Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ennath schreef:
Dan heb je ontzettend veel geluk gehad!!!

Echt, het is ZO gevaarlijk! ;-((

Suzanne
Na 35 honden denk ik dat ik kan stellen dat er óf niet veel mest van net ontwormde paarden op straat ligt, óf dat de meeste honden hier geen last van hebben.
Ik heb laatst ook gehoord van een hond die zichzelf bij het door een bosje raggen op een tak gespietst had. Was ook dood.
Ik ga ze daarom ook niet mijn honden het door een bosje hollen verbieden.
Ik hou niet van een maatschappij waar men bij voorbaat al alle risico's probeert uit te sluiten.

edit= een hele lelijke typfout[/quote]

Natuurlijk sluit ik niet alle, maar graag wel zoveel mogelijk risico's uit.
Natuurlijk hebben niet alle honden hier last van; ten eerste alleen maar de rassen / kruisingen (!!!) die mdr-1-gen problemen kunnen hebben en dan nog niet eens elke hond uit dat ras.
Maar, ik ga toch zeker niet voor zoiets simpels als 'niet toestaan paardenveijgen te eten' ook maar ENIG risico lopen? Wordt je niet harstikke gek als er ooit wel wat gebeurd en je had dat zo simpel kunnen voorkomen?
Ik snap het niet, echt niet, dat je die voorzorgen niet neemt, maar dat is en blijft JOUW keuze!

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:
Ennath schreef:En mag ik nou even vloeken in de kerk....
Alle honden die ik ooit gehad heb (inclusief Border COLLIES) aten paardenpoep. En sommige veel ook....
Me nooit druk over gemaakt...

En ook nog nooit iets vervelends mee meegemaakt.

Overigens waag ik het ernstig te betwijfelen dat alle paarden iedere zes weken ontwormd worden.
Mijn DA vond twee maal per jaar meer als genoeg en de pony's van de meiden uit het dorp werden helemaal nooit ontwormd (of ge-ent).

Suzanne
Na 35 honden denk ik dat ik kan stellen dat er óf niet veel mest van net ontwormde paarden op straat ligt, óf dat de meeste honden hier geen last van hebben.
Ik heb laatst ook gehoord van een hond die zichzelf bij het door een bosje raggen op een tak gespietst had. Was ook dood.
Ik hou niet van een maatschappij waar men bij voorbaat al alle risico's probeert uit te sluiten.
Ik heb het al eens eerder geschreven, en dat werd toen ook bevestigd, een paard dat een ontwormingsmiddel heeft gekregen mag niet direct buiten de stal of het eigen terrein komen.
Dus in feite kan je geen vijgen met ontwormingsmiddel tegen komen, al zal er best eens de hand worden gelicht met die stalplicht.

Bovendien dacht ik dat de Border Collies geen problemen hadden en hebben met het MDR1 gen?
Of vergis ik me daarin?
Heb er wel over gehoord van de Schotse Collies, de Shelties en van de Witte herders..............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:
Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:
Ennath schreef:En mag ik nou even vloeken in de kerk....
Alle honden die ik ooit gehad heb (inclusief Border COLLIES) aten paardenpoep. En sommige veel ook....
Me nooit druk over gemaakt...

En ook nog nooit iets vervelends mee meegemaakt.

Overigens waag ik het ernstig te betwijfelen dat alle paarden iedere zes weken ontwormd worden.
Mijn DA vond twee maal per jaar meer als genoeg en de pony's van de meiden uit het dorp werden helemaal nooit ontwormd (of ge-ent).

Suzanne
Ik heb het al eens eerder geschreven, en dat werd toen ook bevestigd, een paard dat een ontwormingsmiddel heeft gekregen mag niet direct buiten de stal of het eigen terrein komen. Nog nooit eerder van gehoord maar het zou best zo kunnen zijn, of pas ontwormde paarden ivm deze regel niet meegenomen worden op buitenritten waag ik dan weer te betwijfelen.
Dus in feite kan je geen vijgen met ontwormingsmiddel tegen komen, al zal er best eens de hand worden gelicht met die stalplicht.

Bovendien dacht ik dat de Border Collies geen problemen hadden en hebben met het MDR1 gen?
Of vergis ik me daarin? Zou je ook heel goed gelijk in kunnen hebben.
Heb er wel over gehoord van de Schotse Collies, de Shelties en van de Witte herders..............
Maar het beeld dat opgeroepen wordt, is dat iedere hond zo'n beetje dood neervalt als hij een paardenvijg eet. Ik heb al eens meegemaakt dat een zondagswandelaar in het bos hysterisch werd nadat haar hond zich tegoed gedaan had aan een hoopje paardenpoep. Ze vond het vies, maar ze was er ook van overtuigd dat de hond nu binnen 24 uur een afgrijselijke dood zou sterven. Dat soort verhalen wordt op Internet bij voortduring aangewakkerd, daar stel ik graag tegenover dat het veel, veel vaker goed gaat dan verkeerd.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Suzanne123 schreef:
Ennath schreef:

Suzanne

edit= een hele lelijke typfout
Natuurlijk sluit ik niet alle, maar graag wel zoveel mogelijk risico's uit.
Natuurlijk hebben niet alle honden hier last van; ten eerste alleen maar de rassen / kruisingen (!!!) die mdr-1-gen problemen kunnen hebben en dan nog niet eens elke hond uit dat ras.
Maar, ik ga toch zeker niet voor zoiets simpels als 'niet toestaan paardenveijgen te eten' ook maar ENIG risico lopen? Wordt je niet harstikke gek als er ooit wel wat gebeurd en je had dat zo simpel kunnen voorkomen?
Ik snap het niet, echt niet, dat je die voorzorgen niet neemt, maar dat is en blijft JOUW keuze!

