Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vals???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pak-de-bal schreef:
doggy schreef:De verhalen gaan al snel de rond en voor dat je het weet, weet iedereen het.

Dit hondje is niet vals, als die mensen hun hond aangelijnd hadden, dan was dit nooit gebeurt.
maar het gekke is wel, dat het toch niet normaal was? :denken:
dat moet je toch ook wel inzien?

ik zou ook snel een oordeel treffen over deze hond,
..het ligt er maar net aan , aan welke kant je staat , hè?

als je aan de kant van de gebeten hond bent, zeg je .."hij is vals" ( want je bent ontzettend kwaad :boos: )
als je aan de kant staat van:'" ze spelen samen" ,... is hij het niet :19:

Mevrouw/Meneer met de loslopende hond die op een aangelijne hond loopt is ALTIJD schuldig, is dus verder helemaal geen kwestie van een kant kiezen, als jij zo suffig bent om je losse hond op een aangelijnde hond te laten, moet je achteraf gewoon niet beweren dat die vals is, nee jij bent vals, want jij laat je hond gewoon los, en daarmee loopt jouw hond een groot risico.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

miemot schreef:
Pak-de-bal schreef: het is even alles anders zien, dan maar van 1 kant, zoals hier de meesten doen, dat is een gave, inderdaad :ok:

bekijk het maar eens van de kant van de betrokkene, en dan zòu je eventueel die hond ook vals vinden
en dat óók door de buurt verkondigen
het is gewoon hoe de situatie was en is, we zijn er allemaal niet bij geweest, toch? :denken:
Als ik het van de kant van de betrokkene bekijk, vind ik die hond nog steeds niet vals.

Stel dat Guus morgen (los) naar een aangelijnde hond toe loopt (zou ik nooit toestaan, maar stel.. ) en hij wordt gebeten. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat ik stom geweest ben en dat ik hem had moeten aanlijnen. Eigen schuld, dikke bult.

Bauke heeft toch ook al loslopende honden gecorrigeerd, zeg je net zelf. Is Bauke 'vals' dan?
nee, is hij ook niet , want echte valse honden zie ik voor me met die tanden in de films :eek:

maar het is een manier van spreken, als je aan de andere kant van de lijn zit.

die mensen schrikken zo en hebben niet in de gaten, dat het misschien ook wederzijds was,
teon met Bauke was het zo'n klein uitdagertje, en dat mens had dàt niet in de agten, dat het haar hond was,
die Bauke voor een gevechtje uitdaagde, dat mens schold mij helemaal in elkaar.
en zei dat ik een valse hond had, ... ze zeggen het dus erg snel :19:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

oh maar dan zijn mijn basenjis ook vals, als die aangelijnd zijn pikken ze in de regel ook niet dat er een andere hond in de buurt komt.
en soms uit frustratie gaan ze op elkaar vitten, er gebeurt niets maar wel een hoop lawaai
dus de mensen noemen mijn basenjis ook vals :19:

verder als ze wel loslopen en vriendelijk zijn naar andere honden, dan komt het nog wel eens voor dat ze willen gaan jodelen omdat ze blij zijn en ze blaffen nu eenmaal niet, maar dan maken ze dus een geluid wat idd wat van grommen wegheeft, alleen de lichaamstaal zegt toch duidelijk wat anders dan agressie, maar goed "men "hoort "grommen" dus zijn ze "agressief"

word daar zo moe van he.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Valse honden bestaan niet. Bij gebrek aan een geweten.
Honden met een hersenbeschadiging bestaan wel.
En gefrustreerde honden ook wel, of zenuwachtige honden, of honden die niet weten wat er van ze verwacht wordt, of honden die denken dat het hun taak is om voor jou in de bres te springen terwijl het andersom hoort te zijn.
Maar dat is allemaal ter verantwoordelijkheid van de baas. De hond doet gewoon wat hij denkt dat er van hem verwacht wordt, omdat hij ergens die indruk heeft opgedaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Pak-de-bal

Nanna schreef:Juist Jaap.
Ik loop net met Bakkie en Wim door het dorp, staat er een mevrouw met een kinderwagen bij een winkeldeur te paffen. Ze heeft 3 Shih-Tzu achtige hondjes aan de riem die meteen als razenden beginnen te blaffen en uit te vallen.
Dan kan ik wel denken "die hondjes zijn vals" maar dat zijn ze niet. Ze zijn gewoon niet opgevoed en die mevrouw heeft er duidelijk geen flikker over te vertellen. :19:
of ze zijn angstig en wat doe je dan, als eigenaar?

