Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoeveel moet een pup eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

hoeveel moet een pup eten?

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn duitse herder pup(8wkn) krijgt nu sochtends zn juniorbrokken (ong 130 gram)
dan krijgt hij smiddags een hamburger rodi, dan tegen t avond eten weer een hamburger rodi en savonds nog een hamburger rodi.(soms ipv rodi smuldier)

Maar ik heb niet echt het idee dat hij hier voldoende aan heeft :roll: hij krijgt ook wel tussedoortjes, maar er gaan makkelijk 2 burgers per keer in bij hem. maar ik weet niet waar ik nou goed aan doe.

hij krijgt dus per dag ong 400 gram eten.
moet hij meer krijgen? of is het genoeg zo? :19:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: hoeveel moet een pup eten?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Whitefang87 schreef:Mijn duitse herder pup(8wkn) krijgt nu sochtends zn juniorbrokken (ong 130 gram)
dan krijgt hij smiddags een hamburger rodi, dan tegen t avond eten weer een hamburger rodi en savonds nog een hamburger rodi.(soms ipv rodi smuldier)

Maar ik heb niet echt het idee dat hij hier voldoende aan heeft :roll: hij krijgt ook wel tussedoortjes, maar er gaan makkelijk 2 burgers per keer in bij hem. maar ik weet niet waar ik nou goed aan doe.

hij krijgt dus per dag ong 400 gram eten.
moet hij meer krijgen? of is het genoeg zo? :19:
Proest..
Pups hebben standaard honger, dus dat is geen graatmeter. Wel een goed uitgangspunt is 'hoe de pup aanvoelt'. Net als bij de volwassen honden moet je ribben wel voelen, niet zien.

Heb je geen voedingsadvies meegekregen van de fokker??

Kijk voor een uitgangspostie op de zak van het voer.
Ga ervan uit dat een zo jonge hond 4 x per dag eet en dat hij per maaltijd ongeveer evenveel eet.

Bepaal op grond van de informatie op de zak van de brokken hoeveel hij per dag zo mogen. Soms moet je dat bepalen op 'uiteindelijk gewicht van de hond' soms op 'huidig gewicht' (goed lezen dus!)
Weet je eenmaal wat de hond per dag mag, dan deel je dat door 2; hij krijg immers 50% van zijn eten uit brok en 50% uit Rodi? Of 25% brok en 75% Rodi? Tsja, dan voor de brok-hoeveelheid per dag 1/4 nemen he? ;-)

Datzelfde doe je met de Rodi... hoeveel mag hij daarvan per dag? Daar neem je dan 50% of 75% van, net naar gelang je het indeelt.
Die totaalhoeveelheid deel je dan door 2 (bij 50%) of door 3 (bij 75%).

Let wel: dit is een uitgangspunt, niet 'het enige juiste'. Heeft jouw hond meer nodig, zul je zien dat hij afvalt / magerder wordt. Heeft jouw hond minder nodig, zul je zien dat hij aankomt/dikker wordt. Dagelijks 'voelen' dus! ;-)

Succes!!

Suzanne
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

ja we hebben wel advies gehad van de fokker, maar hij heeft het dus alleen over de brokken gehad die we hebben meegekregen, maar wij wilde dus overstappen op het rauwvoer, vandaar.
Zn ribben voel je wel, maar die zie je sowieso niet, hij heeft een hele dikke vacht. maar ik neem gewoon het advies op de verpakkingen aan dan. dan moet het vast wel goedkomen :ok:
_diva_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _diva_ »

Ik heb een amerikaanse bulldog pup van 16 weken,vandaag :wink: .
Er staat hier de gehele dag brokken,Cavom,dit vanwege mijn andere hond die doet het zeer slecht op geroutineerd eten.
Ze zijn er hier aan gewend en niet te dik.
Verder krijgen ze beide elke dag 400 gram kvv merk verschilt meestal Rodi,Duck,Smuldier of Prins..
Dit gaat prima zo mijn honden zien er beide goed uit ,Diva is misschien iets zwaarder geworden maar das mijn eigen schuld ik heb wat last van mn knieen en kan op het moment niet tever lopen vandaar dit wordt nu wel weer opgebouwd, dus min pup eet ong. 200 gram bokken per dag en 400 gram kvv.
Klinkt veel maar als ik hem dat niet geef wordt hij erg mager.
En sja als hij hiernaast nog meer nodig heeft zie ik dat doordat hij gewoon wat magerder word en voer ik hem dus gewoon meer.
Ik voer dus echt op zicht en niet op wat er op het pak staat.
Maar das een keuze die je zelf moet maken....

Gr Gemma
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Whitefang87 schreef:ja we hebben wel advies gehad van de fokker, maar hij heeft het dus alleen over de brokken gehad die we hebben meegekregen, maar wij wilde dus overstappen op het rauwvoer, vandaar.
Zn ribben voel je wel, maar die zie je sowieso niet, hij heeft een hele dikke vacht. maar ik neem gewoon het advies op de verpakkingen aan dan. dan moet het vast wel goedkomen :ok:
Ja, als uitgangspunt is dat heel goed, maar vergis je niet; de ene hond kan 'maar de helft' nodig hebben van die hoeveelheid, terwijl een andere aan het dubbele nog niet genoeg heeft. Dus, blijven voelen!!! Ook als de hond wat ouder wordt.

Pas langzaam aan de hoeveelheid voer ook aan, aan het nieuwe gewicht / leeftijd van de hond; de pup wordt namelijk zwaarder in de loop van de tijd en zal dus meer nodig hebben.

Groetjes,
Suzanne
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik neem als uitgangspunt zo'n 7% van het gewicht van de pup en dat verdeel ik dan over de maaltjden.
Ben je trouwens van plan om helemaal over te stappen op kvv of wil je 1 keer per dag brok blijven geven?
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ik geef het ook op zicht en daarbij hou ik wel in de gaten dat hij niet te dik word.
Diego krijgt 3x per dag brokken. Daarnaast nog tussendoortjes. En als hij aan de kastdeur gaat staan savonds laat weten wij weer dat hij wat meer voer nodig heeft. (dit is nog maar 1x geweest en sindsdien krijgt hij per keer een haffeltje meer).
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Ipv KVV zou je ook bv een lapje spiervlees kunnen geven, of een lapje pens. Zijn ze wat langer bezig, en lekker moe en verzadigd na het eten.

Net wat de andere aangeven: Goed de ribben in de gaten houden. Net niet kunnen zien, maar wel voelen.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”