Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vlek en Barf

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

ien
Erelid
Contacteer:

Vlek en Barf

Ongelezen bericht door ien »

Tijdens mijn verblijf in Suriname kon ik nu ook de eet situatie van de honden daar observeren.
Bijna alle familie leden van mijn zoon hielden daar honden op na, of verzorgende zwerfhonden die dagelijks langs kwamen voor restant eten.
Erfhonden die soms aan kettingen lagen en honden die wel eigendom waren maar waar verder niet naar omgekeken werd omdat ze alleen als waakhond dienden.

Mijn 1ste reactie was, wat maken wij hier ons druk om het vreten van onze beesten, wat een verwende dikke en volgevreten mormels houden wij er op na.
Tijdens gesprekken waar ik mijn verhalen deed over de honden hier viel regelmatig hun monden open met uitspraken van wwwwatttttt..honden binnen? honden in een stoel, honden een hele kip?? rare mensen die Hollanders
:roll:
Ik kon ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven, in een land waar je met weinig van rond moet komen, waar je zelf amper te eten geef je je honden niet de kip maar wel de restanten daarvan.
Zo eten de honden daar hoofdzakelijk gebraden, gekookte botten.
Zo eten de honden daar materiaal die illegale slachters ergens in een moeras dumpen, bijna 100% bot.

De situatie daar is gelijk aan elk 3e wereld land met dit verschil dat er nu wel steeds meer Nederlanders terug gaan en zo nu ook de situatie van honden wat gaat veranderen en verbeteren.

In 1 supermarkt was er zelfs Smuldier te vinden en 2 soorten gemalen honden voer waarvan er 1 door Ignit gemaakt wordt van materiaal die bij een kippenslachterij wordt opgehaald en met materiaal van een slager die tot hondenvoer wordt gemalen.

De kip is daar whaaaauw..werd altijd wel over geschreven maar heb het nu zelf kunnen proeven, geen plofkip maar echt kip!!

Vlek, ons zwerfhondje die 4 weken bij ons bleef, heb ik ter plekke kunnen observeren hoe hij eet en zijn gedrag hierbij.
Prachtig..na 2 dagen had hij door dat hij buiten een droge boterham veel lekkerder eten kon krijgen als hij niet at.
Er ging dus pindakaas of wat smeerworst op..oke. hij at.
Had hij door dat wij eten gehaald hadden dan vrat hij zelfs die boterham niet meer op. hij roofde bijna de gebraden kippenbotten uit je handen..
Idem de karbonade botten die ik hem niet durfde te geven maar de familie wel want de honden krijgen daar gewoon niet anders.

Ik wilde Vlek niet teveel ander voer geven, hij moest na ons verder overleven en ook zijn afstand naar vreemde bewaren.

2x heeft hij een barf maaltijd gekregen.
kippenvleugels en aangevuld met restanten en het gemalen voer.
De kippenvleugels werden heel snel stuk voor stuk naar een veilig stuk grond gebracht, buiten ons bereik en het rauw voer at hij direct op.

Afbeelding

tijdens mijn verblijf daar moest ik regelmatig denken aan bottendocumenten en alles wat verder met hondenvoer hier te maken heeft, incl het vreten van de straat enz

Hij vrat alles maar deze hap ging hem iets te ver :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Mooi verslag, Ineke, het zet alles weer even in een ander perspectief. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:Mooi verslag, Ineke, het zet alles weer even in een ander perspectief. :ok:
Voor mij was het een bevestiging zoals ik er over denk en mijn dieren te eten geef :wink:
[alleen niet de gekookte botten maar raak ook niet in paniek als het wel gebeurd
:wink: ]
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Inge O schreef: een hond is qua voeding allang geen wolf meer :wink: .
Maar nog steeds een carnivoor.

Mooi verhaal Ien. Onze hond in Nigeria leefde op de veranda en kreeg kip met rijst te eten en alles wat over was van onze maaltijd.
De honden die mijn ouders daarvoor in Bolivia hielden als waakhond kregen wel degelijk rauw vlees. Dat was daar heel normaal.
Alle restanten, botten en de afsnijdsels van het eigen vlees. Verder brood en rijst.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
Sjalot schreef:

Mooi verhaal Ien. Onze hond in Nigeria leefde op de veranda en kreeg kip met rijst te eten en alles wat over was van onze maaltijd.
De honden die mijn ouders daarvoor in Bolivia hielden als waakhond kregen wel degelijk rauw vlees. Dat was daar heel normaal.
Alle restanten, botten en de afsnijdsels van het eigen vlees. Verder brood en rijst.
maar ook in jouw voorbeelden kregen ze dus een behoorlijke portie koolhydraten :wink: .
daar is gewoon niet aan te ontkomen, koolhydraten is soms echt het hoofdvoedsel voor deze honden, rijst is er in overvloed en de mensen die koken voor de honden, dat deed de oma en familie van mijn schoondochter, gebruikten hoofdzakelijk rijst aangevuld met botten en groente.

