Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom krijgen teefjes tòch bastaards-puppy's?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:. daar verdient het asiel aan en dat vind ik prima
dit snap ik niet, ik dacht dat we de asiels leeg wilden halen om al die ellende daar :jank:
je moet toch betalen als je een hond bij het asiel haalt, een luttel bedrag als je kijkt wat een hond kost qua verzorging voer dierenarts etc. :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

Weet niet of dit zo geplaatst mag worden, maar toch een mooi Mechelaartje met stamboom. Ze zitten er dus wel
:wink:

atsingsdienst Tenderduwtje 3938
Naam: Canou - puber

Rasgroep: Herdershonden (Mechels, Duits, etc.)
Ras: Mechelse Herdershond
Leeftijd: Pup
Geslacht: Reu
Kleur: bruin - zwart

Kan bij andere honden: Ja
Kan bij Katten: Onbekend
Kan bij kleine kinderen: Ja
Kan bij grote kinderen: Ja
Kan alleen thuis zijn: Onbekend
Kan mee in de auto: Ja

Omschrijving:

Geboren : september 2007.
Een man kocht een raszuivere Belgische Herder met de bedoeling naar de hondenschool te gaan en op te leiden tot een bewakingshond voor zijn beroep. Maar hij gaf de moed vlug op en meteen werd de hond ook weggegeven. Drie eigenaars na hem heeft Canou reeds gekend in zijn kort bestaan. Een Mechelaar is een "werker" en geen "sofa-hond" want dan worden ze balhorig.
Hij vertoeft momenteel in een opvangcentrum zonder tralies. Deze pup komt van een erkende fokker. Dit geeft een garantie dat hij vrij is van erfelijke ziektes en de ouders streng werden getest op heupdysplasie en andere kwalen. Voor soortgelijke pups werden hoge prijzen gevraagd maar alleen sterk gemotiveerde en geëngageerde mensen die er alles zullen aan doen om deze pup tot stabiele viervoeter op te leiden, komen in aanmerking voor een adoptie.
Een Belgische Herder is een intelligente, snelle, sterke en alerte hond. Hij presteert uitstekend bij gehoorzaamheidsproeven en is een stoere bewaker. Hij heeft veel beweging nodig om in conditie te blijven. Als hij buitenshuis voldoende beweging krijgt, is hij erg rustig in huis. Niet echt een hond om in roedel te leven daarvoor is hij veel te exclusief.
Sleutelwoord is dus steeds gehoorzaamheidstraining. Canou is geen instaphonden voor leken of mensen die er tijd noch energie kunnen insteken om deze adolescent harmonisch te laten opgroeien. Wie neemt de handschoen op ?
Canou is gecastreerd en verblijft voorlopig in een opvangcentrum te Florée ( België ). Contactpunten staan op onze site vermeld.

Klik hier voor de gegevens van het asiel waar dit dier verblijft
malinois
Zeer actief
Contacteer:

senna03 schreef:Weet niet of dit zo geplaatst mag worden, maar toch een mooi Mechelaartje met stamboom. Ze zitten er dus wel
:wink:

atsingsdienst Tenderduwtje 3938
Naam: Canou - puber

Rasgroep: Herdershonden (Mechels, Duits, etc.)
Ras: Mechelse Herdershond
Leeftijd: Pup
Geslacht: Reu
Kleur: bruin - zwart

Kan bij andere honden: Ja
Kan bij Katten: Onbekend
Kan bij kleine kinderen: Ja
Kan bij grote kinderen: Ja
Kan alleen thuis zijn: Onbekend
Kan mee in de auto: Ja

Omschrijving:

Geboren : september 2007.
Een man kocht een raszuivere Belgische Herder met de bedoeling naar de hondenschool te gaan en op te leiden tot een bewakingshond voor zijn beroep. Maar hij gaf de moed vlug op en meteen werd de hond ook weggegeven. Drie eigenaars na hem heeft Canou reeds gekend in zijn kort bestaan. Een Mechelaar is een "werker" en geen "sofa-hond" want dan worden ze balhorig.
Hij vertoeft momenteel in een opvangcentrum zonder tralies. Deze pup komt van een erkende fokker. Dit geeft een garantie dat hij vrij is van erfelijke ziektes en de ouders streng werden getest op heupdysplasie en andere kwalen. Voor soortgelijke pups werden hoge prijzen gevraagd maar alleen sterk gemotiveerde en geëngageerde mensen die er alles zullen aan doen om deze pup tot stabiele viervoeter op te leiden, komen in aanmerking voor een adoptie.
Een Belgische Herder is een intelligente, snelle, sterke en alerte hond. Hij presteert uitstekend bij gehoorzaamheidsproeven en is een stoere bewaker. Hij heeft veel beweging nodig om in conditie te blijven. Als hij buitenshuis voldoende beweging krijgt, is hij erg rustig in huis. Niet echt een hond om in roedel te leven daarvoor is hij veel te exclusief.
Sleutelwoord is dus steeds gehoorzaamheidstraining. Canou is geen instaphonden voor leken of mensen die er tijd noch energie kunnen insteken om deze adolescent harmonisch te laten opgroeien. Wie neemt de handschoen op ?
Canou is gecastreerd en verblijft voorlopig in een opvangcentrum te Florée ( België ). Contactpunten staan op onze site vermeld.

Klik hier voor de gegevens van het asiel waar dit dier verblijft
ik zei ook, zo goed als niet... :wink: tuurlijk zullen ze er wel zitten maar niet in zulke grote getalen als de boomloze en kruisingen.
Daarnaast vind ik het bull van deze fokker dat hij hem dan maar lekker laat zitten... als een pup uit mijn nest om wat voor reden in het asiel zou zitten stond ik dezelfde middag nog bij dat asiel, al was dat aan de andere kant van NL. :19: Eruit ging ie
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Pak-de-bal schreef:
Gaia schreef:Maar lieve Pak, wie zegt dat, dat bij jouw hond ook niet gebeurd is? Je kreeg de hond pas te zien toen deze al geboren is en omdat jij zeker weet dat de ouders pure stabij's (schrijf je het zo?) zijn, moet je ze wel gezien hebben met de papieren en testuitslagen.
de teef was van hun, dus haar heb ik gezien, en de reu was van vrienden van hun, maar zéker ook een stabij
anders zouden ze niet een nestje beginnen, ze wilden ook echt een stabij als vader hebben.
Heb je ook de stambomen gezien dan? Heb je de reu gezien? De test uitslagen voor de erfelijke ziektes, HD, ED, PRA etc etc. Bedoel er kan wel ander zwart wit gevlekt ras door heen zitten zonder dat jij dat ziet. Dat kun je namelijk helemaal niet weten. Misschien is het gewoon een goed gelukte look a like.

Weet je ook hoe het met de rest van het nest vergaan is? Heb je daar nog contact mee? Bedoel het kan zomaar zo zijn dat uit het nest van Bauke van de 12 pups, maar 3 nog bij de oorspronkelijke eigenaar zitten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik ben ook zo stom geweest. Maar mijn volgende hond word er dus wel 1tje met papieren.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

malinois schreef:je moet toch betalen als je een hond bij het asiel haalt, een luttel bedrag als je kijkt wat een hond kost qua verzorging voer dierenarts etc.
als ik dit lees, hier onder, dan zijn er maar weinig mensen ,
die er echt gebruik van maken, van het asiel, het blijft een zielige toestand: :jank:

hoe vaak zeggen mensen dit niet ? ( in het rood)
Er zitten ook inderdaad vele honden in het asiel, ik heb er meerdere malen gekeken maar er was nooit een klik.
Gaia
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:je moet toch betalen als je een hond bij het asiel haalt, een luttel bedrag als je kijkt wat een hond kost qua verzorging voer dierenarts etc.
die er echt gebruik van maken, van het asiel, het blijft een zielige toestand: :jank:

hoe vaak zeggen mensen dit ?
senna03 schreef: Er zitten ook inderdaad vele honden in het asiel, ik heb er meerdere malen gekeken maar er was nooit een klik.
Ook dat is bull want Juno komt uit het asiel. Genoeg mensen om me heen die hun hondje uit het asiel halen en in Osdorp stond ik gemiddeld 3 kwartier te wachten omdat ze het zo druk hadden met bezoekers. Soms zit er gewoon geen klik, klaar.
Afbeelding
Pak-de-bal

Gaia schreef:Heb je ook de stambomen gezien dan? Heb je de reu gezien? De test uitslagen voor de erfelijke ziektes, HD, ED, PRA etc etc. Bedoel er kan wel ander zwart wit gevlekt ras door heen zitten zonder dat jij dat ziet. Dat kun je namelijk helemaal niet weten. Misschien is het gewoon een goed gelukte look a like.

