Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

etiquette losloop-/ren-/uitlatveld??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Moos schreef:
Ennath schreef:
Moos schreef:Grote honden kunnen ook met kleinere honden spelen zonder een rug te blesseren hoor, je doet nou net alsof die grote hond dan direct ruggetjes doormidden knakt.

Check je ook bij elk potentieel speelmaatje of die wel even oud is als jouw hond?
Dat doet me aan het volgende denken: onze Lotje heeft de onbedwingnare behoefte om iedere Golden Retriever die ze tegen komt een zetje te geven. Gewoon een zetje .... bij voorkeur op de rug, achter de schouderbladen. En gewoon met haar bek dicht.
Lotje mag dus niet, niet, niet naar GR toe.
Zo'n zetje duwt de GR namelijk bijna plat.
Lotje vergeet wel eens dat ze een stevige Duitse Doggen Dame is. :mrgreen:
En zo is 'klein' weer een heel relatief begrip :mrgreen:
Vera kwam van de week een Leonberger tegen, ze wist niet hoe ze het had, lag plassend op d'r rug voor die lieve lobbes. Opeens leek Vera niet veel groter dan kleine Saartje :mrgreen: :wink:
Lotje is eens op het strand een Ierse Wolfshond tegen gekomen.
Die keek van bovenaf op haar neer. :mrgreen:
Lotje wist niet meer hoe ze het had, dat was de eerste keer dat ze niet vanuit de hoogte naar een andere hond kon kijken :smile:
Ze vond hem zwaar imponerend :wink:
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Suzanne123 schreef:
Muk schreef:[

Daarnaast maakt de grootte van een hond weinig uit, het gaat om de opvoeding die een hond (groot of klein!) heeft gehad. Mijn hond is groot, maar doet geen vlieg kwaad. Ik (en onze hond dus) heb meer last van kleine onopgevoede honden die lopen te grommen, blaffen en bijten dan van grote honden.
Hm.. niet mee eens...
Een normaal spelende grote hond heeft veel meer kracht dan de rug of poten van mijn kleine ras (en pup daarvan ) kunnen hebben. Dan doet het feit of de grote hond sociaal is daar niets aan af.

Onze honden mogen spelen, maar met honden van gelijke grootte en kracht (en leeftijd).

Suzanne

Maar grotere honden zijn toch ook niet gek? Max weet heel goed met wie ze speelt hoor. Met een Duitse herder bijvoorbeeld gaat ze helemaal uit haar dak en dat rolt en springt allemaal over elkaar. Maar we kwam pas een vrij kleine Chihuahua tegen, daar is ze een stuk voorzichtiger mee en springt ze niet zomaar bovenop. Dus dan heeft het wel degelijk te maken hoe sociaal/opgevoed de hond dus.

Om terug te komen op je beginpost, ik ben het met de meeste van mijn voorgangers eens. Als je vraagt even te wachten tot je aangelijnd hebt - prima.
Maar uitgebreid gaan staan wachten tot je honden eindelijk genoeg hebben gerend, geen sprake van.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Ik vind dat voor beide partijen wel wat valt te zeggen. Jij had gelijk dat je netjes de meneer hebt verzocht om nog even te wachten (zodat je je honden kon aanlijnen?), maar het is en blijft een openbaar terrein, dus ook hij had recht om daar met zijn honden te komen. :19:

Ikzelf zou in die situatie ook de 'nieuwe' vragen om even te wachten tot ik mijn honden heb aangelijnd, want de mijne kunnen ook nergens anders loslopen (Abby panische neuroot, die wegsprint bij het zien van andere honden die te dichtbij komen, en Yolah, omdat ze nog een puber is, en nog niks weet, en dus oostindisch doof is :mrgreen: ).
Ik weet niet of jij de meneer vroeg om 'nog een poosje te wachten (tot jullie uitgespeeld waren) of dat je hem vroeg te wachten tot je honden waren aangelijnd. In het tweede geval heb je precies gedaan wat ik ook zou doen, en kan ik niet anders dan jou gelijk geven. :ok:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Moos schreef:
Je kan het ook overdrijven hoor :wink:
Saar en Moos ook speelt/speelde uit zichzelf al niet met hele grote lompe honden (en nee dat hadden ze ook niet gemogen als het echt te lomp zou gaan). Maar als Saar gaat rennen met een Labrador ga ik toch echt niet haar bij me roepen omdat ze daar dan niet mee mag spelen.
Ik zie het al voor me zeg. :19:
Grote honden kunnen ook met kleinere honden spelen zonder een rug te blesseren hoor, je doet nou net alsof die grote hond dan direct ruggetjes doormidden knakt.

