Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nadenken over alleen blijven
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
- Moos
- Zeer actief
Da's leuk en aardig als je dus pupjes hebt die er ook niet zo moelijk in zijn.veertje schreef:Wij hebben er ook nooit zo moeilijk over gedaan. Eerst even een wandelingetje, zodat de kans op plasjes/poepjes ook wat minder zijn, daarna in de bench, koekje/botje erbij dan deurtje dicht en boodschappen doen
Ik kan ook lekker makkelijk zeggen "ik heb bij Vera ook nooit zo moeilijk gedaan met apporteren; gewoon weggooien en laten halen". Ja, da's lekker makkelijk bij haar, werkt alleen niet bij de gemiddelde Beagle op deze manier.
Als je pup moeite heeft met alleen blijven (en met drie maanden vind ik dat helemaal niet vreemd ook), dan kan je dus ook niet denken "niet zo moelijk doen, gewoon weg gaan".
Als je wat meer geduld hebt en even rustiger aan doet heb je een veel grotere kans op een hond die eenmaal ouder wel goed alleen kan blijven.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Moe maken, bench in, deur dicht en weggaan? En lekker laten gillen in de tussentijd? Nou, dat heb ik dus niet gedaan, sorry. Bij Bram was het alleen laten ook niet zo'n succes in z'n puppytijd. Het bleek bij hem vooral de bench te zijn die hem dwars zat.
En dat 'vroeg beginnen, anders leert hij het nooit' geloof ik overigens niet in. Bram is het eerste jaar heel weinig alleen geweest. Nu gebeurt het nog niet veel, maar hij kan het wel prima. Gaat gewoon in z'n mandje liggen pitten.
En dat 'vroeg beginnen, anders leert hij het nooit' geloof ik overigens niet in. Bram is het eerste jaar heel weinig alleen geweest. Nu gebeurt het nog niet veel, maar hij kan het wel prima. Gaat gewoon in z'n mandje liggen pitten.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hahaha, het is idd moeilijk om je voor te stellen dat een andere hond niet kan wat jouw hond als vanzelf doet. Het niet willen apporteren van Bram stuitte op een hoop onbegrip van andere hondeneigenarenMoos schreef:Ik kan ook lekker makkelijk zeggen "ik heb bij Vera ook nooit zo moeilijk gedaan met apporteren; gewoon weggooien en laten halen". Ja, da's lekker makkelijk bij haar, werkt alleen niet bij de gemiddelde Beagle op deze manier.

Linda, Izzie en Bram
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Kan ik me idd niet zo goed voorstellen hoe het is als je hond moeite heeft met alleen blijven. Wij hebben het geluk gehad dat allebei de honden er niet zoveel moeite mee hadden.Zoek stok! schreef:Hahaha, het is idd moeilijk om je voor te stellen dat een andere hond niet kan wat jouw hond als vanzelf doet. Het niet willen apporteren van Bram stuitte op een hoop onbegrip van andere hondeneigenarenMoos schreef:Ik kan ook lekker makkelijk zeggen "ik heb bij Vera ook nooit zo moeilijk gedaan met apporteren; gewoon weggooien en laten halen". Ja, da's lekker makkelijk bij haar, werkt alleen niet bij de gemiddelde Beagle op deze manier.
Is het misschien een idee als je Yore in de bench houdt als je weggaat? Dan heeft hij niet zoveel afleiding van buiten waar hij op kan reageren en hij slaapt er 's nachts ook in, dus het is een bekend plekje voor hem.
Ik weet het ook niet zeker hoor, k denk ff hardop

- Moos
- Zeer actief
Ja, en met alleen kunnen zijn werkt dat dus net zo (zoals Veertje ook al zei nuZoek stok! schreef:Hahaha, het is idd moeilijk om je voor te stellen dat een andere hond niet kan wat jouw hond als vanzelf doet. Het niet willen apporteren van Bram stuitte op een hoop onbegrip van andere hondeneigenarenMoos schreef:Ik kan ook lekker makkelijk zeggen "ik heb bij Vera ook nooit zo moeilijk gedaan met apporteren; gewoon weggooien en laten halen". Ja, da's lekker makkelijk bij haar, werkt alleen niet bij de gemiddelde Beagle op deze manier.

