Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rabies vaccinatie ea (nog maar eens)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het is idd een zeer zware injectie; NIET tegelijk geven met de rest is het advies.
De nobivac is de enige die voor 3 jaar geldig is, dus die Vanguard zou opnieuw gezet moeten worden; doe dan meteen maar Nobivac ;-)

Het kan (en zal) best zo zijn dat Vanguard ook drie jaar werkzaam is, maar ja, die is niet op die manier geregistreerd....

Ik zou, maar dat weet je al, de pup niet op jonge leeftijd Rabies enten.

Er zijn hele volksstammen (kennelijk) die met een onvoldoende geente hond over de grens gaan, maar IK zou het niet doen. Je loopt risico voor JOUW hond, en, ook voor honden in het buitenland!

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef: Je loopt risico voor JOUW hond, en, ook voor honden in het buitenland!

Suzanne
in NL was er toch geen hondsdolheid zei jij in het andere topic? :19: dan is het toch totaal overbodig?
On-topic, ik zou het niet doen, in NL wordt het sowieso niet gecontroleerd.... :19: ben laatst met een wedstrijd wezen speuren in Belgie (trainen in het grensgebied zo ongeveer) nooit aan gedacht maar dan hadden alle honden daarvoor dus geent moeten zijn :roll: denk niet dat er maar iemand een sec. aan gedacht heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
malinois schreef:
Suzanne123 schreef: Je loopt risico voor JOUW hond, en, ook voor honden in het buitenland!

Suzanne
in NL was er toch geen hondsdolheid zei jij in het andere topic? :19: dan is het toch totaal overbodig?
On-topic, ik zou het niet doen, in NL wordt het sowieso niet gecontroleerd.... :19: ben laatst met een wedstrijd wezen speuren in Belgie (trainen in het grensgebied zo ongeveer) nooit aan gedacht maar dan hadden alle honden daarvoor dus geent moeten zijn :roll: denk niet dat er maar iemand een sec. aan gedacht heeft.
Als een onbeschermde hond hierheen komt, die dus inmidels wel geinfecteerd is, vind ik DAT een risico voor de in Ned. zijnde honden.

Ik vind het onverantwoord, zeker bij evenementen, dat je je hond niet laat vaccineren; ik vind het, volstrekt not-done om zo willens en wetens met andermans hond een risico te nemen.
Bij show staat het op het inschrijfformulier dat die entingen verplicht zijn en dus mag daar wat mij betreft de controle weer op komen.

Wat is dat toch met de mensen tegenwoordig dat ze zich alleen maar aan regels hoeven te houden waar ze zelf zin in hebben??? Ikke, ikke ikke en de rest kan stikken / de boom in?????

Echt, je hoeft je hond niet enten voor mij als je daar geen zin in hebt; maar blijf er dat ook mee weg bij evenementen waar veel andere honden samen zijn! Wat IS er nou verdorie zo moeilijk aan het aan je aan de regels houden?????

Suzanne
omdat mensen tegenwoordig slimmer zijn geworden en niet zomaar klakkeloos zooi in hun honden gooien terwijl het niet nodig is. Ik train al 7 jaar hondensport met honden die niet geent zijn tegen kennelhoest. Er is weleens kennelhoest bij een hond geconstateerd op een vorige vereniging (en dan ben je dus al te laat als je die verschijnselen ziet qua niet laten bijten), bijten allemaal op dezelfde mouw, dus ook die van mij... Nog nooit kennelhoest gekregen... :19: De enige die kennelhoest heeft gehad is mijn WEL geente hond die inmiddels overleden is... en die geen hondensport deed.
Ik ken maar weinig mensen die volledig enten en zie hier... ik hoor zo goed als nooit over zieke honden en het is een klein wereldje dus je hoort gelijk of een hond iets heeft.
Mijn oudste reu is allergisch voor de kennelhoest enting waarom enten als het niet nodig is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Golden Stanley

Re: rabies vaccinatie ea (nog maar eens)

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Boutje schreef:Heeft deze vaccinatie veel bijwerkingen?
We willen eind augustus naar Friesland, vanuit Belgie dus.
Even nagevraagd opgezocht en rabies is nodig, ook voor Sherlockje die dan al meer dan 3 maanden is.
Ik heb niet veel zin om te veel en te zware inentingen te doen, dus graag even jullie ervaringen met de bijwerkingen er van.