Dat carnivore gedeelte was alleen terug te vinden bij honden die zelf voor hun kostje moesten zorgen!
En veel "huishonden"hadden de glegenheid om dat ook te doen, een hond uitgelaten worden ben ik daar niet tegengekomen :wink:
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Inge O schreef:
Sjalot schreef:

maar ook in jouw voorbeelden kregen ze dus een behoorlijke portie koolhydraten :wink: .
Ja we praten hier over het jaar 1960, mijn ouders hebben nooit een boek over honden gelezen, maar wisten wel dat een hond een carnivoor is en in ieder geval vlees en vleesbotten moesten eten. Vroeger werden honden met vlees en brood gevoerd, brood en rijst is niks anders dan een goedkoop vulmiddel. Dat het gegeven werd wil niet zeggen dat een hond het ook nodig heeft. Zo is dat nu nog steeds als je naar de inhoud van de meeste brokken kijkt. Nauwelijks vlees, maar wel barstensvol nutteloze vulmiddelen. Daar betaal je dan ook nog eens een hoop centen voor.
Groetjes van Charlotte
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Inge O schreef: en die evolutie die honden hebben doorgemaakt onderscheidt hun wel degelijk van wolven,
Waar staat dat?
Groetjes van Charlotte
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Sjalot schreef:
Inge O schreef: en die evolutie die honden hebben doorgemaakt onderscheidt hun wel degelijk van wolven,
Waar staat dat?
Dat vraag ik me ook af, want volgens de zeer geleerde prof. Van der Lek van Hill's is een hond nog steeds niet in staat om rijst te verteren.......en dat is een brokjesmaker........... :mrgreen:
Golden Stanley

Je verhaal is mooi omschreven, Ien. Een prachtige beleving.
Roelfien
Zeer actief

Ik geloof wel dat honden zich onderscheiden van wolven in gedrag, wat door evolutie meer standaard is geworden. En daar richt het boek Dogs zich meer op, toch? Een hond heeft nu eenmaal geen wolvengedrag meer. En dus mag men zeggen dat de hond een op zichzelf staande diersoort geworden is. Maar zijn binnenkant werkt precies hetzelfde als bij de wolven, die is niet door evolutie aangepast aan domesticatie, dacht ik. Wel denk ik dat alle dieren, dus ook carnivoren, opportunisten zijn. Dus als ze voeding op een makkelijke manier kunnen vergaren, zoals honden dat destijds zijn gaan doen door bij de mens te zijn, dan zullen ze daar voor kiezen. En dus ook dingen eten die niet direct tot hun formele dieet behoren. Wolven eten overigens ook bessen en noten en schrapen ook worteltjes uit de grond, als toevoeging op hun vlees maaltijd. En zo zie ik dat ook bij honden. Ze doen het zeer goed op een gevarieerde voeding, die niet uit uitsluitend vlees bestaat. Alleen als die voeding uit voornamelijk koolhydraten en vezels van granen bestaat, doen ze daar niet veel mee. Echt energie halen ze er niet uit. Dat zie je aan de ontlasting van een brokkenhond,die heeft 3 keer zoveel ontlasting als een vleeshond. Dat verschil zie je zelfs bij je eigen hond als je hem vlees of brokken voert. Dat verschil is enorm. Dus blijkbaar zit er in brok veel "iets"wat niet door de hond wordt opgenomen. Anders kwam het er niet in dezelfde hoeveelheid weer uit.

We hebben het in Vlekkies geval natuurlijk wel over overleven en niet over een optimale voeding. Wij kunnen kiezen voor onze honden, Vlekkie kan niet kiezen en vreet alles om zijn buikje vol te krijgen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit de beste voeding is. :wink:
Golden Stanley

Inge O schreef:
Golden Stanley schreef:
Sjalot schreef:
Waar staat dat?
Dat vraag ik me ook af, want volgens de zeer geleerde prof. Van der Lek van Hill's is een hond nog steeds niet in staat om rijst te verteren.......en dat is een brokjesmaker........... :mrgreen:
dat staat in het boek 'dogs' van raymond coppinger.

dat verhaaltje van 'nutteloos vulmiddel' slaat overigens nergens op, want honden doen er exact hetzelfde mee als wij : hun energie uithalen.

