Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hijgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Hijgen

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het topic over Osa heeft me toch aan het twijfelen gebracht.Bruno is nu 14 en hijgt de laatste tijd meer dan eerst.Hij doet het wel al jaren, vooral als hij in spanning ergens op wacht, bv eten of een wandeling. en zeker als hij bij de da is.Mijn da onderzoekt hem elke maand grondig en ik heb al verschillende keren aangeven dat hij zo kan staan "zwoegen" maar behalve een licht hartruisje (wat ze de ene keer wel hoort en de andere niet) kan ze niets ontdekken, hart en longen zijn volgens haar nog in goede conditie. bloedonderzoek wijst niets vreemds uit.Onze logeergolden deed dit ook de laatste jaren van zijn leven, vooral als wij iets aten :mrgreen: dus daarom heb ik me er niet echt ongerust over gemaakt.
Zijn conditie is voor een hond van die leeftijd nog goed, hij gaat nog steeds twee keer per dag een klein uurtje mee naar het bos.
Maar ik las iets over vocht achter de longen, hoe kom je daar achter?
Zijn er meer dingen waar je dat aan kunt merken?
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

vocht achter de longen verdwijnt niet zo maar, dus als Bruno hijgt bij opwininding (wat ik begrijp wat je hebt geschreven) hoef je je niet bang te maken voor vocht achter de longen. De honden gaan dan ook reutelen, je hoort dan dat er wat zit. Ook blijven ze snel ademhalen als ze in rust zijn.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Marie-Josée
Erelid

jores schreef:vocht achter de longen verdwijnt niet zo maar, dus als Bruno hijgt bij opwininding (wat ik begrijp wat je hebt geschreven) hoef je je niet bang te maken voor vocht achter de longen. De honden gaan dan ook reutelen, je hoort dan dat er wat zit. Ook blijven ze snel ademhalen als ze in rust zijn.
Dat is gelukkig niet het geval, in elk geval voel ik me nu wat geruster :ok:
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Marie-Josée schreef:
jores schreef:vocht achter de longen verdwijnt niet zo maar, dus als Bruno hijgt bij opwininding (wat ik begrijp wat je hebt geschreven) hoef je je niet bang te maken voor vocht achter de longen. De honden gaan dan ook reutelen, je hoort dan dat er wat zit. Ook blijven ze snel ademhalen als ze in rust zijn.
Dat is gelukkig niet het geval, in elk geval voel ik me nu wat geruster :ok:
fijn :ok:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

maar als het maar een klein beetje is kan het best zijn dat hij alleen last heeft bij inspanning. zeker als hij verder goede longen heeft. maar als de da regelmatig luistert zou dat voldoende moeten zijn denk ik. je moet het volgens mij horen met de stethoscoop.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Jeannettebo schreef:maar als het maar een klein beetje is kan het best zijn dat hij alleen last heeft bij inspanning. zeker als hij verder goede longen heeft. maar als de da regelmatig luistert zou dat voldoende moeten zijn denk ik. je moet het volgens mij horen met de stethoscoop.
Ja daarom vraag ik er ook steeds weer om, het is alleen lastig om goed te luisteren als hij zo staat te hijgen :wink:
Jeannettebo
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Jeannettebo schreef:maar als het maar een klein beetje is kan het best zijn dat hij alleen last heeft bij inspanning. zeker als hij verder goede longen heeft. maar als de da regelmatig luistert zou dat voldoende moeten zijn denk ik. je moet het volgens mij horen met de stethoscoop.
Ja daarom vraag ik er ook steeds weer om, het is alleen lastig om goed te luisteren als hij zo staat te hijgen :wink:
dat snap ik, maar toch denk ik dat je je er op dit moment geen zorgen over hoeft te maken als de da dat niet hoort
anders moet je een foto gaan maken, wat ook weer een flinke inspanning is. wat ik niet zou doen op dit moment
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gaan kuchen bij opwinding is voor mij een reden om mensen naar de DA te sturen met een vermoeden van een hartprobleem.
Marie-Josée
Erelid

Rosita Compagner schreef:Gaan kuchen bij opwinding is voor mij een reden om mensen naar de DA te sturen met een vermoeden van een hartprobleem.
Dat doet hij ook niet :wink: Hij hijgt alleen heel zwaar.Vaak is hij gewoon zomaar rusteloos en dan doet hij dat ook.De Fitergol heeft in die rusteloosheid wel wat verbetering gebracht maar meer ook niet.
Jeannettebo
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Gaan kuchen bij opwinding is voor mij een reden om mensen naar de DA te sturen met een vermoeden van een hartprobleem.
dat is idd weer een stap verder, hier gaat het om hijgen, bij een hond die iedere maand door de da geheel wordt nagekeken. je kan het balletje opgooien bij de check-up
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Over een week gaan we weer op controle en dan zal ik het weer aankaarten.
Als hij slaapt hoor je niets (tenzij hij snurkt :mrgreen: ) het is dus echt bij opwindng en inspanning.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Kan het niet zijn dat zijn lichaam nog in rust is? ik merk het bij Nanni, als zij diep geslapen heeft en ik ga met der wandelen, hijgt ze het beginstuk ook een stuk zwaarder als normaal. Met warm weer ook.
Ik neem aan dat als er vocht zit, je het wel hoort bij de DA :wink:
Marie-Josée
Erelid

jidde schreef:Kan het niet zijn dat zijn lichaam nog in rust is? ik merk het bij Nanni, als zij diep geslapen heeft en ik ga met der wandelen, hijgt ze het beginstuk ook een stuk zwaarder als normaal. Met warm weer ook.
Ik neem aan dat als er vocht zit, je het wel hoort bij de DA :wink:
Ja dat kan best, dat merk ik bij Bruno ook.Hij moet dan nog warmlopen :wink: En warm weer is niet goed voor hem, als het even kan vermijden we dan in elk geval de langere wandelingen.
Voor Bruno hoop ik in elk geval dat het dit jaar geen 30 graden wordt.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni en warm weer is ok geen succes :N: Althans, als ze moet lopen hijgt ze echt gigantisch. thuis hijgt ze ook wel, maar niet zwaar.

Ach ze worden oud denk ik :smile:
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:eigenlijk kan je dit bijna als normale ouderdomsslijtage zien - niemand gaat dood met hetzelfde hart waarmee hij geboren is :wink: .

vocht achter de longen kan het nog niet zijn, dan krijg je hoesten, vooral bij opwinding maar ook bij het liggen (slapen).

nu moet je het eerder zien als een hart die het op zich nog redelijk doet, maar toch wat zwakker wordt en daardoor het bloed minder snel rond krijgt. daardoor wordt de nodige zuurstof niet snel genoeg rondgedeeld, waardoor de hond dan gaat hijgen om meer zuurstof binnen te krijgen. in dit stadium is dit dus nog normale compensatie, maar je zou eventueel eens kunnen overleggen of je da hartondersteunende medicatie nuttig vindt.
vlammetje hier heeft het ook, maar in dit stadium doe ik er (nog) niks aan, ze heeft er ook totaal geen last van. zou het erger worden dan gaat ze wel aan de medicatie.
:ok:
Ja dat was ook mijn gedachte maar ik toetste hem gewoon graag :wink:
Ik denk dat Bruno er soms wel last van heeft, dan staat hij echt te zwoegen, dus ik ga in overleg met mijn da.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”