Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ongelukje door inschattingsfout

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

S@ndr@ schreef:En ik mis de andere kant van het verhaal, een hond die zomaar op een andere hond afvliegt vertoont ook asociaal gedrag(o.k. hij richt geen schade fysieke aan, maar hij brengt een ander wel in een zeer lastig parket)
(zo eens even de zaken omdraaien :pffff: )

waar is de verantwoordelijke swiffereigenaar die zegt, ik zorg dat het niet gebeurd :19: :idea:
Ben ik met je eens hoor ik erger me daar ook dood aan ,zo iemand als tibetaantje heb ik een gruwelijke hekel aan maar feit blijft dat haar hond de mijne niet kan verwonden en vice versa wel en dat geeft mij toch een grotere verantwoording vind ik.
Een lastig parket of een gewond hondje vind ik onvergelijkbaar.
tineke

Nanna schreef:Ik bezit alle maten, van reuzeras tot dwergje en heb dus recht van spreken ;-) Ik kan nou niet zeggen dat de bazen van grote rassen verantwoordelijker zijn dan die van kleine of vice versa.
Sommige kleine hondjes luisteren perfect en sommige grote ook, maar lang niet allemaal. Het onderscheid tussen groot en klein daarin heb ik niet kunnen zien.

Ik denk eerder dat het een soort nijd is. De eigenaars van grote honden vinden kleine hondjes maar kuttelikkertjes en noemen ze denigrerend swiffers. Zien er geen échte hond in. De eigenaren van de kleintjes zien in iedere grote hond een potentiële killer. Je kunt het zien als twee kampen die tegenover elkaar staan.
Voorstel: iedereen die nu een klein hondje heeft neemt daarna een grote en omgekeerd. Kijken hoe het dán met de meningen gesteld is ;-)
Ik heb ook groot en klein en Micron is absoluut geen kuttenlikker en de groters geen potentiele killers :pffff: :pffff:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Valerie schreef:Nu maak je er weer wat anders van, nu probeer je denk ik deathgame te beschrijven. Maar goed de definitie is zeer onnodig en helemaal niet van toepassing. Al ken ik dus zelf een hond die bijna een andere hond doodbeet, niet losliet en niet game is. Tja..
Nee, zonder dollen. Ik wil het graag goed weten/leren. Ik dacht dat ik het wist, maar blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen.

Trouwens, ongeacht wat je misschien na deze discussie wel niet van me denkt, heb ik helemaal geen afkeer van staffs of soortgelijke honden.

Ik ken er een aantal die hardstikke lief zijn en geen vlieg kwaad doen. Maar die kunnen ook echt los in losloop gebieden. Liggen bij ons op de club e.d. En die honden zijn werkelijk fantastisch.

Ik scheer dus zeker niet alle staffs over 1 kam. :ok:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ella46 schreef:
S@ndr@ schreef:
Ja, maar ik vind de meeste eigenaren van grote honden veel verantwoordelijker en bewuster met hun vee omgaan, als de gemiddelde swifferbaas(uitzonderingen aan weerskanten daargelaten natuurlijk)
maar als alle baasjes nu gewoon eens hun verantwoording namen, en
sommige mensen nu eens stoppen met expirimenteren.
probleem opgelost toch :19:

precies, dat bedoel ik dus ook :ok:
Ik denk dat er heel veel hondeneigenaren zijn die gewoon weinig verstand hebben van hondengedrag en de consequenties ervan. Die schaffen gewoon 'leuk, een hond' aan en zijn vervolgens stomverbaasd en zelfs lacherig dat hun kleine ukkepuk uitvalt, gromt, bijt, etc. Want het is toch zo'n schattig hondje. En er zijn ook nog steeds legio mensen die het stoer vinden als ze met een grommend monster op straat lopen.
Ik geloof dat de gemiddelde forummer veel bewuster met honden omgaat dan de gemiddelde hondeneigenaar. En de beginner die hier op het forum komt, wordt al snel 'opgevoed' :mrgreen: .
Ik ga er dus van uit dat ik meestal van die onwetende figuren tegenkom die mij inderdaad melden dat 'de honden het onderling wel kunnen uitzoeken' en geen rekening houden met wonden of erger.
Zo kwam ik vorige week een frans buldogje (weliswaar aangelijnd) tegen die met schuim op de bek uitviel. Waarop de man vertederd tegen mij zei: 'tja, hij is wat fel, hè?'. En ik alle mogelijk moeite deed om Cody tegen te houden (heb hem zowat gewurgd) en Gina overstuur de benen nam, Lyndie uit voorzorg zelf maar even de straat overstak en alleen Kyra het r*tzakje praktisch met opgetrokken wenkbrauwen bekeek.
En, op een eerdere vraag: ik haal het niet in mijn hoofd om met Cody op een zonnige zomerdag naar een losloopgebied te gaan :mrgreen: .
Da's niet zo best voor mijn bloeddruk namelijk :smile: .
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tineke schreef:
S@ndr@ schreef:En ik mis de andere kant van het verhaal, een hond die zomaar op een andere hond afvliegt vertoont ook asociaal gedrag(o.k. hij richt geen schade fysieke aan, maar hij brengt een ander wel in een zeer lastig parket)

waar is de verantwoordelijke swiffereigenaar die zegt, ik zorg dat het niet gebeurd :19: :idea:
Ben ik met je eens hoor ik erger me daar ook dood aan ,zo iemand als tibetaantje heb ik een gruwelijke hekel aan maar feit blijft dat haar hond de mijne niet kan verwonden en vice versa wel en dat geeft mij toch een grotere verantwoording vind ik.
weet je mijn vorige hondje was een kilo of 8, en een rotzak eerste klas :N: .
en die liet ik gewoon uit aan de flex, en bij iedere hond die we tegenkwamen ging hij kort. punt
wat is nu het probleem :19: . hij is op die manier 15 jaar geworden, zonder gaten zonder knokken zonder ellende.
en ja ik ging niet met hem naar losloop gebieden, kon niet , tenzij smorgens vroeg om 6 uur.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

S@ndr@ schreef:
tineke schreef:

en die liet ik gewoon uit aan de flex, en bij iedere hond die we tegenkwamen ging hij kort. punt
wat is nu het probleem :19: . hij is op die manier 15 jaar geworden, zonder gaten zonder knokken zonder ellende.
en ja ik ging niet met hem naar losloop gebieden, kon niet , tenzij smorgens vroeg om 6 uur.
Maar wie zegt dat niet heel veel meer mensen met zo'n kleine rotzak eerste klas dat doen?

Ik vind niet dat je kan 'klagen' over opmerkingen over grote honden en hun bazen, en dan vervolgens zelf hetzelfde gaan doen over kleine honden en hun bazen.
Klein, groot, bij alles zitten leuke honden, minder leuke honden, leuke bazen, en minder leuke bazen. Niks meer niks minder.
Afbeelding
tineke

S@ndr@ schreef:
tineke schreef:

Ik snap het probleem ook niet hoor om je hond bij je te houden ook als het een kleintje is :wink: .
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:Ik bezit alle maten, van reuzeras tot dwergje en heb dus recht van spreken ;-) Ik kan nou niet zeggen dat de bazen van grote rassen verantwoordelijker zijn dan die van kleine of vice versa.
Sommige kleine hondjes luisteren perfect en sommige grote ook, maar lang niet allemaal. Het onderscheid tussen groot en klein daarin heb ik niet kunnen zien.

Ik denk eerder dat het een soort nijd is. De eigenaars van grote honden vinden kleine hondjes maar kuttelikkertjes en noemen ze denigrerend swiffers. Zien er geen échte hond in. De eigenaren van de kleintjes zien in iedere grote hond een potentiële killer. Je kunt het zien als twee kampen die tegenover elkaar staan.
Voorstel: iedereen die nu een klein hondje heeft neemt daarna een grote en omgekeerd. Kijken hoe het dán met de meningen gesteld is ;-)
als mijn hond een vechthond wordt genoemd, mag ik een kleintje een swiffer noemen, en iedereen weet wat ik bedoel.
punt is gewoon, dat als je een grote hond hebt dan moet je uitkijken dat ie helemaal niets uitvreet wat een kleintje schade kan aanrichten en dat varieert van grote lompe poot op een rug, om ver stekkeren tot erachteraan jagen, en evt grijpen.

