Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied, rekening houden met?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moos schreef: Wat een raar mens zeg :roll: Als ik zie dat mensen in losloopgebied hun hond bij zich roepen als ze ons zien naderen bedank ik altijd even vriendelijk als blijkt dat dat is omdat ze het niet helemaal 100% vertrouwen samen :wink:
Ik kwam vanochtend echter in losloopgebied een hond tegen waarvan ik weet dat deze echt fiks grijpt. Baas kwam met hond de bocht om aan de ene kant en ik aan de andere kant waardoor we dus bijna botsten. Baas stond mij een beetje oetelig aan te kijken, en godzijdank had Vera die hond nog niet gezien (ze liep achter me) en was met een "kijk eens" direct bij me te krijgen.
Was dat mis gegaan (en dan was het ook echt mis gegaan met gaten of ander letsel bij Vera) dan was ik heel kwaad geworden. Het is daar een druk losloopgebied, en dan kan je, vind ik, niet zomaar oetelig de bocht om komen hobbelen met je hond die dus gewoon echt fors te grazen neemt als een hond te dichtbij komt.
Een grauw of snauw omdat ze geen andere honden in de buurt willen prima, die heeft Vera ook al een paar keer piepend te pakken gehad van honden die gewoon geen andere hond bij zich willen hebben, maar echt serieus grijpen vind ik wat anders :wink:
Gelukkig kom ik de 'bedankers' ook meestal tegen hoor. Of in ieder geval: mensen die een blik van verstandhouding werpen. :wink:
Maar het valt me wel op dat sommige mensen in een losloopgebied menen te denken dat ook echt alles 'moet' loslopen. Dat er dan wat wantrouwig wordt gekeken als je hond niet op iedereen af laat stieren.
En ja, een grauw of een snauw vind ik zelf ook niet zo'n probleem. Grijpen, zoals jij beschrijft, natuurlijk wel! En opjagen, wat Silka dus wel eens doet, vind ik ook een probleem. Zo'n bange hond zal er maar echt helemaal vandoor gaan. :N:
Afbeelding
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Rami schreef:Ja, er zijn toch wel mensen die menen dat ze in een losloopgebied geen rekening hoeven te houden met anderen.
Die vinden zelfs dat je, met een hond aan de lijn of onder appel, er niets te zoeken hebt.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat iemand met een klein hondje ons tegemoet kwam op een smal pad met geen uitwijkmogelijkheden. Ik zette Sil onder appèl, en haakte - voor de zekerheid - ook mijn vinger even onder haar halsband. En nog voordat het hondje bij ons was begon die vrouw al te gillen dat het een losloopgebied was en dat ze niet van plan was haar hond aan te lijnen.
Nu houd ik niet zo van gillen dus toen ze op gehoorafstand was zei ik dat ze haar hond ook helemaal niet vast hoefde te maken maar dat ik wel mijn voorzorgsmaatregelen nam.
Er gebeurde verder niets. En negen van de tien keer gaat het ook goed, maar bange hondjes die ook nog gaan gillen/keffen die wakkeren nog wel eens wat jachtlust aan bij Silka... :N:

Ik merk juist dat in niet-officiële losloopgebieden (zoals in het stukje polder waar ik vaak loop) mensen veel meer rekening met elkaar houden.
Gewoon even kijken wat de ander doet: wordt er weggelopen, slaat iemand een ander pad in, wordt er aangelijnd, geroepen.
Niet zo vreselijk veel moeite, lijkt me. :wink:
helemaal met je eens!
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het begin van onze weekend-uitlaatroute is een loslooproute dus helaas kan ik die met Tomas niet vermijden.Toch geeft het nooit echt problemen, als er een al te enthousiaste reu aan komt denderen snauwt Tomas hem afdoende weg en de volgende keer houden de bijbehorende baasjes hun hond gewoon even bij hem uit de buurt als de hond dat zelf al niet doet, dus we hebben daar eigenlijk nooit problemen mee.Bruno gaat overigens wél los.
Het blijft een kwestie van je evenwicht daarin vinden, met respekt voor anderen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik blijf het lastig vinden, ik heb een hond die gewoon niet graag door vreemde reuen benaderd word, hij is lekker in zijn element op strand of in duin maar zoekt geen hondcontact :19: komen ze bij hem laat hij zien dat hij dat niet fijn vind eerst door zijn houding, gaan ze dan niet weg dan heeft hij toch de neiging ze (grotere honden) even duidelijk te maken op te rotten..
ik vermijd dit door de aandacht vast te houden hond bij me te hebben, en helaas als ik geen baas zie dan lijn ik mijn hond aan dan maar..
vanavond rond negen uur, was al donker, loop ik naar strand, gaat halfvolwassen reutje voor me, richting boulevard
zie ik hem dus ook strand op gaan.. tsja, dus heb ik die van mij ook nog even aan de lijn..
halverwege strand staat de meneeer nog met de half puber ik mijn hond nog aan de lijn en hij week uit naar rechts dus ik lekker naar links
voor ik kon blinken liep zijn hondje bij mijn hond.. :19: toen pas riep de man mij wat toe..nu kent mijn hond het woord "puppewup" :mrgreen: en speel.. die had ik nog in mijn hand, dus een wat hogere houding met de springende reupuber om ons heen, maar de focus en het lijntje zaten er nog om
meneer bleek te vragenn welke richting ik uit ging, zodat hij de andere kant uit zou gaan vond ik fijn, zeker in de schemering of half donker wil ik niet gaan kijken of de twee honden samen kunnen nl..
dus dat was fijn
Verder liep ik, ik zag vuurtjes op het strand en zie mensen opspringen toen ik aan kwam lopen en hoorde direct een hond blaffen
dus toch voor de zekerheid mijn hond aangelijnd het was ook dat ik daarlangs moest om strand weer af te gaan, hij zag de hond wel maar ik en speel zijn belangrijker en de hond was ook met een bal bezig met de baas
enfin ik ben er voorbij
geef mijn hond een vrij, die zit nog steeds aan de flex en inene hoor ik een naamroep, tsja toen kwam de hond toch aangesjeesd vanuit het donker en mijn hond stond lekker bij een paaltje te plassen..
dan baal ik wel hoor..
dan denk ik verdorie
ik loop er al aangelijndd voorbij, hond die aandacht op mij heeft geen problemen en dan laten ze alsnog de hond op mij en mijn hond afgaan, dat snap ik dan weer niet..
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Dan heb ik ook een vraag aan jullie.

