Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dominante pup = later problemen krijgen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

dominante pup = later problemen krijgen?

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Hier dan een keer een verhaal van mij.

Toen Rossi een maand of 3/4 oud was zijn we wezen wandelen op de hei bij Hilversum in de buurt.
We kwamen daar een Bullterrier reu tegen en Rossi (teefje) vond hem wel interessant, de Bullterrier wilde dominant zijn over Rossi maar Rossi ging echt niet op haar rug liggen voor hem, ze wilde spelen en aan z'n oren trekken... puppy gedrag dus.

Nou zei de eigenaar tegen mij: "ze moet op haar rug gaan liggen voor oudere honden, daar ga je later problemen mee krijgen hoor!"

:denken:

Nu is Rossi bijna 10 maanden oud en helemaal niet zo dominant als de Bullterrier eigenaar voorspeld had.
Als we een andere hond tegenkomen gaat ze op de grond liggen, en als ze dichtbij komen komt ze overeind om ze hartelijk te begroeten.
Alleen kleine hondjes die blaffen vind ze niet zo geweldig, misschien omdat ze een keer is aangevallen door 2 Malthezers? waarbij ze trouwens niks terug deed en gewoon doorliep.
Ze is ook een keer gepakt door een Mechelse herder en echt hard ook (riem brak van de herder, tijdens puppycursus) toen kwam mijn vriend op tijd ertussen, hij werd wel in zijn vinger gebeten en Rossi had aardig wat wondjes op haar rug en in haar nek. Je kunt het nog steeds zien.

Daarna werd ik bang dat ze nu wel agressief naar andere honden zou worden maar dat valt reuze mee, ze doet niet anders, ook niet tegen herders.

Lang verhaal, maar wat vinden jullie nou?
Moet een puppy op zijn rug gaan liggen voor een oudere hond?
Want volgens de Bullterrier eigenaar zouden we daar problemen mee gaan krijgen ..... :roll:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ach, mensen roepen zoveel. Op de rug liggen is een kwetsbare houding en het is een vorm van communicatie binnen de roedel. Buiten de roedel is het echt niet zo dat honden zich gemakkelijk op de rug draaien, want er is immers met een wildvreemde hond geen sprake van een rangorderelatie.
Overigens heb je wel een ras waarbij het niet vreemd zou zijn als ze met name naar sexe-genoten agressie gaat tonen, ik hoop wel dat je dat weet. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hayley84
Zeer actief

Eline* schreef:Overigens heb je wel een ras waarbij het niet vreemd zou zijn als ze met name naar sexe-genoten agressie gaat tonen, ik hoop wel dat je dat weet. :wink:

Je meent het? :wink:

Ik heb 18 maanden research gedaan voordat Rossi er een keer kwam :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mensen blijven dominantie en agressie door elkaar haspelen :U:
een dominante hond hoeft geen agressie te tonen of vertonen, en een agresieve hond, hoeft niet dominant te zijn :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hayley84 schreef:
Eline* schreef:Overigens heb je wel een ras waarbij het niet vreemd zou zijn als ze met name naar sexe-genoten agressie gaat tonen, ik hoop wel dat je dat weet. :wink:

Goed zo! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk sowieso dat je aan 1 zo'n ontmoeting niet kan afleiden dat je dus een pup hebt met aanleg tot zich dominant gedragen (later).
Vera ging als hele jonge pup (8-12 weken) wel op haar rug voor bepaalde honden, maar nu (ze is 4.5 maand) doet ze dat ook niet meer. Ik zie het haar nog wel doen als een andere hond echt door en door zou blijven douwen, maar anders is haar manier van onderdanig doen de staart heel laag laten kwispelen, rug een beetje krom, en oortjes in de nek.
En dat doet ze dan ook niet bij elke hond, er zijn ook vreemde honden waar ze al snel gaat lopen uitdagen tot spel.
Dus ook niet elke ontmoeting is hetzelfde. :wink:

En de regel dat een pup voor elke volwassen hond op zijn rug zou moeten gaan of je krijgt later problemen gaat nergens over :pffff:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief

Moos schreef:
En de regel dat een pup voor elke volwassen hond op zijn rug zou moeten gaan of je krijgt later problemen gaat nergens over :pffff:
Nee dat dacht ik toen ook, maar die man leek zo zeker van z'n zaak ... :roll:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Hayley84 schreef:
Moos schreef:
Er zijn mensen van nog wel vreemdere dingen soms heel zeker :mrgreen:
Afbeelding
mo
Actief

Ongelezen bericht door mo »

:19:
Laatst gewijzigd door mo op 27 jul 2008 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pak-de-bal

Re: dominante pup = later problemen krijgen?

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Hayley84 schreef:Alleen kleine hondjes die blaffen vind ze niet zo geweldig, misschien omdat ze een keer is aangevallen door 2 Malthezers? waarbij ze trouwens niks terug deed en gewoon doorliep.
Ze is ook een keer gepakt door een Mechelse herder en echt hard ook (riem brak van de herder, tijdens puppycursus) toen kwam mijn vriend op tijd ertussen, hij werd wel in zijn vinger gebeten en Rossi had aardig wat wondjes op haar rug en in haar nek. Je kunt het nog steeds zien.:
hóe kan een hond gewoon doorlopen , als hij aangevallen wordt? :denken:
dan was het geen èchte aanval , want een hond verdedigd zich altijd wel, hoor :wink:

en die herder is zeker gelijk doorgestuurd naar Martin Gaus !! :boos:
belachelijk dit , hier ben ik meer kwaad over !

en verder is het wel zo, dat àlle puppy's zich onderdanig moeten gedragen,
maar misschien is dàt ook wel rasgebonden? :smile:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Hayley84 schreef:
Moos schreef:
Er zijn mensen van nog wel vreemdere dingen soms heel zeker :mrgreen:
Zo is het :mrgreen:
Bovendien krijg ik iedere keer de indruk dat "dominant" een vies woord is.
Dat is het NIET. Een echt dominante hond kom je maar zelden tegen.
Het zijn wel vaak hele fijne honden :ok:
Dominantie en agressie worden inderdaad nogal eens door elkaar gehaald. :wink:

De pup vertoonde puppygedrag.
Daardoor hebben ze vaak (niet altijd!!) heel wat krediet bij volwassen honden (dat hebben @Moos en ik ook net weer bedacht :wink: )
Mensen denjken dat een pup voor een vreemde hond op zijn rug moet.
Een pup doet dat inderdaad vaak, maar het hangt ook af van de houding van die vreemde hond :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pak-de-bal

Hayley84 schreef:
Moos schreef:
ik vind het eigenlijk allemaal zo "hard" . :roll:

Als je hier puppy's hebt , dan speelt Bauke er niet eens mee, hij laat ze even gek doen ,
en als het hem te gortig gaat worden , krijgen ze een kleine correctie

Maar hij gaat ze echt niet " op de rug laten liggen en erboven staan " :roll:

lag het niet aan die man zijn hond? :denken:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 23 jul 2008 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Remina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Remina »

Mijn ´pup ´ nu 6 mnd bijna, gaat ook soms op de rug.
Ze heeft het bij een boxer een paar deuren verder, ziet ze heel vaak en ze speelt ermee, maar tóch gaat ze telkens eerst nog even op de rug.

Terwijl ze het bij een dogo argentino ( mega grote hond ) het maar 1x heeft gedaan, en daar doet ze het nu niet meer bij.

Bij kleine (oudere) hondje heeft ze het nog nooit gedaan.

