan diens standpunten, zonder dat er sprake is van versplintering of belangenverstrengeling.
Omdat het een vereniging wordt, is er later sprake van een achterban, in plaats van abonnee's. Hierdoor is het mogelijk om middels politiek de belangen van de hondeneigenaar te vertegenwoordigen.

Eerder is het reeds op onderstaande wijze verwoord, wellicht dat dat nog iets toevoegd. Meer gedetailleerde informatie vind je op het forum:
Er wordt al lang over gesproken, er zou een vereniging moeten komen voor het belang van de hond en haar baas, de hondenbond.
Aangezien er ontzettend veel honden zijn in Nederland en er centraal niets is geregeld zijn de belangenverenigingen dusdanig versnipperd dat het erg moeilijk is om een vuist te maken om de genoemde belangen te waarborgen. En dat terwijl er zo veel speelt waar wel iets over te zeggen valt en wat naar het belang van hond en baas zo veel beter kan.
Om het daadwerkelijk op- en inrichten van een hondenbond kracht bij te zetten, heb ik hiervoor een aantal faciliteiten ingericht, zodat dit centraal plaats kan vinden, anders zijn er dadelijk weer tig initiatieven naast elkaar.
Mensen die hier een rol in willen spelen, kunnen zich aanmelden op http://forum.hondenbond.nl/, vanwaaruit bij voldoende inbreng en belangstelling het op- en inrichten van de vereniging plaats zal vinden. Vooralsnog speel ik alleen tijdens die fase een bestuurlijke en faciliterende rol. In hoeverre ik er daarna nog bestuurlijk blijf betrokken hangt natuurlijk van veel factoren af.
Groet Bennie.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Het maakt niet zoveel uit of je een stichting of een vereniging bent als je politieke invloed wilt uitoefenen. Maar dat terzijde.

Er bestaat inderdaad nog geen vereniging die vanuit de hondeneigenaren is opgericht bij mijn weten. Het initiatief is goed, maar je moet wel met meer komen dan dat je politieke invloed wilt uitoefenen en op wilt komen voor de hondenbelangen om bestaansrecht te hebben als vereniging. Ik vind het nog wat vaag klinken dus. :mrgreen: Maar alle begin is lastig, ik wens jullie wel veel succes hiermee. :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

bennie schreef:Hoi Muk,

Een stichting is geen vereniging. Momenteel is er geen enkele instantie die vanuit de hondeneigenaren stalte geeft aan diens standpunten, zonder dat er sprake is van versplintering of belangenverstrengeling.
Omdat het een vereniging wordt, is er later sprake van een achterban, in plaats van abonnee's. Hierdoor is het mogelijk om middels politiek de belangen van de hondeneigenaar te vertegenwoordigen.
Volgens mij doet de hondenbescherming dat wel hoor. Ze komen op voor hondenuitlaatplaatsen, doen onderzoeken naar hondenbelasting, ze komen echt wel op voor de belangen van de honden. Ik ben zelf lid van de hondenbescherming. MIsschien moet je er toch eens gaan kijken op die site.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bennie
Zeer actief
Border Collie

iones schreef:
bennie schreef:Hoi Muk,

Volgens mij doet de hondenbescherming dat wel hoor. Ze komen op voor hondenuitlaatplaatsen, doen onderzoeken naar hondenbelasting, ze komen echt wel op voor de belangen van de honden. Ik ben zelf lid van de hondenbescherming. MIsschien moet je er toch eens gaan kijken op die site.
Zelf ben ik natuurlijk ook lid van de hondenbescherming. Zoals ik reeds heb gezegd, de hondenbescherming is een stichting, geen vereniging. Verder waak ik er persoonlijk voor dat de Hondenbond niet een tweede hondenbescherming wordt, wat terug te vinden moet zijn in onze uiteindelijke doelstellingen. Een verschil is onder andere dat de standpunten van een stichting door het bestuur worden bepaald, waarbij deze bij een vereniging door de leden worden bepaald. Je hebt dan geen petitie nodig om 10.000 handtekeningen op te halen, het aantal leden bepaald hoeveel handtekeningen er achter ieder standpunt van de vereniging staan.

Een goed voorbeeld zijn de acties die oa ook door leden van het hondenforum op touw zijn gezet om te ageren tegen de nieuwe RAD regeling. Ook daar werd net als door veel anderen geopperd tot het oprichten van een hondenbond, zie onder andere dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... hondenbond

Wellicht dat eea een stuk duidelijker wordt, nadat de oprichting een feit is.
Tot die tijd is er echter veel werk te verzetten en daarbij is alle hulp welkom.
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

mag het ook iets belgisch zijn? :wink:
PetraP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PetraP »

Pro Hond, de Haagse belangenvereniging voor honden (voorheen Actiegroep Vrije Honden): www.prohond.nl
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

bennie
Zeer actief
Border Collie

gotcha schreef:mag het ook iets belgisch zijn? :wink:
We gaan eerst ons best doen om de krachten binnen Nederland te bundelen, als dat goed geolied is, komt de samenwerking met de buren vanzelf op gang :ok: .
bennie
Zeer actief
Border Collie

PetraP schreef:Pro Hond, de Haagse belangenvereniging voor honden (voorheen Actiegroep Vrije Honden): www.prohond.nl
Ziet er goed uit, ik zet hem erbij :ok:
PetraP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PetraP »

Heb je ook op Pro Hond de links naar soortgelijke verenigingen gezien?

http://www.prohond.nl/links.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”