Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bestaat er zoiets als natuurlijk overwicht?
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- starfleet
- Erelid
Re: Bestaat er zoiets als natuurlijk overwicht?
Ja dat bestaat. Net als de ene leraar met gemak een klas lastige etterbakjes in bedwang houdt en een ander er alles voor uit de kast moet trekken en het nog niet lukt. Dat is bij het houden van honden net zo. Dit zijn dan wel de uitersten, de meeste mensen zitten er tussen in en kunnen heel veel bijleren, zich daardoor zekerder voelen en dan ook meer overwicht uitstralen.Maeve schreef:
Bijvoorbeeld iemand die nog nooit een hond heeft gehad of met honden heeft gewerkt, zou die natuurlijk overwicht kunnen hebben? En iemand die altijd honden heeft gehad, zou die het misschien niet kunnen hebben, ondanks de kennis die diegene heeft opgedaan? En ik kan me voorstellen dat als je meer kennis hebt, dat je zelfvertrouwen ook groeit.
Graag jullie mening hierover
Ik heb heel veel geleerd de afgelopen jaren en ik kan nu ook een moeilijker pup opvoeden dan Buffy was. Nou ja, eigenlijk was Buffy helemaal niet gemakkelijk, maar ik was bang voor grote honden die ineens vinden dat je moet opzouten met je halsband. Ik zou nu niet meer bang zijn dat een flinke pup me een knauw geeft, dus die zou dat ook niet snel doen

Natuurlijk overwicht = zelfvertrouwen en daar kun je aan werken. Natuurlijk overwicht zie ik niet als aangeboren, maar als overwicht waar je niks voor hoeft te doen, je hebt dat, maar niet omdat je zo geboren bent. .
Dit in tegenstelling tot mensen die allemaal rangorderegels toepassen. Voorbeeld: Buffy gaat voor mij uit de weg, ik hoef haar niet weg te sturen om erdoor te kunnen. Dat zie ik meer als natuurlijk overwicht. Overigens heb ik dat dan ook alleen op Buffy, het kan best zijn dat een andere hond de kachel met me aanmaakt omdat ik onbewust andere signalen afgeef aan die hond.
Wat betreft aangeboren-aangeleerd: Een mens wordt wel geboren met een bepaalde aard, het ene kind is veel zachter van zichzelf en er zijn beslist mensen die met een kwade inborst geboren worden, maar met overwicht op een hond heeft dat niet te maken volgens mij.
Anne
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Ik geloof niet dat het aan vrouw/man verschil ligtPak-de-bal schreef:dat zal het ook zijn, wat ze thuis niet gewend zijn, is altijd beter en nieuwMartijn schreef:Mijn honden kennen niet anders en die kijken weer idolaat naar iedereen met een hogere stem.
en dwingt dan ook ineens meer respect af.
maar ik kan mij niet voorstellen dat ze met een mannelijke stem geneigd zijn,
naar de keel te vliegen.
ik vind het altrijd wel opvallend dat honden meer naar mannen luistern, dan naar vrouwen ( stemmen) ,
(behalve die enthousiaste stem van mijn vriendin.)
dat merk je aan een uitlaatservice:
er loopt hier 1 man met nogal moeilijke drukke honden , maar hij hoeft maar even iets te zeggen en ze zijn al bij hem
maar dan een meisje van een andere uitlaatservice, , en die heeft niet zo'n overwicht bij haar honden
( ze doet het wel goed , maar niet zo overtuigend)

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Of het natuurlijk is weet ik niet, je hebt mensen die het "goed met honden kunnen vinden", maar dat is niet hetzelfde als overwicht.
Vaak zijn dat ook mensen waar je een hond zwaar leunend dwars voor ziet staan terwijl hij zich lekker onder z'n kinnetje laat kriebelen
Dan is er wel sprake van overwicht, maar dat gaat dan voornamelijk van de hond uit
Iemand die zomaar de lijn van een ander baasje overpakt en een stukje netjes gaat volgen met een hond die z'n eigen baasje al drie jaar ondersteboven trekt is gewoon iemand die gewend is om zelf te bepalen wat er gebeurt. Die laat dat niet van andere factoren afhangen. Dat heeft niets met honden te maken, dat is gewoon een karaktertrek.
Vaak zijn dat ook mensen waar je een hond zwaar leunend dwars voor ziet staan terwijl hij zich lekker onder z'n kinnetje laat kriebelen