En bij labradors ook niet, het lijkt wel of ze daar een soort ´klik´ mee heeft ( geen idee of dat kan? ) maar elke labrador die ze tegenkomt gaat ze kwispelend op af en daar kan ze gelijk mee spelen, de labradors lijken haar ook altijd gelijk te mogen.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hayley84 schreef:

Hier bij ons op Hemmeland loopt ook een staffie en die holt tussen alles en iedereen door, zelden zo'n leuke probleemloze hond gezien, het hoeft dus echt niet altijd zo te zijn maar de kans is wel groot :wink:
Remina
Zeer actief

Een tijdje terug deed ze het trouwens bij een amerikaanse bulldog, alleen vergat ze dat ze een stukje in het water stond, dus ze rolde koppie onder in het water :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Remina schreef:
En bij labradors ook niet, het lijkt wel of ze daar een soort ´klik´ mee heeft ( geen idee of dat kan? ) maar elke labrador die ze tegenkomt gaat ze kwispelend op af en daar kan ze gelijk mee spelen, de labradors lijken haar ook altijd gelijk te mogen.
Vera heeft dat ook, en ik heb het idee dat dat komt door het karakter van de meeste Labradors: speels en onbezorgd, en zo'n puppedup vinden ze ook alleen maar leuk. En dat stralen ze ook uit.
Ik heb Vera ook nog nooit op haar rug zien liggen voor een Labrador, wel voor een Jack Russel :mrgreen: , maar voor een Labje nooit.
En ik denk dus dat dat aan het karakter van de gemiddelde Lab ligt.
Afbeelding
annihilus
Actief

Ongelezen bericht door annihilus »

Mijn teef ligt vaak op haar rug, en toch is dit dominant gedrag van haar. Ze is zo zelfverzekerd dat ze dit naast elke hond durft en vervolgens moet het baasje van de hond bukken, dus naar haar toe om te aaien
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

een pup die niet op zijn rug gaat liggen is niet per se dominant. hij is alleen niet erg onderdanig. en waarom ook?
Buster is nooit op zijn rug gaan liggen.(alleen als ie echt gedwongen wordt.( een keer door een witte herder. die walste hem gewoon omver en ging er boven hangen,en grommen) en tot nu toe heb ik hem nooit agressief zien doen.
toevallig liepen we net buiten langs een tuin waar een rotweiler kruising woont. nou die liep dus los en ik zag hem niet. komt met volle vaart op Buster af en hapt hem in zijn nek. uit reflex gaf ik de hond een klein schopje, maar daarna loopt hij weer grommend op Buster af, dus ik hem bij zijn nekvel gepakt, tot de eigenaar hem overpakte. Buster bleef gewoon staan en gaf geen kik. ging ook niet achter hem aan. ik had hem wel aan de riem, maar als hij wil kan hij natuurlijk nog even macho in de riem gaan hangen. maar doet dat dus niet.
dus hoewel hij niet snel onderdanig doet is het gerust niet zo dat het vechtersbazen zijn.
en echt dominant is juist niet agressief. want als ie echt dominant is voelt ie zich zeker en zal eerder negeren dan gaan vechten.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Yore gaat niet echt echt op zijn rug, maar wokkelt zicht zo dat zijn achterpoten op de grond staan, zijn voorpoten half opzij, zodat zn koppie ondersteboven is :mrgreen: Erg grappig om te zien :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Inge O schreef:
Emma schreef:maar daarna loopt hij weer grommend op Buster af, dus ik hem bij zijn nekvel gepakt, tot de eigenaar hem overpakte.
:N: dit hoef je ook geen 10 keer te doen voor het een keer minder leuk afloopt :wink: .
ik ken de hond. en had geen halsband om. en om een gevecht tegen te gaan, pak ik dus wel de loslopende hond. ik laat niet mijn hond aanvallen en er zelf bij staan kijken. had hij een halsband om had ik die wel gepakt. en ja de hond kan mij grijpen. maar deze hond is niet agressief verder wou alleen territorium verdedigen.
ik hield hem dus vast aan nekvel, omdat ie geen halsband om had :19:
annihilus
Actief

Ongelezen bericht door annihilus »

Een pup hoeft echt niet op de rug hoor om onderdanigheid aan te tonen dat doen ze al zo snel met een paar kleine dingetjes

