Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden fokken draait vooral om de centen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Honden fokken draait vooral om de centen

Ongelezen bericht door sirene »

ranetje schreef:
lieke schreef:
ranetje schreef:
lieke schreef: Hier ben ik het ook mee eens. In de collie- en sheltiewereld wordt momenteel heel veel gepraat over het MDR-1 gen en er zijn steeds meer fokkers die ermee schermen dat zij hun honden hierop laten testen. Op zich niet erg, maar in Duitsland zijn bijvoorbeeld honden met dit gen al uitgesloten van de fok. Gaat dit in Nederland ook gebeuren? Misschien wel. En de genenpool wordt wel heel erg klein dan.
En hoe erg is het helemaal? Ik ben van mening dat het geen ziekte is, maar meer een soort 'handicap', een allergie. Oké, een hond die drager is, mag bepaalde medicijnen niet hebben, maar er zijn prima alternatieven voor deze medicijnen op de markt. En dan gaat het voornamelijk om cytostatica en narcosemiddelen die nou niet bepaald dagelijks gebruikt worden.
Dat er wordt gecontroleerd op CEA/PRA, HD (en evt. ED), ben ik helemaal mee eens. Dat zijn vreselijke ziektes/afwijkingen die ook nog eens sterk vererfbaar zijn.

Maar goed, ik heb geen verstand van andere rassen, heb wel tamelijk veel contacten in het colliewereldje. En ik zie toch dat verreweg de meeste fokkers maar één of twee nestjes per jaar hebben en buiten dat veelal zelf nog een (parttime)baan ernaast hebben om hun hobby te kunnen bekostigen. :wink:
Dat er een Gen is gevonden waarmee je kunt zien of de hond bepaalde medicatie kan verdragen of niet, zou bij nader onderzoek nog kunnen uitwijzen dat dat gen een aanwijzing is voor mogelijk meerdere afwijkingen die veel ernstiger van aard zijn.
Dus als het al mogelijk is om de honden uit te sluiten zou ik dat als fokker doen denk ik :wink:
Voor zover ik heb begrepen komen uit een dekking waar maar één van de ouders het gen heeft ook weer honden die geen drager zijn.
Op die manier kan je de genenpool groot genoeg houden om niet heelemaal in strakke inteelt terecht te komen?
Ik weet niet precies hoe de vererfbaarheid met het mdr-1 gen werkt. Wat ik wel weet is dat heel veel collies en shelties drager zijn. Honden die overigens gewoon gezond van lijf en leden zijn, alleen dus slecht reageren op medicatie. Sluit je deze honden uit bij fokken, hou je dus niet echt een gevarieerde genenpool over. Via Duitse fokkers hoor ik dat complete lijnen nu uitgesloten zijn van de fok. En als je er één ding uitfokt, fok je er vervolgens (met een klein aantal basisexemplaren) zo weer 5 nieuwe dingen in.
Of er andere afwijkingen via dit gen komen, weet ik niet maar ik waag het te betwijfelen omdat er al veel onderzoek (vnl. in Amerika) naar is gedaan bij verschillende hondenrassen die dit gen meedragen.
De gezondheid van elke hond behoort mijns inziens voorop te staan, nog voor schoonheid/uiterlijk en functionaliteit maar je kunt ook overdrijven.
Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald.
Drager zijn en de afwijking hebben is iets anders. Of heb je maar 1 fout gen nodig om MDR1 tot uiting te laten komen ?

Als je een DNA test voor een afwijking beschikbaar hebt kun je dus met dragers fokken. Drager x vrij geeft vrije honden en nieuwe dragers.
Je kunt met het inzetten van dragers dus gezonde honden fokken.
Je kunt zelfs met het inzetten van lijders gezonde fokken dmv DNA testen door deze honden aan vrije honden te paren. Je krijgt dan allemaal dragers.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

ranetje schreef:[Ik zeg niets :mrgreen: :wink:
Vindt je dat daarom voor honden het zelfde moet gelden eigenlijk? :wink:
Héél verstandig :mrgreen: .
Zoals ik al zei, staat gezondheid van de hond bij mij voorop. Maar het gaat niet om een lichamelijke afwijking of pijnlijke/ernstige ziekte maar om een overgevoeligheid voor iets waarvoor prima alternatieven zijn. En deze overgevoeligheid beperkt de hond niet in het minst. Het dier heeft er ook geen last van in het normale leven.
En hoeveel honden komen in hun leven in aanraking voor cytostatica? En verder staat dus op de lijst van verboden medicijnen sommige anesthetica en een wormenmiddel, voor beide soorten zijn er heel goede andere merken.
Wat betreft je tweede vraag: Lyndie heeft een vlooienallergie, dus die mag zich van mij ook niet voortplanten :pffff: :mrgreen: .