Ik ben overigens niet van die apporteerders gewend. Moos deed het wel, maar niet erg fanatiek, Saar deed en doet het never nooit. Dus ik sta er soms eerder zo

Maar als je een pup hebt die wat meer tijd nodig heeft om goed alleen te leren zijn is het heel frustrerend ook als mensen zeggen "wij hebben er nooit zo moeilijk over gedaan". Lekker makkelijk als je pup wel gewoon alleen kon blijven.
Net zoals met dat apporteren voorbeeld dus.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Volgens mij gaat Yore toch juist de bench in? Het kan dus ook andersom werken, bij Bram werd alleen laten een stuk eenvoudiger toen ik eenmaal had bedacht dat ik de bench ook weg kon doen. Er zijn genoeg honden die het niet fijn vinden om opgesloten te worden. En ja, voordat de benchdiscussie start, er zijn ook genoeg honden die daar geen enkel probleem mee hebbenveertje schreef:
Is het misschien een idee als je Yore in de bench houdt als je weggaat? Dan heeft hij niet zoveel afleiding van buiten waar hij op kan reageren en hij slaapt er 's nachts ook in, dus het is een bekend plekje voor hem.
Ik weet het ook niet zeker hoor, k denk ff hardop![]()

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Want ik ken ook genoeg voorbeelden van pups die volledig doordraaien bij de 'niet moeilijk over doen methode'. De pis zat tegen de muren op en de buren waren not amused. Hangt gewoon erg van het hondje af.Moos schreef:
Maar als je een pup hebt die wat meer tijd nodig heeft om goed alleen te leren zijn is het heel frustrerend ook als mensen zeggen "wij hebben er nooit zo moeilijk over gedaan". Lekker makkelijk als je pup wel gewoon alleen kon blijven.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Precies. Moos trok dat ook niet. In mijn onervarenheid, en met alle tips van hondenschool en hondenboekjes, dacht ik ook even "niet moelijk te doen".Zoek stok! schreef:Want ik ken ook genoeg voorbeelden van pups die volledig doordraaien bij de 'niet moeilijk over doen methode'. De pis zat tegen de muren op en de buren waren not amused. Hangt gewoon erg van het hondje af.Moos schreef:
Dat was janken, janken, janken. Dat trok ik gelukkig niet, mijn hart brak, dus toen zijn we snel overgestapt op helemaal niet meer alleen laten en per minuut opbouwen.
Ja, dat kost je wat tijd, Moos kon met 8 maanden toen 4 uur alleen zijn. Maar dan heb je wel een hond die je, ook al had hij er als pup moeite mee, eenmaal volwassen met een gerust hart alleen kan laten.
Dat is nogal wat waard.
Yore zit vooralnsnog overdag niet in de bench dacht ik hoor, want hij kan piepend tegen de tussendeur opspringen

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat zou denk ik ook een optie zijn.Zoek stok! schreef:O jaMoos schreef: Yore zit vooralnsnog overdag niet in de bench dacht ik hoor, want hij kan piepend tegen de tussendeur opspringenDan zou het wel een optie zijn om de bench in te zetten, mits hij daar geen extra stress van heeft.
Ikzelf zou eerst dat ritme proberen erin te krijgen, en hem echt heel, heel erg moe te hebben voordat je weggaat (dus op een redelijk vast moment weg de komende tijd, en daarvoor hem goed moe gemaakt te hebben). Hij kan nu al best aardig alleen blijven (in een half uur een paar keer heel kort piepen en bij de deur gaan kijken is geen enorm drama), en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat als hij echt heel moe is dat hij niet gewoon dat half uurtje gaat slapen.
Ik laat Vera ook niet alleen zonder dat ik eerst een uurtje of 2 intensief met haar (en Saar) bezig ben geweest. Ook als ik maar 15 min boodschappen ga doen is ze daarvoor goed moe gemaakt.
Je moet de goden ook niet verzoeken denk ik dan maar

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik dacht vannacht: hij slaapt in de bench in de gang goed, dus kan ik de bench ook op zijn uiteindelijke plek in de woonkamer zetten... Ik geloof dat dat fout gedacht was :N: Iedere keer piepen tot gillen aan toe, met een brul van mij werd ie stil en ging ie slapen, tot hijw eer wakker werd en het overnieuw begon. Vannacht laat ik Jamey beneden
, misschien dat ie het dan minder erg vindt...
Negeren werkte hier absoluut niet, maar ik vond het in veel gevallen meer dwingend dan angstig (en dat verschil ken ik ondertussen bij hem echt wel)...

Negeren werkte hier absoluut niet, maar ik vond het in veel gevallen meer dwingend dan angstig (en dat verschil ken ik ondertussen bij hem echt wel)...

