Zijn conditie is voor een hond van die leeftijd nog goed, hij gaat nog steeds twee keer per dag een klein uurtje mee naar het bos.
Maar ik las iets over vocht achter de longen, hoe kom je daar achter?
Zijn er meer dingen waar je dat aan kunt merken?
Moderator: moderatorteam
Dat is gelukkig niet het geval, in elk geval voel ik me nu wat gerusterjores schreef:vocht achter de longen verdwijnt niet zo maar, dus als Bruno hijgt bij opwininding (wat ik begrijp wat je hebt geschreven) hoef je je niet bang te maken voor vocht achter de longen. De honden gaan dan ook reutelen, je hoort dan dat er wat zit. Ook blijven ze snel ademhalen als ze in rust zijn.
fijnMarie-Josée schreef:Dat is gelukkig niet het geval, in elk geval voel ik me nu wat gerusterjores schreef:vocht achter de longen verdwijnt niet zo maar, dus als Bruno hijgt bij opwininding (wat ik begrijp wat je hebt geschreven) hoef je je niet bang te maken voor vocht achter de longen. De honden gaan dan ook reutelen, je hoort dan dat er wat zit. Ook blijven ze snel ademhalen als ze in rust zijn.
Ja daarom vraag ik er ook steeds weer om, het is alleen lastig om goed te luisteren als hij zo staat te hijgenJeannettebo schreef:maar als het maar een klein beetje is kan het best zijn dat hij alleen last heeft bij inspanning. zeker als hij verder goede longen heeft. maar als de da regelmatig luistert zou dat voldoende moeten zijn denk ik. je moet het volgens mij horen met de stethoscoop.
dat snap ik, maar toch denk ik dat je je er op dit moment geen zorgen over hoeft te maken als de da dat niet hoortMarie-Josée schreef:Ja daarom vraag ik er ook steeds weer om, het is alleen lastig om goed te luisteren als hij zo staat te hijgenJeannettebo schreef:maar als het maar een klein beetje is kan het best zijn dat hij alleen last heeft bij inspanning. zeker als hij verder goede longen heeft. maar als de da regelmatig luistert zou dat voldoende moeten zijn denk ik. je moet het volgens mij horen met de stethoscoop.

Dat doet hij ook nietRosita Compagner schreef:Gaan kuchen bij opwinding is voor mij een reden om mensen naar de DA te sturen met een vermoeden van een hartprobleem.
dat is idd weer een stap verder, hier gaat het om hijgen, bij een hond die iedere maand door de da geheel wordt nagekeken. je kan het balletje opgooien bij de check-upRosita Compagner schreef:Gaan kuchen bij opwinding is voor mij een reden om mensen naar de DA te sturen met een vermoeden van een hartprobleem.

Ja dat kan best, dat merk ik bij Bruno ook.Hij moet dan nog warmlopenjidde schreef:Kan het niet zijn dat zijn lichaam nog in rust is? ik merk het bij Nanni, als zij diep geslapen heeft en ik ga met der wandelen, hijgt ze het beginstuk ook een stuk zwaarder als normaal. Met warm weer ook.
Ik neem aan dat als er vocht zit, je het wel hoort bij de DA
Inge O schreef:eigenlijk kan je dit bijna als normale ouderdomsslijtage zien - niemand gaat dood met hetzelfde hart waarmee hij geboren is.
vocht achter de longen kan het nog niet zijn, dan krijg je hoesten, vooral bij opwinding maar ook bij het liggen (slapen).
nu moet je het eerder zien als een hart die het op zich nog redelijk doet, maar toch wat zwakker wordt en daardoor het bloed minder snel rond krijgt. daardoor wordt de nodige zuurstof niet snel genoeg rondgedeeld, waardoor de hond dan gaat hijgen om meer zuurstof binnen te krijgen. in dit stadium is dit dus nog normale compensatie, maar je zou eventueel eens kunnen overleggen of je da hartondersteunende medicatie nuttig vindt.
vlammetje hier heeft het ook, maar in dit stadium doe ik er (nog) niks aan, ze heeft er ook totaal geen last van. zou het erger worden dan gaat ze wel aan de medicatie.