@Sirene: volgens mij zijn dragers van het gen ook tegelijkertijd lijders. Ik heb nog eens nagekeken, maar er wordt voor zover ik weet geen onderscheid gemaakt. (Of ik moet het vreselijk mis hebben :oeps: ).
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
@Sirene: volgens mij zijn dragers van het gen ook tegelijkertijd lijders. Ik heb nog eens nagekeken, maar er wordt voor zover ik weet geen onderscheid gemaakt. (Of ik moet het vreselijk mis hebben :oeps: ).
Nou, nu moest ik het ook even nakijken maar we hebben alletwee een beetje gelijk;o)

De MDR1 DNA-test geeft drie mogelijke resultaten:

* Uw hond is "vrij" (en heeft twee "gezonde" allelen: MDR1/MDR1). De hond zal bij gebruik van risico-geneesmiddelen geen overgevoeligheidsreacties krijgen en, minstens zo belangrijk, kan de afwijking niet doorgeven aan de volgende generatie.

* Uw hond is "drager" (en heeft één "gezond" allel en een "defect" allel: MDR1/mdr1-1Δ). De hond zal het mutante allel aan de helft van zijn nakomelingen doorgeven. Dragers kunnen vergiftigingsverschijnselen krijgen bij toediening van een normale dosis loperamide (Imodium ®), en van een aantal geneesmiddelen tegen kanker of bij toediening van een hoge dosis Ivermectin (meer dan 50 microgram per kilogram).

* Uw hond is "lijder" (en heeft dus twee defecte allelen: mdr1-1Δ/mdr1-1Δ). Lijders geven het afwijkende allel door aan al hun nakomelingen in de volgende generatie en krijgen vergiftigingsverschijnselen bij toediening van risico-geneesmiddelen. Het zijn de dieren die de overgevoeligheidsreacties in hevige mate vertonen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Nanna schreef:
marian* schreef: Fokkers die dus zo veel honden rond hebben lopen dat ze altijd een keuze kunnen maken tussen een aantal honden voor het volgende nest.
Dat hoeft op zich helemaal niet verkeerd te zijn.
Als je tijd, geld en ruimte hebt, waarom niet? Ik kende een absolute tópfokker van langhaar teckels die op deze manier twee lijnen naast elkaar kon laten bestaan en deze lijnen steeds kruiste om daar werkelijk de meeste fraaie langharen uit te fokken. Hij had vaak pups maar er was ook gillend vraag naar zijn honden (zowel van collegafokkers als huishondmensen) dus dat was absoluut geen probleem.

De fokker met één of twee hondjes zal toch eerder geneigd zijn naar de kampioen van dat moment te hollen en dan maar hopen dat het wat wordt.
De fokker die ik aanhaalde had enórm inzicht in de genenpool JUIST omdat hij zelf zoveel honden had en daarmee fokte.
En juist zulke fokkers moeten er blijven, vind ik.
Afbeelding

So Sweet :I:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:
marian* schreef: Fokkers die dus zo veel honden rond hebben lopen dat ze altijd een keuze kunnen maken tussen een aantal honden voor het volgende nest.
Dat hoeft op zich helemaal niet verkeerd te zijn.
Als je tijd, geld en ruimte hebt, waarom niet? Ik kende een absolute tópfokker van langhaar teckels die op deze manier twee lijnen naast elkaar kon laten bestaan en deze lijnen steeds kruiste om daar werkelijk de meeste fraaie langharen uit te fokken. Hij had vaak pups maar er was ook gillend vraag naar zijn honden (zowel van collegafokkers als huishondmensen) dus dat was absoluut geen probleem.
Waarschijnlijk ligt het met numeriek grotere rassen ook nog anders dan met numeriek kleine rassen omdat je ruime keuze hebt,maar ik blijf het een vorm van broodfokkerij vinden.
Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat een fokker die altijd minimaal één maar vaak meerdere nesten heeft liggen tijd en aandacht kan geven aan de pups.Tenzij de fokkerij zo veel opbrengt dat je er personeel voor kunt aannemen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

ranetje schreef: Dat er een Gen is gevonden waarmee je kunt zien of de hond bepaalde medicatie kan verdragen of niet, zou bij nader onderzoek nog kunnen uitwijzen dat dat gen een aanwijzing is voor mogelijk meerdere afwijkingen die veel ernstiger van aard zijn.
Dus als het al mogelijk is om de honden uit te sluiten zou ik dat als fokker doen denk ik :wink:
Voor zover ik heb begrepen komen uit een dekking waar maar één van de ouders het gen heeft ook weer honden die geen drager zijn.
Op die manier kan je de genenpool groot genoeg houden om niet heelemaal in strakke inteelt terecht te komen?
MDR-1 gen:

Er zijn vrije honden, dragers en lijders.