Check je ook bij elk potentieel speelmaatje of die wel even oud is als jouw hond?
Beide honden mogen alleen met andere honden spelen als ik die honden ken. Beide honden zijn nl altijd aangelijnd en aangelijnd spelen gaat dus niet door :neenee:
Ik laat mijn honden WEL met andere honden kennismaken, maar niet als ik ze allebei bij me heb; dan kan ik beiden niet goed genoeg in de gaten houden (de oudste gaat soms niet met andere honden)

Beide honden hebben speelmaatjes, maar dan of bij ons thuis, of bij hen thuis, of (wat de bedoeling was) op een speelveld, maar uitsluitend met honden die ik ken (dus van kennissen / vrienden) . Met vreemde honden laat ik ze niet spelen.

Suzanne
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Suzanne123 schreef:Beide honden hebben speelmaatjes, maar dan of bij ons thuis, of bij hen thuis, of (wat de bedoeling was) op een speelveld, maar uitsluitend met honden die ik ken (dus van kennissen / vrienden) . Met vreemde honden laat ik ze niet spelen.
Waarom niet? Kijk, als ze elkaar niet moeten oke, maar verder :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Suzanne123 schreef:
Moos schreef:
Je kan het ook overdrijven hoor :wink:
Saar en Moos ook speelt/speelde uit zichzelf al niet met hele grote lompe honden (en nee dat hadden ze ook niet gemogen als het echt te lomp zou gaan). Maar als Saar gaat rennen met een Labrador ga ik toch echt niet haar bij me roepen omdat ze daar dan niet mee mag spelen.
Ik zie het al voor me zeg. :19:
Grote honden kunnen ook met kleinere honden spelen zonder een rug te blesseren hoor, je doet nou net alsof die grote hond dan direct ruggetjes doormidden knakt.

Beide honden mogen alleen met andere honden spelen als ik die honden ken. Beide honden zijn nl altijd aangelijnd en aangelijnd spelen gaat dus niet door :neenee:
Ik laat mijn honden WEL met andere honden kennismaken, maar niet als ik ze allebei bij me heb; dan kan ik beiden niet goed genoeg in de gaten houden (de oudste gaat soms niet met andere honden)

Beide honden hebben speelmaatjes, maar dan of bij ons thuis, of bij hen thuis, of (wat de bedoeling was) op een speelveld, maar uitsluitend met honden die ik ken (dus van kennissen / vrienden) . Met vreemde honden laat ik ze niet spelen.

Suzanne
Dat is een manier van omgaan met je honden die zeker niet de mijne zou zijn, maar ieder zijn manier.

Ik denk wel dat juist door je honden maar heel beperkt met andere honden om te laten gaan (aangelijnd bemoelijkt sowieso vaak de kennismaking), en ook de pup nu niet los te laten, je vanzelf een beetje honden creeert die niet de makkelijkste zijn met vreemde honden, en die je alleen op zo'n omheind veldje los kan laten.
Dit is overigens niet als nare kritiek bedoelt, meer als constatering :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Frenk schreef:
Suzanne123 schreef:Beide honden hebben speelmaatjes, maar dan of bij ons thuis, of bij hen thuis, of (wat de bedoeling was) op een speelveld, maar uitsluitend met honden die ik ken (dus van kennissen / vrienden) . Met vreemde honden laat ik ze niet spelen.
Waarom wel???
Waarom zou een hond met onbekende honden moeten spelen??