Op drie maanden zit je tegelijk met de Puppy DHP en eventueel de Weil.
Als je dan Rabies er bovenop doet, is dit echt een enorme aanslag op je pup. Had dit mijn hondje geweest, dan gaf ik enkel de Rabies. (Volgens mij had je de DHP al laten enten op 3 mnd.?) Als je de Puppy DHP nog moet doen, dan had ik eerst de DHP gedaan, daarna min. 6 weken erna de Rabies. En liet ik mijn hondje ontgiften. De Weil zou ik op 6 mnd. laten zetten dan.
Bijwerkingen van Rabies zijn legio:
jeuk, schilferhuid, gewrichtsproblemen, coördinatiestoornissen, gedragsstoornis (agressiviteit), epileptische afwijkingen en de 'normale' bijverschijnselen uitvloeiïng ogen en neus, vieze oren, koorts.

Geen van de drie is er ooit voor ingeent, dus met titerbepalingen kom ik er niet helaas.
Appart geven van de puppyvaccins veronderstel ik?

Yep, absoluut doen!!!

James id met nobivac geent, die zit dus voor de rest voor 3 jaar save, de anderen met vanguard of zoiets, die zou dan in theorie de zelfde bescherming moeten geven, wordt dit zo aanvaard door controlerende instanties? Of moet ik ze volgnede keer daar voor ook met nobivac laten enten? (en wordt dat algmeen aanvaard om de 3 jaar?)
De normale entingen, daar wordt niet naar gekeken als je de grens over gaat. Het gaat om de Rabies, niet om wat je aan extra entingen zet. Nobivac is dan aan te raden vanwege de 3-jarige registratie van de vier componenten uit de cocktail en Rabies. Elk Europese landsgrens (met een aantal uitzonderingen) is op de hoogte van deze registratie en acceptatie. Je komt zo Nederland in, dus maak je daar alsjeblieft geen zorgen om.
Rabies in Nederland.......................beetje overdone om daar zo'n discussie om te voeren. Hier komt geen Rabies voor, menig hondje in België is gevrijwaard van Rabies.
~Suzanne~
Zeer actief

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Maar ik heb het niet over kennelhoest maar over Rabies! ;-)

Bij een van de hondenscholen die ik ken mochten we alleen trainen als kennelhoest geent was. Dan heb ik 2 opties: enten en daar trainen of b-niet enten en daar dus niet trainen.
Optie 3 'zeggen dat ik het doe en stiekum niet doen of boekje van andere hond meenemen' is voor mij geen optie; ik hou niet van oneerlijkheid!
(uitstervende eigenschap, ik weet het!)
(Ik ging destijds voor optie a; nu zou ik in gesprek gaan ofzo; geen spijt van mijn acties, maar zou het nu anders doen).

Wil ik de grens over (welke kant dan ook heen) moet er Rabies geent worden... wil ik dat niet? Geen punt hoor, maar dan dus lekker in het land van herkomst blijven.

Ik vind dat ook een morele kwestie. Als mensen met hun hond in een grote groep komen (wandelingen, show, jacht-proef....) vind ik dat ze de verantwoordelikheid naar andere eigenaren moeten nemen en hun hond of thuislaten OF geent volgens de geldende normen meenemen. Niets is simpeler dan dat voor mijn gevoel. Al vaker gezegd; neem met je eigen hond precies DAT risico wat je wilt... maar blijf dan uit de buurt van MIJN hond; ga niet voor mij ziten bepalen dat ik dat risico kennelijk OOK wil nemen.

Groetjes,
Suzanne
Rabies is een klote enting... hier heeft de helft er behoorlijk last van... dus als kan om het niet te doen, dan zal ik het ook niet doen...
Gelukkig wordt er zo goed als nooit ergens op gecontroleerd op wedstrijden etc. dus daar hoef ik geen rekening mee te houden....
Jouw hond heeft er geen last van als mijn honden niet geent worden :19: klaar... jouw hond bijt niet op de mouw waar mijn honden op bijten, mijn honden spelen niet met jouw hond.(met geen enkele vreemde hond). Mijn hond heeft geen rabies dus kan jouw hond niet besmetten met een beet oid... wat wil je nog meer. :19:
Ik hou niet van regeltjes die niet kijken naar de gezondheid van de hond maar alleen naar regeltjes... regeltjes die eeuwen oud zijn en nog niet herzien...regeltjes die niet kijken naar dat er tegenwoordig enorm veel honden auto-imuun problemen hebben door die klote entingen.... dat krijg je door al die jaren onnodige vaccinaties.... dus als ik het kan omzeilen om wat voor manier dan ook dan doe ik het direct.
Afbeelding
Golden Stanley