Ik ben slecht in het uitleggen van dit soort dingen, zeker als ik geen tekeningen kan maken, maar:

Twee ouders die negatief zijn voor het afwijkend gen, geven 'alle pups' zonder het afwijkend gen.
Twee ouders die positief zijn voor het afwijkend gen, geven 'alle pups' met het afwijkend gen.

Als een van de ouders vrij is en de ander is lijder, komen er statistisch allemaal dragers uit. Dus zowel theoretisch als in de praktijk.

Kruis je een drager met een lijder is je KANS 50% op dragers en 50% op lijders.

Kruis je een lijder met een vrije hond, dan krijg je 50% kans op vrij en 50% kans op drager.

Kruis je drager x drager is er 25% kans op een vrije pup, 25% kans op een lijder en 50% kans op een drager.

Let wel; dat zijn statische kansen elke keer, in elk nest weer. De werkelijke uitkomst hoeft, zeker binnen 1 nest, niet zo te zijn.

(verlijk; kans op reu en teef allebei 50% maar in de praktijk niet vaak een mooie gelijkmatige verdeling)

Suzanne
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

lieke schreef:
Chione schreef:[Dat laatste vind ik altijd weer opvallend, vooronderzoeken moeder/ouder's en/ofevt dekgeld vader, kosten pups voor 8 wkn etc zou toch makkelijk betaald moeten kunnen worden van de verkoop v.d pups, lijkt mij. Of rekenen mensen dan ook dingen als, aankoop moeder/vader, levensonderhoud moeder/vader shows ed mee in hun kostenplaatje?
Volgens mij worden alle kosten, dus ook shows, meegerekend. En vergis je niet, er worden heel wat km afgereden voor shows (vaak ook buitenland), inschrijfgelden, cursussen, ringtrainingen, etc.
Natuurlijk heb je die onkosten ook als je een hond zuiver als huishond houdt, maar als fokker heb je natuurlijk wel diverse honden en dus die kosten in het veelvoud. Dekgeld is overigens bij collies niet zo erg hoog (ik heb gehoord van bedragen van 300-400 euro).
Ik heb wel eens horen berekenen dat een colliefokker 'eruit springt' als het een nest van minimaal 5 pups is.
Of het waar is, weet ik natuurlijk niet uit ervaring :wink: , maar zoals ik al zei: heel veel mij bekende fokkers bestaan uit een echtpaar waarvan 1 fulltime werkt en de ander vaak een parttime-baantje erbij heeft om alle onkosten te dekken.
Wat overigens ook niet erg is... hobbies kosten nu eenmaal geld :mrgreen: .
Mja, shows lopen is voor een groot deel toch geen noodzaak, maar pure hobby? Dan hoort dan m.i. niet onder 'onkosten'. Maakt mij niet uit verder, maar dat fokkers er telkens op toe leggen gaat er bij mij niet in, tenzij b.v. bij kleine nesten, medische gebeurtenissen. :wink:

Maargoed, qua al het werk wat een goede fokker in zijn honden en alles legt, vind ik er weinig mis mee als ze wat if veel over houden.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Frenk schreef:
lieke schreef:
eefje_ates schreef:Maar komt het dus voornamelijk door de shows,dat de honden voornamelijk op uiterlijk gefokt worden?(is gewoon een vraag).
Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.
Of die uitpuilende oogjes bij pekinezen en andere rassen, 'toch zóóó vertederend', en dus worden die ogen uiteindelijk zo extreem dat het ronduit dierenmishandeling wordt.
De "markt" bepaalt de rasstandaard niet en de "markt" loopt niet op elke show die er maar is :19: Die fanatiekelingen zoals Nanna ze al omschreef, die maken de verschillende rassen kapot :ok:
Als er geen 'markt' voor is, wordt er niet op gefokt. De 'markt' heeft wel zeker een grote invloed op het fok gebeuren.

neem b.v. de Amerikaanse Bulldog waar ( extreme ) Bully's erg goed in de markt liggen en waar vele fokkers ( vaak helaas ivm teveel letten op uiterlijkheden ipv gezondheid ) op inspringen.