(Bovendien kan Merlijn niet met elke hond en ik wil gewoon geen confrontatie; er wordt dus met onbekende honden niet gespeeld.)
(En, dat zou zowiezo los van de lijn moeten en dat kan dan weer alleen op een omheind veld)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Suzanne123 schreef:Ik blijf erbij dat diegene die al op het veld is op dat moment het 'recht' op het veld heeft; misschien een vertekend beeld van wat 'etiquette' in houdt, maar goed, zo denk ik erover. Ik vind dus ook dat hij überhaupt niet ongevraagd ook op het veld had mogen komen.

Suzanne
ik vind jou wel grappig :smile: :smile: :smile:
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Dat mag hoor, dat je er zo over denkt, maar voor mij is het stomweg geen optie.
Waarom zou ik uberhaupt het risico nemen dat mijn honden overreden worden?? Merlijn heeft ook beslist met veel honden kennis mogen maken; dat er enkele bij zijn in de buurt/omgeving die hij niet mag... tsja.. kan het ook niet helpen; het is wederzijds, dat is wat k erover kan zeggen.
Hij kan dus niet los (ook als dat in de bebouwde kom zou mogen).
De pup luistert absoluut nog niet berouwbaar genoeg, maar waarschijnlijk laten we ook die niet loslopen in bijv een loslooproute. Ik neem gewoon geen risico.

Suzanne
In de bebouwde kom kan weinig echt verantwoord los. In bos en op het strand e.d echter wel.
Je stopt je honden nogal in een glazen kastje als ik het zo lees. Ik snap die keuze in het belang van de honden gezien niet, maar ik snap 'm ook niet helemaal omdat je juist hierdoor jezelf in lastige situaties brengt als nu bij dat losloopveldje.
Zou je je honden van pup af aan gewoon los hebben leren lopen in het bos dan had je niet vastgezeten aan dit ene veldje waar je nu ook problemen hebt als er voor jou vreemde honden opkomen (en dat probleem zou je wellicht ook niet gehad hebben als ze qua hondcontacten ook minder in een glazen kastje zouden zitten).
Een Sheltie lijkt me ook geen ras wat absoluut niet op de baas zou letten los :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Moos schreef: Een Sheltie lijkt me ook geen ras wat absoluut niet op de baas zou letten los :wink:
Het zijn vaak wel schrikkerds, wat angstige hondjes.
En als dat wegloopt verwildert het á la minute en laten ze zich vaak maar weer moeilijk vangen.
Het is niet MIJN eerste keus ras dat ik onbekommerd los zou laten lopen.
Nee, daar heb je gelijk in. Aan de andere kant is het wellicht ook een beetje kip/ei verhaal. Laat je ze nooit los in het bos en kennis maken met andere honden (onder goede begeleiding) dan zal die angst zich helemaal goed ontwikkelen denk ik.
Ik weet niet zo heel veel verder van Shelties hoor, maar die angst lijkt me geen echt goed raskenmerk toch? Daar moet toch ook op te fokken zijn dat ze gewoon terughoudend zijn, maar niet zo enorm schrikkerig als je inderdaad ook wel hoort/ziet? Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat de honden van ts ook zo overmatig angstig zijn hoor!

Je kan ook een lange lijn van 50 meter ofzo eraan doen dan, zodat ze wel lekker kunnen rauzen in het bos. Maar het zijn ook wel weer baasgerichte hondjes naar ik aanneem?
Ik heb er altijd wat moeite mee als voor een pup vanaf zijn geboorte al wordt besloten dat hij nooit los zal mogen lopen...

Maar goed, we dwalen af :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Moos schreef:
Je kan ook een lange lijn van 50 meter ofzo eraan doen
:N: :N: :smile:
Ik hoor weleens van mensen die daar heel handig mee zijn geworden :pffff: Nou oke, 20 meter dan :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Moos schreef:
Nanna schreef:
Moos schreef:
Je kan ook een lange lijn van 50 meter ofzo eraan doen
:N: :N: :smile:
Ik hoor weleens van mensen die daar heel handig mee zijn geworden :pffff: Nou oke, 20 meter dan :mrgreen:
Hhaha na die 20 meter daar ben ik niet handig mee geworden. Hij was wel handig op het strand toen Tirsa pas 6 maanden was, maar dat ding zat constant in de knoop.
Addy