You'll be in my heart... Always...
- Moos
- Zeer actief
Weet je, ik zou of die bench laten staan waar hij stond (waarom nou weer gaan verplaatsen Karin
En waarom nou niet gewoon meteen terugzetten op de vertrouwde plek als hij gaat gillen ipv een brul geven?
), of hem ook bij je op de slaapkamer nemen samen met Jamey.
Luister nou eens even goed
, je maakt het jezelf veel en veel te moeilijk.
Ga nou niet zo lopen oetelen met die pup en die bench.
Laat die bench staan waar hij stond, of neem hem ook gewoon bij je op de kamer.
Voor overdag maak je hem heel erg goed moe, maak je er een bepaald ritme van, en dan laat je hem eens 15 minuutjes samen met Jamey alleen, los in huis.
Als hij in een bepaald ritme zit en goed moe is moet dat gewoon goed gaan. Ga 's ochtends eens een uurtje of twee lekker met hem bezig; lekker buiten een uurtje rondhangen (niet de hele tijd wandelen natuurlijk, rondhangen) Beetje met een speeltje spelen etc etc. Dan lekker eten, even een half uurtje ofzo samen echt tot rust komen, geef hem nog iets kleins lekkers, en dan hop, even kort weg.
En dan maak je er weer eens een half uurtje van, en laat dat gewoon even zo. Kan jij boodschappen doen, en meer hoeft voorlopig nog even niet.
Zo, en nu niet meer aanoetelen!

Luister nou eens even goed

Voor overdag maak je hem heel erg goed moe, maak je er een bepaald ritme van, en dan laat je hem eens 15 minuutjes samen met Jamey alleen, los in huis.
Als hij in een bepaald ritme zit en goed moe is moet dat gewoon goed gaan. Ga 's ochtends eens een uurtje of twee lekker met hem bezig; lekker buiten een uurtje rondhangen (niet de hele tijd wandelen natuurlijk, rondhangen) Beetje met een speeltje spelen etc etc. Dan lekker eten, even een half uurtje ofzo samen echt tot rust komen, geef hem nog iets kleins lekkers, en dan hop, even kort weg.
En dan maak je er weer eens een half uurtje van, en laat dat gewoon even zo. Kan jij boodschappen doen, en meer hoeft voorlopig nog even niet.
Zo, en nu niet meer aanoetelen!

- Jacksel
- Zeer actief
Omdat dat ding onmogelijk in de weg stond in de gang en ik dacht dat het wel konMoos schreef:Weet je, ik zou of die bench laten staan waar hij stond (waarom nou weer gaan verplaatsen Karin![]()
![]()

Omdat die brul wel werkte toen ik hem van mn slaapkamer naar de gang had verhuisd, dus ik had hoopEn waarom nou niet gewoon meteen terugzetten op de vertrouwde plek als hij gaat gillen ipv een brul geven?), of hem ook bij je op de slaapkamer nemen samen met Jamey.

Ja mevrouwLuister nou eens even goed, je maakt het jezelf veel en veel te moeilijk.
![]()
Zo, en nu niet meer aanoetelen!![]()
![]()

- Moos
- Zeer actief
Ja maar hier werkte het dus duidelijk niet, waarom dan niet meteen weer terug zetten?Jacksel schreef:Omdat die brul wel werkte toen ik hem van mn slaapkamer naar de gang had verhuisd, dus ik had hoop
Waarom uberhaupt brullen vraag ik me af maar goed

Goed zoJa mevrouw

Ga gewoon even in een vast ritme weg, en je ook niet laten verleiden om toch even snel buiten dat ritme weg te gaan, of te gaan als hij eigenlijk niet heel erg moe is.
Ik kan hier dus 3.5 uur weg, maar dat is dus allemaal in dat vaste ritme, nadat ze dus heel moe is.
Als ik bijvoorbeeld op dit moment (ze ligt nu te spelen) opeens 3.5 uur zou verdwijnen vraag ik me heel erg af of dat dan ook goed zou gaan

-
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
Dat klomt vooral doordat Jamey mag gaan waar ze wil (en dat is meestal bij mij op de slaapkamer, maar alle deuren staan gewoon open en ze gaat/is ook wel eens beneden). Ik mijn trap eindigt direct in mijn slaapkamer, dus los op de slaapkamer kan sowieso niet met Yore (tenzij ik een traphekje installeer en dat wil ik weer liever niet omdat ik dan Jamey de vrijheid die ze gewend is ontneem (plus dat die muts nog over het traphekje heen zou proberen te springen ook als ze echt naar beneden wil). Dus oplossing is Yore in de bench, alleen logeren allebei mn hondjes wel eens bij mn ouders. En die willen geen honden in de slaapkamer, dus moet Yore dat leren. Yore heeft er nu een keer gelogeerd en uiteindelijk is hij toch in de slaapkamer van mn ouders beland, maar daar waren ze niet zo blij mee...Sita schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed, dat je Jamey en Yore niet samen hebt 's nachts. Als ik hier heibel in de tent wil hebben, moet ik ze gaan scheiden in huis. Laat ze lekker saampjes. Dat geeft Yore ook veel meer steun.