Om het nog iets extremer te maken; een veganist in hoofdzaak op rijst zetten, levert bij de mens op termijn ook tekorten op. Waarom zou een carnivoor het daar 'perfect' op doen? Omdat ze niet beter weten vanwege de omstandigheid?
Ik ben overigens niet per definitie tegen rijst, hoor. Maar in witte rijst zit bv. 0-0 aan vit. en mineralen. Dan moet je volgens de theorie de ongepelde rijstsoorten hebben en dan nog het liefste biologisch, omdat die de minste bewerking hebben ondergaan.

ze hebben het niet nodig, maar ze kunnen het er wel perfect op doen (een bepaald percentage dan). ze zijn dus, als je het zo zou willen omschrijven, niet-obligaat carnivoor of omnivoor-naar-omstandigheden.

om hun hele leven al nutteloze vulmiddelen te krijgen zien mijn honden er overigens geweldig goed uit.
Tja....mijn honden deden het niet zo geweldig op brok en zien er nu duidelijk beter uit en voelen zich beter. :denken:
Een hond schijnt het ook perfect te doen op alleen tafelresten. Als je de studie van Lippert moet geloven scheelt dat drie jaar op een hondenleven in vergelijking met brokkenhonden.

'Alleen de voeding heeft een duidelijke, rechtstreekse invloed op de levensduur van een hondeleven. 'Honden die alleen industrieel dierenvoer krijgen, worden gemiddeld 10,5 jaar oud', zegt Gérard Lippert. 'Honden met een gemengd menu, die af en toe hondenbrokken en af en toe etensresten krijgen, worden 11,5 jaar en honden die uitsluitend keukenresten krijgen, worden gemiddeld 13 jaar. Dat is toch een opmerkelijk verschil.'

Volgens de rauwe voedingsgoeroes 3-5 jaar levensverlenging in hun theoriën. Wie vertelt de waarheid? Dat zal ik op termijn gaan zien. Waar ik zeker niet in 'geloof' is dat honden genoeg hebben aan enkel vlees/bot/orgaan. Maar maakt ze dat tot omnivoor? Dan zou er toch meer mee geëvolueerd moeten zijn dan alleen een kort darmstelsel en een schaargebit als herkenningspunt van een carnivoor. Wat wel heel duidelijk is, is dat wij onze honden als Alphawolven voeren. In hoeverre dat 'overdone' is, zal van de betreffende hond afhankelijk zijn. Vaak zijn dat wel probleemhonden die het op dat moment hard nodig hebben om zo gevoerd te moeten worden.
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Golden Stanley schreef: Wat wel heel duidelijk is, is dat wij onze honden als Alphawolven voeren. In hoeverre dat 'overdone' is, zal van de betreffende hond afhankelijk zijn. Vaak zijn dat wel probleemhonden die het op dat moment hard nodig hebben om zo gevoerd te moeten worden.[/b]
En zo is het maar net. Er zijn zoveel honden met een voedselallergie die baat hebben bij een graanloos dieet. De hond van mijn nichtje krabt zichzelf helemaal kapot vanwege een voedselallergie en toch wil mijn nichtje niet een rauw vleesdieet proberen terwijl dat door de arts wel is aangeraden. Rauw vlees aan de hond geven vindt ze vies, terwijl ze zelf dagelijks een lap vlees in de pan laat glijden. :denken:
Dan denk ik: "Arme hond."
Groetjes van Charlotte
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Inge O schreef:
het is poepsimpel (om in de terminologie te blijven :mrgreen: ) om een hond moddervet te krijgen op brood of havermout en dergelijke. dat is dan zeker niet omdat hij het allemaal onveranderd weer uitpoept, maar omdat hij eruit haalt wat erin zit : energie.
Het was voor mijn een van de redenen om over te stappen op rauwe voeding zonder granen. Ik heb een hondje op drie poten en ze moet laag op gewicht blijven. Op de brokken mocht ze maar heel weinig eten en toch viel ze niet af. Ze leed voortdurend honger en omdat ze zo weinig mocht krijgen begon ze ook aan tekorten te lijden.
Na de overstap op rauwe voeding mocht ze weer meer eten en het rauwe vlees blijft langer in de maag en had ze sowieso minder honger.
Groetjes van Charlotte
Roelfien
Zeer actief