Dan is er wel sprake van overwicht, maar dat gaat dan voornamelijk van de hond uit

Iemand die zomaar de lijn van een ander baasje overpakt en een stukje netjes gaat volgen met een hond die z'n eigen baasje al drie jaar ondersteboven trekt is gewoon iemand die gewend is om zelf te bepalen wat er gebeurt. Die laat dat niet van andere factoren afhangen. Dat heeft niets met honden te maken, dat is gewoon een karaktertrek.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Qal
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Jij vindt een hond die tegen de baas aanleunt en onder zijn kin gekriebeld wilt worden een regelaartje?Jaap* schreef: Vaak zijn dat ook mensen waar je een hond zwaar leunend dwars voor ziet staan terwijl hij zich lekker onder z'n kinnetje laat kriebelen![]()
Dan is er wel sprake van overwicht, maar dat gaat dan voornamelijk van de hond uit![]()
Of bedoel je dat overwicht meer in de letterlijke zin van het woord op zo'n moment?

- Jaap*
- Zeer actief
Nou, dat vind ik niet zozeer, dat is gewoon zoTamara. schreef:Jij vindt een hond die tegen de baas aanleunt en onder zijn kin gekriebeld wilt worden een regelaartje?

Maar daarmee is het nog geen ramp

Ja volgens mij bestaat het wel. Net zoiets als secretaresse. Je kunt ervoor leren, maar je moet het ook 'in' je hebben anders brouw je er niets van.
Of ik natuurlijk overwicht heb, weet ik niet, ik krijg wel vaak te horen als ik ergens ben waar honden zijn en ze dan naar me toe komen, of koste wat kost op m'n schoot willen, dat doen ze bij niemand anders?? Ook het hondje van nu de schoonouders van m'n zus. Ik was daar 'n keer op vakantie (en behalve de bull waar ik mee ben opgegroeid, verder 0,0 kennis toen nog). Ik wilde met Cocky gaan wandelen (am. spaniel), maar ja, dat ging niet zeiden ze, want hij ging met niemand anders mee, maar probeer maar. Dus Cocky aangelijnd en we hebben 'n heerlijke wandeling gemaakt, niks geen problemen.
Maar als je zo'n gave hebt, kun je die denk ik wel verbreden/verdiepen door meer kennis en ervaring op te doen met het dier. Maar zonder aanleg kom je niet ver.
Of ik natuurlijk overwicht heb, weet ik niet, ik krijg wel vaak te horen als ik ergens ben waar honden zijn en ze dan naar me toe komen, of koste wat kost op m'n schoot willen, dat doen ze bij niemand anders?? Ook het hondje van nu de schoonouders van m'n zus. Ik was daar 'n keer op vakantie (en behalve de bull waar ik mee ben opgegroeid, verder 0,0 kennis toen nog). Ik wilde met Cocky gaan wandelen (am. spaniel), maar ja, dat ging niet zeiden ze, want hij ging met niemand anders mee, maar probeer maar. Dus Cocky aangelijnd en we hebben 'n heerlijke wandeling gemaakt, niks geen problemen.
Maar als je zo'n gave hebt, kun je die denk ik wel verbreden/verdiepen door meer kennis en ervaring op te doen met het dier. Maar zonder aanleg kom je niet ver.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- Frenk
- Zeer actief
Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)Martijn schreef:Dat het geen wetenschap is.Frenk schreef:Martijn schreef:Frenk schreef: Dat scheelt weer een hoop pagina's
Trouwens, het is geen religie, maar wetenschap. Dat terzijde.wat bedoel je

- Jaap*
- Zeer actief
Als een wiskundige discussieert over helderziendheid wordt helderziendheid daardoor niet ineens een wetenschappelijk bewezen feit.Frenk schreef:Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Daarom heet het WETENschap

- Frenk
- Zeer actief
Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanJaap* schreef:Als een wiskundige discussieert over helderziendheid wordt helderziendheid daardoor niet ineens een wetenschappelijk bewezen feit.Frenk schreef:Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Daarom heet het WETENschap

En om bij jou voorbeeld te blijven: helderziendheid wordt in ieder geval niet opeens religie als een groep wetenschappers erover discussiëren.

