Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Noële
Zeer actief
Contacteer:

paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Ongelezen bericht door Noële »

Paardenpoep (van paarden die net zijn onwormt) is slecht voor de hond, de meeste rassen kunnen er flink ziek van worden, maar sommige rassen, waaronder sheltie's zijn zo gevoelig dat ze er door kunnen overlijden als ze het eten.
Nu vertelde gisteren iemand mij dat je aan de paardenpoep kon zien of het paard net een wormenkuur heeft gehad, als de poep uitelkaar gevallen is heeft het paard kort geleden een wormenkuur gehad, is het gewoon stevig dat niet.
Klopt dit? Ik heb eerder altijd paardgereden, maar weet hier niks van.

Groetjes, Noëlle.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb ook geen idee, ik weet wel dat Bruno alleen de vijgen eet ( of liever; probeert, want hij mag het niet) die een aantal dagen oud zijn en dan kun je het er al helemaal niet meer aan zien.Verse vijgen hoeven ze hier niet :mrgreen:
En ik heb geen idee hoelang dat wormmiddel actief blijft.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike traint in een manege en daar liggen soms erg lekkere keutels.

Hij heeft wel eens wat te pakken gehad.
Maar hij heeft nog nooit ergens last van gehad.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

doggy schreef:Beike traint in een manege en daar liggen soms erg lekkere keutels.

ja en......? is het daarom dus niet schadelijk omdat jou hond er niet op reageert
het is wel degelijk gevaarlijk voor sommige hondenrassen

..........
Met name ontwormmiddelen met als werkzame stof ivermectine zijn voor collie achtige uitermate gevaarlijk.
Ivermectine tast het zenuwstelsel van de hond aan, om nog onbekende reden zijn collie-achtige zoals bijvoorbeeld de bobtails, shelties, alle overige collies, australien shepherds en de dalmatiers er extra
gevoelig voor.
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

fenneke schreef:
doggy schreef:Beike traint in een manege en daar liggen soms erg lekkere keutels.

ja en......? is het daarom dus niet schadelijk omdat jou hond er niet op reageert
het is wel degelijk gevaarlijk voor sommige hondenrassen

..........
Met name ontwormmiddelen met als werkzame stof ivermectine zijn voor collie achtige uitermate gevaarlijk.
Ivermectine tast het zenuwstelsel van de hond aan, om nog onbekende reden zijn collie-achtige zoals bijvoorbeeld de bobtails, shelties, alle overige collies, australien shepherds en de dalmatiers er extra
gevoelig voor.
dit geldt alleen voor de honden die het blue merle gen dragen ;). ivermectine is idd heel erg gevaarlijk voor die honden. maar een paard moet wel heel zwaar overgedoseerd zijn ontwormd wil zo'n hond daar last van krijgen. waarmee ik niet zeg dat er geen risico is (voor dat soort honden dus) en de ivermectine is ook in hoge doseringen slecht voor paarden dus heel snel zal dat niet gebeuren. als een paard normaal ontwormd wordt zal er weinig tot niets meer in de mest zitten. overigens zit ivermectine in de meeste ontwormingsmiddelen voor honden ;).
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik wou net zeggen. sam is behandeld met ivermectine voor zijn demodex
Afbeelding
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik heb een paard maar ik heb er eigelijk nooit opgelet hoe de poep eruit ziet naar het ontwormen , ik kijk alleen of ik dode wormen ertussen zie.
Ik zal eens gaan opletten :denken:
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Moet zeggen dat ik ook het verschil nog niet heb opgemerkt bij mijn paard. Wel dat hij nadat de weidegang begon grotere en stevigere hopen had i.p.v. losse keutels, maar uit elkaar vallen? Nee, dat is mij nog niet opgevallen.
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik geloof er niets van. Volgens mij is het net als bij hondenpoep na het ontwormen niets van te zien. Uit elkaar gevallen paardenvijgen zie ik wel eens ja, maar volgens mij hebben daar gewoon vogels (kraaiachtigen) in zitten pikken. Dat doen ze ook bij hondenpoep, dan ziet het er helemaal kruimelig en uit elkaar gevallen uit. Ze halen de voor hun eetbare stukjes uit.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Je kunt het echt niet aan de mest zien. (of er moeten wormen inzitten :mrgreen: ).