- Moos
- Zeer actief
Volgens mij staat het bij jou niet op de slaapkamer slapen ook weer een beetje los van bij je ouders niet op de slaapkamer slapen.Jacksel schreef:Dat klomt vooral doordat Jamey mag gaan waar ze wil (en dat is meestal bij mij op de slaapkamer, maar alle deuren staan gewoon open en ze gaat/is ook wel eens beneden). Ik mijn trap eindigt direct in mijn slaapkamer, dus los op de slaapkamer kan sowieso niet met Yore (tenzij ik een traphekje installeer en dat wil ik weer liever niet omdat ik dan Jamey de vrijheid die ze gewend is ontneem (plus dat die muts nog over het traphekje heen zou proberen te springen ook als ze echt naar beneden wil). Dus oplossing is Yore in de bench, alleen logeren allebei mn hondjes wel eens bij mn ouders. En die willen geen honden in de slaapkamer, dus moet Yore dat leren. Yore heeft er nu een keer gelogeerd en uiteindelijk is hij toch in de slaapkamer van mn ouders beland, maar daar waren ze niet zo blij mee...Sita schreef:Ik snap eigenlijk niet zo goed, dat je Jamey en Yore niet samen hebt 's nachts. Als ik hier heibel in de tent wil hebben, moet ik ze gaan scheiden in huis. Laat ze lekker saampjes. Dat geeft Yore ook veel meer steun.
Het 'gekke' is dat mijn ervaring ook is dat als je de hond als jonge pup lekker veilig op de slaapkamer laat ze eenmaal wat ouder zonder enig probleem ook van de slaapkamer af kunnen verhuizen. Dan kennen ze het huis door en door, zijn ouder en stabieler, en dan maken ze er heel weinig van als ze door omstandigheden opeens niet op de slaapkamer zouden kunnen slapen.
Bij je ouders is niet zijn huis, en ook al is het overdag wel bekend terrein voor hem, de nacht is helemaal nieuw. Dat hij dan niet in de bench beneden wil slapen vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. Bij je ouders zal dat ook moeten wennen, en ik wil wedden dat als ze hem totdat hij een maand of 6 is gewoon even zonder morren in de bench in de slaapkamer laten slapen samen met Jamey, hij eenmaal ouder ook zonder problemen samen met Jamey beneden kan slapen.
Een pup die in zijn eigen huis 's nachts alleen slaapt kan dat niet automatisch ook op elke willekeurige andere plek. Er zijn ook niet voor niets best wat (volwassen) honden die in vakantiehuisjes niet alleen kunnen zijn, maar thuis wel prima.
Ik zou Yore bij jou thuis toch voorlopig lekker in de bench naast het bed zetten. Ik vraag me namelijk ook af of hij niet toch wat stress ervaart als hij de nachten van jou en Jamey is weggesloten, wat het alleen zijn overdag ook niet makkelijker maakt.
En ehm, Vera gaat er ook een vrij gestresst pupje van worden als ik haar de nachten wegsluit bij haar hele roedel denk ik hoor.

-
- Zeer actief
Honden hebben heel snel door dat er in een ander huis andere regels gelden. Mijn ouders willen ook pertinent geen honden op de slaapkamer. Als ze daar logeren, lopen ze automatisch naar de kamer boven, waar de mand staat 's avonds. Geen gepiep of gezeur.
Als ik ze hier buiten de slaapkamer zou houden, dan denk ik dat er een hoop protest komt
Ik zou Yore dus ook lekker in de bench of ren naast je bed zetten, zodat dat geen stress moment meer is. En dan heel langzaam het overdag alleen zijn opbouwen.
Als ik ze hier buiten de slaapkamer zou houden, dan denk ik dat er een hoop protest komt

Ik zou Yore dus ook lekker in de bench of ren naast je bed zetten, zodat dat geen stress moment meer is. En dan heel langzaam het overdag alleen zijn opbouwen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Jacksel
- Zeer actief
Ik ga hier wat extra aandacht mee krijgen van mn trainers
Zij kennen Yore en geven allebei aan dat het 'gewoon alleen laten' voor hem absoluut niet de goede methode is... Ik heb echt hele harde 'dit moet je wel doen en dat moet je niet doen' nodig, omdat ik anders teveel zelf ga proberen te denken en invullen en dat werkt in dit geval niet, ik word er juist heel onzeker van...