Heb je een klein hondje dan moet je zelf ook kien zijn en kijken dat de situatie vertrouwd is, want gaat het fout dan heb je een gewonde in het meest gunstige geval, en in het slechtste geval geen hond meer.

en echt hoor zelfs met deze honden zoek ik het niet op als ik iemand aan zie komen met een roedeltje van 2 a 3 honden, dan ga ik echt de andere kant op :19:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 17 mei 2008 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Niet vergeten dat engelse staffords er ook zijn van 36 cm schofthoogte he :wink: Zijn ook maar kleine kuttenlikkers :smile:
Frenk
Zeer actief

tineke schreef:Ik snap het probleem ook niet hoor om je hond bij je te houden ook als het een kleintje is :wink: .
Eens! Gewoon iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen en rekening houden met elkaar. :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
S@ndr@ schreef:
tineke schreef:

Maar wie zegt dat niet heel veel meer mensen met zo'n kleine rotzak eerste klas dat doen?

Ik vind niet dat je kan 'klagen' over opmerkingen over grote honden en hun bazen, en dan vervolgens zelf hetzelfde gaan doen over kleine honden en hun bazen.
Klein, groot, bij alles zitten leuke honden, minder leuke honden, leuke bazen, en minder leuke bazen. Niks meer niks minder.
Het is maar wat je klagen noemt, ik kreeg net een stukje te lezen dat mensen met grote honden kleintje niet serieus nemen :smile2:
Ik zou gewoon willen dat mensen het fenomeen hond nu eens serieus gaan nemen en ze zien voor wat ze zijn,
dan zijn er veel minder mensen die hoeven te zeggen ,doet ie anders nooit hoor :oeps: :M:
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:Nu maak je er weer wat anders van, nu probeer je denk ik deathgame te beschrijven. Maar goed de definitie is zeer onnodig en helemaal niet van toepassing. Al ken ik dus zelf een hond die bijna een andere hond doodbeet, niet losliet en niet game is. Tja..
Nee, zonder dollen. Ik wil het graag goed weten/leren. Ik dacht dat ik het wist, maar blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen.

Trouwens, ongeacht wat je misschien na deze discussie wel niet van me denkt, heb ik helemaal geen afkeer van staffs of soortgelijke honden.

Ik ken er een aantal die hardstikke lief zijn en geen vlieg kwaad doen. Maar die kunnen ook echt los in losloop gebieden. Liggen bij ons op de club e.d. En die honden zijn werkelijk fantastisch.

Ik scheer dus zeker niet alle staffs over 1 kam. :ok:
Ach joh ik heb ook een aantal rassen die van mij mogen uitsterven hoor :mrgreen:

Game is een vrij moeilijke definitie, ik begrijp best dat je denkt dat bijvoorbeeld een hond die een andere hond vast heeft terwijl die andere hond langzaam aan het sterven is toch niet losgelaten wordt het als game klinkt. Maar dat hoeft weer niet, het gaat om beproevingen, intentie, geestelijke gesteldheid etc.
Met deze uitleg ben ik het redelijk eens:
http://www.gentlemanvirgil.nl/Gameness.htm
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:Game is een vrij moeilijke definitie, ik begrijp best dat je denkt dat bijvoorbeeld een hond die een andere hond vast heeft terwijl die andere hond langzaam aan het sterven is toch niet losgelaten wordt het als game klinkt. Maar dat hoeft weer niet, het gaat om beproevingen, intentie, geestelijke gesteldheid etc.
Met deze uitleg ben ik het redelijk eens:
http://www.gentlemanvirgil.nl/Gameness.htm
Dank je voor de uitleg :ok:
Afbeelding
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Valerie schreef:

Niet vergeten dat engelse staffords er ook zijn van 36 cm schofthoogte he :wink: Zijn ook maar kleine kuttenlikkers :smile:

mijn gevaarlijke vechthond vraagt wanneer hij eens met die swiffer van jou mag spelen :mrgreen:
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Valerie
Zeer actief

Nee ze mag niet met zo een grote vechthond spelen :pffff:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Frenk schreef:

Ik :mrgreen:

Maar tegelijkertijd kan ik niet garanderen dat mijn hond nooit los kan breken. En dan kan een agressieve hond hem dus flink toetakelen of zelfs doodbijten. En dat is onomkeerbaar...
Nou scheer je het toch een beetje over één kam. Een grote hond hoeft helemaal niet notoir agressief te zijn om toch, als de hond aangelijnd is, een klein hondje, die met praatjes los op hem afstuift, met één per ongeluk verkeerd terecht komende (reflex)hap te killen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

alm@ schreef:Nou scheer je het toch een beetje over één kam. Een grote hond hoeft helemaal niet notoir agressief te zijn om toch, als de hond aangelijnd is, een klein hondje, die met praatjes los op hem afstuift, met één per ongeluk verkeerd terecht komende (reflex)hap te killen.
Ik zei al eerder dat ongelukken altijd zullen kunnen gebeuren. Dan kunnen we wel blijven discussieren hier. :mrgreen:

Ik heb het steeds over honden gehad waarbij zeg maar "in het verleden behaalde resultaten" aangeven dat hij idd notoir agressief is.

En dus niet over gevallen waarbij het gewoon een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden zou kunnen zijn. Dan zou je namelijk iedere hond moeten gaan muilkorven en daar heb ik helemaal nooit voor gepleit.

En ik ben me ook heel erg bewust van de verantwoordelijkheid die ik als "swifferbaasje" draag.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

alm@ schreef:
Frenk schreef:

Ik :mrgreen:

Maar tegelijkertijd kan ik niet garanderen dat mijn hond nooit los kan breken. En dan kan een agressieve hond hem dus flink toetakelen of zelfs doodbijten. En dat is onomkeerbaar...
Nou scheer je het toch een beetje over één kam. Een grote hond hoeft helemaal niet notoir agressief te zijn om toch, als de hond aangelijnd is, een klein hondje, die met praatjes los op hem afstuift, met één per ongeluk verkeerd terecht komende (reflex)hap te killen.
Ik quote deze even, al is het meer een reactie in het algemeen (ik heb ook de hele topic niet gelezen hoor :N: ).
Maar wat ik niet begrijp zijn al die honden die overal op af denderen :19:
Ik mis totaal de communicatie tussen honden onderling hierin en heb zelf nooit honden gehad die willekeurig op welke hond dan ook afdenderen.

Puchu luistert ook nog niet perfect en wil best weleens op een andere hond aflopen, maar schat dan wel de situatie in. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren, maar dat volkomen onbehouwen ergens op af denderen heb ik met mijn honden nooit meegemaakt.

Wel dus met andere honden: er loopt hier in de buurt een hond en die dendert keer op keer op aangelijnde Kaya af.
Vrolijk, onbehouwen..... iedere keer begint Kaya te grommen en maakt zeer goed duidelijk dat ze hier niet van gediend is.
De volgende dag komt hondlief net zo hard weer op haar afgelopen totaal niet in het bezit van enige kennis van de hondentaal :19:
Dat laatste mis ik bij best wel veel honden eigenlijk, ik snap er geen bal van :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Frenk schreef:
pammetje schreef:hahahahaha
moet je de wet er eens bij pakken
als mijn hond vast zit en de jouwe los
ook al is ie weggeschoten
dan nog is jouw hond fout

heb daar toevallig een discussie over gehad
en heb dit nagevraagd bij een bevriende rechercheur

maar ja weet je wat ik ga doen
ik ga lekker slapen
en ik lees lekker morgen weer verder
welterusten
Nou... charmant...