Weet je ook hoe het met de rest van het nest vergaan is? Heb je daar nog contact mee? Bedoel het kan zomaar zo zijn dat uit het nest van Bauke van de 12 pups, maar 3 nog bij de oorspronkelijke eigenaar zitten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik ben ook zo stom geweest. Maar mijn volgende hond word er dus wel 1tje met papieren.
Bauke heeft geen stamboom, dus hoef ik er niet naar te kijken.

de anderen zijn naar Frankrijk, bij de broer van de fokker, die is daar naartoe geemigreerd ,
dus daarom geen contact meer , en verder weet ik het niet , van de 5 ( 3 teefjes , 2 reuen) zijn er dus 3 naar Frankrijk gegaan .
Pak-de-bal

Gaia schreef:stond ik gemiddeld 3 kwartier te wachten omdat ze het zo druk hadden met bezoekers. Soms zit er gewoon geen klik, klaar.
hier in Den Haag is het alleen maar druk op de Open Dagen, vraag maar aan Brigitte
Gaia
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Gaia schreef:Heb je ook de stambomen gezien dan? Heb je de reu gezien? De test uitslagen voor de erfelijke ziektes, HD, ED, PRA etc etc. Bedoel er kan wel ander zwart wit gevlekt ras door heen zitten zonder dat jij dat ziet. Dat kun je namelijk helemaal niet weten. Misschien is het gewoon een goed gelukte look a like.

Bauke heeft geen stamboom, dus hoef ik er niet naar te kijken.

de anderen zijn naar Frankrijk, bij de broer van de fokker, die is daar naartoe geemigreerd ,
dus daarom geen contact meer , en verder weet ik het niet , van de 5 ( 3 teefjes , 2 reuen) zijn er dus 3 naar Frankrijk gegaan .
Maar lieve pak, hoe weet je dan dat z'n ouders pure stabijs zijn? Ik heb blauwe ogen en blond haar. Zou je nu kunnen zeggen dat ik uit Nederland kom? Nee tuurlijk niet, ik kan wel uit Zweden komen.

Op het uiterlijk kun je gewoonweg niet afgaan. Ik zal hem ergens op moeten snorren, maar ik kan jou een prachtige dogo tonen. In werkelijkheid is dat gewoon een kruising tussen een blonde lab en een witte boxer.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een Mechelaar is een "werker" en geen "sofa-hond" want dan worden ze balhorig.
:mrgreen:

Overigens schandalig dat de "erkende fokker" het hondje in het asiel laat zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Pak-de-bal schreef:als ik dit lees, hier onder, dan zijn er maar weinig mensen ,

Er zitten ook inderdaad vele honden in het asiel, ik heb er meerdere malen gekeken maar er was nooit een klik.
En waar heb jij je hond ook weer vandaan? Dan toch zeker wel bij een asiel vandaan.. :slaap:

Hoe kun jij nou weten of jouw hond wel raszuiver is, je moet die mensen ook maar op hun blauwe ogen geloven dat de vader een stabij was. Maar ja dat klinkt zogenaamd beter dat je een rashond hebt, al is het zonder stamboom, dan wanneer je zegt dat het een bastaard is.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Omega schreef:
Pak-de-bal schreef:als ik dit lees, hier onder, dan zijn er maar weinig mensen ,

En waar heb jij je hond ook weer vandaan? Dan toch zeker wel bij een asiel vandaan.. :slaap:

Hoe kun jij nou weten of jouw hond wel raszuiver is, je moet die mensen ook maar op hun blauwe ogen geloven dat de vader een stabij was. Maar ja dat klinkt zogenaamd beter dat je een rashond hebt, al is het zonder stamboom, dan wanneer je zegt dat het een bastaard is.
je mag geen hondje van een oepsnestje kopen en als je dat al doen dan uit het asiel.. dat is de mening van pak de bal

helaas heeft ze zelf een pup uit een oeps nestje en zeker niet uit het asiel.