Ik snap niet zo goed waarom er gebruld moet worden tegen een pupje, pupje ken er niets aan doen dat jij er niet mee kan dealenJacksel schreef:Ik dacht vannacht: hij slaapt in de bench in de gang goed, dus kan ik de bench ook op zijn uiteindelijke plek in de woonkamer zetten... Ik geloof dat dat fout gedacht was :N: Iedere keer piepen tot gillen aan toe, met een brul van mij werd ie stil en ging ie slapen, tot hijw eer wakker werd en het overnieuw begon. Vannacht laat ik Jamey beneden, misschien dat ie het dan minder erg vindt...

Geduld is een schone zaak, de ene pup is snel en de andere wat trager met zijn dingetjes. Brullen maakt echt niet dat hij sneller alleen kan zijn

- Mi
- Actief
Ik ken die onzekerheid wel.
Ik heb nu een pup van bijna 5 maanden die ik vanaf zijn 3 maanden heb.
Hij kan ook nog niet alleen blijven...of nou ja inmiddels is het een paar keer 10 minuten gelukt zonder stress en ik oefen dit nu nog 's avonds laat wanneer hij het meest vast slaapt.
Ik liet me ook gek maken door anderen die zeiden dat je toch echt door moet zetten en nu beginnen anders leert hij het niet meer.
Echter is die methode voor mijn hond echt niet goed, hoe meer ik dat dus deed hoe meer stress hij vertoonde en wat bij anderen vaak niet het geval was en bij mijn hond wel; hij heeft geen enkele interesse in zijn speelgoed, lekkers of slaapje wanneer hij doorheeft dat ik weg ga, hij laat alle activiteiten voor wat het is zodra hij doorkreeg dat ik wegging en was niet op andere gedachten te brengen, hoe moe hij ook was en hoe lekker het lekkers ook is en ik heb hem ook vanaf zijn 3e maand.
Bij oude adres was hij vrijwel zindelijk, bij mij niet, al had hij binnen een week geen ongelukjes meer in huis en begon het weer door te krijgen hoe het ook alweer zat.
Ik ben ermee gestopt met wat andere mensen zeiden en dus om zo door te gaan en mijn gevoel gevolgt, i.p.v me gek te laten maken.
Vanaf dat moment gaat het ook een stuk beter; ik ben zekerder over waar ik mee bezig ben en hij is nu zover dat hij iig blijft liggen in mandje als ik weg ga zonder te piepen of loeien, mits hij dus heel moe is.
Die 10 minuten 's avonds laat gaan nu voor een halve week goed en blijf eerst op deze minuten zitten en ga het steeds meer vervroegen op de dag nadat hij uit is geweest, als ik echt het idee heb dat hij dat helemaal als normaal beschouwd ga ik pas in hoeveelheid tijd doorzetten.
Verder doe ik hem bij thuis zijn ook minstens 1 keer per dag in de bench met deurtje dicht, zodat hij dat niet alleen koppelt aan alleen zijn, maar ook omdat het een pup is die zijn rust moeilijk zelf neemt.
Daarnaast ga ik in de meeste gevallen ook zelf vaak even naar boven, omdat hij dit wel goed kan en zodat hij alleen is in de ruimte.
Ook radio aan lijkt hij prettig te vinden en doe dit dus ook met het oefenen van alleen zijn.
Wat betreft het alleen slapen buiten de slaapkamer; ik heb met mijn pup nadat hij de bench gewend was, hem beneden op zijn vaste plek gezet en daar de eerste nachten geslapen; eerst naast de bench dat hij me ziet, daarna uit zicht en matras steeds iets verder geschoven.
Misschien dat je ouders dat ook zo op kunnen bouwen.
groetjes
Ik heb nu een pup van bijna 5 maanden die ik vanaf zijn 3 maanden heb.
Hij kan ook nog niet alleen blijven...of nou ja inmiddels is het een paar keer 10 minuten gelukt zonder stress en ik oefen dit nu nog 's avonds laat wanneer hij het meest vast slaapt.
Ik liet me ook gek maken door anderen die zeiden dat je toch echt door moet zetten en nu beginnen anders leert hij het niet meer.