Weet je, ik denk dat jij nog wel een lesje in moraliteit kan gebruiken. Maar bovenal hoop ik dat je nooit in een dergelijke situatie terechtkomt.
nou moet je ff goed naar mn luisteren
ik doe er alles aan zodat mijn hond niet in een gevecht komt
als dat betekent dat ik hem juist los moet hebben zodat ie dan niet zo fel is dan is dat zo
als ik kan pak ik mijn hond op
ik waarschuw altijd van te voren
en als ik andere hoonden aan zie komen dan pak ik bob kort en waarschuw ik hem (en dan loopt ie gewoon mee)
als er een hond aan komt stormen dan kan het idd wel eens mis gaan
maar dan nog zorg ik er ten allertijde voor dat de schade zo beperkt mogelijk blijft

idd ik zeg dat mensen hun honden bij moeten houden
groot klein kan me niet schelen
ik doe alles wat ik kan om een gevecht te voorkomen

maar ik weiger om mijn hond te muilkorven omdat andere mensen hun honden niet bijhouden
wat de reden dan ook is dat dat gebeurd is

en idd bij mij hebben ook al eens honden een schop gekregen omdat ze kwamen
en ik heb een JR van de poten van mn staff die ik opgetild had afgeschopt
en moet je een horen wat ik voor scheldkannonen kreeg
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Moos
Zeer actief

Caro. schreef: De volgende dag komt hondlief net zo hard weer op haar afgelopen totaal niet in het bezit van enige kennis van de hondentaal :19:
Dat laatste mis ik bij best wel veel honden eigenlijk, ik snap er geen bal van :denken:
Ik vraag me af of het missen van de kennis van hondentaal is, of die taal dondersgoed kennen en gewoon kijken of je door kan gaan :wink:

Moos denderde tot een jaar of 2 ook overal op af (als ik hem zijn gang liet gaan), maar heeft daar nooit problemen mee gehad, ik kan me zo snel niet eens een snauw herinneren :denken:
Ergens zal hij dus precies in hebben kunnen schatten op wie hij wel en niet af kon denderen, zonder afgebekt te worden.
Saar heeft dat denderen nooit gedaan en Vera doet het ook niet. Vera is wel super vrij, en vindt alle honden leuk, maar het eerste contact met een onbekende hond gaat met beleid.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Caro. schreef:Ik quote deze even, al is het meer een reactie in het algemeen (ik heb ook de hele topic niet gelezen hoor :N: ).
Maar wat ik niet begrijp zijn al die honden die overal op af denderen :19:
Ik mis totaal de communicatie tussen honden onderling hierin en heb zelf nooit honden gehad die willekeurig op welke hond dan ook afdenderen.

Puchu luistert ook nog niet perfect en wil best weleens op een andere hond aflopen, maar schat dan wel de situatie in. Dat wil niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren, maar dat volkomen onbehouwen ergens op af denderen heb ik met mijn honden nooit meegemaakt.

Wel dus met andere honden: er loopt hier in de buurt een hond en die dendert keer op keer op aangelijnde Kaya af.
Vrolijk, onbehouwen..... iedere keer begint Kaya te grommen en maakt zeer goed duidelijk dat ze hier niet van gediend is.
De volgende dag komt hondlief net zo hard weer op haar afgelopen totaal niet in het bezit van enige kennis van de hondentaal :19:
Ik herken dat ook! Sommige honden die ik tegenkom lijken wel een bord voor hun kop te hebben van gewapend beton. Hoe komt het dat die honden de hondentaal niet meer spreken?

Wil jij daar anders misschien een nieuw topic over openen? Of hoeft dat niet?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

pammetje schreef:als ik kan pak ik mijn hond op
ik waarschuw altijd van te voren
en als ik andere hoonden aan zie komen dan pak ik bob kort en waarschuw ik hem (en dan loopt ie gewoon mee)
als er een hond aan komt stormen dan kan het idd wel eens mis gaan
maar dan nog zorg ik er ten allertijde voor dat de schade zo beperkt mogelijk blijft
Ik luister heel goed naar je hoor. Wees niet bang.

Als jij zegt dat je er alles aan doet en dat je als het nodig is je hond optilt, dan moet je dus ook zorgen dat je je je handen daarvoor vrij hebt. En dus niet met teveel honden tegelijk gaan lopen, omdat jij het slecht gepland hebt :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Ik vraag me af of het missen van de kennis van hondentaal is, of die taal dondersgoed kennen en gewoon kijken of je door kan gaan :wink:

Moos denderde tot een jaar of 2 ook overal op af (als ik hem zijn gang liet gaan), maar heeft daar nooit problemen mee gehad, ik kan me zo snel niet eens een snauw herinneren :denken:
Ergens zal hij dus precies in hebben kunnen schatten op wie hij wel en niet af kon denderen, zonder afgebekt te worden.
Saar heeft dat denderen nooit gedaan en Vera doet het ook niet. Vera is wel super vrij, en vindt alle honden leuk, maar het eerste contact met een onbekende hond gaat met beleid.
Frenk heeft bij elke hond die hij tegenkomt andere lichaamstaal en dus ook een andere benaderingswijze. Hij is daar heel duidelijk in.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Moos schreef:Ik vraag me af of het missen van de kennis van hondentaal is, of die taal dondersgoed kennen en gewoon kijken of je door kan gaan :wink:

Frenk heeft bij elke hond die hij tegenkomt andere lichaamstaal en dus ook een andere benaderingswijze. Hij is daar heel duidelijk in.
Ja een hond die steeds wat anders doet lijkt mij erg duidelijk :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:Frenk heeft bij elke hond die hij tegenkomt andere lichaamstaal en dus ook een andere benaderingswijze. Hij is daar heel duidelijk in.
Ja een hond die steeds wat anders doet lijkt mij erg duidelijk :mrgreen:[/quote]

Ja, want dat is namelijk heel erg logisch. Hij bekijkt iedere situatie opnieuw inplaats van als een kip zonder kop overal in te duiken. Hij is heel erg sociaal vaardig en zelfverzekerd.

De honden die hij tegenkomt raken niet in verwarring, want die zien hem alleen in die ene situatie. En Frenk raakt dus ook niet in verwarring, want hij neemt de houding aan waarvan hij vindt dat de situatie erom vraagt.

Alleen voor mij zou het lastig kunnen zijn, maar dat is het dus niet. :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Caro. schreef: De volgende dag komt hondlief net zo hard weer op haar afgelopen totaal niet in het bezit van enige kennis van de hondentaal :19:
Ik vraag me af of het missen van de kennis van hondentaal is, of die taal dondersgoed kennen en gewoon kijken of je door kan gaan :wink:

Dit is missen van de hondentaal en niet kijken of je door kan gaan :wink:

Het type 'volkomen onbehouwen jonge Labrador' al is het in dit geval geen Labrador maar een Labradoodle :mrgreen:
Gewoon vrolijk rennend, boinggggg op Kaya af die alweer in de stijgbeugels staat. Het beestje (destijds nog maar een half jaar, inmiddels alweer ruim een jaar) heeft zelfs bovenop d'r kop gehangen terwijl Pieter dus verwoede pogingen deed om Kaya's bek dicht te houden.
Dat vind ik niet normaal dat zo'n beestje niet aftaait en zelfs de volgende dag nog net zo vrolijk aan komt denderen.

Zoals ik al zei kan Puch ook best op een hond afgaan, maar niet op deze wijze. Hij schat het in en kan best eens een inschattingsfoutje maken (al is dat nog maar zelden gebeurd), maar gaat niet met een enorme plaat voor zijn kop op willekeurig welke hond afdenderen.
En ik denk dat Moos dit dus ook niet deed en zeker wel bekeek bij welke hond het wel kon volgens hem en bij welke hond niet :wink: (anders had hij vast vaker op zijn kop gehad :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:Frenk heeft bij elke hond die hij tegenkomt andere lichaamstaal en dus ook een andere benaderingswijze. Hij is daar heel duidelijk in.
Ja een hond die steeds wat anders doet lijkt mij erg duidelijk :mrgreen:
Ja, want dat is namelijk heel erg logisch. Hij bekijkt iedere situatie opnieuw inplaats van als een kip zonder kop overal in te duiken. Hij is heel erg sociaal vaardig en zelfverzekerd.

De honden die hij tegenkomt raken niet in verwarring, want die zien hem alleen in die ene situatie. En Frenk raakt dus ook niet in verwarring, want hij neemt de houding aan waarvan hij vindt dat de situatie erom vraagt.