Ja, met dat vet worden heb je ook wel gelijk in, Inge. Van granen worden ze dik (of kan je ze dik krijgen), dat zou natuurlijk niet gebeuren als ze er niets van opnemen. Dus dan zou je inderdaad kunnen stellen dat een hond er wel energie uit kan halen, anders slaat de energie niet op als vet.
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ik bedoel dan met vulmiddel dat je er letterlijk gevuld van wordt! :mrgreen:

Maar met vulmiddelen bedoelde ik niet alleen de granen, maar alles wat in de brok gestopt wordt om het letterlijk te vullen, bietenpulp bijvoorbeeld. Mijn honden poepten zelfs een soort zaagsel toen ze in een pension gevoerd waren met een goedkope brok.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 14 jul 2008 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Inge O schreef:
Sjalot schreef:Ik bedoel dan met vulmiddel dat je er letterlijk gevuld van wordt! :mrgreen:
ha, oké, dat klopt helemaal :mrgreen: .

overigens (heb ik al vaker gezegd) ben ik zelf ook wel overtuigd dat vers het beste is hoor - maar dat maakt de rest voor mij nog niet compleet minderwaardig :wink: .
O nee, maar er zit wel degelijk veel rotzooi onder de brokken. Dus geef je brokken dan is het wel zoeken naar een goede brok en als je soms de prijs van de betere brok ziet dan ben je vaak beter en goedkoper af met een rauwe voeding.
Groetjes van Charlotte
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Sjalot schreef:Er zijn zoveel honden met een voedselallergie die baat hebben bij een graanloos dieet. De hond van mijn nichtje krabt zichzelf helemaal kapot vanwege een voedselallergie
En toch vraag ik me af of al die allergieen-die je toch steeds vaker voorbij ziet komen-niet meer met milieutechnische dingen te maken hebben dan met de voeding op zich.Bij mensen zie je ook steeds meer allergien en die zijn vaak gerelateerd aan de manier waarop voedsel behandeld/geteeld wordt.
Ik heb het idee dat al die rommel in de lucht er heel veel mee te maken heeft en dat het niet aan bijvoorbeeld het graan op zich ligt :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef: wat je zegt, 'een carnivoor gedeelte'. dat valt niet te ontkennen dat een hond dat nodig heeft, maar in de tienduizenden jaren dat hij al rond de mens hangt/bij de mens woont zullen koolhydraten altijd een behoorlijk deel van zijn menu zijn geweest. en die evolutie die honden hebben doorgemaakt onderscheidt hun wel degelijk van wolven, maar dat vind je in de barftheorieën niet terug :wink: .

waarmee ik niet wil zeggen dat honden het niet goed kunnen doen op voornamelijk carnivoor, zeker wel, maar andersom is ook waar : ze kunnen grote hoeveelheden koolhydraten aan en hebben daar totaal geen moeilijkheden mee.
Maarre... een hond die in die tienduizend jaren gevoerd werd met toch vooral koolhydraten (resten van wat mensen overhielden van hun eigen eten) dan vind ik toch nog niet echt te vergelijken met de bewerkte, super lang houdbare brokken die honden nu krijgen.
Op een of ander manier heb ik het idee dat honden nog beter die resten van 'vers eten' kunnen eten dan brokken uit de industrie.
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

marian* schreef:
Sjalot schreef:Er zijn zoveel honden met een voedselallergie die baat hebben bij een graanloos dieet. De hond van mijn nichtje krabt zichzelf helemaal kapot vanwege een voedselallergie
En toch vraag ik me af of al die allergieen-die je toch steeds vaker voorbij ziet komen-niet meer met milieutechnische dingen te maken hebben dan met de voeding op zich.Bij mensen zie je ook steeds meer allergien en die zijn vaak gerelateerd aan de manier waarop voedsel behandeld/geteeld wordt.
Ik heb het idee dat al die rommel in de lucht er heel veel mee te maken heeft en dat het niet aan bijvoorbeeld het graan op zich ligt :wink:
Ook al zijn honden niet allergisch voor granen kunnen ze bij een allergie voor iets anders toch baat hebben bij een natuurlijke dieet zonder al te veel belast stoffen. Kijk maar naar de mens, een mens die gezond is heeft meer weerstand voor invloeden van buitenaf. Voedzame voeding is toch wel belangrijk voor een gezond leven. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik een tijd alleen woonde en lange tijd geen zin had voor mezelf te koken. Je hebt dan minder weerstand. Dan laat ik verder even in het midden wat gezonde voeding is.
Groetjes van Charlotte
Roelfien
Zeer actief