Echter is die methode voor mijn hond echt niet goed, hoe meer ik dat dus deed hoe meer stress hij vertoonde en wat bij anderen vaak niet het geval was en bij mijn hond wel; hij heeft geen enkele interesse in zijn speelgoed, lekkers of slaapje wanneer hij doorheeft dat ik weg ga, hij laat alle activiteiten voor wat het is zodra hij doorkreeg dat ik wegging en was niet op andere gedachten te brengen, hoe moe hij ook was en hoe lekker het lekkers ook is en ik heb hem ook vanaf zijn 3e maand.
Bij oude adres was hij vrijwel zindelijk, bij mij niet, al had hij binnen een week geen ongelukjes meer in huis en begon het weer door te krijgen hoe het ook alweer zat.
Ik ben ermee gestopt met wat andere mensen zeiden en dus om zo door te gaan en mijn gevoel gevolgt, i.p.v me gek te laten maken.
Vanaf dat moment gaat het ook een stuk beter; ik ben zekerder over waar ik mee bezig ben en hij is nu zover dat hij iig blijft liggen in mandje als ik weg ga zonder te piepen of loeien, mits hij dus heel moe is.
Die 10 minuten 's avonds laat gaan nu voor een halve week goed en blijf eerst op deze minuten zitten en ga het steeds meer vervroegen op de dag nadat hij uit is geweest, als ik echt het idee heb dat hij dat helemaal als normaal beschouwd ga ik pas in hoeveelheid tijd doorzetten.
Verder doe ik hem bij thuis zijn ook minstens 1 keer per dag in de bench met deurtje dicht, zodat hij dat niet alleen koppelt aan alleen zijn, maar ook omdat het een pup is die zijn rust moeilijk zelf neemt.
Daarnaast ga ik in de meeste gevallen ook zelf vaak even naar boven, omdat hij dit wel goed kan en zodat hij alleen is in de ruimte.
Ook radio aan lijkt hij prettig te vinden en doe dit dus ook met het oefenen van alleen zijn.
Wat betreft het alleen slapen buiten de slaapkamer; ik heb met mijn pup nadat hij de bench gewend was, hem beneden op zijn vaste plek gezet en daar de eerste nachten geslapen; eerst naast de bench dat hij me ziet, daarna uit zicht en matras steeds iets verder geschoven.
Misschien dat je ouders dat ook zo op kunnen bouwen.
groetjes
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
wij hadden eerst ook een bench voor ons pup, maar hebben die nooit gebruikt. de eerste week heeft hij op het bed geslapen op het voeteneinde, hij sleip vanaf nacht 1 al uren rustig.
na een paar dagen is hij vanzelf op de grond naast het bed gaan slapen.
we hebben dit ook niet veranderd, hup bench eruit en Joey slaapt elke nacht naast ons bed.
als we hem even alleen laten, doen we dit ook in de slaapkamer, omdat die zijn vertrouwde slaapplek is.
als we hem de toegang geven tot het hele huis, word hij daar veel zenuwachtiger van.
dus wij laten hem alleen op zijn vertrouwde slaapplek alleen en ook alleen als hij zn buikje vol heeft en lekker uit is geweest
hij kan trouwens wel prima alleen blijven bij een vriendin van mij, bij haar honden. omdat hij dan dus niet écht alleen is
Dus misschien dat jamey in jou geval ook een hoop zal helpen.
na een paar dagen is hij vanzelf op de grond naast het bed gaan slapen.
we hebben dit ook niet veranderd, hup bench eruit en Joey slaapt elke nacht naast ons bed.
als we hem even alleen laten, doen we dit ook in de slaapkamer, omdat die zijn vertrouwde slaapplek is.
als we hem de toegang geven tot het hele huis, word hij daar veel zenuwachtiger van.
dus wij laten hem alleen op zijn vertrouwde slaapplek alleen en ook alleen als hij zn buikje vol heeft en lekker uit is geweest