~
Afbeelding
~
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Chione schreef:
Frenk schreef:
lieke schreef:
eefje_ates schreef:Maar komt het dus voornamelijk door de shows,dat de honden voornamelijk op uiterlijk gefokt worden?(is gewoon een vraag).
Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.
Of die uitpuilende oogjes bij pekinezen en andere rassen, 'toch zóóó vertederend', en dus worden die ogen uiteindelijk zo extreem dat het ronduit dierenmishandeling wordt.
De "markt" bepaalt de rasstandaard niet en de "markt" loopt niet op elke show die er maar is :19: Die fanatiekelingen zoals Nanna ze al omschreef, die maken de verschillende rassen kapot :ok:
Als er geen 'markt' voor is, wordt er niet op gefokt. De 'markt' heeft wel zeker een grote invloed op het fok gebeuren.

neem b.v. de Amerikaanse Bulldog waar ( extreme ) Bully's erg goed in de markt liggen en waar vele fokkers ( vaak helaas ivm teveel letten op uiterlijkheden ipv gezondheid ) op inspringen.
Maar wie bepaalt dat dát goedgekeurd wordt op de shows en wie schrijven de rasstandaard die als het goed is het uitgangspunt is :19: Niet mien út urk toch?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Frenk schreef:
Chione schreef:
Frenk schreef:
lieke schreef: Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.

Maar wie bepaalt dat dát goedgekeurd wordt op de shows en wie schrijven de rasstandaard die als het goed is het uitgangspunt is :19: Niet mien út urk toch?
Ik heb een paar maanden terug een wedstrijd gelopen (A niveau) bij de KC.
Op zo'n wedstrijd worden alle groepen van hetzelfde niveau door elkaar gehutseld. En zo kwam ik in het wachtrijtje met een meneer met een Labrador. Een echte ADHD er. Deze meneer heeft mij een tijdens het wachten een minutieus verslag gedaan van de aanschaf van zijn hondje.
Hij had de club gebeld en gevraagd om een echt goede en gezonde hond (want je hoort van zoveel problemen met de Lab) De club had hem doorverwezen naar een fokker. Daar kwam hij op een wachtlijst. Toen hij eindelijk aan de beurt leek te komen mocht hij op gesprek komen.
En toen bleek ..... dat het honden waren die helemaal niet op een Labrador leken.
Goed ze waren zwart.
Maar ze hadden geen Bone en geen Massa.
Het waren iele dunne hondjes zonder het massieve voorkomen dat een Labrador hoort te hebben.
De fokkers hadden ook helemaal geen kampioenschapstitels met de honden. Ze gingen er wel mee jagen, maar niet mee showen.
Enfin hij had in duidelijke bewoordingen zijn beklag gedaan tegen de club. Toen ook nog bleek dat de fokkers helemaal niet van plan waren om hem een pup te verkopen omdat hij en zijn vrouw beide werkten was hij helemaal klaar met die Labrador club.

En nou had hij dit mooie exemplaar van MP.
Groot, massief en hyper.
Helemaal zoals een Labrador moest zijn.
En nog goedkoper ook. :wink: :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:Ik heb een paar maanden terug een wedstrijd gelopen (A niveau) bij de KC.
Op zo'n wedstrijd worden alle groepen van hetzelfde niveau door elkaar gehutseld. En zo kwam ik in het wachtrijtje met een meneer met een Labrador. Een echte ADHD er. Deze meneer heeft mij een tijdens het wachten een minutieus verslag gedaan van de aanschaf van zijn hondje.
Hij had de club gebeld en gevraagd om een echt goede en gezonde hond (want je hoort van zoveel problemen met de Lab) De club had hem doorverwezen naar een fokker. Daar kwam hij op een wachtlijst. Toen hij eindelijk aan de beurt leek te komen mocht hij op gesprek komen.
En toen bleek ..... dat het honden waren die helemaal niet op een Labrador leken.
Goed ze waren zwart.
Het waren iele dunne hondjes zonder het massieve voorkomen dat een Labrador hoort te hebben.
De fokkers hadden ook helemaal geen kampioenschapstitels met de honden. Ze gingen er wel mee jagen, maar niet mee showen.
Enfin hij had in duidelijke bewoordingen zijn beklag gedaan tegen de club. Toen ook nog bleek dat de fokkers helemaal niet van plan waren om hem een pup te verkopen omdat hij en zijn vrouw beide werkten was hij helemaal klaar met die Labrador club.

Groot, massief en hyper.
En met of zonder stamboom?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Frenk schreef:
Ennath schreef:Ik heb een paar maanden terug een wedstrijd gelopen (A niveau) bij de KC.
Goed ze waren zwart.

Groot, massief en hyper.
Met natuurlijk, zaten een heleboel kampioenen in hoor!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:
Frenk schreef:
Goed ze waren zwart.

Groot, massief en hyper.
Wat is nou de moraal van dit verhaal ? :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Chione schreef:

AmBulls komen nog helemaal niet op officiele shows.

Het land van herkomst maakt meestal de standaard (de kennelclub van dat land) samen met keurmeesters en fokkers van dat ras.
Wat fokkers en andere keurmeesters er dan mee doen is een tweede.
Het interpreteren van een rasstandaard is heel subjectief. De meeste dingen zijn niet meetbaar en niet controleerbaar.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:
Frenk schreef:
Goed ze waren zwart.