Neeltje schreef:Het spoort hier gewoon heel erg goed en houden we rekening met elkaar. Niet in het hele land is men asociaal. Spreek geen oordeel over iets waar je totaal de situatie niet van kent, niet weet waar het veldje is, hoe het gesitueerd is en hoe de mensen die ervan gebruik maken ermee omgaan en met elkaar omgaan.
en wat loopt daar allemaal dan Neeltje, bejaarde oude vrijsters of zoiets :denken:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Addy schreef:
Suzanne123 schreef:Ik blijf erbij dat diegene die al op het veld is op dat moment het 'recht' op het veld heeft; misschien een vertekend beeld van wat 'etiquette' in houdt, maar goed, zo denk ik erover. Ik vind dus ook dat hij überhaupt niet ongevraagd ook op het veld had mogen komen.

Suzanne
ik vind jou wel grappig :smile: :smile: :smile:
Het doet met nu toch wel erg aan de handdoeken bij het zwembad denken hoor :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tja vandaag een voorbeeld gezien van het ontbreken van etiquette.Of van verantwoordelijkheidsgevoel?
Het losloopgebied is tevens een van de ingangen van het natuurgebied.
Tomas en Bruno zijn echter altijd aangelijnd, Tomas omdat hij uitvalt naar grote reuen.Er loopt ook regelmatig een jonge vrouw met een forse staffordreu die ze altijd aan de lijn heeft.Voor de zekerheid geven we hun altijd een fikse voorsprong omdat ze voortdurend aan de veel te lange lijn loopt te rukken en duidelijk moeite heeft haar hond in bedwang te houden.
Vandaag ging er ergens voor ons uit, uit het zicht, hoorbaar iets heel erg fout; de bekende geluiden van vechtende honden en daarna een bloedstollend gejank.Vrouw met Stafford komt een beetje ontdaan terug, ik vraag of alles oké is en ze zegt in slecht Nederlands; Ja maar die hond was los en de mijne zit aan de lijn.Ik zeg weer; gaat het, is het goed afgelopen? Ze bevestigt dat en loopt snel terug, kort rondje dacht ik nog maar verderop had de hond toch een slachtoffer gemaakt, een wetterreu die zijn heel snuit open had liggen.Er waren genoeg mensen om de hond naar de da te brengen dus we konden verder weinig doen, de baas was razend dat de Stafford geen muilkorf droeg, de eigenares van de Stafford zei eerder echter tegen ons dat zij geen schuld had omdat ze haar hond immers aan de lijn had.
In zo'n geval zijn beide min of meer verantwoordelijk vind ik, ik zou zelf mijn grote reu liever in het zicht houden al is het losloopgebied maar de
Stafford zou echt een muilkorf moeten dragen als zij er telkens mee in een losloopgebied komt.Het is er altijd erg druk en de meeste honden zijn erg sociaal en spelen met elkaar en dan is een inschattingsfout zo gemaakt.
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Suzanne123 schreef:
Frenk schreef:
Waarom wel???
Waarom zou een hond met onbekende honden moeten spelen??

(Bovendien kan Merlijn niet met elke hond en ik wil gewoon geen confrontatie; er wordt dus met onbekende honden niet gespeeld.)
(En, dat zou zowiezo los van de lijn moeten en dat kan dan weer alleen op een omheind veld)

Suzanne
Doe het bijna precies hetzelfde als suzanne alleen zijn er bij mij geen speelvelden in de buurt en loop ik op straat, met beide honden aan de lijn.
De meeste honden uit de buurt lopen los op straat . Op straat wil ik niet dat mijn honden spelen aan de lijn met andere honden dan wil ik doorlopen. Als ik ze wel loslaat met andere honden die ik niet ken op een plek waar het kan loop ik samen met de eigenaar eerst een stukje samen met de honden aan de lijn en dan zie ik snel genoeg hoe het gaat maar dat is wel op plekken waar veel ruimte is. Laat nooit zonder goedkeuring van de ander mijn honden op ander honden af gaan. En soms wil ik speuren of iets anders met mijn honden doen en dan wil ik ook niet dat ze met anderen spelen. Bij ons in de buurt betekent de hond uitlaten gewoon los laten lopen op straat en de honden het uit laten zoeken.
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