- Frenk
- Zeer actief
Ho, wacht even. Jij noemt het religie. Dat is weer heel iets anders.Martijn schreef:Dat wetenschappers ergens over discussiëren maakt het onderwerp niet tot wetenschap.Frenk schreef: Dat is het wel hoor. Over dergelijke theorieën wordt uitgebreid gediscussieerd door biologen, psychologen en filosofen. Dat is ook wetenschap. (en in ieder geval geen religie)
Daarnaast zijn er veel meer wetenschappers die het als absolute nonsens bestempelen.
Waarom is het feit dat er wetenschappers zijn die er iets van vinden wel van gewicht als ze positief zijn en niet van belang als ze er niet aan meedoen? Dat vind ik zelf wat flauw.
Niet dat poppetjes tellen iets wel of niet wetenschappelijk maakt. Maar als je poppetjes gaat tellen tel ze dan allemaal en dan is de score voor Sheldrake extreem negatief.
Je zult mij niet horen beweren dat er geen criticasters zijn voor de theorieen van Sheldrake. Maar er zijn wel meer theorieën geweest die uiteindelijk bewezen zijn, niet waar?
Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood

- Qal
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
Ik bepaal zelf wel hoe ik iets noem, daarnaast vind ik de Sheldrake net zo boeiend als Jomanda. Niet dus.
Het is waarschijnlijk wat jij religie ook vindt: onbewezen onzin

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
Ik bepaal zelf wel hoe ik iets noem, daarnaast vind ik de Sheldrake net zo boeiend als Jomanda. Niet dus.
Het is waarschijnlijk wat jij religie ook vindt: onbewezen onzin![]()
![]()
het is iets waar iemand in gelooft, dat maakt het niet direct wetenschap, maar ook geen onzin...

- Jaap*
- Zeer actief
Wetenschappelijk onderzoek is iets anders dan theoretiseren.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanVolgens mij is wetenschap breder dan dat en gaat het ook om hypothesen van waaruit naar verdere kennis gezocht kan worden.
Daarmee is niet gezegt dat theoretiseren fout is ofzo, alleen dat het geen wetenschap bedrijven is. Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.
- Qal
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Religie = godsdienst (volgens de Van Dale)yamie schreef:als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:Natuurlijk mag jij zelf bepalen hoe je iets noemt. Ik zal echt de laatste zijn om je daarin in de weg te zitten. Maar in dit geval ging het niet om wat ik gewenst of niet gewenst vindt. Het is geen en past ook niet in de term religie (=godsdienst).Martijn schreef:Tja, dat heb ik dan weer op het moment dat jij denkt uit te moeten maken welke bewoordingen wel en niet gewensd zijn.Frenk schreef: Het zijn imo in ieder geval boeiende discussies en om de jou niet welgevallige mening maar af te doen als religie slaat de heleboel dood![]()
![]()
het is iets waar iemand in gelooft, dat maakt het niet direct wetenschap, maar ook geen onzin...

En God is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen. En oke, de 'onzin' leg ik Martijn nu in de mond. Excuus.

- Frenk
- Zeer actief
Ah oke. je hebt gelijk. Ik bedoel dus dat er vanuit wetenschappelijk oogpunt over gediscussieerd wordt.Lars schreef:Mijn inziens niet, je kan het vanuit wetenschappelijk oogpunt doen maar dat maakt het nog steeds geen wetenschap.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen?

- Frenk
- Zeer actief
Sheldrake heeft ook onderzoeken gedaan die bewijzen aandragen. Alleen gaat het er ook om hoe je bewijzen interpreteert. Daarom kunnen over de ogenschijnlijk kleinste onderwerpen de meest ingewikkelde discussies uit wetenschappelijk oogpunt (Martijn schreef:Ha! Ik wilde het net gaan zeggen!yamie schreef:als hij dat zo vond, had hij dat wel zo gezegd denk ik..Frenk schreef:
![]()
Ik vind reiligie geen onzin. Ik vind er niets van.
Het is de menselijke neiging om te theoretiseren over paranormale zaken en dan het geloven in voorrang te geven op het bewijzen van.
Dat is helemaal niet erg. Misschien is het wel goed.
Maar het is geen wetenschap. Wetenschap begint niet met een uitvalsbasis van geloof maar gaat van de bewijzen uit.