Ik heb een border collie teefje wat angstagressie vertoond. Nu klinkt dat heftiger dan het is, want het enige wat ze doet is snappen en ze zal dan ook nooit grijpen. Pups vind ze niet eng en daar is ze erg leuk mee. Met haar ben ik bij een gedragstherapeut en we zijn nu druk bezig om haar zekerder te krijgen in de omgang met andere honden. Ze snapt alleen als een hond snel en redelijk recht op haar af komt rennen, niet als ze de hond rustig op haar af komt. Als een hond rustig op haar afkomt dan is het ook goed, dan is ze eerst erg onderdanig en nadat de andere hond even heeft gesnuffelt gaat ze met de meeste honden erg leuk spelen. Dat spelen is erg belangrijk voor haar omdat positieve ervarigen met andere honden belangrijk voor haar zijn. Dat is dan ook de rede dat ik in losloopgebieden loop omdat ze dan los kan spelen en ook haar energie kwijt kan.

Dat snappen wat ze doet moet ik zoveel mogelijk voorkomen. Ten eerste omdat de meeste honden dan weg gaan nadat ze dat doet en ze er weer een leerervaring erbij heeft en ten tweede omdat ik niet wil dat het haar voorkeursgedrag wordt wat ze standaard gaat vertonen en ten derder is het natuurlijk ook niet leuk voor de andere hond. Daarom wil ik niet dat drukke honden op af haar komen stuiven of dat meerdere honden tegelijk op haar af komen omdat ik weet dat ze dan snapt. Mocht er wel zo'n drukke hond of meerdere honden op haar af komen dan ga ik voor haar staan en bescherm haar om haar te leren dat ze op mij kan vertrouwen en dus niet hoeft te snappen. Maar sommige honden zijn koppig en lopen ondanks dat ik voor haar sta en ik ze weg stuur toch langs mij heen naar haar (ik ben ook niet zo goed in dat weg sturen, vind het moeilijk om bij vreemde honden een boze stem op te zetten). Daarom wil ik wel eens vragen of andere mensen hun hond bij zich willen houden als ik denk dat het niet goed gaat. Maar ik vind dit in een losloop gebied toch moeilijk, voel me altijd wat ongemakkelijk om het te vragen. Maar wat vinden jullie, is het redelijk om in losloopgebide te vragen of iemand zijn hond bij zich houdt? En wat zouden jullie er van vinden als ik jullie hond zou wegsturen als die naar mijn hond toe komt rennen en ik voor haar sta? Ik moet er wel even bij zeggen dat ik altijd op rustige tijden in een losloopgebied loop.
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Mi
Actief

Ongelezen bericht door Mi »