Alleen voor mij zou het lastig kunnen zijn, maar dat is het dus niet. :mrgreen:[/quote]

Nou Tyra schat situaties ook zelf in, soms loopt ze met een boog om andere honden heen, soms gaat ze heel hard rennen (ze is erg snel dus rent andere honden er vaak uit) of er wordt vrolijk begroet, of ze gaat laag kwispelen met haar oren naar achter en de andere hond niet aankijkend of de staart gaat omhoog, haren omhoog en staat in een zelfverdedigingshouding. Er zijn ook wel situaties ertussen in, maar ze doet wel vaak hetzelfde gelang de situatie.
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:

Het type 'volkomen onbehouwen jonge Labrador' al is het in dit geval geen Labrador maar een Labradoodle :mrgreen:
Gewoon vrolijk rennend, boinggggg op Kaya af die alweer in de stijgbeugels staat. Het beestje (destijds nog maar een half jaar, inmiddels alweer ruim een jaar) heeft zelfs bovenop d'r kop gehangen terwijl Pieter dus verwoede pogingen deed om Kaya's bek dicht te houden.
Dat vind ik niet normaal dat zo'n beestje niet aftaait en zelfs de volgende dag nog net zo vrolijk aan komt denderen.
Je zou haast bij zo'n type Kaya wel gewoon laten corrigeren. Die hond moet toch ook ergens leren dan dat dit niet kan....(dit klinkt inderdaad ook wel gebrek aan juiste hondentaal :mrgreen: ).
En ik denk dat Moos dit dus ook niet deed en zeker wel bekeek bij welke hond het wel kon volgens hem en bij welke hond niet :wink: (anders had hij vast vaker op zijn kop gehad :mrgreen: )
Ja, hij moet ergens een taktiek gehad hebben (die ik verder niet zag, me ook niet in verdiepte haha, omdat ik toen niet erg veel hondenkennis had), want hij heeft nooit op zijn flikker gehad. De keren dat dat gebeurde was altijd als een hond op hem af kwam stieren, en Moos vervolgens als speelbal gebruikte.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Caro. schreef:

Je zou haast bij zo'n type Kaya wel gewoon laten corrigeren. Die hond moet toch ook ergens leren dan dat dit niet kan....(dit klinkt inderdaad ook wel gebrek aan juiste hondentaal :mrgreen: ).
Ja, hij moet ergens een taktiek gehad hebben (die ik verder niet zag, me ook niet in verdiepte haha, omdat ik toen niet erg veel hondenkennis had), want hij heeft nooit op zijn flikker gehad. De keren dat dat gebeurde was altijd als een hond op hem af kwam stieren, en Moos vervolgens als speelbal gebruikte.
De hond vind ik te klein om te laten corrigeren door Kaya :19: Maar ze heeft dus wel de 'vrijheid' aan de lijn en maakt op die manier behoorlijk duidelijk dat ze de hond niet in de buurt wil hebben. Toch is het een aantal keren voorgekomen dat de hond verder gaat en dan is er weinig keuze meer voor ons dan Kaya bij d'r kladden pakken al heeft Kaya op zich groot gelijk dat ze dit soort onbehouwen gedrag niet pikt. Maar ja :19: :N:

Moos heeft absoluut een taktiek gehad hoor :wink: Net zoals Puchu die heeft, alleen hij voelt zichzelf nogal 'het ventje' en probeert wat uit waardoor hij heel soms nog weleens op zijn kop krijgt. Niks ernstigs overigens. Maar een hond die echt duidelijk maakt 'met mij valt niet te sollen' (of dmv pure uitstraling of door grommen c.q. blaffen) daar gaat hij echt niet op af.
Zelfs bij kleintjes die woest blaffen kijkt hij wel beter uit :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
alm@ schreef: Als jouw Frenkie ontsnapt en door één van mijn herders gebeten wordt komt de (eventuele) verwonding heel anders aan dan dat Frenkie een roedeltje teckels binnenloopt.
Ik heb liever dat één van mijn teckels door jouw herder gebeten wordt dan een roedel vijandige teckels binnenloopt. En dat meen ik echt.
Teckels in een roedel kunnen wolven worden en voor de kill gaan. Dat zie ik jouw herder niet doen ;-)
Dat is waar. Mijn herders gaan niet voor de kill, het zou hooguit een ongelukkige samenloop van omstandigheden kunnen zijn.

Ik moet in een keer denken aan de strip van Jan, Jans en de kinderen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”