nana schreef:Doe het bijna precies hetzelfde als suzanne alleen zijn er bij mij geen speelvelden in de buurt en loop ik op straat, met beide honden aan de lijn.
De meeste honden uit de buurt lopen los op straat . Op straat wil ik niet dat mijn honden spelen aan de lijn met andere honden dan wil ik doorlopen. Als ik ze wel loslaat met andere honden die ik niet ken op een plek waar het kan loop ik samen met de eigenaar eerst een stukje samen met de honden aan de lijn en dan zie ik snel genoeg hoe het gaat maar dat is wel op plekken waar veel ruimte is. Laat nooit zonder goedkeuring van de ander mijn honden op ander honden af gaan. En soms wil ik speuren of iets anders met mijn honden doen en dan wil ik ook niet dat ze met anderen spelen. Bij ons in de buurt betekent de hond uitlaten gewoon los laten lopen op straat en de honden het uit laten zoeken.
Mijn hond mag ook aan de lijn niet spelen en als we aan het trainen zijn, dan is zijn aandacht bij mij.

Maar dat was mijn punt niet, ondanks dat Suzanne dat ombuigt.

Mijn punt was (en ik schrijf nu je, maar da's dus algemeen gericht)

Waarom zouden honden niet mogen spelen met vreemde honden? En dna uiteraard op een daarvoor geschikte plaats en tijd.

Ik zou het mooier kunnen verpakken, maar het komt er simpelweg op neer dat ik het raar en ongezond vindt als je je honden zo beperkt :19:

Je ontneemt je honden een hoop waardevolle lessen en plezier. En je vergroot de kans dat je honden krijgt die niet met andere honden kunnen, omdat ze dat simpelweg nooit geleerd hebben.

Sommige honden kunnen niet met andere honden en dat lijkt me lastig genoeg, maar als je het op deze manier doet, dan 'maak' je ze zelf zo :19:
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik laat juist jonge pups loslopen. Dan letten ze automatisch op je omdat ze nog onzeker zijn. Af en toe roep ik ze dan bij me voor een brokje, en zo leren ze spelenderwijs hier komen.
Mijn Jacks kennen verder nauwelijks commando's, zit en af en blijf en zo zit er niet in. MAar hierkomen kunnen ze, en snel ook :D
En omdat ze dan regelmatig andere honden tegenkomen, zijn ze goed sociaal en kunnen eigenlijk overal bij.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Moos schreef: Een Sheltie lijkt me ook geen ras wat absoluut niet op de baas zou letten los :wink:
Nog 1 keer dan:
mijn hond jaagt op auto's en kan dus NIET los; nergens. Hij jaagt namelijk ook op ander verkeer.

Normaliter heb je gelijk; de doorsnee sheltie let prima op de baas, maar helaas is het ook zo dat als ze schrikken ze de andere kant op sjeezen en dus niet terug naar de baasl.

De pup is stomweg nog niet 'betrouwbaar' in hierkomen genoeg om los te lopen. En omdat de een niet los gaat denk ik dat de ander dat ook niet gaat.

Glazen kast? Welnee! De normale voozichtigheid!

Suzanne
Flauwekul!

Er zijn zat losloopgebieden waar helemaal geen verkeer komt. Tenminste bij ons zijn er weinig auto's op het strand of in het bos :denken:

Sterker nog, wij hebben een enorm omheind losloopbos

Als je graag genoeg wilt, dan kan (bijna) alles.