Ik vind zeker dat er rekening met elkaar gehouden moet worden ook in losloopgebied...rekening houden met hoor je gewoon overal te doen.
Maar ja rekening houden met is een erg breed begrip.
Ik ben op het moment aan het proberen mijn puppemans bij aangelijnde honden weg te houden, wat nog niet lukt als hij ze eerder ziet dan ik, maar oefening baart kunst :mrgreen:
Wanneer honden loslopen laat ik hem er op af gaan, ook omdat toen hij net bij me was hij heel bang was voor grotere honden en groepen honden en in paniek raakte.
Ik ben juist zo blij dat hij nu zelf gaat en durft.
Wel stuur ik in de afstand; wanneer een hond echt ver weg is en hij daar naartoe wil of al spurt, ga ik direct de andere kant op en heb me ook een keer verstopt, zodat hij snel weer terugkeert en leert bij me te blijven.
Ik vind dat honden in losloop gebieden elkaar moeten kunnen benaderen en dat er rekening mee gehouden moet worden dat honden jou hond kunnen gaan benaderen.
In losloop veldjes vind ik dat weer anders, deze zijn klein en ik vraag altijd voordat ik binnen ga of hun hond met andere honden kan omdat juist deze veldjes ook veel worden gebruikt door honden eigenaren met een hond die niet altijd met andere honden of bepaald geslacht goed door een deur kunnen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

chanti schreef:Dan heb ik ook een vraag aan jullie.

Ik heb een border collie teefje wat angstagressie vertoond. Nu klinkt dat heftiger dan het is, want het enige wat ze doet is snappen en ze zal dan ook nooit grijpen. Pups vind ze niet eng en daar is ze erg leuk mee. Met haar ben ik bij een gedragstherapeut en we zijn nu druk bezig om haar zekerder te krijgen in de omgang met andere honden. Ze snapt alleen als een hond snel en redelijk recht op haar af komt rennen, niet als ze de hond rustig op haar af komt. Als een hond rustig op haar afkomt dan is het ook goed, dan is ze eerst erg onderdanig en nadat de andere hond even heeft gesnuffelt gaat ze met de meeste honden erg leuk spelen. Dat spelen is erg belangrijk voor haar omdat positieve ervarigen met andere honden belangrijk voor haar zijn. Dat is dan ook de rede dat ik in losloopgebieden loop omdat ze dan los kan spelen en ook haar energie kwijt kan.

Dat snappen wat ze doet moet ik zoveel mogelijk voorkomen. Ten eerste omdat de meeste honden dan weg gaan nadat ze dat doet en ze er weer een leerervaring erbij heeft en ten tweede omdat ik niet wil dat het haar voorkeursgedrag wordt wat ze standaard gaat vertonen en ten derder is het natuurlijk ook niet leuk voor de andere hond. Daarom wil ik niet dat drukke honden op af haar komen stuiven of dat meerdere honden tegelijk op haar af komen omdat ik weet dat ze dan snapt. Mocht er wel zo'n drukke hond of meerdere honden op haar af komen dan ga ik voor haar staan en bescherm haar om haar te leren dat ze op mij kan vertrouwen en dus niet hoeft te snappen. Maar sommige honden zijn koppig en lopen ondanks dat ik voor haar sta en ik ze weg stuur toch langs mij heen naar haar (ik ben ook niet zo goed in dat weg sturen, vind het moeilijk om bij vreemde honden een boze stem op te zetten). Daarom wil ik wel eens vragen of andere mensen hun hond bij zich willen houden als ik denk dat het niet goed gaat. Maar ik vind dit in een losloop gebied toch moeilijk, voel me altijd wat ongemakkelijk om het te vragen. Maar wat vinden jullie, is het redelijk om in losloopgebide te vragen of iemand zijn hond bij zich houdt? En wat zouden jullie er van vinden als ik jullie hond zou wegsturen als die naar mijn hond toe komt rennen en ik voor haar sta? Ik moet er wel even bij zeggen dat ik altijd op rustige tijden in een losloopgebied loop.
Ik denk dat je mensen in een losloop gebied best kunt vragen of ze hun honden bij zich willen houden, denk ook dat je een grote kans loopt dat een aantal van hen dat niet doen.

Ik zou met een hondje als het jouwe dat risiko niet willen nemen, want wat als een van die honden niet terugdeinst voor haar gesnap en haar een lesje leert? Dan ben je veel verder van huis, denk ik
En die kans bestaat zeker, vooral omdat je zelf al aangeeft dat je niet zo goed bent in het wegsturen van andermans honden.

Heb je geen kennissen met honden die te vertrouwen zijn, die je kunnen helpen jouw hondje wat zekerder te maken?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Met een hond die niet los kan moet je gewoon niet naar een losloopgebied gaan vind ik. Ik vind het geen vrijbrief om niet op te letten, maar een hond aan een riem tussen honden die los zijn, dat werkt niet.

Ik maak me er boos om dat ik met een aangelijnde hond in aanlijngebied niet gevrijwaard ben van mensen die hun hond los op de mijne laten afdenderen. Gelukkig stonden ze gisteren eens flink te schrijven :ok:

Anne
starfleet
Erelid

Poppetje schreef: Een lekker stukje over het strand kachelen met je aangelijnde hond, om wat voor reden dan ook is er dus niet meer bij.
Er zijn toch ook genoeg stukken waar de hond alleen aangelijnd mag komen?

Anne
chanti
Actief
Contacteer:

renee-uk schreef:

Ik denk dat je mensen in een losloop gebied best kunt vragen of ze hun honden bij zich willen houden, denk ook dat je een grote kans loopt dat een aantal van hen dat niet doen.