Het uit elkaar vallen heeft gewoon te maken met wat het paard gegeten heeft.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hutsje schreef:[
dit geldt alleen voor de honden die het blue merle gen dragen ;). ivermectine is idd heel erg gevaarlijk voor die honden. maar een paard moet wel heel zwaar overgedoseerd zijn ontwormd wil zo'n hond daar last van krijgen. waarmee ik niet zeg dat er geen risico is (voor dat soort honden dus) en de ivermectine is ook in hoge doseringen slecht voor paarden dus heel snel zal dat niet gebeuren. als een paard normaal ontwormd wordt zal er weinig tot niets meer in de mest zitten. overigens zit ivermectine in de meeste ontwormingsmiddelen voor honden ;).
eh.... sorry, maar dit is pertinent NIET, maar dan ook NIET waar! Het gaat hier om het mdr-1 defect wat absoluut niet met kleur te maken heeft!
Omdat vrijwel geen enkele fokker zijn dieren op mdr laat testen (bij shelties althans) zul je vrijwel nooit tevoren met zekerheid weten of je hond er wel of niet gevoelig voor is.!!
Ivermectine is in zeer geringe dosis al dodelijk voor honden met dit defect en dat is nou net het probleem.
Het is dus ook voor het kiezen van een ontwormingsmiddel voor de honden (zo ook ELK medicijn voor de honden met een (mogelijk) mdr-1-gen defect ) heel belangrlijk dat goed naar dit feit gekeken wordt. Kies voor collie-achtigen met zorg de ontworming.

Ik weet het van beide honden niet, en dus 'behandel' ik ze allebei alsof ze het defect hebben en dus krijgen ze geen risicomedicijnen.

Suzanne
*Linda*
Zeer actief

Re: paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Ongelezen bericht door *Linda* »

Noële schreef:Paardenpoep (van paarden die net zijn onwormt) is slecht voor de hond, de meeste rassen kunnen er flink ziek van worden, maar sommige rassen, waaronder sheltie's zijn zo gevoelig dat ze er door kunnen overlijden als ze het eten.
Nu vertelde gisteren iemand mij dat je aan de paardenpoep kon zien of het paard net een wormenkuur heeft gehad, als de poep uitelkaar gevallen is heeft het paard kort geleden een wormenkuur gehad, is het gewoon stevig dat niet.

Groetjes, Noëlle.
Nee hoor, heeft er niets mee te maken :wink: De wat stevigere poep is meestal van paarden die veel krachtvoer krijgen. Paarden die gehouden worden op ruwvoer (of het in ieder geval genoeg krijgen, wat tegenwoordig nog wel eens ontbreekt) hebben van die mooie lossen drollen. Verder is er niet aan een hoop te zien of men net heeft ontwormd ja of nee
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Heb 2 paarden voor mijn deur staan maar nooit iets gemerkt aan hun kaka nadat ze ontwormd zijn...wel probeer ik te verhinderen dat de honden ervan eten, dat zowiezo !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

ontwormde paarden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Je kan aan de mest niet zien of een paard net ontwormd is of niet. Het ligt er inderdaad aan wat ze te eten krijgen. Als er veel zaden in zitten dan proberen vogels die eruit te halen en daardoor valt het mest uit elkaar. Staan de paarden net op een eiwitrijk weiland dan is hun mest dun en groen.