er komt een Bakkie op je af :eek: , die hebben ze nog nooit gezien
Pak-de-bal

een vraag dan:

ik heb ook iemand beschuldigd van een valse hond te hebben:

die man met die grote DH, die Bauke al 3 maal zomaar heeft aangevallen :eek:

is dàt niet op de grens van "vals"' ?
... Zomaar aanvallen?
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Pak-de-bal schreef:een vraag dan:

... Zomaar aanvallen?
Tja, misschien moet je dit dan eens lezen, wellicht bekijk je Bauke wel net zo als deze mevrouw:
die mensen schrikken zo en hebben niet in de gaten, dat het misschien ook wederzijds was,
teon met Bauke was het zo'n klein uitdagertje, en dat mens had dàt niet in de agten, dat het haar hond was,
die Bauke voor een gevechtje uitdaagde, dat mens schold mij helemaal in elkaar.
en zei dat ik een valse hond had, ... ze zeggen het dus erg snel 19
:wink:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Pak-de-bal schreef:een vraag dan:

... Zomaar aanvallen?
Zomaar aanvallen bestaat niet. :wink:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

doggy schreef:
iones schreef:Uit deze verhalen komt maar weer naar boven dat er veel mensen zijn die geen reet van honden begrijpen of zich er ooit in verdiept hebben, maar er wél zo nodig eentje moesten kopen. Een aangelijnde hond die van zich af hapt is niet vals. De omstandigheden lokken dit uit.
Deze aangelijnde hond, beschermt alleen zijn territorium maar.
En hij kan geen kant op, als hij aangelijnt is.
Precies, dat bedoel ik. Maar dat snappen veel mensen nog steeds niet.
Jaap* schreef:Valse honden bestaan niet. Bij gebrek aan een geweten.
Honden met een hersenbeschadiging bestaan wel.
En gefrustreerde honden ook wel, of zenuwachtige honden, of honden die niet weten wat er van ze verwacht wordt, of honden die denken dat het hun taak is om voor jou in de bres te springen terwijl het andersom hoort te zijn.
Maar dat is allemaal ter verantwoordelijkheid van de baas. De hond doet gewoon wat hij denkt dat er van hem verwacht wordt, omdat hij ergens die indruk heeft opgedaan.
Dus vals zijn = een gebrek hebben aan geweten?
Oke, weer iets bijgeleerd.
Ik dacht dat vals was als de hond kwaadaardig is, als gevolg van oneerlijke behandeling van de baas, of als gevolg van onzekerheid, uiteraard weer ontstaan door (niet) handelen van de baas (dus inderdaad allemaal schuld van de baas) maar ook bij een storing (door jou hersenbeschadiging genoemd) noem ik een hond vals en dan is hij ook écht vals.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jaap*
Zeer actief

iones schreef:
doggy schreef:
iones schreef:Uit deze verhalen komt maar weer naar boven dat er veel mensen zijn die geen reet van honden begrijpen of zich er ooit in verdiept hebben, maar er wél zo nodig eentje moesten kopen. Een aangelijnde hond die van zich af hapt is niet vals. De omstandigheden lokken dit uit.
Het is niet zijn territorium, het is jouw territorium. Dat hoeft hij niet te verdedigen, dat kun je prima zelf.
iones
Zeer actief

Jaap* schreef:
iones schreef:
doggy schreef:
Het is niet zijn territorium, het is jouw territorium. Dat hoeft hij niet te verdedigen, dat kun je prima zelf.
En tóch zien honden juist aanleiding om aan te vallen als ze benaderd worden door een loslopende hond als ze zelf aangelijnd zijn. WAt voor reden het ook moge zijn: het is zo. Ze doen het. Het gedrag is misschien nog net niet algemeen te noemen, maar wel veel voorkomend. Je hoort daar van op de hoogte te zijn als hondeneigenaar.

Zo hebben paarden ook bepaalde regels die wij mensen niet altijd begrijpen. Maar ze hebben vaak ene vast reactiepatroon die aan het paard-zijn vast zit. Wij moeten daarvan op de hoogte zijn en ons daar aan aanpassen. Anders komen er ook brokken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef: En tóch zien honden juist aanleiding om aan te vallen als ze benaderd worden door een loslopende hond als ze zelf aangelijnd zijn. WAt voor reden het ook moge zijn: het is zo. Ze doen het.
Ja, dat doen ze. Omdat ze de steun van de baas in hun rug voelen durven ze verder te gaan dan wanneer ze los zouden lopen en het zelf op moeten knappen. :19:
Of baaslief schiet zelf in de gillende stress van een naderende hond, en dát voelt de aangelijnde hond ook.