Ik zou met een hondje als het jouwe dat risiko niet willen nemen, want wat als een van die honden niet terugdeinst voor haar gesnap en haar een lesje leert? Dan ben je veel verder van huis, denk ik
En die kans bestaat zeker, vooral omdat je zelf al aangeeft dat je niet zo goed bent in het wegsturen van andermans honden.

Heb je geen kennissen met honden die te vertrouwen zijn, die je kunnen helpen jouw hondje wat zekerder te maken?
Ja genoeg honden hier in de buurt, van kenissen en op de hondenschool, maar die kent ze nu al. En als ze honden kent is het goed. Ze heeft echt nog wel veel meer positieve ervaringen met vreemde honden nodig om over haar angst heen te komen. Verder komt het zelden voor dat ze snapt, want ik ben wel voorzichtig.
Afbeelding

Rami
Zeer actief

starfleet schreef:Met een hond die niet los kan moet je gewoon niet naar een losloopgebied gaan vind ik. Ik vind het geen vrijbrief om niet op te letten, maar een hond aan een riem tussen honden die los zijn, dat werkt niet.
Anne
Mja, ik vind 'onder appèl staan' eigenlijk een belangerijker criterium dan niet los kunnen. Mijn honden kunnen prima los lopen maar als ik de situatie om wat voor reden dan ook niet vertrouw (dat kan een kleine hond zijn die makkelijke 'stuk' kan of juist een grote hond die komt patsen) dan roep ik ze bij me en lopen ze naast tot we gepasseerd zijn. Of we nu in een 'officieel' losloopgebied lopen of niet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rami schreef:
starfleet schreef:Met een hond die niet los kan moet je gewoon niet naar een losloopgebied gaan vind ik. Ik vind het geen vrijbrief om niet op te letten, maar een hond aan een riem tussen honden die los zijn, dat werkt niet.
Anne
Mja, ik vind 'onder appèl staan' eigenlijk een belangerijker criterium dan niet los kunnen. Mijn honden kunnen prima los lopen maar als ik de situatie om wat voor reden dan ook niet vertrouw (dat kan een kleine hond zijn die makkelijke 'stuk' kan of juist een grote hond die komt patsen) dan roep ik ze bij me en lopen ze naast tot we gepasseerd zijn. Of we nu in een 'officieel' losloopgebied lopen of niet.
Zo is het bij mij ook :ok:
Als ik een aangelijnde hond zie roep ik mijn honden ook terug.
Soms maken ze daarna op verzoek van de bijbehorende baas alsnog contact en soms krijg ik een "dank-je-wel" als ik langsloop :wink:

Hier in de buurt zijn vooral gebieden waar de honden los mogen lopen onder controle. Dat vind ik eigenlijk wel zo prettig.
Het geeft toch net even dat beetje meer verplichting om op je eigen honden te letten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
starfleet
Erelid

chanti schreef: Maar wat vinden jullie, is het redelijk om in losloopgebide te vragen of iemand zijn hond bij zich houdt? En wat zouden jullie er van vinden als ik jullie hond zou wegsturen als die naar mijn hond toe komt rennen en ik voor haar sta? Ik moet er wel even bij zeggen dat ik altijd op rustige tijden in een losloopgebied loop.

Buffy lijkt wel wat op jouw hondje en wij sturen ook weg als we niet kunnen ontwijken en baas is niet in zicht. Je krijgt wel eens commentaar dat je dan maar niet in een losloopgebied moet gaan lopen, maar ik vind dat iemand met niet luisterende honden er niet hoort ;-) Een beetje rekening houden met elkaar. Ons zie je idd ook niet op de drukkere plekken/tijden.

Ik vind het van TS alleen een beetje vreemd om met een aangelijnde hond te gaan lopen, ik zie de reden niet en je krijgt alleen maar ergernis dan. Daarbij kan een aangelijnde hond al veel eerder lelijk gaan doen, dus waarom het gedoe op gaan zoeken?

Anne
starfleet
Erelid

Rami schreef: Mja, ik vind 'onder appèl staan' eigenlijk een belangerijker criterium dan niet los kunnen. Mijn honden kunnen prima los lopen maar als ik de situatie om wat voor reden dan ook niet vertrouw (dat kan een kleine hond zijn die makkelijke 'stuk' kan of juist een grote hond die komt patsen) dan roep ik ze bij me en lopen ze naast tot we gepasseerd zijn. Of we nu in een 'officieel' losloopgebied lopen of niet.
Ik bedoel letterlijk: een hond aan de riem in een losloopgebied, dat werkt niet. Verder ben ik het helemaal met je eens. Buffy laat ik niet op hele kleine hondjes aflopen, daar is ze te lomp voor (soms).

