Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Poot numero 2

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Poot numero 2

Ongelezen bericht door Frenk »

Afgelopen maandag is Frenk geopereerd aan z'n tweede kromme poot en dinsdag heb ik hem opgehaald.

Om te beginnen was ik erg blij dat hij blij en kwispelend de kliniek in liep en ook heel gemakkelijk met de assistente meeging. Dan zorgen ze blijkbaar goed voor hem :ok:

Paul (de DA) maakte voor de zekerheid nog een controlefoto en daarop was te zien dat de spanning op die poot inmiddels tot een bijna-breuk had geleid. Met gelukkig de nadruk op "bijna", maar dat had hij en wij dus ook niet verwacht. Deze poot was in het begin beduidend minder aangetast dan de eerste. Maar blijkbaar is de belasting van de afgelopen maanden zo zwaar geweest voor dat ene pootje dat het zo snel achteruit is gegaan.
Ik ben dus wederom heel erg blij dat we besloten hebben om alles zo snel achter elkaar aan te laten pakken :ok:

Tijdens de narcose hebben ze ook even z'n oren nagekeken: infectie is weg :ok: en de hotspot bekeken. Genezing is bezig en gewoon doorgaan met smeren is het advies.

Toen ik hem ophaalde kreeg ik trouwens ook nog een boete van 60 euro :N:. Er was geen plek meer voor de deur van de kliniek, maar wel ruimte voor de parkeergarage ernaast. Maar daar staat dus dat er een parkeerverbod geldt. Nou ben ik helemaal geen wetsontduiker, maar ik zag me toch geen blokje omlopen met een hond die net geopereerd is en ik zette dus mijn auto daar neer. Ik kwam immers alleen maar even laden en lossen.
Ik ben nog niet binnen of er duikt een agent gretig op mijn auto af. Dus ik weer naar buiten en uitleggen wat er aan de hand was. Dat maakte niks uit, ik zat fout. "Ja meneer, dat weet ik wel. Maar ik kom ook niet parkeren, ik heb ook geen afspraak daarbinnen. Ik kom mijn hond die net geopereerd is inladen." Niks mee te maken natuurlijk.
Ach, hij heeft gelijk volgens de regels hoor. Maar het is toch zuur en zonde geld.

Even terug naar Frenk, want dat is veel belangrijker :mrgreen:

In tegenstelling tot de vorige keer had hij nu wel een ingepakt pootje. Dat verband mocht er vanochtend af en er is ook meer van de wond te zien dan bij de eerste poot. Ook moet ik hem gedurende 10 dagen eenmaal daags een tabletje Rimadyl/Carprofen van 20mg geven, terwijl hij de vorige keer geen pijnstilling nodig had.

Ook heeft hij natuurlijk een AB-kuur: clavubactin en blijft hij voorlopig ook nog aan de gluco/chondro. Maar dat was de vorige keer ook al zo.

Verder is het rustregime hetzelfde. Deze week benchrust, maandagochtend bewegingscontrole en als alles dan goed is, dan 2 weken lijnrust en dan zal die pin wel weer zo'n beetje "rijp" zijn :N: :mrgreen:

Hij is opgewekter en actiever dan de vorige keer. Lijkt alsof hij er veel minder last van heeft, maar dat kan natuurlijk de rimadyl zijn. Hij eet en drinkt normaal en z'n ontlasting is keurig. Nadeel is dat hij zich stierlijk verveeld. Nu al.... :N: En we zijn pas net weer begonnen met de revalidatie.

Maar goed, ik wilde even laten weten hoe alles loopt hier :ok:
Afbeelding
MC65
Zeer actief

Ongelezen bericht door MC65 »

Arme Frenk met z'n pootje en arme jij dat hij zich nu al verveelt .Ik denk dat de pijnstilling daar wel een rol in speelt , hij voelt zich goed en wil dan natuurlijk dingen doen. Heel veel sterkte allebei en 'n dikke knuffel voor Frenk.

edit typefout
Laatst gewijzigd door MC65 op 04 sep 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
groetjes , Manon en 'n lebber van Ice

Sam 30-09-1997 - 14-02-2008
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Dus Frenk z'n andere pootje is ook al geopereerd,
dat is gelukkig goed gegaan, jammer dat hij zich nu al verveeld.
Hebben ze nog fotos van z'n andere pootje gemaakt om te kijken hoe het eruit zag?
Sterkte met z'n genezing en rust proces.