Groot, massief en hyper.
Natúúrlijk :oohja: sorry, stom van me.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Frenk schreef:
Chione schreef:
Frenk schreef:
lieke schreef: Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.

Over de ( diverse ) ras standaards v.d AB ( geen FCI erkend ras ) ga ik het maar niet hebben. :mrgreen:

Maar de rasstandaard kan heel ruim bekeken worden en zodoende kan men toch fokken 'binnen de rasstandaard. Kijk b.v. maar eens naar de Perzische kat, die totaal niet meer lijkt op hoe ze 30 jaar terug waren.

En zolang er kopers zijn, wordt er gefokt.

~
Afbeelding
~
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik zou persoonlijk erg graag meer outcross zien. Graag hier de volgende dober met als grootvader een rotweiler. Dat heb je ook een mooie hond, maar wel een gezonde. (Dobers hebben ook veel te veel erfelijke ziekten). Liever ook ooit een collie x sheltie die gezond is, dan een volbloed collie. Voor mij hoeft het echt niet raszuiver te zijn, wel verantwoord en met liefde gefokt. Ik denk (hoop) dat dat voor meer hondenliefhebbers geldt.

Als outcross nu eens stimuleerd werd vanuit de rasverenigingen... Maar goed, dat zal wel utopie zijn...
Fin
Zeer actief

Frenk schreef:
lieke schreef:
Klopt! In elk geval bij mij. Christo kwam van Marktplaats en was dus achteraf gezien uit een doorverkocht nestje - pure Oostblok broodfok, vermoed ik, een jaar later zag ik er een documentaire over. :jank:

Dus waar ging ik voor bij Aidan. Een goede fokker. En flink voor hem betaald ook. Me niet realiserend dat Aidan's vader dekt en dekt en dekt, want daar is geen controle op. Ook wist ik niets af van erfelijke ziektes en dat dobers tegenwoordig gemiddeld zeven, acht jaar worden, terwijl dat eerder 10, 12 jaar was. Ik wilde gewoon een goede hond van een goede fokker vandaan. That's it!

Het beroerde is dat als ik nu voor een pup zou gaan, ik liever iets van outcross erin heb, of anders in elk geval geen lijnteelt hond, en dan kom je godbetert toch weer bij marktplaats terecht voor een pretnestje :roll: .
Ennath
Zeer actief

sirene schreef:
Ennath schreef:
Frenk schreef:
Goed ze waren zwart.

Groot, massief en hyper.
Wat is nou de moraal van dit verhaal ? :19:
Dat de kopers van de pups ook boter op hun hoofd hebben.
Man was terecht gekomen bij een keurig nestje werklijn Labradors.
Zo'n hondje waar wij allemaal de voorkeur voor blijken te hebben (zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=145062
Een fokker die zoveel liefde voor zijn pups had dat hij niet wenste dat zijn pup de hele dag alleen thuis zou komen te zitten.
En de eigenaar gaat gewoon een pup van een gelegenheidsnestje van MP halen.
Zo'n pup die met niet teveel verstand gefokt is, die overdreven is in uiterlijk en karakter.
Waar de fokker geen klap geïnteresseerd is in de leefomstandigheden. Gewoon zo'n MP pup waar iedereen iets op tegen heeft.

En Jan Publiek heeft dan tóch voorkeur voor die pup.
Jan Publiek heeft boter op zijn hoofd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef: Dat de kopers van de pups ook boter op hun hoofd hebben.
Zo'n hondje waar wij allemaal de voorkeur voor blijken te hebben (zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=145062
Een fokker die zoveel liefde voor zijn pups had dat hij niet wenste dat zijn pup de hele dag alleen thuis zou komen te zitten.
Zo'n pup die met niet teveel verstand gefokt is, die overdreven is in uiterlijk en karakter.
Waar de fokker geen klap geïnteresseerd is in de leefomstandigheden. Gewoon zo'n MP pup waar iedereen iets op tegen heeft.

Bedankt ;o) Ik snap het. Was niet zo wakker gisteren :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:Dat de kopers van de pups ook boter op hun hoofd hebben.

Dat ontken ik ook niet, maar dat zou een RV en de RV-fokkers er niet van moeten weerhouden om desondanks voor mooie en overall gezonde honden te gaan ipv de gezondheid van hun hond op te offeren aan het winnen op show of het produceren van een nog kortere neus/meer rimpels/kortere poten :19:

Het is niet mijn type labrador qua uiterlijk, maar ik snap je punt.