Nanna schreef:Mijn DA ent met Nobivac rabies maar denkt erover om er van af te stappen. Het is gebleken dat de titers van honden die met Nob.rabies geënt zijn heel vaak gewoon te laag zijn.
Ik heb het ook al van een andere DA gehoord.
Nu met veel buitenlandse shows (waar die titerbepalingen verplicht zijn) is dat aan het licht gekomen.
Prettig is dat, geef je je hond een (dure) enting en heeft ie niet eens voldoende weerstand tegen die ziekte....als je geen titerbepaling doet kom je daar dus niet eens achter.
Dit is dus pertinent niet waar. Zelfs bij een titeronderwaarde treden de geheugencellen in werking. Er is niet voor niets geld vrijgemaakt voor virologen als Schultz en Dodds met toestemming voor onderzoek naar 5 tot zelfs 7-jarige immuniteit, omdat juist uit hun niet gesponsorde vooronderzoeken blijkt dat heel veel honden na 3 jaar nog steeds goede titers hadden. Volgens Dodds is dit naast de Weilenting 1 van de rottigste entingen die je absoluut niet jaarlijks mag enten. Je krijgt niet zoveel geld vrij als zou blijken dat de Rabies enting maar een kort leven beschoren zou zijn.
Golden Stanley

Nanna schreef:
Golden Stanley schreef:
Dit is dus pertinent niet waar. Zelfs bij een titeronderwaarde treden de geheugencellen in werking.
Ja, maar daar hebben ze aan de grens geen flikker mee te maken ;-)
Dus is dat een vrijbrief om maar jaarlijks zo'n enting erin te jassen?
Ga jij elk jaar naar hetzelfde land voor zo'n show of vakantie? Ik had dat land niet opgezocht dan. :N:
Golden Stanley

Nanna schreef:
Golden Stanley schreef:
Nanna schreef:
Golden Stanley schreef:
Dit is dus pertinent niet waar. Zelfs bij een titeronderwaarde treden de geheugencellen in werking.
Ja, maar daar hebben ze aan de grens geen flikker mee te maken ;-)
Dus is dat een vrijbrief om maar jaarlijks zo'n enting erin te jassen?
Ga jij elk jaar naar hetzelfde land voor zo'n show of vakantie? Ik had dat land niet opgezocht dan. :N:
Ik laat NOOIT tegen rabies enten :pffff: En ik ga heel vrolijk naar landen waar dat wel voor gevraagd is, gewoon met niet geënte honden. Maar ik ga NIET naar landen die extra moeilijk doen (bv Engeland of een aantal scandinavische landen).
Ik bedoel meer te zeggen dat mensen die een bepaalde titerbepaling nodig hebben (niet eens die enting, for that matter ;-) ) beter af zijn met een rabiesenting van een ander merk, dat dus idd jaarlijks gegeven moet worden :jank:
De hoeveelheid titers is niet afhankelijk van het bepaalde merk wat gebruikt wordt, hoor. De onafhankelijke onderzoeken gedaan zijn niet merkafhankelijk. Dan ben je vooralsnog voor wat de bijwerkingen betreft 'beter' af met Nobivac. Maar goed, net als je zelf al aangeeft. Niet enten is NOG beter. :ok: :mrgreen:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn DA wilde gister ook rabiës zetten, tegelijk met de 3e puppyenting.Helaas voor hem was ik goed genoeg op de hoogte en heb er dus een stokje voor gestoken. Gezegd dat Yore niet in het buitenland gaat komen iig het komende jaar. Wat nog waar is ook. En op buitenlandse shows heb ik met hem toch niets te zoeken ;)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Weten jullie of Rabies in Duitsland gecontroleerd wordt?

Ik ga met de jaarwisseling de grens over. Ben vorig jaar in Belgie geweest zonder Rabiesenting, maar zou dat toch niet graag in de Ardennen doen.

Overigens, wat malinois eerder schreef over die hond die wel ingeent was tegen kennelhoest en eraan stierf....dit is ook gebeurd bij mensen. Een aantal eilanden in de stille zuidzee. Bij één eiland stierven veel mensen toen er een virus waarde. Bij de overige eilanden werden mensen op wonderbaarlijke wijze niet ziek. Wat bleek de INGEENTE mensen werden het meeste en ergste ziek!!!!

Die hele vaccinatie toestand is twijfelachtig en wordt deels gedaan door de machtige farmaceutische industrie.

Ik vind het echter erg moeilijk. Ben toch een leek. Want dan denk ik weer aan de biblebelt waar kinderen ineens wel ziek werden :19:

Ik wil mijn hondje niet overenten. Maar moet er ook niet aan denken dat ie ziek wordt omdat ik hem niet geent heb....

