Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ongelukje door inschattingsfout

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

chrico schreef:
Frenk schreef: Weet je, het lijkt wel alsof 'jullie' (de mensen met wie ik hier openlijk in discussie ben) niet willen snappen wat ik bedoel. Ik heb het niet over 'jezelf verdedigen', 'flink corrigeren' of wat dan ook waarmee je het agressieve gedrag van je hond probeert te vergoeilijken.

Er wordt toch wat af gebagatelliseerd met "hij heeft zo goed leren negeren", "hij gaat een gevecht niet uit de weg", "hij lost bijna altijd" of "hij mag zichzelf toch verdedigen"....

Lekker eufemistisch allemaal, maar het komt op hetzelfde neer: een onbetrouwbare (hond)agressieve hond.
Ik snap wel wat jij bedoeld alleen is het in de praktijk vaak zo dat de grotere hond (tja die van mij zijn dat nu eenmaal) ten alle tijden de pineut zijn en ik er van walg dat als jouw hond ontsnapt, vrolijk op mijn hond afrent, daarmee alle regels overtreed om met respect op een vreemde hond af te komen, doorgaat en toch ondanks lichaamstaal de circel binnenloopt van een aangelijnde hond, op zijn klote krijgt (in jouw geval zal dat heel snel verkeerd af kunnen lopen) dat ik dan mijn hond moet muilkorfen. Dat vind ik een hele krome redenatie vooral van iemand die ervaring heeft met honden. Dan zeg jij dat de eigenaar het zou bezuren als die hond Frenkie dood zou bijten/schudden. Op zo een moment denk ik dan, kijk eens waar de fout ligt, de fout ligt in dit geval bij jou als baasje en echt niet bij de andere hond. Het is wel het makkelijkste natuurlijk maar als ik jouw tegenkom en zoiets zou gebeuren (nogmaals ik zal er alles aan doen om zulke situaties te voorkomen) en jij gaat het mij laten bezuren dan kan jij zelf wel eens van een koude kermis thuiskomen want wettelijk gezien sta ik in mijn recht en jij niet, daarnaast ben jij met zo een opmerking niet veel beter dan de hond van de tegenpartij dus ipv een muilkorf vind ik dat ze jou dan bij voorbaat in de gevangenis moeten gooien.
Het gaat mij in zo'n geval er eigenlijk niet om waar of bij wie de fout ligt maar wat de gevolgen kunnen zijn.
Als eigenaar van een grote of krachtige hond moet je verantwoording nemen net als eigenaar van een kleine hond.
Wel vind ik dat als je weet dat jouw hond eht in staat is om een hond dood te bijten ,en daar bedoel ik uiteraard niet ts haar hond mee :wink: moet je extra maatregelen nemen.
Als hondeneigenaars weten we allemaal dat je hond weleens iets onverwachts of onvoorziens kan doen waar je niet op voorbereid bent.
Als je dan in het bezit bent van een een hond die echt voor de kill gaat die regematig de kans krijgt de fout in te gaan vind ik dat echt wel wat anders dan een swiffer die een keer niet luistert en toch op jouw hond af komt denderen.
Het komt dus gewoon op verantwoording nemen voor je hond, ongeacht het soort, als eigenaar neer.
Wel vind ik dat je voor honden die daadwerkelijk een andere hond kunnen en zullen beschadigen je best wel wat extra moeite kunt doen om dat te voorkomen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ella46 schreef:
helaas denken veel mensen daar niet over na en roepen dan ook nog "laat het ze zelf maar uitvechten" :N:
Ik kan daar echt met mijn pet niet bij :19:

Ik ken dat "laat ze het zelf maar uitzoeken" dan weer alleen van de andere kant :wink: Hoe vaak me dat niet is toegeroepen als er een reu van een kilo of 40 mot zocht met mijn reutje van 6 kilo :19:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Moos schreef: En dat mag je van mij ook doen, graag zelfs :wink: (niet loeihard natuurlijk :N: ).
Ik heb geen honden die zich zomaar op andere vreemde honden storten, ook pupje Vera doet dat niet, maar zou op een of andere manier een van mijn honden toch terecht komen bij jouw aangelijnde hond die dan grijpt, ben ik je dankbaar als je zelf mijn hond wegwerkt ipv haar te grazen te laten nemen door jouw hond.
(mits je dus niet enorm gaat lopen schoppen).
Gelukkig vliegen mijn honden (aan de lijn dan hé) eerder in hun opgefoktheid elkaar aan dat dat ze een hond(je) te grazen nemen en intussen kan ik dan dat hondje 'wegwerken' maar als eigenaar voel je je daar écht niet prettig bij, bovendien krijg je van kleine-hondjes-eigenaren dan ook nog, i.m.o. zeer onterechte verwensingen naar je hoofd geslingerd.
Vanmorgen nog: ik liep een stukje langs de straat om het bos te bereiken en mijn honden werden hardnekkig achtervolgd door een groot soort Hussel. Op mijn vraag of mevrouw haar hond even bij zich wou roepen, kreeg ik als antwoord: "gaat niet, hij luistert niet. Als hij gepakt wordt is het zijn eigen schuld" :19:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Moos schreef:
Ella46 schreef:
helaas denken veel mensen daar niet over na en roepen dan ook nog "laat het ze zelf maar uitvechten" :N:
Ik kan daar echt met mijn pet niet bij :19:

Ik ken dat "laat ze het zelf maar uitzoeken" dan weer alleen van de andere kant :wink: Hoe vaak me dat niet is toegeroepen als er een reu van een kilo of 40 mot zocht met mijn reutje van 6 kilo :19:
Ja gek he, bij mij zeggen ze dat nou nooit :19: :mrgreen:
Ze hebben ook niets zelf uit te zoeken, Punt
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Frenk schreef:
Valerie schreef:Oke, dus je moet jou hond muilkorven omdat andere mensen hun honden niet bij zich houden? Omdat de hond niet binnen jou norm van veiligheid past? O god het wordt steeds erger, straks moet ik mijn hond haar benen nog vastbinden omdat ze anders opspringt. Zoals ik al eerder zei er zijn meerdere manieren om loslopende honden afstand te laten houden. Kort aanlijnen vind ik echt genoeg bij niet al te extreme agressie.
Jeetje, selectief lezen is ook een kunst.

Nee, je hoeft je hond niet te muilkorven omdat andere mensen hun honden niet bij zich houden. Je moet hem muilkorven als hij niet te vertrouwen is. Iemand laat zijn hond toch niet expres ontsnappen? Als daar dan toevallig een agressieve hond loopt die mijn hond doodbijt, dan heeft zijn/haar baas toch echt een heel groot probleem. Bijten is echt een hele extreme vorm van agressie en niet loslaten al helemaal.

Bij niet al te extreme agressie is kort aanlijnen prima. Ik heb alleen maar voor muilkorven gepleit als je hond gewoon echt niet te vertrouwen of te stoppen is. Dus bij de uiterste gevallen.
Dus als eigenaar sta je er maar bij en kijk je ernaar? Over selectief lezen gesproken zeg, heb nu al meerdere malen aangegeven dat je loslopende honden echt wel weg krijgt desnoods schop je een hond een paar meter verder richting de eigenaar.
Moos
Zeer actief