effe off topic, als je aan het einde van de straat links afgaat (voor het water) dan heb je aan de linkerkant 2 parkeerterreinen van de Poiesz supermarkt, en daar is meestal wel plek en m'n koffie/thee aanbod is nog steeds geldig :ok: )
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Frenk
Zeer actief

MC65 schreef:Heel veel sterkte allebei en 'n dikke knuffel voor Frenk.
Dankjewel :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hamilton schreef:Dus Frenk z'n andere pootje is ook al geopereerd,
dat is gelukkig goed gegaan, jammer dat hij zich nu al verveeld.
Hebben ze nog fotos van z'n andere pootje gemaakt om te kijken hoe het eruit zag?
Sterkte met z'n genezing en rust proces.
Dankjewel. En Paul heeft geen foto's gemaakt, omdat hij het goed vond voelen.
effe off topic, als je aan het einde van de straat links afgaat (voor het water) dan heb je aan de linkerkant 2 parkeerterreinen van de Poiesz supermarkt, en daar is meestal wel plek en m'n koffie/thee aanbod is nog steeds geldig :ok: )
Ja, die ken ik. Maar da's toch nog best een end lopen. En de vorige keer kon Frenk echt niet lopen, toen moest ik hem tillen. En dan ook nog z'n spullen, dekentje enzo. Vandaar dat ik hem voor de deur zette, maar goed. En die koffie komt heus wel eens, maar heb het gewoon razend druk. En het is toch 1.45 uur rijden vanuit Haarlem. Als ik dan ook nog moet werken zo'n dag, dan moet ik zo snel mogelijk heen en weer :mrgreen:
Afbeelding
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Frenk schreef:
Ja, die ken ik. Maar da's toch nog best een end lopen. En de vorige keer kon Frenk echt niet lopen, toen moest ik hem tillen. En dan ook nog z'n spullen, dekentje enzo. Vandaar dat ik hem voor de deur zette, maar goed. En die koffie komt heus wel eens, maar heb het gewoon razend druk. En het is toch 1.45 uur rijden vanuit Haarlem. Als ik dan ook nog moet werken zo'n dag, dan moet ik zo snel mogelijk heen en weer :mrgreen:
snap ik wel hoor dat je het liefst zo snel mogelijk heen en weer gaat, het is ook best wel een afstand.
vroeger hadden ze aan de balie een kaart met parkeerontheffing, kon je tijdelijk achter je autoruit leggen, maar weet niet of dat nu nog is met al die nieuwe parkeertarieven, vraag er volgende keer even naar.

en natuurlijk nog een dikke beterschapsknuffel voor Frenk
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Toch wel een beetje opluchting denk ik dat die tweede poot nu ook gedaan is? :wink:
Sterkte met de kleine kerel.
Er is al een deel van de week voorbij zullen we maar zeggen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Toch wel een beetje opluchting denk ik dat die tweede poot nu ook gedaan is? :wink:
Ja, het is inderdaad fijn dat dat er nu op zit. En ik heb het idee dat 'ie stabieler loopt. Hij maakt niet meer van die trippelpasjes, maar hij loopt nu met een langere pas. Snap je wat ik bedoel :denken: :mrgreen:

En verder is het vooral lastig dat 'ie zich verveelt en dan nog meer wil krabben aan die hotspot en nu ook de operatiewond. Dus ik moet er echt continu bij blijven zitten. Maar inderdaad deze week is alweer bijna om :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hamilton schreef:snap ik wel hoor dat je het liefst zo snel mogelijk heen en weer gaat, het is ook best wel een afstand.
vroeger hadden ze aan de balie een kaart met parkeerontheffing, kon je tijdelijk achter je autoruit leggen, maar weet niet of dat nu nog is met al die nieuwe parkeertarieven, vraag er volgende keer even naar.

en natuurlijk nog een dikke beterschapsknuffel voor Frenk
Nee, die kaart hebben ze niet meer. Ze waarschuwen wel dat je een kaartje moet hebben als je voor aan afspraak komt, maar zij waren nu ook verbaasd over de plotselinge krachtdadigheid van de Sneker arm der Wet :wink:

Ik kan me uit de tijd dat ik op de RSG zat nog wel anders herinneren hoor. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
ranetje schreef:Toch wel een beetje opluchting denk ik dat die tweede poot nu ook gedaan is? :wink:
Ja, het is inderdaad fijn dat dat er nu op zit. En ik heb het idee dat 'ie stabieler loopt. Hij maakt niet meer van die trippelpasjes, maar hij loopt nu met een langere pas. Snap je wat ik bedoel :denken: :mrgreen:

En verder is het vooral lastig dat 'ie zich verveelt en dan nog meer wil krabben aan die hotspot en nu ook de operatiewond. Dus ik moet er echt continu bij blijven zitten. Maar inderdaad deze week is alweer bijna om :mrgreen: :ok:
Ja :wink:

Dat wordt dus naast hem zitten om die wonden te laten genezen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

He de 2e horde is genomen :ok:
Duim hier dat 't herstel nu net zo vlot zal verlopen als bij de vorige poot.
Knuf voor je ventje.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Frenk schreef:En verder is het vooral lastig dat 'ie zich verveelt en dan nog meer wil krabben aan die hotspot en nu ook de operatiewond. Dus ik moet er echt continu bij blijven zitten. Maar inderdaad deze week is alweer bijna om :mrgreen: :ok:
Ja :wink:

Dat wordt dus naast hem zitten om die wonden te laten genezen :ok:
Yes :ok:

Wat moet, dat moet :19: :mrgreen:

Hij ligt nu helemaal uitgestrekt op z'n rug in coma :I:

Zul je altijd zien dat de batterijen van de camera leeg zijn :boos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rea schreef:He de 2e horde is genomen :ok:
Knuf voor je ventje.
Ja, dat hoop ik ook :ok: Dank voor je meeleven :wink:

Herkent trouwens iemand die veranderde looppas? Het viel me net weer op bij het plasrondje. Eerst was het echt dribbelen en nu is het een soort lange stap (als bij paarden). :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:
Rea schreef:He de 2e horde is genomen :ok:
Knuf voor je ventje.
Ja, dat hoop ik ook :ok: Dank voor je meeleven :wink:

Herkent trouwens iemand die veranderde looppas? Het viel me net weer op bij het plasrondje. Eerst was het echt dribbelen en nu is het een soort lange stap (als bij paarden). :19:
Hij "grijpt uit" nu.
Dat lijkt me een gezond teken.
Doen mijn honden ook :wink: en daar werd van gezegd dat die poten dus goed in elkaar staken :ok:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Beterschap met Frenk :ok:

In idd hij grijpt uit en dat is goed, dat kon hij ws voorheen niet :wink:
Frenk
Zeer actief

@ Bulletjebe & Ranetje

Nee, volgens de uitleg van Paul was door de spanning van die kromgroeiende botten de beweging in het ellebooggewricht beperkt tot een graad of 40 (hij beeldde het uit, dus da's een gok :wink:).

De bedoeling is dat die bewegelijkheid nu naar de meer dan 180 graden die een gewricht hoort te hebben toe gaat.

Dus dat is dan positief dat ik dat nu al zie :ok:

Mooi :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

bulletjebe schreef:Beterschap met Frenk :ok:
Dank je :ok:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Maylala »

Ah gut, die verveelt zich natuurlijk he-le-maal kapot binnen een paar uur... Succes! :mrgreen:

Wel fijn dat het er nu "op zit" zeg maar, hopelijk is het nu klaar en kan Frenk lekker blijven genieten van zijn uitgrijpende gangen. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Maylala schreef:Ah gut, die verveelt zich natuurlijk he-le-maal kapot binnen een paar uur... Succes! :mrgreen:

Wel fijn dat het er nu "op zit" zeg maar, hopelijk is het nu klaar en kan Frenk lekker blijven genieten van zijn uitgrijpende gangen. :wink:
Hij zit nu met een katoenen sportsok om z'n geopereerde voorpoot, zodat 'ie niet bij de wond kan en sportsok 2 zit om z'n achterpoot zodat hij niet aan z'n hotspot kan krabben.