Rabies ben ik niet zo bang voor. De overige vaccins, tja. Mijn dierenarts geeft nu niet ieder jaar de volle cocktail, paar keer alleen Weil en Parainfluenza en vorig jaar volledige enting van Nobivac.

Het kost allemaal wel de volle prijs overigens maar dat terzijde.

Nu zou hij dit jaar dus weer Weil en Parainfluenza krijgen....
En al dan niet Rabies, wat zij wel gelijk wilde geven. Maar dat is dus toch niet handig? :denken:

Wat zouden jullie doen? Hij wordt volgende week 6 jaar :ok:
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Overigens zijn zowel Nederland als België niet rabiësvrij. Onder vleermuizenpopulaties zijn er, bij een aantal soorten, een groot aantal besmette dieren.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

Dat laatste heb ik ook gehoord ja...

Overigens, je wil niet weten wat je doormaakt als je besmet wordt.... :neenee:
Golden Stanley

AnneMarie schreef:Weten jullie of Rabies in Duitsland gecontroleerd wordt?

Ja, in bepaalde gedeeltes van Duitsland kan gevraagd worden naar boekjes. Als bepaalde jachtopzieners hun pet op hebben, kun je flink de lul zijn als je hond er los loopt. Dat is in Beieren, Hunsruck en Hochwald in elk geval zo, heb ik me laten vertellen. In de grote steden van Beieren wordt nogal eens toeristje gepest, als je er loopt met een hond hoger dan 28 cm zonder muilkorf. Waar wij zaten heb ik totaal geen waarschuwingsborden gezien van met Rabies besmette vossen. En wij hebben heel wat natuurgebieden gezien daar.

Ik ga met de jaarwisseling de grens over. Ben vorig jaar in Belgie geweest zonder Rabiesenting, maar zou dat toch niet graag in de Ardennen doen.

Ik heb beide honden laten enten tegen Rabies, zeker Whooper omdat dit zijn eerste keer werd. Maar ik heb spijt dat ik Stanley heb laten enten, omdat we makkelijk het risico van over de grens hadden kunnen nemen. Maar dan zit je nog met het risico als je tegen jachtopzieners aanloopt met loslopende honden etc.

Overigens, wat malinois eerder schreef over die hond die wel ingeent was tegen kennelhoest en eraan stierf....dit is ook gebeurd bij mensen. Een aantal eilanden in de stille zuidzee. Bij één eiland stierven veel mensen toen er een virus waarde. Bij de overige eilanden werden mensen op wonderbaarlijke wijze niet ziek. Wat bleek de INGEENTE mensen werden het meeste en ergste ziek!!!!

Die hele vaccinatie toestand is twijfelachtig en wordt deels gedaan door de machtige farmaceutische industrie.

Ik vind het echter erg moeilijk. Ben toch een leek. Want dan denk ik weer aan de biblebelt waar kinderen ineens wel ziek werden :19:

Ik wil mijn hondje niet overenten. Maar moet er ook niet aan denken dat ie ziek wordt omdat ik hem niet geent heb....

Rabies heeft een 5 tot 7 jarige immuniteit en in veel gedeeltes van Duitsland is er geen bordje meer te vinden van met Rabies besmette vossen.

Rabies ben ik niet zo bang voor. De overige vaccins, tja. Mijn dierenarts geeft nu niet ieder jaar de volle cocktail, paar keer alleen Weil en Parainfluenza en vorig jaar volledige enting van Nobivac.

Het kost allemaal wel de volle prijs overigens maar dat terzijde.

Nu zou hij dit jaar dus weer Weil en Parainfluenza krijgen....
En al dan niet Rabies, wat zij wel gelijk wilde geven. Maar dat is dus toch niet handig? :denken:

De Rabies zou je net als de Weil apart van de cocktail en apart van elkaar moeten enten. Deze twee entingen veroorzaken de meest agressieve bijwerkingen.

Wat zouden jullie doen? Hij wordt volgende week 6 jaar :ok:
Ik weet wat mijn man zou doen. Die had 1 van mijn honden gewoon ongevaccineerd meegenomen. Het blijft moeilijk om daarover te beslissen, laat staan wat een ander moet doen.
AnneMarie
Zeer actief

Ik ben er ff uit, geen Rabies enting voor mijn hond. Heeft ie in 2004 nog gehad dus theoretisch gezien werkt ie wellicht nog...

Hopelijk worden we niet aangehouden... :denken: we gaan naar Duitsland Tecklenburg.

IEMAND hier weleens aangehouden met een hond die niet ingeent was???
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”