In het volgende filmpje zie hoe mijn reu even op zijn rug moet omdat het spel wat mijn teef was begonnen (door op haar rug te gaan liggen) gaat stoppen. Aan het eind zie je een poedel van 1 jaar die op visite is, een klein likje op de mondhoek volstaat al om haar positie aan te geven, die gaat nooit op haar rug

Op de foto zie mijn reu, die zo dominant is dat ze bij Martin Gaus met de haren in het hoofd zaten en er geen raad mee wisten, spelen met een pup

te grote foto
Laatst gewijzigd door annihilus op 24 jul 2008 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hayley84
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Hayley84 schreef:Alleen kleine hondjes die blaffen vind ze niet zo geweldig, misschien omdat ze een keer is aangevallen door 2 Malthezers? waarbij ze trouwens niks terug deed en gewoon doorliep.
Ze is ook een keer gepakt door een Mechelse herder en echt hard ook (riem brak van de herder, tijdens puppycursus) toen kwam mijn vriend op tijd ertussen, hij werd wel in zijn vinger gebeten en Rossi had aardig wat wondjes op haar rug en in haar nek. Je kunt het nog steeds zien.:
hóe kan een hond gewoon doorlopen , als hij aangevallen wordt? :denken:
dan was het geen èchte aanval , want een hond verdedigd zich altijd wel, hoor :wink:

en die herder is zeker gelijk doorgestuurd naar Martin Gaus !! :boos:
belachelijk dit , hier ben ik meer kwaad over !

en verder is het wel zo, dat àlle puppy's zich onderdanig moeten gedragen,
maar misschien is dàt ook wel rasgebonden? :smile:
Nou ze werd besprongen door 2 malthezers, Rossi schudde een keer en liep door .... :19:

en verder vind ik het belachelijk dat puppies onderdanig MOETEN zijn
Afbeelding
Pak-de-bal

annihilus schreef:In het volgende filmpje zie hoe mijn reu even op zijn rug moet omdat het spel wat mijn teef was begonnen
is je reu een kangal? en je teef ook?
dat zit er helemaal in , hè? dat "killen" in de nek :wink:
Hayley84
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
annihilus schreef:In het volgende filmpje zie hoe mijn reu even op zijn rug moet omdat het spel wat mijn teef was begonnen
is je reu een kangal? en je teef ook?
dat zit er helemaal in , hè? dat "killen" in de nek :wink:
dat noemen ze spelen
Afbeelding
Pak-de-bal

Hayley84 schreef:Nou ze werd besprongen door 2 malthezers, Rossi schudde een keer en liep door .... :19:

en verder vind ik het belachelijk dat puppies onderdanig MOETEN zijn
schudde ze met de malthezer in haar bek? :eek:

en heeft die kleine dat overleefd?
.. maar je hond liep toch door?, hoe kan dit dan? :denken:

heb je wel eens een klas met kinderen gezien dan , die ook niet onderdanig waren aan de meester ? :denken:
ik niet , hoor...
Remina
Zeer actief

Nou ik denk dat ze bedoelt dat Rossi zichzelf even ´los schudde´ net zoals water van haar afschudden.

Denk ik hoor..
Afbeelding
Remina
Zeer actief

En wat klinkt dat misselijk ´een klas kinderen onderdanig aan de meester of juf´
Afbeelding
Pak-de-bal

Remina schreef:Nou ik denk dat ze bedoelt dat Rossi zichzelf even ´los schudde´ net zoals water van haar afschudden.

Denk ik hoor..
zou kunnen , maar dat heeft geen invloed op zo'n pup, dan, :19:

en haar hond liep door stond er in het eerste stukje, dus al schuddend dan doorlopend? :denken:
Hayley84
Zeer actief

Hier kun je de littekens zien van de herder op puppycursus:

Afbeelding
Afbeelding
Remina
Zeer actief

Jeetje,best een flinke wond geweest toch?
Je kunt het goed zien..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”