- Frenk
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
een goede wetenschappelijke theorie is falsifieerbaar, d.w.z. kan weerlegd worden. Daardoor onderscheidt het zich van religie en pseudo - religie. Even kort door de bocht Popper. Omstreden, maar goed, ik geloof er wel in ( voor wat het waard isJaap* schreef:Wetenschappelijk onderzoek is iets anders dan theoretiseren.Frenk schreef:Dus theoretiseren over (nog niet) bewezen zaken kan in jouw ogen nooit onder de wetenschap vallen? Terwijl juist daaruit heel veel grote wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaanVolgens mij is wetenschap breder dan dat en gaat het ook om hypothesen van waaruit naar verdere kennis gezocht kan worden.
Daarmee is niet gezegt dat theoretiseren fout is ofzo, alleen dat het geen wetenschap bedrijven is. Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.

Ken sheldrake niet zo goed, maar voor zover ik het begrepen heb, is zijn theorie van vormvelden in principe falsifieerbaar, en dus wetenschappelijk serieus te nemen.
Ik heb overigens begrepen dat de hypothese dat honden weten wanneer hun baas thuis komt, weerlegd is. En zo nog het een en ander. Dus ik geloof niet dat er veel reden is om zijn theorieeen nog serieus te nemen, maar misschien heb ik iets gemist.
Laatst gewijzigd door Zoie op 10 jun 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

- Jaap*
- Zeer actief
Dat schiet dan ook niet erg opLars schreef:Niet altijd, neem quantumfysica als voorbeeld.Jaap* schreef:Wetenschap is meetbaar en controleerbaar.

En over de wetenschappelijkheid ervan verschillen de meningen ook nogal

- Frenk
- Zeer actief
Ik heb het ook niet over waarheden, maar over theorie gehadMartijn schreef:Maar de hypothese wordt niet tot waarheid gepromoveerd zolang de bewijzen uitblijven.Frenk schreef:En heel vaak begint het met een hypothese (theorie) en dan gaat men proberen die te bewijzenMartijn schreef:Wetenschap begint niet met een uitvalsbasis van geloof maar gaat van de bewijzen uit.

- Qal
- Zeer actief
Het schiet ook totaal niet op met de quantum jongens en meisjes.Jaap* schreef:Dat schiet dan ook niet erg op![]()
En over de wetenschappelijkheid ervan verschillen de meningen ook nogal

- Frenk
- Zeer actief
Wetenschappelijke bewijzen zijn heel goed multi-interpretabel. Waarom blijven wetenschappers elkaar anders bestoken?Martijn schreef:Wetenschappelijke bewijzen zijn liever niet op verschillende manieren te interpreteren.Frenk schreef: Sheldrake heeft ook onderzoeken gedaan die bewijzen aandragen. Alleen gaat het er ook om hoe je bewijzen interpreteert.![]()
Maar goed, vertel. Welke bewijzen zijn er dan?
Sheldrake heeft vele onderzoeken gedaan, maar de meest bekende is volgens mij de test waarbij 2 groepen studenten in 2 aula's in 2 steden dezelfde kruiswoordpuzzel moesten invullen.
In de ene stad werd die puzzel 's ochtends in de krant gepubliceerd en was het merendeel van de inwoners bezig met hem in te vullen. In de ander niet. Ondanks dat de studenten geen contact hadden met de andere inwoners werd de puzzel door de studenten in de 'puzzelstad' significant beter gemaakt dan de studenten in de stad waar verder niemand die puzzel aan het maken was.
Een soortgelijke test is gedaan met 2 groepen kleuters die een Japans kinderversje moesten leren.
Maar ik refereerde in het kader van de 'natuurlijk overwicht' discussie aan de combinatie van de hypothesen van Sheldrake en de onderzoeken van Jung. De combinatie van de morfische velden als geheugenreservoir met het collectief onderbewuste. Voor zover ik weet is dat een hypothese, maar wel een zeer breed, uit wetenschappelijk oogpunt, bediscussieerde hypothese.
Kortom: mijn mening is dat er meer in de genen/cellen zit dan wij tot nu toe weten.
edit: conclusie toegevoegd
Laatst gewijzigd door Frenk op 10 jun 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

- Frenk
- Zeer actief
Ik snap er geen r**t van, maar ben wel enorm onder de indruk van wat ze toch weer voor elkaar krijgenLars schreef:Het schiet ook totaal niet op met de quantum jongens en meisjes.Jaap* schreef:Dat schiet dan ook niet erg op![]()
En over de wetenschappelijkheid ervan verschillen de meningen ook nogalBlijft natuurlijk wel staan dat er op dat vlak weldegelijk bewijzen zijn alleen is het een beetje vervelend dat we alleen de effecten kunnen meten en niet het verschijnsel zelf kunnen waarnemen.

- Zoie
- Zeer actief