Maar deze MP pups hebben een stamboom en komen uit "kampioenen" voort. Wie geeft ze die stamboom en wie maakt ze kampioen? We zijn het er denk allemaal over eens hoe een 'goede' fokker zijn nestouders moet kiezen, z'n pups moet grootbrengen en de kopers moet selecteren. En ze zijn er heus. Ze zitten hier op het HF en daarbuiten ken ik er een aantal persoonlijk. Over de mensen hier zal ik niet spreken, maar de echt goede fokkers die ik ken zijn eigenlijk allemaal zonder uitzondering diep teleurgesteld in de RvB, de RV en de shows. :19: Is dat dan toeval? Broodfok is ernstig, maar komt in alle lagen voor. Het zijn niet alleen maar vage mensen die hun donkere schuur niet uitkomen, nee, ze staan ook in de erering bij bordje 1. En moedwillig fokken met hondjes met erfelijke aandoeningen of echt ernstige fysieke misvormingen is in mijn ogen nog misdadiger ook al zouden die op een gouden kussentje leven.

Jan Publiek is door de bank genomen dom. :19:
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Frenk schreef:Jan Publiek is door de bank genomen dom. :19:
Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Ik denk eerder dat Jan Publiek ontwetend is.

Veel mensen realiseren zich niet, dat er veel hondenleed voorkomt in de broodfok en dan niet alleen in de schimmige broodfok, maar ook bij "erkende" fokkers (dit laatste heb ik helaas een aantal malen meegemaakt).
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Dat de kopers van de pups ook boter op hun hoofd hebben.
Dat ontken ik ook niet, maar dat zou een RV en de RV-fokkers er niet van moeten weerhouden om desondanks voor mooie en overall gezonde honden te gaan ipv de gezondheid van hun hond op te offeren aan het winnen op show of het produceren van een nog kortere neus/meer rimpels/kortere poten :19:
Het was een reactie op de stelling dat het uiterlijk van de aangeboden honden bepaald wordt door fokkers en keurmeesters. Volgens mij hebben de kopers er ook iets mee te maken. Die gaan namelijk regelmatig niet voor het gezonde hondje maar kopen de excessen.
Maar deze MP pups hebben een stamboom en komen uit "kampioenen" voort. Wie geeft ze die stamboom en wie maakt ze kampioen? We zijn het er denk allemaal over eens hoe een 'goede' fokker zijn nestouders moet kiezen, z'n pups moet grootbrengen en de kopers moet selecteren. En ze zijn er heus. Ze zitten hier op het HF en daarbuiten ken ik er een aantal persoonlijk. Over de mensen hier zal ik niet spreken, maar de echt goede fokkers die ik ken zijn eigenlijk allemaal zonder uitzondering diep teleurgesteld in de RvB, de RV en de shows. :19: Is dat dan toeval? Broodfok is ernstig, maar komt in alle lagen voor. Het zijn niet alleen maar vage mensen die hun donkere schuur niet uitkomen, nee, ze staan ook in de erering bij bordje 1. En moedwillig fokken met hondjes met erfelijke aandoeningen of echt ernstige fysieke misvormingen is in mijn ogen nog misdadiger ook al zouden die op een gouden kussentje leven.
Als ik bij een goede fokker een pup koop als huishond, kan dat van kampioensafstamming zijn. Als mijn buurman dat ook doet, dan kan hij ook een hond van kampioensafstamming hebben. Als wij tweeën onze honden dan een nest laten produceren dan zijn dat pups met heel veel kampioenen in de afstamming. Dat het nest zelf met onverstand geproduceerd is doet daar niets aan af.
De RvB controleert alleen of beide ouders in bezit van een stamboom zijn en of aan alle formaliteiten voldaan zijn.
Stamboom en kampioensafstamming zegt dus niets over de kwaliteit van het nest.

Die kampioensafstamming zegt wel iets over de wenselijkheid van het uiterlijk van de ouderdieren. Die zullen (zeker in de ogen van Jan Publiek) vast wel voldoen aan het beeld van de rashond = in dit geval de Labrador. Dat het beeld van die rashond in de loop der jaren steeds verder van het oorspronkelijke hondje is afgeweken en dat juist dat in veel gevallen tot excessen heeft geleid beseft Jan Publiek niet.
Deze Jan dacht dat een Labrador groot , massief, druk en LOMP hoorden te zijn.
Een nestje Labradors van ouders die nog dicht bij de oorspronkelijke hond stonden werden door hem als zwaar onder de maat aangetekend. (eigenlijk gebruikte hij het woord oplichting)