Hij ziet er niet uit, maar het werkt wel :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Beterschap voor het mannetje :ok: kan je niet een kinderwagen of buggy van iemand lenen? Kan je lekker met hem wandelen en van het kijken wordt hij geestelijk moe.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

alm@ schreef:Beterschap voor het mannetje :ok: kan je niet een kinderwagen of buggy van iemand lenen? Kan je lekker met hem wandelen en van het kijken wordt hij geestelijk moe.
Ja, dat zou ik ook doen. Ook al om 'm steeds op andere plaatsen even te laten snuffelen/plassen in plaats van (bijv.) dat ene veldje op loopafstand.
Sterkte met de revalidatie en beterschap!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:Beterschap voor het mannetje :ok: kan je niet een kinderwagen of buggy van iemand lenen? Kan je lekker met hem wandelen en van het kijken wordt hij geestelijk moe.
Goed idee :ok:

ga ik eens uitzoeken!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:
Ja, dat zou ik ook doen. Ook al om 'm steeds op andere plaatsen even te laten snuffelen/plassen in plaats van (bijv.) dat ene veldje op loopafstand.
Sterkte met de revalidatie en beterschap!
We lopen blokjes door de wijk (en dat is hartje centrum), dus veel luchtjes, mensen en dingen. Verder gaat hij dit weekend mee naar de waddeneilanden, maar dan mag 'ie ook alleen maar kijken. En mee in de auto vind 'ie ook altijd leuk.

Maar ik vind een kinderwagen wel een goed idee ja.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Beterschap! Ff doorbijten en dan kunnen jullie over een poosje samen gaan genieten van z'n nieuwe gang :ok: Een voordeel: hij piekert er verder niet over :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
We lopen blokjes door de wijk (en dat is hartje centrum), dus veel luchtjes, mensen en dingen. Verder gaat hij dit weekend mee naar de waddeneilanden, maar dan mag 'ie ook alleen maar kijken. En mee in de auto vind 'ie ook altijd leuk.

Aha, oke!
Toen mijn hond Billy moest revalideren van zijn knie-operatie had 'ie al snel tabak van rondjes vlak bij huis. Ik hees 'm dan ook steeds in de fietskar om 'm ergens anders te laten snuffelen en plassen.
Maar ja, 't is dan ook een verwende oude aap. :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:
Frenk schreef:

Aha, oke!
Toen mijn hond Billy moest revalideren van zijn knie-operatie had 'ie al snel tabak van rondjes vlak bij huis. Ik hees 'm dan ook steeds in de fietskar om 'm ergens anders te laten snuffelen en plassen.
Maar ja, 't is dan ook een verwende oude aap. :mrgreen:
Ik heb het idee dat Frenk z'n rondje wel belangrijk vind om de geurtjes te controleren enzo. Tenminste, hij wil langs allerlei vaste punten. :mrgreen: Kleine koning van de straat :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Beterschap! Ff doorbijten en dan kunnen jullie over een poosje samen gaan genieten van z'n nieuwe gang :ok: Een voordeel: hij piekert er verder niet over :wink:
Dank je :ok:
Afbeelding
Peggy75
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Peggy75 »

Beterschap!
Nav je verhaal begrijp ik dat dit het tweede pootje is waar Frenk aan is geholpen?
Hoe kan dat, is het iets wat vaker voorkomt bij boomers?
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Beterschap voor Frenk en jij sterkte met het bezighouden van je " kleine koning van de straat".
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Peggy75 schreef:Beterschap!
Nav je verhaal begrijp ik dat dit het tweede pootje is waar Frenk aan is geholpen?
Hoe kan dat, is het iets wat vaker voorkomt bij boomers?
Frenk heeft iets wat RCS heet. Radius Curvus Syndroom. (Hier heb ik het toen geplaats, met foto's) Volgens de DA is het een aandoening die je met zeer grote regelmaat bij kortbenige honden tegenkomt. In de meeste gevallen groeien zowel de ellepijp als het spaakbeen krom en dan krijg je de, zoals hij dat noemde, barokke stand. Dat brede, kromme, staan van bijvoorbeeld buldoggen.

Maar in sommige gevallen groeit maar 1 van de 2 botjes krom. En dan heb je een probleem. Bij Frenk zie je heel duidelijk dat het spaakbeen en de ellepijp niet even recht groeien, wat zorgt voor 'incongruentie in het gewricht'. Met andere woorden: het ene botje duwt het andere botje uit het gewricht. :N:

De DA heeft de botten nu doorgeknipt en rechtgezet en een stalen pen erin gezet, zodat ze daarlangs beiden recht kunnen groeien.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”