Suzanne[/quote]

Ik sluit zelfs niet graag de meeste risico's uit.
Als je de meeste risico's uitsluit hou je geen leven meer over :19:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Ongelezen bericht door Emma »

Noële schreef:Paardenpoep (van paarden die net zijn onwormt) is slecht voor de hond, de meeste rassen kunnen er flink ziek van worden, maar sommige rassen, waaronder sheltie's zijn zo gevoelig dat ze er door kunnen overlijden als ze het eten.
Nu vertelde gisteren iemand mij dat je aan de paardenpoep kon zien of het paard net een wormenkuur heeft gehad, als de poep uitelkaar gevallen is heeft het paard kort geleden een wormenkuur gehad, is het gewoon stevig dat niet.
Klopt dit? Ik heb eerder altijd paardgereden, maar weet hier niks van.

Groetjes, Noëlle.
dit is niet geheel waar. elk paard zijn ontlasting kan anders zijn. paarden die voornamelijk haver of granen krijgen en geen bix hebben over het algemeen al iets lossere drollen. paarden die dag en nacht op het land staan over het algemeen weer slappere ontlasting. en er zijn altijd weer uitzonderingen op de regel.
bij een goed georganiseerde stal waar ook dan ook weer weinig handels paarden staan, wordt over het algemeen tegelijk ontwormd. dan kun je dus vragen wanneer dit gebeurd. mijn paard werd op de stal waar hij stond altijd met alle paarden tegelijk ontwormd. wel zo makkelijk en veilig :mrgreen:
ik zou er nooit vanuit gaan dat als je stevige drollen ziet, er dan niet ontwormd is. dit hoeft namelijk niet 100 procent garantie te zijn.
je kan ook je hond aangelijnd houden en in de gaten houden dat hij geen poep kan eten. bij ons werd in de paden zo ie zo poep altijd weggehaald, en in de rijbaan was bijna nooit poep. maar dat was dan ook een kleinschalige pensionstal en geen manege. dat scheelt natuurlijk ook wel.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik moet zeggen, dat ik een beetje schrik van de reacties dat mensen vinden dat paarden niet of niet volgens de normen ontwormd moeten worden. heb van dichtbij gezien dat paarden aan een worminfectie stierven. heb mijn paard altijd netjes ontwormd en de veiligheidsvoorschriften gevolgd. ik denk mede doordat veel eigenaren niet of nauwelijks ontwormen dit nu via dierenartsen moet.
maar dit is geen paardenforum, en ik wil hier niemand mee aanvallen of zo, maar ik ben van mening dat er heel wat fout kan gaan door het nalatig ontwormen. ook voor honden ben ik trouwens een voorstander van ontwormen toch tweemaal per jaar. misschien ook een onderwerp voor nieuw topic? :wink:
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Ik denk niet dat je aan de mest kan zien of het paard wel of niet is ontwormt. Het enige wat anders zal zijn is de aanwezigheid van wormen/ eitjes. Deze worden uitgescheiden door de wormenkuur.
Onze hond heeft met 11 maanden een zware vergiftiging opgelopen en is op de Faculteit Utrecht geweest. Ze vroegen meteen of we paarden hadden en of die kort geleden met Ivermectine ontwormt waren (was niet het geval). Het is dus wel degelijk gevaarlijk. Voornamelijk voor pups.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Emma schreef:ik moet zeggen, dat ik een beetje schrik van de reacties dat mensen vinden dat paarden niet of niet volgens de normen ontwormd moeten worden. heb van dichtbij gezien dat paarden aan een worminfectie stierven. heb mijn paard altijd netjes ontwormd en de veiligheidsvoorschriften gevolgd. ik denk mede doordat veel eigenaren niet of nauwelijks ontwormen dit nu via dierenartsen moet.
maar dit is geen paardenforum, en ik wil hier niemand mee aanvallen of zo, maar ik ben van mening dat er heel wat fout kan gaan door het nalatig ontwormen. ook voor honden ben ik trouwens een voorstander van ontwormen toch tweemaal per jaar. misschien ook een onderwerp voor nieuw topic? :wink:
kom op met dat topic dan ;-) Heb je www.wormbestrijding.nl bekeken?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Emma schreef:ook voor honden ben ik trouwens een voorstander van ontwormen toch tweemaal per jaar. misschien ook een onderwerp voor nieuw topic? :wink:
Er lopen er genoeg op dit moment:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 25&start=0

Ik ben mijn hond bijna verloren aan zo'n stomme ontwormingskuur... dus hier wordt zeker niet meer onnodig ontwormd. :neenee:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

je kan het echt niet zien.

Elk paard krijgt ander voer en ziet de vijg er weer anders vanuit.
Paard met veel weide gang krijgt andere mest als paard die veel meer krachtvoer krijgt.

Ik weet dat er rassen zijn die extra gevoelig zijn, maar hier eten ze elke keer op stal of tijdens wandelingen van vreemde paarden mest en vanaf de eerste hond nog nooit problemen gelukkig.
Paarden drollen blijven een smakelijk extra hapje helaas is het niet te doen om ze erbij weg te houden
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”