alm@ schreef:
Moos schreef: En dat mag je van mij ook doen, graag zelfs :wink: (niet loeihard natuurlijk :N: ).
Ik heb geen honden die zich zomaar op andere vreemde honden storten, ook pupje Vera doet dat niet, maar zou op een of andere manier een van mijn honden toch terecht komen bij jouw aangelijnde hond die dan grijpt, ben ik je dankbaar als je zelf mijn hond wegwerkt ipv haar te grazen te laten nemen door jouw hond.
Gelukkig vliegen mijn honden (aan de lijn dan hé) eerder in hun opgefoktheid elkaar aan dat dat ze een hond(je) te grazen nemen en intussen kan ik dan dat hondje 'wegwerken' maar als eigenaar voel je je daar écht niet prettig bij, bovendien krijg je van kleine-hondjes-eigenaren dan ook nog, i.m.o. zeer onterechte verwensingen naar je hoofd geslingerd.
Vanmorgen nog: ik liep een stukje langs de straat om het bos te bereiken en mijn honden werden hardnekkig achtervolgd door een groot soort Hussel. Op mijn vraag of mevrouw haar hond even bij zich wou roepen, kreeg ik als antwoord: "gaat niet, hij luistert niet. Als hij gepakt wordt is het zijn eigen schuld" :19:
Dat soort mensen kan ik ook niks mee :19:

Ik kan me zelfs voorstellen dat als je zo'n persoon vaak tegenkomt je handen gaan jeuken om je honden hem maar wel eens te laten 'pakken'. Het is dat dat voor het hondje die er verder niks aan kan doen te rot is...
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Moos schreef:
chrico schreef: Ik snap wel wat jij bedoeld alleen is het in de praktijk vaak zo dat de grotere hond (tja die van mij zijn dat nu eenmaal) ten alle tijden de pineut zijn en ik er van walg dat als jouw hond ontsnapt, vrolijk op mijn hond afrent, daarmee alle regels overtreed om met respect op een vreemde hond af te komen, doorgaat en toch ondanks lichaamstaal de circel binnenloopt van een aangelijnde hond, op zijn klote krijgt (in jouw geval zal dat heel snel verkeerd af kunnen lopen) dat ik dan mijn hond moet muilkorfen..
Ehm nou, als dat kleine hondje wordt doodgebeten zie ik toch echt nog een partij die enorm de pineut is....

Als zo'n klein hondje zou ontsnappen en vervolgens wordt doorgebeten door een paar honden die het niet pikken dat hij in de buurt komt vind ik ook niet dat je kan zeggen "had je dat hondje maar bij je moeten houden" en klaar.
Er kan gewoon altijd iets gebeuren waardoor een hond(je) je roedel binnen kan komen. Kind heeft het tuinhek open laten staan, hondje is uit de halsband geschoten, hondje vertikte het 1 keer om te luisteren. Noem maar op.
Als je dan weet, vantevoren weet, dat jouw honden zo'n hond echt enorm toe zouden takelen vind ik dat je je maatregelen moet nemen.
Shit happens, en had geen van de partijen zo'n nare afloopt verwacht, dan is dat daar een gevalletje van.
Maar als je weet dat je honden zo'n hondje echt fiks toetakelen kan je naar mijn mening niet doen alsof jij er zelf totaal geen invloed op hebt.
Nee dat doe ik niet, dat leg ik ook uit. Ik persoonlijk zal er alles aan doen om te voorkomen, maar stel dat jouw hond ontsnapt en mijn roedel inrent en er springen er 4 naar toe dan hoeft er niet eens een tand aan te pas te komen om jouw hond te doden.

Nikan heeft ook een keer een kleine hond te pakken gehad waarvan het baasje hem maar niet terughaalde omdat die weer bang was van Nikan. Dan sta je dan, zorgen dat hij uit de buurt van de andere hond blijft, hond weg proberen te jagen maar niets werkte want baasje durfde zijn hond niet te pakken. Hondje kwam iets te dichtbij en Nikan greep hem als een kat die een muis vangt en haalde zo die kleine binnen en liet zich bovenop hem vallen. Dat is namelijk een tactiek van hem en bij een grote hond kan dit geen kwaad maar bij een kleine wel.
Ik heb 1 voordeel en dat is dat hij zijn tanden niet gebruikt. In dit geval had de hond een gaatje van een nagel omdat Nikan die erin slaat als een kat en dat mens ging tekeer over dierenarts enz enz. Die kan van mij echt 6 hoog de boom in.