Ik ben bang dat om weer terug te komen tot een gezonde rashond het nodig zal zijn om stamboeken open te gooien. Bewust kruisingen te introduceren (het Cavalier Probleem kan volgens mij snel opgelost worden door gecontroleerd een aantal malen één van de andere spaniël soorten in te zetten en bij het terug kruizen op voldoende grote te selecteren) het snoepige Cavalier uiterlijk zal daarbij wel wat verloren gaan.
Anders te gaan fokken, anders te gaan keuren.
Voor het toekennen van een kampioenschapstitel een gezondheidsverklaring te gaan eisen (al kan ook daar mee gerommeld worden) Dan kan een hond wel zijn CAC/CACIB’s halen, maar wordt hij pas kampioen (en komt het pas op de boom) als hij verder ook aan de eisen voldoet. Verder zou de RvB kunnen besluiten om alleen nog maar bomen af te geven aan pups waarvan de ouderdieren alle verplichte onderzoeken hebben. Papieren in te leveren bij de aanvraag. (nu is het de RV die daarom vraagt maar niet de RvB)

Maar er is ook een verandering in de verwachtingen van het publiek nodig, een gematigder beeld van het ideale uiterlijk van de rashond zal nodig zijn. En dat levert nog een hele harde dobber op.
Want Jan Publiek “wil” een grote massieve lompe Labrador, een mini SharPei met zoveel mogelijk rimpels, een Collie met een drie dubbele haarvacht, een Bulldog die zo aandoenlijk snurkt. Etc. Etc.
Ennath
Zeer actief

Jay schreef:
Frenk schreef:Jan Publiek is door de bank genomen dom. :19:
Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Ik denk eerder dat Jan Publiek ontwetend is.

Veel mensen realiseren zich niet, dat er veel hondenleed voorkomt in de broodfok en dan niet alleen in de schimmige broodfok, maar ook bij "erkende" fokkers (dit laatste heb ik helaas een aantal malen meegemaakt).
Broodfok is volgens Jan Publiek (en ook volgens het merendeel van de fokkers) het fokken met hondjes in donkere vieze schuurtjes.
De 5 nesten x 10 pups die de fokker jaarlijks produceert is geen broodfok!
Ook niet als de fokker ondertussen met de gemeente in een loopgraven strijd gewikkeld is omdat ze op hun huidige locatie niet bedrijfsmatig mogen fokken en dus weg moeten.
(gemeente kijkt alleen naar het aantal gehouden en geproduceerde honden bij bepaling van bedrijfsmatigheid.)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

christo schreef:Ik zou persoonlijk erg graag meer outcross zien. Graag hier de volgende dober met als grootvader een rotweiler. Dat heb je ook een mooie hond, maar wel een gezonde. (Dobers hebben ook veel te veel erfelijke ziekten). Liever ook ooit een collie x sheltie die gezond is, dan een volbloed collie. Voor mij hoeft het echt niet raszuiver te zijn, wel verantwoord en met liefde gefokt. Ik denk (hoop) dat dat voor meer hondenliefhebbers geldt.

Als outcross nu eens stimuleerd werd vanuit de rasverenigingen... Maar goed, dat zal wel utopie zijn...
Ik weet geen bal van dobers (wel dat ik het mooie honden vind :wink: ) en een beetje van rottweilers (mijn zus heeft dit ras al 25 jaar ) en ik weet wel veel van collies en een beetje van shelties af.
Ik vind het onzin om te zeggen dat collie x sheltiekruisingen gezonder zijn dan collies. Afgezien van het feit dat hun karakters erg verschillen, is de gezondheid van de doorsnee collie is prima. De gemiddelde leeftijd van een collie ligt rond de 13/14 jaar en behoudens de 'normale' ouderdomsverschijnselen (artrose) komen er toch weinig ziektes bij het ras voor. En ik propageer heus geen 'stamboomhonden', maar als je in Nederland/België een boomloze collie wilt hebben, kom je toch gauw terecht bij de puppenfabrieken. En die raad ik je toch ook echt niet aan te bezoeken :N: .
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

kawa2 schreef:
Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien."
Dat moest dus niet kunnen he.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Fin
Zeer actief

lieke schreef:
christo schreef:Ik zou persoonlijk erg graag meer outcross zien. Graag hier de volgende dober met als grootvader een rotweiler. Dat heb je ook een mooie hond, maar wel een gezonde. (Dobers hebben ook veel te veel erfelijke ziekten). Liever ook ooit een collie x sheltie die gezond is, dan een volbloed collie. Voor mij hoeft het echt niet raszuiver te zijn, wel verantwoord en met liefde gefokt. Ik denk (hoop) dat dat voor meer hondenliefhebbers geldt.