Ik laat mijn hond geen mest van paarden eten. Vooral om het risico van het ontwormen :wink:

groetjes, Ingrid
Moos
Zeer actief

Re: ontwormde paarden

Ongelezen bericht door Moos »

Ingrid48 schreef:
Ik laat mijn hond geen mest van paarden eten. Vooral om het risico van het ontwormen :wink:

groetjes, Ingrid
Moet je eens een hond hebben die het van 100 meter ver al ruikt en je dat als baas dus niet altijd doorhebt :wink:
Voor sommige honden is het ook zo'n delicatesse dat ze dan spontaan bananan in de oren krijgen, Moos was er zo eentje :N:
Afbeelding
Laura-Joy
Zeer actief

Re: ontwormde paarden

Ongelezen bericht door Laura-Joy »

Moos schreef:
Ingrid48 schreef:

groetjes, Ingrid
Moet je eens een hond hebben die het van 100 meter ver al ruikt en je dat als baas dus niet altijd doorhebt :wink:
Voor sommige honden is het ook zo'n delicatesse dat ze dan spontaan bananan in de oren krijgen, Moos was er zo eentje :N:
Heb er hier 1 van, meestal zie ik het met Joy wel aankomen omdat zij niet heel ver bij mij vandaan gaat als ze los is. Probeer dan meteen af te leiden maar Nina heeft t vaak al op voor ik in de buurt kom en doet net of ze mijn ' NEE!!!' niet hoort :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Ja, sommige onderwerpen komen steeds weer terug. :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ennath schreef:
Ja, sommige onderwerpen komen steeds weer terug. :mrgreen:
:smile: Ja, vooral (alle soorten) strontvreten en parasieten vormen een onuitputbare bron van vermaeck :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dat zeg ik, Moos was zo'n type :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

En mag ik nou even vloeken in de kerk....
Alle honden die ik ooit gehad heb (inclusief Border COLLIES) aten paardenpoep. En sommige veel ook....
Me nooit druk over gemaakt...

En ook nog nooit iets vervelends mee meegemaakt.

Overigens waag ik het ernstig te betwijfelen dat alle paarden iedere zes weken ontwormd worden.
Mijn DA vond twee maal per jaar meer als genoeg en de pony's van de meiden uit het dorp werden helemaal nooit ontwormd (of ge-ent).
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Een aantal jaren geleden heeft een sheltie van een collega instructeur ook bijna het loodje gelegt na een behendigheidswedstrijd in een manege.
Hondje is meteen naar een kliniek gebracht waar een dierenarts meteen dacht aan ivermectine vergiftiging. Na onderzoeken kwam er uit dat hij vergiftigd was met ivermectine waarschijnlijk opgedaan bij het eten van paardenmest(met ontwormingsmiddel) in de manege. Vlgs dierenarts is er ook maar een zeer kleine hoeveelheid voor nodig.
Vooral bij collies en collieachtige kun je dit gen defect terug zien.
Helaas zie je aan een paardendrol echt niet of een paard net ontwormd is.
Moet zeggen dat ik er met Pardoes altijd wel voorzichtig mee ben al heeft hij in de tijd dat ik mijn paard had wel degelijk ooit mest gegeten terwijl ze net ontwormt waren. Daarnaast verrast hij me nu nog wel eens in de bossen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
_diva_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _diva_ »

Ik ontwom mijn paarden oook niet altijd even netjes moet ik zeggen :oops: .
Maar als ik het gedaan heb mogen ze het al helemaal niet eten en dan ben ik ook wat voorzichtiger met hun.
Dylan ben ik het af aan het leren Diva die doet het alleen als het bij de staal ligt van de mesthoop niet en in het bos meestal ook niet.
Gelukkig want naast dat het gevaarlijk is vind ik het ook smerig :boos: .

gr ge,,a
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Suzanne123 schreef:

eh.... sorry, maar dit is pertinent NIET, maar dan ook NIET waar! Het gaat hier om het mdr-1 defect wat absoluut niet met kleur te maken heeft!
Omdat vrijwel geen enkele fokker zijn dieren op mdr laat testen (bij shelties althans) zul je vrijwel nooit tevoren met zekerheid weten of je hond er wel of niet gevoelig voor is.!!
Ivermectine is in zeer geringe dosis al dodelijk voor honden met dit defect en dat is nou net het probleem.
Het is dus ook voor het kiezen van een ontwormingsmiddel voor de honden (zo ook ELK medicijn voor de honden met een (mogelijk) mdr-1-gen defect ) heel belangrlijk dat goed naar dit feit gekeken wordt. Kies voor collie-achtigen met zorg de ontworming.