:19:
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

massam schreef:
Omega schreef:

je mag geen hondje van een oepsnestje kopen en als je dat al doen dan uit het asiel.. dat is de mening van pak de bal

helaas heeft ze zelf een pup uit een oeps nestje en zeker niet uit het asiel.

:19:
Dat wilde ik graag van haar zelf horen, eens zien of ze misschien ooit nog eens gaat denken en door krijgt waar ze mee bezig is... Iets met potten en zwart zien enzo.
:devil:
En hoe zit het met een herplaatser waarschijnlijk oorspronkelijk uit een oeps nestje? Dus geen rashond en niet uit het asiel gehaald.. :eek:
Wat moet ik nu doen??? :jank: Raak helemaal verward hier, denk dat ik mijn hond maar ga verstoppen, dadelijk wordt hij nog door de PdB-politie opgehaald.... :devil: :N: :mrgreen:
Pak-de-bal

Gaia schreef:Op het uiterlijk kun je gewoonweg niet afgaan. Ik zal hem ergens op moeten snorren, maar ik kan jou een prachtige dogo tonen. In werkelijkheid is dat gewoon een kruising tussen een blonde lab en een witte boxer.
en wordt ook verkocht als een Dogo? :denken:

volgens mij als je hier op door gaat, is er heeeel wat mis in het fokkers-wereldje
van... "oeps-nestjes" ... tot... "look-a-likes" :eek:
starfleet
Erelid

Re: waarom krijgen teefjes tòch bastaards-puppy's?

Ongelezen bericht door starfleet »

Pak-de-bal schreef:Ik zit mij af te vragen vooral na dit topic:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=142945

Waarom er zoveel teefjes dan tòch een "oeps" nestje kunnen krijgen? :denken:
Om dezelfde reden dat in bepaalde kringen de pil een heeeel erg onbetrouwbaar voorbehoedsmiddel is. Echt elke dag geslikt hoor en toch zwanger dwars door de pil heen. Het zal wel in de genen zitten.

Anne
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Pak-de-bal schreef:
massam schreef: dat heb jij ook gedaan toen je bauke kocht dus nu niet zo schijnheilig mensen op de vingers tikken. jij werkt daar net zo hard aan mee.

verkeerd? dat is ieder voor zich. maar niet een ander "straffen" voor dingen die je zelf gewoon ook doet
als je het begin van deze topic gelezen had, ging het over verschillende rassoorten door elkaar

hoe het komt, dat je met deze moderne middelen van tegenwoordig
tòch nog je teefje met een nestje kan laten komen :neenee:

Bauke is het hetzelfde soort,
dus geen rottweiler, schnazuer, herder, pekineesje enz enz , kortom àlle soorten zitten er niet in

dus ik heb het goed gedaan , maar 1 soort :cheer:
Bauke heeft HD toch?

I rest my case
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Pak-de-bal schreef: en heb je toen gevraagd waaròm het een nestje was?

hadden ze dit echt in de gaten, of was het tòch een "bewust" oeps-nestje? :denken:
daar zou ik heel nieuwsgierig naar worden, dan.

als men die "oeps -nestjes" maar blijft kopen, dan blijft men maar doorgaan , hè? :roll:
Eens kijken..... In geval van Bessie was het duidelijk een foutje bedankt. Haar moeder werd dan ook z.s.m. gesteriliseerd. Na Bessie kwam Polleke. Ook een bastaardje. HOe dat zat weet ik niet; ik heb Polleke uit het asiel gehaald. Ze was slechts 6 weken oud en had al een week bij iemand in huis gezeten die er plotseling van af zag en haar weg deed. Ik vermoed wel dat het een oepsnestje is geweest, polleke heeft immers het nest veels te vroeg verlaten en die lui wisten dus duidelijk niet waar ze mee bezig waren.