hij kan trouwens wel prima alleen blijven bij een vriendin van mij, bij haar honden. omdat hij dan dus niet écht alleen is

Dus misschien dat jamey in jou geval ook een hoop zal helpen.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Hier ook zoHet 'gekke' is dat mijn ervaring ook is dat als je de hond als jonge pup lekker veilig op de slaapkamer laat ze eenmaal wat ouder zonder enig probleem ook van de slaapkamer af kunnen verhuizen. Dan kennen ze het huis door en door, zijn ouder en stabieler, en dan maken ze er heel weinig van als ze door omstandigheden opeens niet op de slaapkamer zouden kunnen slapen.
Heb Jantje tot 7 maanden naast mn bed gehad in de bench en hij heeft nooit moeite gehad met alleen blijven.
Ook nooit gezeurd om mee naar boven te mogen toen hij eenmaal beneden sliep.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb de ervaring dat het pas bij 3 maanden begintMoos schreef:Dat moet je even loslaten want er zijn zat verhalen ook hier van pups die dat dus niet konden.Jacksel schreef:Yore is ondertussen bij mn ouders geweest en heeft daar uiteindelijk tegen hun zin in op hun kamer geslapen, omdat beneden in de bench (wat bij mij probleemloos gaat ondertussen) echt niet lukte... Mn moeder is ook teruggekomen van dat ik gewoon wat harder moet zijn... En ik begin me steeds onzekerder te voelen van alle verhalen van pups die met een maand of 3 toch wel een paar uur alleen kunnen zijn.
Sterker nog, ik ken niet zo bar veel verhalen van pups van 3 maanden die uren alleen kunnen zijn. Godzijdank niet, want dat lijkt me ook wat teveel van het goede voor zo'n jonge pup.
Gewoon het even nemen zoals het komt, niet teveel druk erop.
Je hoeft niet over een week elke dag 4 uur weg ofzo, dus gewoon rustig aan doen. Dikke kans dat hij met een maand of 4,5,6 al weer zelfstandiger is, en als je er nu niet teveel druk op legt dan al veel beter 'alleen' kan zijn.
In een toch wat vreemdere omgeving, voor de nachten, vind ik het overigens niet meer dan logisch dat alleen beneden in de bench niet gaat.

Nebla hebben wij vanaf 8 weken langzaam laten afbouwen van de slaapkamer naar beneden, achteraf dus mss te snel, maar het ging een paar nachten goed en bij ongeveer 13 weken dacht Nebla, ik ga in protest!
Dit vind ik niks, toen lag ik vanaf half 5 's morgens beneden, matras mee en naast de bench slapen, toen dit weer afgebouwd, maar dat ging bij Nebla ook niet goed.
Toen de hele bench naar de hal verplaatst. Onder de trap en de slaapkamerdeur open, zodat ze ons kon horen, maar wel met een traphekje en de woonkamerdeur dicht en de benchdeur open..
Volgende morgen werden wij om half 10 wakker, Lieve Nebla lag in de bench heerlijk te slapen..
Daarna nog een nacht in de bench met de deur open, maar daarna besloot ze al snel dat de hal veel fijner was,met de koele plavuizen en de bench was duidelijk haar plek niet. Toen hebben we de bench afgeschaft en een kussen gekocht, waar ze ook nooit op ligt

Ik merk dit nu nog steeds aan haar, ze is heerlijk ontspannen overal, maar je moet geen deuren gaan sluiten als wij achter deze gesloten deur zitten/slapen, daar kan ze niet tegen

Nebla kan wel 6 uur alleen zijn, geen probleem en ook geen problemen gehad met dit op te bouwen, maar ze moet dan wel echt alleen thuis zijn, maar ook de ruimte hebben en niet in de bench met deurtje dicht.
Ik ken ook wel honden die uit zichzelf de bench opzoeken en daar heerlijk gaan pitten, deurtje dicht of niet,interesseert ze niks, maar ik heb daar geen positieve ervaringen mee.
Elke hond is uniek, zeg ik altijd

Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- Baiko
- Actief
Ik was er juist altijd wel heel erg zeurderig mee... Gaf hem altijd een kong met het lekkerste ter wereld erin (dat hij niet kon weerstaan) en echt van de eerste keer nog geen 5min alleen (aangezien het winter was stond je dus te blauwbekken achter de deur
) tot steeds iets langer... en dan bleven we (ondanks dat het goed ging) een paar keer op bijv. 15min hangen.. en dan weer een keer wat langer etc.
's nachts heeft hij totdat hij 10maanden was bij ons op de kamer geslapen... Op een gegeven moment dachten we goh we gaan het eens proberen (ik werd elke keer wakker als meneer lag te dromen of zich om wilde draaien of...) om hem beneden te laten slapen.. lukt het niet dan gaat hij weer naar boven lukt het wel dan slaapt hij in het vervolg gewoon beneden... geen kik gegeven
Als we overdag dan even weggaan (hebben we echt in moeten plannen om hem dat aan te leren, hij ging tenslotte echt overal mee naar toe.. maar tja soms kan het gewoon even niet) eerst een tijd door het hek lopen gluren
Meneer doet het volgende: pakt zijn speeltje/kong/bot en gaat vervolgens prins heerlijk op het kleed liggen... en wordt letterlijk 9 van de 10 keer wakker op het moment dat we de sleutel in de deur steken (ik kan hem dan al zien liggen) en zo steeds iets langer.. hij kan nu 4uurtjes alleen zijn dus dat is prima
Ik denk persoonlijk dat als je je er teveel zorgen over maakt dit overkomt op je hondje... misschien werkt het beter als je denkt lukt het niet dan lukt het niet, morgen weer een poging????... ik zeg ook maar wat hoor.
Overigens ben ik vrij snel met de bench gestopt, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar wij hebben hem in de gang gedaan (de eerste paar keer) is toch veilig voor de meubels en meneer had lekker de ruimte... (ik had bij Baiko het gevoel dat hij het juist eng vond om alleen in zo'n grote ruimte te zijn.. de gang was kleiner en overzichterlijker)
En tja zoals eerder ook gedaan, toen gewoon gedacht nou nu kan je zowel in de woonkamer als in de gang... en dat is eigenlijk altijd prima gegaan... Overigens vind hij het dan weer niet leuk als mijn vriend bijv. thuis is en ik ga weg (of andersom) dan moet het gezin compleet zijn... (duurt overigens maar zo'n 3min, en gaat dan vervolgens weer door met spelen
)
Maar als we echt even wegmoeten dan staat daar iets heel lekkers tegenover dus tja dan is het ineens best leuk als je baasjes weggaan