Wat is dat trouwens voor onzin: ze doen het. Ze hèbben het niet te doen. Mijn honden mogen het alvast niet. :neenee:
Precies, het is één van de redenen waarom onaangelijnd contact vaak geen problemen oplevert. En een hond die zich achter jou verschuilt duidt eerder op een gezonde(re) baas-hond verhouding dan op angst.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
iones schreef: En tóch zien honden juist aanleiding om aan te vallen als ze benaderd worden door een loslopende hond als ze zelf aangelijnd zijn. WAt voor reden het ook moge zijn: het is zo. Ze doen het.
Ja, dat doen ze. Omdat ze de steun van de baas in hun rug voelen durven ze verder te gaan dan wanneer ze los zouden lopen en het zelf op moeten knappen. :19:
Of baaslief schiet zelf in de gillende stress van een naderende hond, en dát voelt de aangelijnde hond ook.

Wat is dat trouwens voor onzin: ze doen het. Ze hèbben het niet te doen. Mijn honden mogen het alvast niet. :neenee:
Mijn honden doen het ook niet hoor, nooit gedaan ook :roll:
misschien voelen ze zich niet gesteund door mij :neenee: :smile2:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Rimpel heeft nog nooit 1 gaatje bij een andere hond veroorzaakt...
Dat is de laatste jaren trouwens meer te danken aan mijn eigen oplettendheid en het feit dat ik Rimpel boven mijn schouders hou als het erop aankomt dan dat het ligt aan opmerkzaamheid van andere baasjes maar goed....

Maar...het is een Sharpei en hij loopt in een groot zwart K9 tuig met allerzwaarste flexi eraan en dat spreekt tot de verbeelding bij sommigen.
De meesten blijven ver uit de buurt en die enkeling die nog in de buurt komt kijkt vaak wat angstig uit zijn ooghoeken of het allemaal wel goed gaat en ik niet toevallig al skieend achter mijn hond aanfladder als een lappenpop.
Laatst nog een meneer met pup/jong hondje...
Zijn dochter van een jaar of 12 loopt er vaker mee en die zijn we dus al meerdere malen tegengekomen...hondje doet even leuk kennismaken met Rimpel en Muis en gaat weer verder...
Nu liep hij ermee en stond het hondje al binnen te hengelen, Robin zegt; "oh kijk Rimpel, diesss leuk he!?"
"Ik weet niet of dat wel goed gaat hoor" zegt meneer met beknepen stemmetje en bang kijkende ogen...
"Jawel hoor, want dit als de vierde keer dat ze elkaar zien" zeg ik :mrgreen:
bijna een zucht van verlichting maar toch vond ie het niet wat geloof ik...

Tja...en heel eerlijk begrijp ik dat ergens best wel...
Het is een teer puppeding - cavalier meisje - en daar komt een 6 jarige Sharpei reu in een mega tuig aan grote riem vreselijk enthousiast aan die zijn spieren stijf heeft staan van de dolligheid.

Maar er wordt vast wel geluld en gedacht over hem hoor...en het boeit me echt geen ene reet...
Daarnaast vind ik het heeeerlijk rustig dat mensen uit mijn buurt blijven en ik hou dat graag zo...wat voor idee ZIJ daar hebben interesseert me dus echt niet
iones
Zeer actief

Nanna schreef: Wat is dat trouwens voor onzin: ze doen het. Ze hèbben het niet te doen. Mijn honden mogen het alvast niet. :neenee:
Heb je óók weer gelijk in. MAar veel bazen accepteren het, ze laten het gebeuren. Sokkie en Bobbes doen het absoluut niet. Peppie is wel geneigd om dat te doen maar ik grijp in. Ik wil niet dat mijn honden ook maar blaffen naar andere honden, los, of aangelijnd. Het kan altijd verergeren en als je alles toestaat, eindig je met een hond die overal mee gaat vechten.