Ik weet het van beide honden niet, en dus 'behandel' ik ze allebei alsof ze het defect hebben en dus krijgen ze geen risicomedicijnen.
Suzanne
waarom test je ze eigenlijk niet? 't Zou je veel zorgen kunnen schelen?
~Suzanne~
Zeer actief

Ennath schreef:En mag ik nou even vloeken in de kerk....
Alle honden die ik ooit gehad heb (inclusief Border COLLIES) aten paardenpoep. En sommige veel ook....

Overigens waag ik het ernstig te betwijfelen dat alle paarden iedere zes weken ontwormd worden.
Mijn DA vond twee maal per jaar meer als genoeg en de pony's van de meiden uit het dorp werden helemaal nooit ontwormd (of ge-ent).
Dan heb je ontzettend veel geluk gehad!!!

Echt, het is ZO gevaarlijk! ;-((

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Suzanne123 schreef:
Suzanne
waarom test je ze eigenlijk niet? 't Zou je veel zorgen kunnen schelen?
Goede vraag! Tristan is nog een pup. Merlijn al ouder, klopt. Beide worden niet voor de fok ingezet en wat dat betreft is er dus geen noodzaak tot testen. Nou vind ik het evt belangrijk voor mezelf te weten, maar omdat ik er best wel rustig onder ben in de veronderstelling dat ze het allebei hebben... laat ik het even zo. Bij het geven van medicijnen krijgen ze alleen de voor collie-achtigen veilige medicatie.
Het is geen kwestie van kop in het zand steken. Zou ik ooit fokplannen krijgen met Tristan, gaat hij getest worden; dan Merlijn er maar meteen bij ;-)
Op dit moment voegt het voor mij niets toe. Ik zou het wel toejuichen als fokkers meer zouden testen!

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gelukkig gaan ook steeds meer paardeneigenaren twijfelen aan het klakkeloos ontwormen van paarden. Vanaf 1 juli aanstaande zijn wormmiddelen voor paarden niet langer vrij in de verkoop, dat kan al schelen. Nu nog alle DA's na laten denken over het nut en vooral de schade van 'preventief' ontwormen.......... http://www.wormbestrijding.nl/ is wel een interessante en vooruitstrevende site in deze.
Ennath
Zeer actief

Suzanne123 schreef:

Dan heb je ontzettend veel geluk gehad!!!

Echt, het is ZO gevaarlijk! ;-((

Suzanne
Na 35 honden denk ik dat ik kan stellen dat er óf niet veel mest van net ontwormde paarden op straat ligt, óf dat de meeste honden hier geen last van hebben.
Ik heb laatst ook gehoord van een hond die zichzelf bij het door een bosje raggen op een tak gespietst had. Was ook dood.
Ik ga ze daarom ook niet mijn honden het door een bosje hollen verbieden.
Ik hou niet van een maatschappij waar men bij voorbaat al alle risico's probeert uit te sluiten.

edit= een hele lelijke typfout
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
Aantal honden: 2

Re: paardenpoep/wormenkuur (herkennen)

Ongelezen bericht door antheman »

Noële schreef:Paardenpoep (van paarden die net zijn onwormt) is slecht voor de hond, de meeste rassen kunnen er flink ziek van worden, maar sommige rassen, waaronder sheltie's zijn zo gevoelig dat ze er door kunnen overlijden als ze het eten.

Groetjes, Noëlle.
Wat een onzin.
Ik zit al 30 jaar in de paarden. Dit heb ik nog nooit gehoord, ook nog nooit gezien.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zie de vezelige paardenpoep hier eerder uit elkaar vallen. Ik denk dat dat van droog hooi is. De paarden in de wei eten vers eiwitrijk gras en dat geeft stevigere drollen. In de winter gingen de wilde paarden hier bast en takken eten en die poep viel weer in stukjes :mrgreen: Volgens mij worden konik nooit ontwormd. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”