Even kijken.... daarna kwam Bobbes. Bobbes was duidelijk "oeps", want haar moeder was een friese stabij en haar vader van onherleidbare bestemming. Ik heb hem zelf gezien, hij woonde een eind verderop. De eigenaars van de moeder van BObbes waren duidelijk slapers, want dit is hen 2x overkomen. Daarna heeft die hond nog wel andere nestjes gehad, maar van een rasgenoot. Echter, ik denk niet dat die hond officieel stamboompapieren had, zo wel.... de pups hadden het niet. Dit waren dus geen oepsnestjes, maar ik denk niet dat de ouders zorgvuldig uitgeselecteerd zijn om mee te fokken. Meer zo van "ach, dat lijkt me wel een leuke hond waar je een nestjes mee kunt fokken", je kent dat wel. Het komt veelvuldig voor. HIer een eind verderop hebben ze dat ook gedaan met een golden retriever die eigenlijk niet aan het rasstandaard voldoet. Maar er komen toch mensen op af.

Denk niet dat een bastaard meer kans heeft om in het asiel terecht te komen dan een hond waar veel geld voor is betaald. Waarom? GA maar kijken in het asiel, dan kom je er wel achter. Geld zegt niets. Er zijn mensen die het gemakkelijk uitgeven. Even gemakkelijk als een hond dumpen in het asiel. En overigens, in het asiel ontvangen ze vaak ook de stamboom bij de hond, maar die leveren ze niet met de hond. Omdat ze fokken niet willen aanmoedigen.
Pak-de-bal schreef: Bauke is het hetzelfde soort,
dus geen rottweiler, schnazuer, herder, pekineesje enz enz , kortom àlle soorten zitten er niet in

dus ik heb het goed gedaan , maar 1 soort :cheer:
IS dat goed? Doen alle mensen het dan goed? En de broodfokkers dan? Effe niet over "uitersten" beginnen, want als je met je huistuin en keuken rashond zo maar effetjes een nestje fokt, ben je niet per definitie beter bezig. Als je het werkelijk goed wilt doen, dan ga je het via de rasvereniging doen. Die kijken of de hond een stamboom heeft, of hij voldoet aan de normen van het ras, of hij helemaal gezond is (en dat kost nog een hoop geld ook, zo'n uitgebreide keuring) etc. Voldoet de hond niet, mag er ook niet mee gefokt worden. Vertel eens, heb je Bauke via de rasvereniging of bij iemand gehaald die eens voor de leut een friese stabij nestje wilde hebben? WAnt die maakt geen enkel verschil met iemand die bastaardjes fokt, opzettelijk of niet.
Pak-de-bal schreef:
Kennelijk vinden ze het weer niet zó erg zielig, want ze gaan nog altijd liever voor een pup. Ook in het asiel zijn die paar pups die er zitten als eersten weg om die reden. "want die zijn zo schattig".
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:En overigens, in het asiel ontvangen ze vaak ook de stamboom bij de hond, maar die leveren ze niet met de hond. Omdat ze fokken niet willen aanmoedigen.
a. Zou ik die er toch zeker bij willen hebben, want het hoort bij de hond.
b. dan staat er vaak netjes.. met stamboom...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Kennelijk vinden ze het weer niet zó erg zielig, want ze gaan nog altijd liever voor een pup. Ook in het asiel zijn die paar pups die er zitten als eersten weg om die reden. "want die zijn zo schattig".
als ik een hond uit het asiel zou nemen zou dit idd. een pup zijn waarschijnlijk... waarom? Ik heb een hond met een verleden gehad en dat was alles behalve makkelijk. Het was een geweldige hond, maar dan liever een pup die nog niet zoveel heeft meegemaakt.
Afbeelding
Pak-de-bal

iones schreef: Meer zo van "ach, dat lijkt me wel een leuke hond waar je een nestjes mee kunt fokken", je kent dat wel. Het komt veelvuldig voor. HIer een eind verderop hebben ze dat ook gedaan met een golden retriever die eigenlijk niet aan het rasstandaard voldoet. Maar er komen toch mensen op af.
maar dit is niet een "oeps-nestje" maar echt bewust gedaan :19:

zoals we het al eerder er over gehda: het is even een geldkwestie dan ook in zo'n gezin.,
even wat bijverdienen

zoals ik inderdaad ook misschien Bauke heb gehaald, overigens dachten ze toen,
dat het mislukt was :wink:

maar ik vind van mij tgoch anders, omdat ze bewust ook een stabij als reu hebben gezocht , dat is beter dan:
ach, maakt niet uit, of we doen iets geks , of we doen een gok
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Pak-de-bal schreef: maar dit is niet een "oeps-nestje" maar echt bewust gedaan :19:

zoals we het al eerder er over gehda: het is even een geldkwestie dan ook in zo'n gezin.,
even wat bijverdienen

maar ik vind van mij tgoch anders, omdat ze bewust ook een stabij als reu hebben gezocht , dat is beter dan:
Het idee is en blijft hetzelfde (namelijk wat bijverdienen of leuk een nestje om te kijken hoe dat is), alleen de uitvoering is anders. Dat er bij Bauke iets meer is nagedacht door een stabij met een andere stabij te kruisen in plaats van een of andere vuilnsbak uit de buurt maakt het voor mij niet beter of slechter. Zolang er vraag naar mixjes of honden zonder stamboom is (want dat is goedkoper dan een hond mte stamboom) zal er ook altijd aanbod zijn.
Pak-de-bal

Muk schreef: Zolang er vraag naar mixjes of honden zonder stamboom is (want dat is goedkoper dan een hond mte stamboom) zal er ook altijd aanbod zijn.
ik vind het zeker wat uitmaken:

een stabij blijft daarom een stabij en die hoef je dan niet over 50 jaar er uit te halen.
maar als het zo doorgaat met mixen, dan moet je wèl over 50 jaar het oorspronkelijke ras er uit gaan halen,

wat een werk wordt dat ! :eek:

èn als je zo doorgaat met karakters te mixen, is dat ook niet goed,
en kan heel erg nadelig worden zelfs ! :eek:
Muk

Pak-de-bal schreef:
Muk schreef: Zolang er vraag naar mixjes of honden zonder stamboom is (want dat is goedkoper dan een hond mte stamboom) zal er ook altijd aanbod zijn.

een stabij blijft daarom een stabij en die hoef je dan niet over 50 jaar er uit te halen.
maar als het zo doorgaat met mixen, dan moet je wèl over 50 jaar het oorspronkelijke ras er uit gaan halen,

Juist met stamboomloze mixjes (dus bijvoorbeeld in jouw geval stabij x stabij) heb je over hte algemeen ook geen idee van de ouders en de voorouders. Wie weet is de vader van Bauke wel een heel angstagressieve hond geweest. Dat hoort ook niet bij de raseigenschappen van een stabij.
Natuurlijk zijn er rassen die je beter niet wilt kruisen omdat je dan bepaalde eigenschappen versterkt, maar verder doen die onherleidbare kruisingen niet onder voor de stamboomloze honden die gewoon als pretnest voor het geld of de leuk worden gefokt. Die mogen er dan wel uitzien als een rashond, maar zolang er niets over de karakters van de voorouders bekend is (om over de ziekten van de voorouders nog maar te zwijgen) valt dit voor mij in dezelfde categorie als een lab kruisen met een bouvier om maar iets te noemen.
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

Pak-de-bal schreef:

Waar gaat dit over???? Men blijft toch fokken met rashonden MET stamboom dan blijft dat ras toch bestaan? Dan hoef je toch niet "het oorspronkelijke ras eruit te halen" :denken:
Pak-de-bal

senna03 schreef:Men blijft toch fokken met rashonden MET stamboom dan blijft dat ras toch bestaan? Dan hoef je toch niet "het oorspronkelijke ras eruit te halen" :denken:
de verhouding stamboom en mixje is toch meer voor het mixje , hoor, hier op dit forum :wink:

en stel , dat dat zo doorgaat: de ras-echten worden steeds maar weer duurder en daarom grijpt men steeds meer naar de goedkopere,...dus de mixjes :19:
Muk