En ook op die omheinde veldjes mogen ze toch niet spelen?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mijn pups peren m nooit, lopen met 7 weken los, en blijven keurig bij me in de buurt.
Als je iets verstand had van hondengedrag zou je dit mechanisme snappen ;)
Een jonge pup is nl nog onzeker en als er wat eng is rent ze naar de baas, want daar is het veilig. Dit kun je spelenderwijs uitbouwen, en dan is hierkomen vanzelf een gewoonte geworden voor ze.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Addy

Suzanne123 schreef:
fes/lou schreef:Ik laat juist jonge pups loslopen. Dan letten ze automatisch op je omdat ze nog onzeker zijn. Af en toe roep ik ze dan bij me voor een brokje, en zo leren ze spelenderwijs hier komen.
Mijn Jacks kennen verder nauwelijks commando's, zit en af en blijf en zo zit er niet in. MAar hierkomen kunnen ze, en snel ook :D
En omdat ze dan regelmatig andere honden tegenkomen, zijn ze goed sociaal en kunnen eigenlijk overal bij.
Dat vind ik dus dom en niet slim zeg maar ;-)
Een pup is in mijn beleving echt nog niet toe aan 'goed luisteren' en dus is het risico mij te groot dat hij ertussenuit peert.

Dan heb ik echt 100 x lieve een aangelijnde dan een dooie hond!

Suzanne
Het is wel duidelijk dat je nog veel moet leren over honden want je verteld echt onzin :roll:
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik vroeg meneer in eerste instantie te wachten zodat wij dan de boel konden afonden en opruimen, maar toen hij toch de poort open dreigde te doen zonder dat mijn honden aangelijnd waren vroeg ik hem om dan toch tenminste de poort dicht te laten totdat ik de mijne aangelijnd had. Ook dat deed hij niet. Dat schoot bij mij verkeerd, vooral op de manier waarop hij aangaf wel uit te maken dat mijn hond wel met de zijne zou kunnen. HIJ bepaalt niet met wie mijn honden spelen, dat doe ik!
(toch???)
Tja, het was in ieder geval sociaal van deze man geweest om het hek niet te openen tot jij de lijn eraan had. Maar... dan ga ik er vanuit dat jij, op jou beurt, de lijn al pakte toen de man kenbaar maakte dat hij naar binnen wilde?
Immers, het veld is vrij voor elke hondenbezitter om te betreden!
Ik blijf erbij dat diegene die al op het veld is op dat moment het 'recht' op het veld heeft; misschien een vertekend beeld van wat 'etiquette' in houdt, maar goed, zo denk ik erover. Ik vind dus ook dat hij überhaupt niet ongevraagd ook op het veld had mogen komen.
Tja, en ik ben bang dat het ZO dus niet werkt...

Ik heb zelf een hond die, in de jaren dat hij nog los kwam, maar met een heel select aantal honden mocht spelen, en ook alleen op een speciaal door mij gekozen veld. Reden? Onze hond kon niet met alle báásjes overweg, en ik wilde geen risico's. Ook speelde hij altijd met een lange lijn eraan, zodat ik hem snel kon pakken als een ander het veld zou betreden. Hij ging dus echt heel weloverwogen los.

Je wilt niet WETEN hoe vaak ik een verrukkelijk spelletje of een momentje los al binnen minuten heb moeten afbreken, omdat men nu eenmaal geen rekening hield met mijn hond en besloot het veld op te banjeren... ja, frustrerend, maar MIJN hond was de moeilijke hond... dus dat heb je dan écht gewoon te accepteren. Het is niet anders.

In dit geval is het ook een probleem voor jou. JOU hond kan niet met iedereen overweg, JOU hond moet binnen het omheinde veld blijven. Helaas pindakaas, maar dat betekend dat JIJ je dus áltijd zal moeten schikken... Hoe onrechtvaardig dat misschien ook voelt.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Met een pup juist loslopen joh, uiteraard niet middenin de woonwijk maar de gemiddelde idioot rijdt als Jos Verstappen.
Maar op rustige stukjes (in het bos, op een veldje o.i.d.) moet je het juist oefenen.
Neem een ander menselijk slachtoffer mee en je kunt geweldig oefenen op een leuke manier!
Frenk
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Dan heb ik echt 100 x lieve een aangelijnde dan een dooie hond!
Ik vind het zulke ongelofelijke onzin, dat ik er geen woorden voor heb.

Behalve dan dat ik dit dus bijna op mishandeling vind gaan lijken.... Die honden "kunnen" misschien wel van alles, maar jij gunt het ze niet om het te leren. Uit angst of gemakzucht :19:

Ik snap er werkelijk helemaal niets van.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 sep 2016 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”