Ik ben me bewust wat mijn honden kunnen aanrichten en wat zij wel of niet accepteren. Als anderen dat ook zouden zijn dan scheeld dat een hoop ellende voor alle partijen. Ik neem ze twee om twee mee als ik alleen ben en ga wandelen zodat ik controle heb. Ze lopen nog steeds los (zolang er geen wild in de buurt is) maar blijven wel honden als zij aangelijnd zijn en dat is dat zij feller reageren dan dat zij loslopen zoals vele andere honden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik miste in deze hele discussie de morele verantwoordelijkheid van mensen met hondagressieve honden. Gelukkig in de laatste paar reacties zie ik ze wel.
Natuurlijk moet iedereen de verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar hond en een vrolijke blije hond die in zijn onschuld op een aangelijnde hond toevliegt, loopt een risico. En de eigenaar behoort de hond bij zich te houden. Allemaal waar, maar in ons zeer dichtbevolkte landje zijn er ook héél veel honden en een ongelukje zit in een klein hoekje.
Ik loop dus met een hondagressieve hond (Cody) terwijl ik voor een ras heb gekozen die daar helemaal niet om bekend staat. Integendeel, de collie wordt zelfs geroemd om het sociale en tolerante gedrag. En nou heb ik er zelf één die elke reu (groot of klein) het liefst zou willen mollen. En ik vind het vreselijk om altijd om mijn hoede te zijn en mensen op afstand al te waarschuwen dat ze bij hem uit de buurt te blijven.
En als er nou eens per ongeluk een hondje (zoals laatst een teckelreutje) onbevangen op hem afhuppelt of ontsnapt en Cody grijpt hem, dan kan ik wel vrolijk roepen 'tja, moet je je hond maar uit de buurt van mijn aangelijnde reu houden', maar ik voel me vreselijk. Want die mensen houden namelijk ook heel veel van hún hondje. En ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hond. En dan kan ik misschien wel juridisch gelijk hebben, maar niet moreel!
Afgezien van het feit dat ik niet op mijn geweten wil hebben dat Cody een andere hond verwondt of erger.
Enfin, in ieder geval gaat Cody eind van de maand onder het mes. En als de castratie niet helpt, dan schaf ik ook een muilkorf aan :jank: .
Afbeelding
chrico
Zeer actief

tineke schreef: Wel vind ik dat je voor honden die daadwerkelijk een andere hond kunnen en zullen beschadigen je best wel wat extra moeite kunt doen om dat te voorkomen.
Dus jouw Filas lopen gemuilkorft :wink: want dat is wat er gezegt word en waar ik op reageer. Elke grote hond kan een kleine hond schade toebrengen al zou het niet eens de bedoeling zijn geweest.
Net zoals dat jij je voorzorgsmaatregelen neemt doen veel mensen dat die met grote honden lopen (uitzonderingen zijn er altijd).
Dat hoeft niet zozeer een muilkorf te zijn
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef: Nee dat doe ik niet, dat leg ik ook uit. Ik persoonlijk zal er alles aan doen om te voorkomen, maar stel dat jouw hond ontsnapt en mijn roedel inrent en er springen er 4 naar toe dan hoeft er niet eens een tand aan te pas te komen om jouw hond te doden.
Maar dan moet je m.i als je met alle vier loopt dus heel zeker van je zaak zijn en weten dat je met zijn vieren erop springen kan voorkomen.
Kan je dat niet dan kan je, nogmaals mijn mening, ze niet alle vier tegelijk uitlaten.
En ook hier geldt weer vind ik dat zoiets, helaas, kan gebeuren onverwacht soms. Maar als je weet dat jouw honden er met 4 man sterk tegelijk opduiken, en je kan dat niet voorkomen, dan vind ik dat een heel ander verhaal.
Nikan heeft ook een keer een kleine hond te pakken gehad waarvan het baasje hem maar niet terughaalde omdat die weer bang was van Nikan. Dan sta je dan, zorgen dat hij uit de buurt van de andere hond blijft, hond weg proberen te jagen maar niets werkte want baasje durfde zijn hond niet te pakken. Hondje kwam iets te dichtbij en Nikan greep hem als een kat die een muis vangt en haalde zo die kleine binnen en liet zich bovenop hem vallen. Dat is namelijk een tactiek van hem en bij een grote hond kan dit geen kwaad maar bij een kleine wel.
Ik heb 1 voordeel en dat is dat hij zijn tanden niet gebruikt. In dit geval had de hond een gaatje van een nagel omdat Nikan die erin slaat als een kat en dat mens ging tekeer over dierenarts enz enz. Die kan van mij echt 6 hoog de boom in.
Weet je, ik vind dit heel dubbel. Tuurlijk zat die mevrouw hardstikke fout, aan de andere kant, als baas van Nikan vind ik ook dat je gewoon moet kunnen voorkomen dat hij een hondje als een muis in gaat halen, omdat het 'iets te dichtbij komt".
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