marian* schreef:
Ik denk dat het eerder aan overdaad ligt. Dat zie je bij kinderen ook: het aantal kinderen dat allergisch is voor melk neemt toe. Maar dat komt ook omdat veel kinderen vaker en meer melk krijgen. En zo kan een intolerantie ontstaan voor bepaalde bestanddelen voor, in dit geval, melk. Maar dus ook bij honden voor graan: het is iets wat ze veel en vaak krijgen dus de kans dat ze daar intolerant voor kunnen worden is groter dan voor producten die ze veel minder en afwisselender krijgen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Roelfien schreef:
marian* schreef:
Ik denk dat het eerder aan overdaad ligt. Dat zie je bij kinderen ook: het aantal kinderen dat allergisch is voor melk neemt toe. Maar dat komt ook omdat veel kinderen vaker en meer melk krijgen. En zo kan een intolerantie ontstaan voor bepaalde bestanddelen voor, in dit geval, melk. Maar dus ook bij honden voor graan: het is iets wat ze veel en vaak krijgen dus de kans dat ze daar intolerant voor kunnen worden is groter dan voor producten die ze veel minder en afwisselender krijgen.
Zou kunnen.
Maar als ik naar mijn Antilliaanse schoonzus kijk:die heeft in haar jeugd beslist géén overdaad aan melk of andere lactose bevattende voeding gehad(want armoe troef),maar heeft toch altijd een lichte mate van lactose-intolerantie gehad en haar kinderen(mijn neef en nicht) hebben beiden een heel zware (o.a)lactose-allergie.
De zelfde schoonzus is kortgeleden helemaal binnenste buiten gekeerd vanwege een aantal klachten en het enige wat we nu weten is dat die worden veroorzaakt door "oud" voedsel dat dan bijvoorbeeld hooguit 1 dag oud is.In feite kan ze alleen voedsel verdragen dat zó van het land komt en dat heeft te maken met bepaalde enzymen die veranderen zodra voedsel geoogst is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik lees altijd dat het maag-darmstelsel van een hond exact hetzelfde is als van een wolf, maar in het boekje van Donath staat:
"In dit verband kan vermeld worden, dat de gedomesticeerde hond zich aan de gemengde kost enigermate heeft aangepast door een langere darm dan de wilde, vleesetende hond heeft"

Nou is dit dus een vrij oud boekje (al is die van mij nog vrij nieuw, uit de jaren 60), dus ik weet niet of het zo is, maar ik zou het eigenlijk wel logisch vinden als er een bepaalde aanpassing plaats heeft gevonden wat betreft de opname van voeding.
Ik voer zelf trouwens kvv met af en toe iets anders vers en dat bevalt heel goed.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind het verhaal van topic starter fijn, omdat dat alles weer eens in pespectief zet, :cheer: :cheer: .
geweldig
Roelfien
Zeer actief

saffie schreef:Ik lees altijd dat het maag-darmstelsel van een hond exact hetzelfde is als van een wolf, maar in het boekje van Donath staat:
"In dit verband kan vermeld worden, dat de gedomesticeerde hond zich aan de gemengde kost enigermate heeft aangepast door een langere darm dan de wilde, vleesetende hond heeft"

Nou is dit dus een vrij oud boekje (al is die van mij nog vrij nieuw, uit de jaren 60), dus ik weet niet of het zo is, maar ik zou het eigenlijk wel logisch vinden als er een bepaalde aanpassing plaats heeft gevonden wat betreft de opname van voeding.
Ik voer zelf trouwens kvv met af en toe iets anders vers en dat bevalt heel goed.
Ik heb dat ook gelezen en vroeg me dus inderdaad ook af of dat door andere artsen/onderzoekers bevestigd is. Ben benieuwd of iemand daar iets over heeft. Inge, weet jij of in Dogs daar op in gegaan wordt? Mijn engels is gewoon net te shit om dat goed mee te krijgen.
Golden Stanley

Roelfien schreef:
saffie schreef:Ik lees altijd dat het maag-darmstelsel van een hond exact hetzelfde is als van een wolf, maar in het boekje van Donath staat:

Ik heb dat ook gelezen en vroeg me dus inderdaad ook af of dat door andere artsen/onderzoekers bevestigd is. Ben benieuwd of iemand daar iets over heeft. Inge, weet jij of in Dogs daar op in gegaan wordt? Mijn engels is gewoon net te shit om dat goed mee te krijgen.
Ik heb in oktober 2007 het symposium Darm- en Immuunsysteem bijgewoond en daar is niets over gezegd, dat het darmstelsel van een gedomesticeerde hond in lengte afwijkt van een wolf. Wel is de dunne darm in staat om bepaalde enzymes aan te maken die in staat zijn low carbs te verteren, evenals bepaalde maagenzymen. Maar dat geeft ook overbelasting op de pancreas. Vandaar dat alles wat aangeboden wordt aan low carbs een extreme verhitting moet ondergaan om volledig te worden opgenomen en het nadeel daarvan is dat er niets aan voedingsstoffen overblijft.
Voor wie het interessant vindt het verlag hiervan:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... erslag.htm
Roelfien
Zeer actief

Inge O schreef:
marian* schreef:
denk ik ook :wink: .

komt bij dat er ook behoorlijk wat honden allergisch zijn aan de eiwitten in hun voer, maar daar hoor ik hier weinig of niks over, alle kritiek gaat steeds naar de koolhydraten.
Op zich is daar juist in de rauwe voederwereld wel veel kritiek op, maar dan weer richting brok, want daar zitten over het algemeen niet de kwalitatief hoogwaardige eiwitten in wat wel in echt vlees zit. Meestal zitten er veel goedkope eiwitten en daar schijnen honden dan ook weer allergisch op te reageren.

Daarom denk ik ook dat veel allergieën voortkomen uit het feit dat honden die op brok staan, dag in dag uit hetzelfde krijgen. Er is geen afwisseling in de kwaliteit van de ingredienten. Als wij alleen maar brood met pindakaas zouden eten zouden we in de loop der jaren, wellicht in de loop der generaties, ook allergisch gaan reageren. Het lichaam krijgt niets anders meer en dus is er ook niets om eventuele gevoeligheid voor een stofje te neutraliseren. Denk ik. :mrgreen:
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:
We hebben het in Vlekkies geval natuurlijk wel over overleven en niet over een optimale voeding. Wij kunnen kiezen voor onze honden, Vlekkie kan niet kiezen en vreet alles om zijn buikje vol te krijgen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit de beste voeding is. :wink:
Dat klopt ook Roelfien.
Zijn 1ste drang naar voeding was ook vreten wat ik kan en maakt niet uit wat het was.
Maar na een week veranderde dit.
Wij aten veel buitenshuis en kookten bijna niet en hadden dus geen restanten.Voor Vlek werd er dan rijst gekookt.
Ik had wat blikjes sardientjes ingeslagen en dat ging er dan doorheen.
Zonder die aanvulling vrat hij die rijst na een tijdje echt niet meer!
Een ei of knakworstjes er doorheen en dan weer wel.
Na de 3e week gaf ik hem een paar x wat rauw voer..en hier was het al duidelijk dat hij al heel selectief te werk ging, zo anders als bij het restant voer wat hij kreeg. Niks hap slik weg en vreten maar maar heel beheerst!!
De kippen vleugels werden veilig weggebracht,rauw voer ter plekke opgevreten en de rijst..liet hij staan

Wat hij wel regelmatig deed na een rijst maaltijd was naar de overkant van ons erfje lopen en dan gras,riet en kruiden eten.

Afbeelding

Tijdens die paar weken heb ik wel gezien dat Vlek zich ook zonder ons goed zou kunnen redden. Anders had ik er wel moeite mee gehad om zo met hem bezig te zijn omdat je niet weet of je daar goed aan zou doen.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Zou dat groen in de maag de vertering van de rijst soms wat helpen?

mooi trouwens dat je daar een foto van hebt. :ok:
ien
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:Zou dat groen in de maag de vertering van de rijst soms wat helpen?

mooi trouwens dat je daar een foto van hebt. :ok:
dat zou best kunnen want deze honden doen niets voor de "lol" maar weten w.s instinctief wat ze moeten doen, dat herken ik ook bij Blanca!
Ik herkende overigens heel veel van Blanca bij deze honden!
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Ik was gisteren in Paramaribo en wilde kijken hoe het ging met Vlek maar ik mocht het buhgalowpark niet in. Heb hem niet gezien, wel gezien dat er pups gedumpt waren in het straatje van de koeienkop. :roll:

Ignit.
http://barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”