's nachts heeft hij totdat hij 10maanden was bij ons op de kamer geslapen... Op een gegeven moment dachten we goh we gaan het eens proberen (ik werd elke keer wakker als meneer lag te dromen of zich om wilde draaien of...) om hem beneden te laten slapen.. lukt het niet dan gaat hij weer naar boven lukt het wel dan slaapt hij in het vervolg gewoon beneden... geen kik gegeven

Als we overdag dan even weggaan (hebben we echt in moeten plannen om hem dat aan te leren, hij ging tenslotte echt overal mee naar toe.. maar tja soms kan het gewoon even niet) eerst een tijd door het hek lopen gluren

Ik denk persoonlijk dat als je je er teveel zorgen over maakt dit overkomt op je hondje... misschien werkt het beter als je denkt lukt het niet dan lukt het niet, morgen weer een poging????... ik zeg ook maar wat hoor.
Overigens ben ik vrij snel met de bench gestopt, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar wij hebben hem in de gang gedaan (de eerste paar keer) is toch veilig voor de meubels en meneer had lekker de ruimte... (ik had bij Baiko het gevoel dat hij het juist eng vond om alleen in zo'n grote ruimte te zijn.. de gang was kleiner en overzichterlijker)
En tja zoals eerder ook gedaan, toen gewoon gedacht nou nu kan je zowel in de woonkamer als in de gang... en dat is eigenlijk altijd prima gegaan... Overigens vind hij het dan weer niet leuk als mijn vriend bijv. thuis is en ik ga weg (of andersom) dan moet het gezin compleet zijn... (duurt overigens maar zo'n 3min, en gaat dan vervolgens weer door met spelen

Maar als we echt even wegmoeten dan staat daar iets heel lekkers tegenover dus tja dan is het ineens best leuk als je baasjes weggaan

- matthijs
- Actief
Ik ben vanaf dat de pup 3 dagen bij ons was direct begonnen met hem alleen te laten, de ene keer met molly erbij, en de andere keer nam ik molly mee. Toen de pup een week bij ons was heb ik haar al eens 2 uur alleen gelaten. Na iets meer dan 2 weken heb ik 3,5 uur geprobeert en dit is ook prima gegaan. Ik heb dit bewust gedaan, ik heb 3 weken vakantie gehad maar nu moet ik maandag weer beginnen en zal de pup 4 uur alleen moeten zijn, dit lukt haar met of zonder Molly zonder problemen. Dat ik haar ook heb geleerd om zonder molly alleen te zijn is omdat ze in de toekomst ook weleens zonder elkaar zullen moeten, ik kan nu nog niet bedenken waarvoor dat zal zijn maar de situatie zal zich ongetwijfeld eens voordoen.
Ik zet altijd een camera op de bench gericht als ik weg ga.
Ik zet altijd een camera op de bench gericht als ik weg ga.
-
- Zeer actief
Ik kan wel snappen dat jeje wat onzeker voelt hierover.
Diva is ook erg makkelijk met alleen zijn gelukkig Dylan ook.
Slapen deden ze altijd bij ons boven maar we moesten ze tillen
,Dus sinds de vakantie slapen ze weer beneden geen probleem gaat prima.
Ook het werken hier gaat prima ze blijven los met zn 2 en in de woonkamer en gaan slapen.
Dylan is nu ruim 23 weken.
Diva is ook erg makkelijk met alleen zijn gelukkig Dylan ook.
Slapen deden ze altijd bij ons boven maar we moesten ze tillen

Ook het werken hier gaat prima ze blijven los met zn 2 en in de woonkamer en gaan slapen.
Dylan is nu ruim 23 weken.