alm@ schreef:
Frenk schreef: Lekker eufemistisch allemaal, maar het komt op hetzelfde neer: een onbetrouwbare (hond)agressieve hond.
En toch zit mij iets niet lekker aan jouw boute beweringen. Ik heb 2 herders. In de omgang met andere honden vrij sociaal, goed mijn reu kan nog wel eens patsen met een andere grote reu maar uitzichzelf aanvallen zit er niet bij en bovendien luistert hij erg goed. In principe kan ik ze met een gerust hart los laten lopen. Kleine hondjes worden altijd genegeerd of even besnuffeld.
Maar aan de riem kúnnen het draken zijn met onbekende loslopende honden die komen buurten, die hun circeltje inkomen dus. Niet dat er ooit wat gebeurd is maar een hap sluit ik in zo'n geval dan niet uit. Als jouw Frenkie ontsnapt en door één van mijn herders gebeten wordt komt de (eventuele) verwonding heel anders aan dan dat Frenkie een roedeltje teckels binnenloopt.
Vind je dat ik mijn herders moet muilkorven?
Een ongeluk kan altijd gebeuren. En nee, ik vind dus niet dat je om elk risico maar uit te sluiten elke hond moet muilkorven. Dat zou veel en veel te ver gaan.

Ik vind alleen wel dat als je een bewezen 'grijper' hebt, dat je dan met alleen maar aanlijnen nog niet voldoende voorzorgsmaatregelen neemt.

Aangezien dat niet voor jouw honden opgaat hoeven jouw honden dus ook niet gemuilkorfd te worden.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef: Niet stoppen en liever zelf eraan dan opgeven? Dat is toch de definitie van game of heb ik het nou verkeerd onthouden? :denken:
En hoe werd dat getest dan?
Getest? Dat bleek gewoon uit het feit dat ze niet opgaven en niet loslieten. Of heet dat dan weer anders?
Wat lieten ze niet los en wat gaven ze niet op dan?
Dit vraag ik mij nog steeds af hoor. Tyra geeft haar bal niet op en laat haar bal ook niet los, is zij game dan?
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Ella46 schreef:
S@ndr@ schreef:Natuurlijk :pffff: , anders zijn ontsnappende , niet luisterende naar grote honden grauwende snauwend swiffertjes niet veilig :19:
en dat kan natuurlijk niet :neenee: :roll:
zo een hondje krijgt van mij dus vliegles voor hij bij mijn hond aankomt. :19:
En dat mag je van mij ook doen, graag zelfs :wink: (niet loeihard natuurlijk :N: ).
Hier sluit ik mij van harte bij aan :ok: Ook Frenk stort zich niet zomaar op vreemde honden, doet hij dat wel en toevallig ook nog bij een hond die dat niet wil hebben, geef hem dan inderdaad maar een loeier. Graag!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef: En hoe werd dat getest dan?
Getest? Dat bleek gewoon uit het feit dat ze niet opgaven en niet loslieten. Of heet dat dan weer anders?
Wat lieten ze niet los en wat gaven ze niet op dan?
Dit vraag ik mij nog steeds af hoor. Tyra geeft haar bal niet op en laat haar bal ook niet los, is zij game dan?
een andere hond :jank:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