senna03 schreef:Waar gaat dit over???? Men blijft toch fokken met rashonden MET stamboom dan blijft dat ras toch bestaan? Dan hoef je toch niet "het oorspronkelijke ras eruit te halen" :denken:
Met een stamboomhond die je op een hond met stamboom van hetzelfde ras zet kun je pretnesten maken. Zelfs zo erg dat je de karaktereigenschappen van het ras eruit haalt. Voorbeeld, stel ik wil rijk worden en ik ga eens lekker met mijn hond (met stamboom) fokken. Nu heb ik een Newfoundlander. Dat ras hoort vriendelijk en rustig te zijn om het even kort te zeggen. Stel nu dat ik een angstagressieve ongesocialiseerde hond heb en die zet ik op een andere angstagressieve hond. De kans dat die eigenschap dan bij de pups terugkomt is aanwezig en als je zo doorfokt dan krijg je vanzelf een hele rits angsagressieve Newfoundlanders. Angsagressie hoort niet in het ras te zitten, maar als pretnestfokker maakt je dat niets uit. Als je maar geld kunt verdienen of eens voor de leuk een nest kan fokken.
Voor de goede orde; ik wil helemaal niet fokken met onze hond, dus dat zal ook zeker niet gebeuren (en hij is ook niet angstagressief).
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Pak-de-bal schreef:
twinkeltje schreef:zou een zooi geven omdat mensen hun reu niet bij zich willen houden
nou , als er hier o.a geschreven wordt ,
....dat mensen hun loopse teef voor de deur van de supermarkt laten staan :eek:

mag je zéker niet steeds die reuen-eigenaren de schuld gaan geven ...

ik vind dan , dat er zéer onzorgvuldig met loopse teven omgesprongen word :neenee:
Lekker laag bij de grond om dat erbij te halen vindt je zelf ook niet??

Trouwens, ze is toch een boerenfox, waren vast leuke mixjes uitgekomen nietwaar die ik voor een mooie prijs wel had kunnen verkopen.
:roll:
iones
Zeer actief

malinois schreef:
iones schreef:En overigens, in het asiel ontvangen ze vaak ook de stamboom bij de hond, maar die leveren ze niet met de hond. Omdat ze fokken niet willen aanmoedigen.
Daar heeft het asiel maling aan. Ze willen alleen maar dat de hond een fijn adres krijgt en dat er vooral niet nóg meer honden gefokt worden zodat zij die weer moeten bergen.
Pak-de-bal schreef:
iones schreef: Meer zo van "ach, dat lijkt me wel een leuke hond waar je een nestjes mee kunt fokken", je kent dat wel. Het komt veelvuldig voor. HIer een eind verderop hebben ze dat ook gedaan met een golden retriever die eigenlijk niet aan het rasstandaard voldoet. Maar er komen toch mensen op af.
maar dit is niet een "oeps-nestje" maar echt bewust gedaan :19:

even wat bijverdienen

nee, het maakt geen enkel verschil. Het resultaat blijft hetzelfde: een hond zonder stamboom, een hond wiens ouders niet op gezondheid gekeurd zijn om te mogen fokken. Ik denk dat Bobbes als kruising friese stabij niets minder is als hond, niet qua karakter, gezondheid of wat dan ook dan haar halfbroertjes en zusjes die uit een friese stabijvader komen. Wij zijn hardstikke blij met haar.

Ik heb zelf liever een hond uit een oepsnestje dan een zogenaamde rashond die gefokt is omdat mensen dat een "leuke bijverdienste" vinden. Ze zijn namelijk niet veel beter bezig dan menig broodfokker. Dus geef mij maar liever een Bobbes dan een Bauke! :wink:
Afbeelding
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
malinois schreef:
Daar heeft het asiel maling aan. Ze willen alleen maar dat de hond een fijn adres krijgt en dat er vooral niet nóg meer honden gefokt worden zodat zij die weer moeten bergen.
en toch MOET deze erbij... kennis van mij heeft er ook ooit 1 uit het asiel gehaald, jonge mechelaar... met stamboom echter deze kreeg hij alleen kopie van... maar uiteindelijk heeft hij deze wel mogen hebben door het hoog op te spelen aangezien de hond daar altijd verblijft en niet in het asiel... de stamboom hoort nl bij de hond en ze moeten deze afgeven.
Dit zou dus ook een eis van mij zijn als ik daar een pup met stamboom zou halen... :19:
Overigens kan ik anders alsnog een duplicaat opvragen dus ze hebben er niks aan....
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ik weet niet of dat echt moet. Ik geloof namelijk dat het asiel officieel eigenaar blijft van de hond als jij deze adopteert.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”