Anne
Rami
Zeer actief

ranetje schreef: Zo is het bij mij ook :ok:
Als ik een aangelijnde hond zie roep ik mijn honden ook terug.
Soms maken ze daarna op verzoek van de bijbehorende baas alsnog contact en soms krijg ik een "dank-je-wel" als ik langsloop :wink:

Hier in de buurt zijn vooral gebieden waar de honden los mogen lopen onder controle. Dat vind ik eigenlijk wel zo prettig.
Het geeft toch net even dat beetje meer verplichting om op je eigen honden te letten :ok:
Zo zouden ze dat wat mij betreft in alle losloopgebieden mogen afspreken. Volgens mij is het in de buurt van Almere ook zo dat honden los mogen mits onder appèl. Nu zal niet iedereen zich daar aan houden (of kunnen houden) maar je hebt iig een uitgangspunt. :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

starfleet schreef:
Rami schreef: Mja, ik vind 'onder appèl staan' eigenlijk een belangerijker criterium dan niet los kunnen. Mijn honden kunnen prima los lopen maar als ik de situatie om wat voor reden dan ook niet vertrouw (dat kan een kleine hond zijn die makkelijke 'stuk' kan of juist een grote hond die komt patsen) dan roep ik ze bij me en lopen ze naast tot we gepasseerd zijn. Of we nu in een 'officieel' losloopgebied lopen of niet.
Ik bedoel letterlijk: een hond aan de riem in een losloopgebied, dat werkt niet. Verder ben ik het helemaal met je eens. Buffy laat ik niet op hele kleine hondjes aflopen, daar is ze te lomp voor (soms).

Anne
Maar ligt het er dan niet aan waarom zo'n hond aan de riem zit of onder appèl staat? Ik doe het omdat ik weet dat 'eigen initatief' bij Silka nog wel eens tot opjagen kan leiden. En dat wil ik voorkomen.
Ik kan me wel voorstellen dat een hond die echt zal grijpen (ook als 'ie aan de lijn zit) als er een andere hond komt buurten niet handig is in een losloopgebied.
Aan de andere kant: dat komen buurten zou een eigenaar (behalve als het om een pup of jonge hond gaat) ook moeten kunnen beletten.
Nou ja, ik vind het gewoon moeilijk. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.
Afbeelding
starfleet
Erelid

ranetje schreef: Als ik een aangelijnde hond zie roep ik mijn honden ook terug.
Wij doen dat ook keurig, maar ik kijk zelf wel uit om met een aangelijnde hond te gaan wandelen in losloopgebied. Het stikt er van de Labjes die oh zo sociaal zijn.

Anne
starfleet
Erelid

Rami schreef:. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over iemand die zijn hond even aanlijnt omdat die moeilijkheden voorziet met een tegemoetkomer, dat is wat anders.

Als Buffy loops is dan houd ik haar aangelijnd en ga ik niet in het losloopgebied wandelen, ik kan verder toch overal lopen met mijn aangelijnde hond? Ik zou het zo prettig vinden als je met je aangelijnde hond rustig kon lopen in een aanlijnbos of op aanlijnstrand.

Anne
renee-uk
Zeer actief

chanti schreef:
renee-uk schreef:

Ja genoeg honden hier in de buurt, van kenissen en op de hondenschool, maar die kent ze nu al. En als ze honden kent is het goed. Ze heeft echt nog wel veel meer positieve ervaringen met vreemde honden nodig om over haar angst heen te komen. Verder komt het zelden voor dat ze snapt, want ik ben wel voorzichtig.
Maar ben je dan niet bang dat het een negatieve ervaring wordt met vreemde honden?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

chanti schreef:iemand zijn hond bij zich houdt? En wat zouden jullie er van vinden als ik jullie hond zou wegsturen als die naar mijn hond toe komt rennen en ik voor haar sta? Ik moet er wel even bij zeggen dat ik altijd op rustige tijden in een losloopgebied loop.
Als het niet om elke hond gaat die je tegenkomt maar om bepaalde aanstormende gevallen vind ik het prima redelijk om dat te vragen. Wat wel kan is dat het niet altijd even goed lukt natuurlijk door de baas om de hond terug te roepen....als we dan even van het positieve maar uitgaan (i.p.v het negatieve dat die hond een onopgevoed "hij doet toch niks" stuk vreten is :mrgreen: ), hond kan nog heel jong zijn, dan luisteren ze zeker niet altijd 100% bij andere honden in de buurt, of de hond kan normaal wel heel goed luisteren maar dan net weer eens even bananen in de oren hebben :wink:
Ik moet zeggen dat ik er in het geval van Vera (Saar gaat niet naar vreemde honden toe meestal) het wel wat moeilijk zou vinden als je haar echt weg zou gaan brullen. Als je haar 1 keer aanhaalt rent ze namelijk uit zichzelf al weer terug naar mij, en ze is gewoon heel vriendelijk en zacht en 'verdient' het niet echt om tegen gebruld te worden, en pas bijna 6 maanden. Haar rustig wegsturen heb ik uiteraard geen moeite mee.
Ze is overigens door verschilende BC's weleens weggesnapt en daar heb ik dan weer helemaal geen moeite mee, kan gebeuren :wink:
Maar goed, Vera valt denk ik al niet echt in jouw categorie weg brul honden want ze rent wel een beetje maar dendert echt niet, en is nog duidelijk jong.
Zou ze als een ongeleid projectiel aan komen stuiteren als een soort tank dan zou je wel mogen brullen :mrgreen: :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 28 aug 2008 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Rami schreef:Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.
Ik ook, maar dat hoeft toch niet in een losloopgebied? :19:

Hier verwacht de "uitzondering" dat de rest zich allemaal aan hem/haar aanpast. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

Ook ik verwacht van mijn hond dat hij luistert, maar tegelijkertijd is de realiteit dat in een losloopgebied alles vrijelijk kennis kan maken of niet, al naar gelang de honden daar trek in hebben. Dat vind ik toch ook z'n charmes hebben. En als mijn hond daar niet mee om kan gaan (en dat uit zich imo dus ook in 'denderen' of hondentaal slecht spreken/verstaan!) of van houdt, tja, dan ga ik dus niet aangelijnd in een losloopgebied rondlopen om vervolgens me op te winden over alle loslopende honden :19:

Ben je bewust met een training bezig, dan begrijp ik heus wel dat je het vraagt. Zelf zou ik dat niet doen, omdat ik het risico te groot zou vinden op een negatieve ervaring. En ik zou dus liever voor "bekende" honden kiezen :19: Maar natuurlijk ben ik bereid om andere mensen tegemoet te komen. Daar zit 't 'm niet in voor mij...

Bovendien is aan de riem een heel ander verhaal dan los (met of zonder appél). :19: Honden reageren ook anders als ze aan de riem lopen dan als diezelfde hond los loopt. Of heb ik dat verkeerd? :denken:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Rami schreef: Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.
Ik ook en ik doe dat ook
Maar dat hoeft toch niet per sé in een losloop gebied?

Mijn hond zit niet voor niks vast en als ik met haar in een losloop gebied ga wandelen krijgt ze frustratie op frustratie.
Das voor haar afschuwelijk maar het loopt voor mij ook niet echt prettig met een zo gestressed hondje aan de lijn.
Ik denk dat dat voor meer honden en eigenaars geldt die in dezelfde omstandigheden verkeren.
Waarom zou je die frustratie opzoeken als je elders veel meer ontspannen kunt lopen?
Afbeelding

Rami
Zeer actief

starfleet schreef:
Rami schreef:. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over iemand die zijn hond even aanlijnt omdat die moeilijkheden voorziet met een tegemoetkomer, dat is wat anders.

Als Buffy loops is dan houd ik haar aangelijnd en ga ik niet in het losloopgebied wandelen, ik kan verder toch overal lopen met mijn aangelijnde hond? Ik zou het zo prettig vinden als je met je aangelijnde hond rustig kon lopen in een aanlijnbos of op aanlijnstrand.

Anne
Is ook zo!
Ik ging/ga teveel uit van mijn eigen situatie, waarbij mensen in een losloogebied soms niet lijken te snappen dat je even je hond(en) bij je houdt. :wink:
En ik schreef het al eerder: ik loop dus heel vaak in niet-losloopgebieden en het valt me op dat er dan veel meer rekening met elkaar gehouden wordt. Misschien omdat de meeste mensen zich bewust zijn van het feit dat je 'eigenlijk' je hond niet los mag laten lopen en je vervelende situaties met aangelijnde honden wilt voorkomen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Frenk schreef:
Rami schreef:Ik kan me namelijk wel voorstellen dat iemand graag wil wandelen met een aangelijnde hond.
Ik ook, maar dat hoeft toch niet in een losloopgebied? :19:

Hier verwacht de "uitzondering" dat de rest zich allemaal aan hem/haar aanpast. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

Ook ik verwacht van mijn hond dat hij luistert, maar tegelijkertijd is de realiteit dat in een losloopgebied alles vrijelijk kennis kan maken of niet, al naar gelang de honden daar trek in hebben. Dat vind ik toch ook z'n charmes hebben. En als mijn hond daar niet mee om kan gaan (en dat uit zich imo dus ook in 'denderen' of hondentaal slecht spreken/verstaan!) of van houdt, tja, dan ga ik dus niet aangelijnd in een losloopgebied rondlopen om vervolgens me op te winden over alle loslopende honden :19:

Ben je bewust met een training bezig, dan begrijp ik heus wel dat je het vraagt. Zelf zou ik dat niet doen, omdat ik het risico te groot zou vinden op een negatieve ervaring. En ik zou dus liever voor "bekende" honden kiezen :19: Maar natuurlijk ben ik bereid om andere mensen tegemoet te komen. Daar zit 't 'm niet in voor mij...

