Whitefang87 schreef:Mijn duitse herder pup(8wkn) krijgt nu sochtends zn juniorbrokken (ong 130 gram)
dan krijgt hij smiddags een hamburger rodi, dan tegen t avond eten weer een hamburger rodi en savonds nog een hamburger rodi.(soms ipv rodi smuldier)
Maar ik heb niet echt het idee dat hij hier voldoende aan heeft

hij krijgt ook wel tussedoortjes, maar er gaan makkelijk 2 burgers per keer in bij hem. maar ik weet niet waar ik nou goed aan doe.
hij krijgt dus per dag ong 400 gram eten.
moet hij meer krijgen? of is het genoeg zo?

Proest..
Pups hebben standaard honger, dus dat is geen graatmeter. Wel een goed uitgangspunt is 'hoe de pup aanvoelt'. Net als bij de volwassen honden moet je ribben wel voelen, niet zien.
Heb je geen voedingsadvies meegekregen van de fokker??
Kijk voor een uitgangspostie op de zak van het voer.
Ga ervan uit dat een zo jonge hond 4 x per dag eet en dat hij per maaltijd ongeveer evenveel eet.
Bepaal op grond van de informatie op de zak van de brokken hoeveel hij per dag zo mogen. Soms moet je dat bepalen op 'uiteindelijk gewicht van de hond' soms op 'huidig gewicht' (goed lezen dus!)
Weet je eenmaal wat de hond per dag mag, dan deel je dat door 2; hij krijg immers 50% van zijn eten uit brok en 50% uit Rodi? Of 25% brok en 75% Rodi? Tsja, dan voor de brok-hoeveelheid per dag 1/4 nemen he?
Datzelfde doe je met de Rodi... hoeveel mag hij daarvan per dag? Daar neem je dan 50% of 75% van, net naar gelang je het indeelt.
Die totaalhoeveelheid deel je dan door 2 (bij 50%) of door 3 (bij 75%).
Let wel: dit is een uitgangspunt, niet 'het enige juiste'. Heeft jouw hond meer nodig, zul je zien dat hij afvalt / magerder wordt. Heeft jouw hond minder nodig, zul je zien dat hij aankomt/dikker wordt. Dagelijks 'voelen' dus!
Succes!!
Suzanne