En ik mis de andere kant van het verhaal, een hond die zomaar op een andere hond afvliegt vertoont ook asociaal gedrag(o.k. hij richt geen schade fysieke aan, maar hij brengt een ander wel in een zeer lastig parket)
(zo eens even de zaken omdraaien :pffff: )

waar is de verantwoordelijke swiffereigenaar die zegt, ik zorg dat het niet gebeurd :19: :idea:
chrico
Zeer actief

lieke schreef:Ik miste in deze hele discussie de morele verantwoordelijkheid van mensen met hondagressieve honden. Gelukkig in de laatste paar reacties zie ik ze wel.
Natuurlijk moet iedereen de verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar hond en een vrolijke blije hond die in zijn onschuld op een aangelijnde hond toevliegt, loopt een risico. En de eigenaar behoort de hond bij zich te houden. Allemaal waar, maar in ons zeer dichtbevolkte landje zijn er ook héél veel honden en een ongelukje zit in een klein hoekje.
Ik loop dus met een hondagressieve hond (Cody) terwijl ik voor een ras heb gekozen die daar helemaal niet om bekend staat. Integendeel, de collie wordt zelfs geroemd om het sociale en tolerante gedrag. En nou heb ik er zelf één die elke reu (groot of klein) het liefst zou willen mollen. En ik vind het vreselijk om altijd om mijn hoede te zijn en mensen op afstand al te waarschuwen dat ze bij hem uit de buurt te blijven.
En als er nou eens per ongeluk een hondje (zoals laatst een teckelreutje) onbevangen op hem afhuppelt of ontsnapt en Cody grijpt hem, dan kan ik wel vrolijk roepen 'tja, moet je je hond maar uit de buurt van mijn aangelijnde reu houden', maar ik voel me vreselijk. Want die mensen houden namelijk ook heel veel van hún hondje. En ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hond. En dan kan ik misschien wel juridisch gelijk hebben, maar niet moreel!
Afgezien van het feit dat ik niet op mijn geweten wil hebben dat Cody een andere hond verwondt of erger.
Enfin, in ieder geval gaat Cody eind van de maand onder het mes. En als de castratie niet helpt, dan schaf ik ook een muilkorf aan :jank: .
Ik neem aan dat je met Cody niet op een warme dag in het weekend lekker in een losloopgebied gaat lopen. Het is gewoon balen als je een hond heb die hondagressief is. Na 11 jaar is mijn roedel echt een verademing dta ik gewoon met ze ergens kan komen waar ik weet dat er andere honden zijn.
Scar heeft een keer een hond doodgebeten en geloof me dat ik me waarschijnlijk nog rotter voelde dan het baasje. Het is verschrikkelijk als dat gebeurd. In zijn geval liep hij overdag alleen op eigen grond en de nacht gebruikte we om een lekkere strandwandeling te maken waar hij lekker kon zwemmen en klieren.
Al en paar keer troffen we vlakbij huis een hond aan waarvan de baasjes in bed lagen want de hond was ontsnapt. Na een aantal gesprekken die nergens op uitliepen ging het mis. De hond kwam elke keer op ons af tussen twee autos en beet Scar in zijn poot of staart.
Dus ogen in je voor en achterhoofd als je aankwam tot het moment dat hij er ineens weer kwam alleen aan de voorkant en Scar gaf 1 hap en het was klaar. De hond had niet eens verwondingen. Daar stond ik met een gemuilkorfde hond die netjes op zijn plek zat terwijl ik de andere hond bekeek. Muilkorf (metaal) was stuk gegaan door de kracht die hij gebruikte
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