Bovendien is aan de riem een heel ander verhaal dan los (met of zonder appél). :19: Honden reageren ook anders als ze aan de riem lopen dan als diezelfde hond los loopt. Of heb ik dat verkeerd? :denken:
Die charmes zie ik op zich heus wel, mits iedereen 'toch' een beetje rekening houdt met elkaar en/of gecontroleerd bezig is.
Ik vind het vervelend als mensen onder het mom van 'het is immers een losloopgebied' hun patserige of jagende hond zo'n heel gebied (en alles wat er loopt) laat bepalen.
(Daarbij vind ik het op de meeste officiele losloopplekken (vooral in de randstad) veel te druk, maar goed ik houd niet van dat massale :wink: )

Oh ik vind aan de riem of onder appèl toch wel een beetje hetzelfde. Tenminste, 'mijn' appèl' is dat ze echt naast lopen en - als ik daar om vraag - ook naar me kijken. (En ja, ze krijgen dan een koekie!
:wink: ).
Afbeelding
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Mijn hond kan niet los ivm met weglopen maar is supersociaal dus ik loop wel met hem in losloopgebieden aan een lange lijn.
Ik krijg wel altijd de vraag oh hij doet zeker wat, maarre nee hij doet dus echt niks en wil spelen met iedere hond die langs loopt.
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Die charmes zie ik op zich heus wel, mits iedereen 'toch' een beetje rekening houdt met elkaar en/of gecontroleerd bezig is.
Ik vind het vervelend als mensen onder het mom van 'het is immers een losloopgebied' hun patserige of jagende hond zo'n heel gebied (en alles wat er loopt) laat bepalen.
(Daarbij vind ik het op de meeste officiele losloopplekken (vooral in de randstad) veel te druk, maar goed ik houd niet van dat massale :wink: )
Ik ben het helemaal met je eens hoor :wink: Je hebt hier baasjes die mij merkwaardig aankijken als ik het niet verstandig vindt dat hun rottweilerXd.patrijs over Frenk heen probeert te rollen (letterlijk!). Niet komen als ik probeer hun hond weg te sturen en geirriteerd als ik hem vervolgens wegjaag :roll: Maar ik vind het ook heel mooi dat veel honden in de losloopgebieden waar ik kom het samen fijn uitzoeken. En soms is er ook echt een 'click' tussen hondjes. Zo heeft Frenk ook een vast speelkameraadje. Maar dat teefje is weer heel jaloers als er een derde hondje bijkomt. Als je dat gewoon weet, dan kun je er rekening mee houden :ok: En rekening houden is prima.

Maar het voelt een beetje gek als je kiest om in een losloopgebied te gaan lopen en je vervolgens op te winden over loslopende honden :19: Als ik een dieet moet volgen, ga ik toch ook niet in de tearoom zitten om me vervolgens op te winden over alle andere mensen die hun taartjes niet voor mij verborgen houden :mrgreen: (en ja, ik ben op dieet ja :wink:)
Oh ik vind aan de riem of onder appèl toch wel een beetje hetzelfde. Tenminste, 'mijn' appèl' is dat ze echt naast lopen en - als ik daar om vraag - ook naar me kijken. (En ja, ze krijgen dan een koekie!
Dat is ook het appél waar ik met Frenk naartoe wil, maar dankzij die trossen bananen is dat helaas nog niet gelukt :mrgreen:

En verder dacht ik dat honden door de riem zich sterker voelen of jou als een stuk territorium zien wat bewaakt moet worden ofzo? Ik kan me niet goed meer herinneren waar ik dat gelezen heb verdorie...
Afbeelding
chanti
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
chanti schreef:iemand zijn hond bij zich houdt? En wat zouden jullie er van vinden als ik jullie hond zou wegsturen als die naar mijn hond toe komt rennen en ik voor haar sta? Ik moet er wel even bij zeggen dat ik altijd op rustige tijden in een losloopgebied loop.
Als het niet om elke hond gaat die je tegenkomt maar om bepaalde aanstormende gevallen vind ik het prima redelijk om dat te vragen. Wat wel kan is dat het niet altijd even goed lukt natuurlijk door de baas om de hond terug te roepen....als we dan even van het positieve maar uitgaan (i.p.v het negatieve dat die hond een onopgevoed "hij doet toch niks" stuk vreten is :mrgreen: ), hond kan nog heel jong zijn, dan luisteren ze zeker niet altijd 100% bij andere honden in de buurt, of de hond kan normaal wel heel goed luisteren maar dan net weer eens even bananen in de oren hebben :wink:
Ik moet zeggen dat ik er in het geval van Vera (Saar gaat niet naar vreemde honden toe meestal) het wel wat moeilijk zou vinden als je haar echt weg zou gaan brullen. Als je haar 1 keer aanhaalt rent ze namelijk uit zichzelf al weer terug naar mij, en ze is gewoon heel vriendelijk en zacht en 'verdient' het niet echt om tegen gebruld te worden, en pas bijna 6 maanden. Haar rustig wegsturen heb ik uiteraard geen moeite mee.
Ze is overigens door verschilende BC's weleens weggesnapt en daar heb ik dan weer helemaal geen moeite mee, kan gebeuren :wink:
Maar goed, Vera valt denk ik al niet echt in jouw categorie weg brul honden want ze rent wel een beetje maar dendert echt niet, en is nog duidelijk jong.
Zou ze als een ongeleid projectiel aan komen stuiteren als een soort tank dan zou je wel mogen brullen :mrgreen: :wink:
Nee Vera zou ik niet hoeven wegsturen. Ze is nog jong en dan is die van mij ook niet bang. Met jonge honden gaat ze vaak heel snel spelen. Echt wegbrullen doe ik niet aan, ik ben niet van het brullen. Niet tegen mijn eigen honden en al helemaal niet tegen die van iemand anders. Dat is ook de rede waarschijnlijk waarom ik af en toe en hond tegen kom die niets van me aantrekt als ik voor haar sta en gewoon om me heen loopt. Maar ik moet zeggen dat de meeste honden al rustiger reageren als ik alleen voor haar gaan staan en nog niets zeg. Ze houden dan snelheid in en voor mijn hond is dat al genoeg om ze niet meer eng te vinden en dan gaat ze zelf na de andere hond toe.

