Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald.ranetje schreef:lieke schreef:Ik weet niet precies hoe de vererfbaarheid met het mdr-1 gen werkt. Wat ik wel weet is dat heel veel collies en shelties drager zijn. Honden die overigens gewoon gezond van lijf en leden zijn, alleen dus slecht reageren op medicatie. Sluit je deze honden uit bij fokken, hou je dus niet echt een gevarieerde genenpool over. Via Duitse fokkers hoor ik dat complete lijnen nu uitgesloten zijn van de fok. En als je er één ding uitfokt, fok je er vervolgens (met een klein aantal basisexemplaren) zo weer 5 nieuwe dingen in.ranetje schreef:Dat er een Gen is gevonden waarmee je kunt zien of de hond bepaalde medicatie kan verdragen of niet, zou bij nader onderzoek nog kunnen uitwijzen dat dat gen een aanwijzing is voor mogelijk meerdere afwijkingen die veel ernstiger van aard zijn.lieke schreef: Hier ben ik het ook mee eens. In de collie- en sheltiewereld wordt momenteel heel veel gepraat over het MDR-1 gen en er zijn steeds meer fokkers die ermee schermen dat zij hun honden hierop laten testen. Op zich niet erg, maar in Duitsland zijn bijvoorbeeld honden met dit gen al uitgesloten van de fok. Gaat dit in Nederland ook gebeuren? Misschien wel. En de genenpool wordt wel heel erg klein dan.
En hoe erg is het helemaal? Ik ben van mening dat het geen ziekte is, maar meer een soort 'handicap', een allergie. Oké, een hond die drager is, mag bepaalde medicijnen niet hebben, maar er zijn prima alternatieven voor deze medicijnen op de markt. En dan gaat het voornamelijk om cytostatica en narcosemiddelen die nou niet bepaald dagelijks gebruikt worden.
Dat er wordt gecontroleerd op CEA/PRA, HD (en evt. ED), ben ik helemaal mee eens. Dat zijn vreselijke ziektes/afwijkingen die ook nog eens sterk vererfbaar zijn.
Maar goed, ik heb geen verstand van andere rassen, heb wel tamelijk veel contacten in het colliewereldje. En ik zie toch dat verreweg de meeste fokkers maar één of twee nestjes per jaar hebben en buiten dat veelal zelf nog een (parttime)baan ernaast hebben om hun hobby te kunnen bekostigen.
Dus als het al mogelijk is om de honden uit te sluiten zou ik dat als fokker doen denk ik![]()
Voor zover ik heb begrepen komen uit een dekking waar maar één van de ouders het gen heeft ook weer honden die geen drager zijn.
Op die manier kan je de genenpool groot genoeg houden om niet heelemaal in strakke inteelt terecht te komen?
Of er andere afwijkingen via dit gen komen, weet ik niet maar ik waag het te betwijfelen omdat er al veel onderzoek (vnl. in Amerika) naar is gedaan bij verschillende hondenrassen die dit gen meedragen.
De gezondheid van elke hond behoort mijns inziens voorop te staan, nog voor schoonheid/uiterlijk en functionaliteit maar je kunt ook overdrijven.
Drager zijn en de afwijking hebben is iets anders. Of heb je maar 1 fout gen nodig om MDR1 tot uiting te laten komen ?
Als je een DNA test voor een afwijking beschikbaar hebt kun je dus met dragers fokken. Drager x vrij geeft vrije honden en nieuwe dragers.
Je kunt met het inzetten van dragers dus gezonde honden fokken.
Je kunt zelfs met het inzetten van lijders gezonde fokken dmv DNA testen door deze honden aan vrije honden te paren. Je krijgt dan allemaal dragers.