Ik weet geen bal van dobers (wel dat ik het mooie honden vind :wink: ) en een beetje van rottweilers (mijn zus heeft dit ras al 25 jaar ) en ik weet wel veel van collies en een beetje van shelties af.
Ik vind het onzin om te zeggen dat collie x sheltiekruisingen gezonder zijn dan collies. Afgezien van het feit dat hun karakters erg verschillen, is de gezondheid van de doorsnee collie is prima. De gemiddelde leeftijd van een collie ligt rond de 13/14 jaar en behoudens de 'normale' ouderdomsverschijnselen (artrose) komen er toch weinig ziektes bij het ras voor. En ik propageer heus geen 'stamboomhonden', maar als je in Nederland/België een boomloze collie wilt hebben, kom je toch gauw terecht bij de puppenfabrieken. En die raad ik je toch ook echt niet aan te bezoeken :N: .
Christo en Aidan danken je voor het compliment! Wobbler syndroom en bloedstollingsproblemen, dat komt bij hen voor, en ook is de trend om groot en fors te fokken (King dobermann), dat bij een ras dat loeisterk is en met een verkeerde opvoeding behoorlijk onhandelbaar kan worden. Bij Aidan heeft e.e.a. geleid tot de leuke combinatie van een verrotte knie en het slecht kunnen verdragen van pijnstillers. :ok:

En nee, bij Puppykennel zul je mij niet zien. :kotz: Christo haalde ik van een keurige boerderij met drie volwassen dobers en een dober van zes maanden 'die ze teruggenomen had'. Zo ben ik erin gestonken.

Toch blijft het punt, ik zie liever wat meer outcross, ook al betekend dat een generatie of drie, vier aan min of meer gemende nestjes. En ik zou heel graag zien dat daarvoor vanuit de rasverenigingen een programma wordt opgezet.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

christo schreef: Toch blijft het punt, ik zie liever wat meer outcross, ook al betekend dat een generatie of drie, vier aan min of meer gemende nestjes. En ik zou heel graag zien dat daarvoor vanuit de rasverenigingen een programma wordt opgezet.
Dus de goede moeten weer eens onder de kwade lijden?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
christo schreef: Toch blijft het punt, ik zie liever wat meer outcross, ook al betekend dat een generatie of drie, vier aan min of meer gemende nestjes. En ik zou heel graag zien dat daarvoor vanuit de rasverenigingen een programma wordt opgezet.
Nogmaals: ik weet niet hoe het met andere rassen gaat, maar ik heb de afgelopen jaren diverse voorbeelden van outcross binnen mijn ras gezien. Zo is de vader van mijn Lyndie een jaar of 4 een buitengewoon populaire dekreu (vererfde allemaal zeer gewilde eigenschappen zowel geestelijk als lichamelijk :wink: ) geweest. Hij is vorig jaar voorgoed naar Engeland gegaan. De colliewereld in Nederland wil hem niet meer gebruiken juist om inteelt te voorkomen.
Een andere bekende bm-dekreu zit om dezelfde reden in Hongarije, een derde dekreu in Denemarken.
Nog een andere fokker is deze zomer naar Frankrijk gegaan om een teefje van haar door een aldaar bekende dekreu te laten dekken (hij heeft overigens pas één keer eerder een Nederlands teefje gedekt). En een andere fokker is met een teefje naar Denemarken geweest. Regelmatig wordt er in Nederland uit Engeland 'nieuw bloed' ingevoerd.
Er worden al jaren regelmatig over en weer met Duitsland, België en Luxemburg honden uitgewisseld en zelfs Polen of Israël (een achternicht van Lyndie zit bij een fokker vlak buiten Jerusalem en wordt gebruikt om daar de lijn van nieuw bloed te voorzien :wink: ).
Dit zijn zo enkele voorbeelden die ik zo kan opnoemen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere rashondenverenigingen veel anders zal zijn. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Ondanks alle horrorverhalen, ga ik er toch van uit dat het gros van de hondenfokkers, aangesloten bij een rasvereniging, echt wel het beste met hun ras voorheeft.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Valerie schreef:
Hoe bedoel je dat precies? Waarom zou een fokker hieronder lijden? Dat doen de honden in kwestie al genoeg. Lijden is pijn hebben die zelfs met zware pijnstillers soms nog niet te stillen is. Lijden is een lijf hebben dat niet meewerkt.

Weet je, ik kom in het veld genoeg hondenbezitters tegen die hun hond met zware HD, gerepareerde ellebogen of dito knieën toch mee uit wandelen nemen omdat dat goed is voor de spieropbouw. En die willen ook dat hun volgende hond gezond is. Niet vanwege DA kosten, maar omdat het zeer doet die pijn van je hond aan te zien.

Leef dat eens een weekje, en komt dan bij mij aan met 'de goeden moeten onder de slechte lijden'.

Zo'n programma kan ook vrijwillig zijn. Gebeurt ook hopelijk vanzelf als de roep vanuit de hondenliefhebbers groot genoeg wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”