Ik ga er ook niet vanuit hoor dat elke hond luistert, dat verwacht ik ook niet. Ook in gebieden waar honden wel aan de lijn moeten, gebeurt dat vaak genoeg. Ik weet dan gewoon dat ik voor mijn hond moet gaan staan en haar moet beschermen. Dat doe ik sowieso altijd, maar soms is het gewoon handiger als de eigenaar de hond zelf bij zich houdt, vooral als het meerdere honden zijn.
Afbeelding

chanti
Actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
chanti schreef:
renee-uk schreef:

Maar ben je dan niet bang dat het een negatieve ervaring wordt met vreemde honden?
Nee, eigenlijk niet. Ik ben nog nooit een hond tegen gekomen die niet vriendelijk tegen haar was. Ook niet als ze wel eens snapte. Misschien komt dat ook door haar houding. Ze is een onderdanig hondje en dat laat ze ook zien. Als ze niet bang is maakt ze ook altijd rustig kennis. Ik heb drie honden, twee iets ' dominante' reuen en andere honden reageren altijd het leukst op haar.

Maar ik ga dan ook niet op drukke tijden in een losloopgebied lopen en ook niet in drukke losloopgebieden. En daarbij kom ik in het losloopgebied waar ik dagelijks loop net zoveel loslopende honden tegen als hier in de buurt waar honden wel vast moeten.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frenk schreef:
Rami schreef:Oh ik vind aan de riem of onder appèl toch wel een beetje hetzelfde. Tenminste, 'mijn' appèl' is dat ze echt naast lopen en - als ik daar om vraag - ook naar me kijken. (En ja, ze krijgen dan een koekie!
Dat is ook het appél waar ik met Frenk naartoe wil, maar dankzij die trossen bananen is dat helaas nog niet gelukt :mrgreen:

En verder dacht ik dat honden door de riem zich sterker voelen of jou als een stuk territorium zien wat bewaakt moet worden ofzo? Ik kan me niet goed meer herinneren waar ik dat gelezen heb verdorie...
Dat hangt ook een beetje van de riem af en wat de hond gewend is Frenk.
Een hond kan aan de riem een "verplaatsbaar" terrritorium verdedigen, dat klopt.
Maar dat doen ze lang niet allemaal als je een lange lijn neemt. :wink:
Ik liep met mijn extreem jagende teckels aan een lange lijn in een losloop gebied.
Ging prima, totaal geen territoriumdrift :ok:
Ik liep er expres omdat de honden anders veel te weinig andere honden tegen kwamen.
En daar kunnen ze na verloop van tijd behoorlijk asociaal van worden :N:

Ik kende er iedereen en iedereen kende mij en mijn aangelijnde hondjes dus ook.
Er is nooit van enige ruzie sprake geweest. andere hondjes konden gewoon komen buurten. Alleen de stormrammen konden beter weg blijven en dat werd geregeld.
Dus dat kan ook nog in het drukke westen van Nederland :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:Dat hangt ook een beetje van de riem af en wat de hond gewend is Frenk.
Een hond kan aan de riem een "verplaatsbaar" terrritorium verdedigen, dat klopt.
Maar dat doen ze lang niet allemaal als je een lange lijn neemt. :wink:
Ik liep met mijn extreem jagende teckels aan een lange lijn in een losloop gebied.
Ging prima, totaal geen territoriumdrift :ok:
Ja, dat is logisch, dat een korte riem een ander gevolg geeft dan een lange lijn. Dank voor je uitleg :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”