Honden kunnen uitzichzelf verkeerd gedrag ontwikkelen. Het is aan de baas om in te grijpen.
Pak-de-bal

mercedes2803 schreef:Daarnaast vind ik het heeeerlijk rustig dat mensen uit mijn buurt blijven en ik hou dat graag zo...wat voor idee ZIJ daar hebben interesseert me dus echt niet
volgens mij vind je het toch wel prachtig, toch, dat ze zo over je denken? :denken:
getuige al voor het kopen van zo'n tuig..dat komt toch al heel stoer over,? :denken:

je bent wat je uitstraalt en zo word je ook beoordeeld.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Pak-de-bal schreef:
volgens mij vind je het toch wel prachtig, toch, dat ze zo over je denken? :denken:
getuige al voor het kopen van zo'n tuig..dat komt toch al heel stoer over,? :denken:

Ik denk eerder dat ze zo een tuig koopt omdat het beter is voor Rimpel EN omdat hij er niet uit kan schieten. Maar nee je bent PdB en die denkt altijd erg vanuit zichzelf he :19:

Nanni is ook wel eens als vals uitgemaakt.... :19: Liep mijn vader met Nanni aangelijnd en kwam er een duitse herderteef LOS op Nanni afgerend en begint te grommen. Daar was Nanni niet van gediend (gek he) en gromt terug. Kreeg mijn vader te horen: zo die is ook vals :denken:
Tja dan maar een valse hond, ze lopen je wel keurig voorbij. :mrgreen:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Pak-de-bal schreef:
mercedes2803 schreef:Daarnaast vind ik het heeeerlijk rustig dat mensen uit mijn buurt blijven en ik hou dat graag zo...wat voor idee ZIJ daar hebben interesseert me dus echt niet

weet je waarom ik dat zo prachtig vindt, alwetende Marjolein die nog te beroerd is na te gaan hoe het verleden van mijn hond eruit ziet ?

Omdat op die manier mijn hond niet om de twee weken bij de dierenarts zit voor krammen in zijn rug en op die manier niet zijn kop iedere maand open heeft liggen omdat de zoveelste onbenullige hondeneigenaar zijn hond op Rimpel laat duiken. :ok:

Ik vind het PRACHTIG en FANTASTISCH dat mensen uit mijn buurt blijven ja...heerlijk!!! :cheer:
Want nu hoef ik niet weer ruim twee jaar bij een gedragstherapeut te lopen met mijn hond die helemaal de weg kwijt was omdat hij in korte tijd een paar keer heel rot gegrepen en gebeten werd door andere honden.
Nu kan ik namelijk gewoon dingen doen die andere hondebezitters ook doen met hun hond....
Ontspannen wandelen zonder dat mijn hond zich de ogen uit zijn kop staat te hijgen van de stress :ok:

En dat tuig is er voor de functionaliteit.
Ik loop met een 8 meter flexi lijn en als Rimpel de klappen in zijn nek op moet vangen dan had ik inmiddels geen hond meer gehad maar had hij zijn eigen kop er allang een keer afgetrokken :ok:
Met het handvat op zijn rug kan ik hem ook optillen als ik mensen zoals jou tegenkom :ok: Of mensen die al van afstand roepen:
"Gaat wel goed hoor"

Ik wil niet dat ze in mijn buurt komen, klaar, en als ik het niet meer ontwijken kan, kan ik hem dus oppakken aan zijn tuig en boven mijn borst houden zodat hij niet als een gare lappenpop aan flarden getrokken wordt door een hond die toch ineens een schruft hekel blijkt te hebben aan een Sharpei waarvan hij de lichaamstaal niet herkennen kan.
Die lichaamstaal is het gebrek van mijn hond hoor, dat weet ik...
maar mag ik het dan wel even heel prettig vinden dat mensen uit mijn buurt blijven in plaats van hun honden maar als ongeleide projectielen op me af te laten schieten?

dat jij dat tuig stoer over vindt komen zegt meer over jou dan over mij en mijn hond hoor :ok:
Als ik het graag stoer had willen maken had ik er wel weerhaken aangezet en spijkers en spikes en nog meer scherpe puntige dingen die andermans hond verwonden als ze bovenop hem springen :ok:
Misschien ga ik dat nog wel doen!!!! Puntige glasscherven aan zijn tuig monteren waardoor ie NOG stoerder is! :ok:

en ik zou iets uitstralen waardoor mensen mijn hond een valse gek vinden?
Nee hoor, ik straal maar weinig uit als ik met mijn honden aan het lopen ben...ik straal uit dat ik met rust gelaten wil worden en niet zit te wachten op socio's die graag babbelen terwijl hun hond rondjes om de mijne heen rent.

Daaaaag maar weer Marjolein
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”