chrico schreef:
tineke schreef: Wel vind ik dat je voor honden die daadwerkelijk een andere hond kunnen en zullen beschadigen je best wel wat extra moeite kunt doen om dat te voorkomen.
Dus jouw Filas lopen gemuilkorft :wink: want dat is wat er gezegt word en waar ik op reageer. Elke grote hond kan een kleine hond schade toebrengen al zou het niet eens de bedoeling zijn geweest.
Net zoals dat jij je voorzorgsmaatregelen neemt doen veel mensen dat die met grote honden lopen (uitzonderingen zijn er altijd).
Dat hoeft niet zozeer een muilkorf te zijn

Nee ik bedoel ook niet per definitie een muilkorf hoor al zou ik zelf met een hond die echt voor de kill gaat dat zonder problemen doen.
Orson heeft trouwens in het verleden weleens een muilkorf gedragen hoor.
Ik kies bewust voor een heel vroeg tijdstip om ze te laten rennen en vliegen en verder houd ik ze aangelijnd ondanks dat ze beide geen honden zijn die conflictueus van aard zijn.
Zou ik echter weten van ze dat ik ze niet kon mannen bij een confrontatie met andere honden en ze daarbij echt honden zouden verwonden nam ik wel extra maatregelen en dat zou dan inderdaad een muilkorf zijn.
Frenk
Zeer actief

lieke schreef:Ik miste in deze hele discussie de morele verantwoordelijkheid van mensen met hondagressieve honden. Gelukkig in de laatste paar reacties zie ik ze wel.
Heel vervelend voor je dat dat nodig is. :jank: Maar, heel veel respect voor je keuzes :ok:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Ik vind ook zeker dat je als eigenaar gewoon je verantwoording moet nemen op welke manier dan ook. Dus niet in losloop gebieden gaan lopen, gewoon kort aanlijnen goed opletten op andere honden en desnoods steeds wegbrullen/schoppen als de eigenaren niet luisteren op je verzoek om aan te lijnen. Want geloof mij maar er gebeuren echt hele rare dingen, ik ben een keer zowat gestalkt door een vrouw met een klein wit puizebolletje terwijl ik echt alles deed om haar te ontwijken.
Als er dan alsnog een hond eraan komt kun je altijd nog de kop van jou hond vasthouden, of de halsband zodat hij iig niet kan bijten. Je kan erg veel zonder een muilkorf te gebruiken. Je gaat ook geen duitse dog voor altijd aanlijnen omdat die wel eens op een chihuaha kan staan.
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:En ik mis de andere kant van het verhaal, een hond die zomaar op een andere hond afvliegt vertoont ook asociaal gedrag(o.k. hij richt geen schade fysieke aan, maar hij brengt een ander wel in een zeer lastig parket)

waar is de verantwoordelijke swiffereigenaar die zegt, ik zorg dat het niet gebeurd :19: :idea:
Ik :mrgreen:

Maar tegelijkertijd kan ik niet garanderen dat mijn hond nooit los kan breken. En dan kan een agressieve hond hem dus flink toetakelen of zelfs doodbijten. En dat is onomkeerbaar...
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:
Dat is nog niet game hoor.
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:En ik mis de andere kant van het verhaal, een hond die zomaar op een andere hond afvliegt vertoont ook asociaal gedrag(o.k. hij richt geen schade fysieke aan, maar hij brengt een ander wel in een zeer lastig parket)

Ik heb al gezegd dat geen van mijn honden zich zomaar op andere honden storten :pffff: :mrgreen:
Daarnaast ben ik echt niet achterlijk en hou mijn honden graag heel.

Maar dan nog "iemand in een lastig parket brengen" vind ik in geen vergelijking staan met "een andere hond doodbijten".
Ik vind het ook niet eens zozeer een schuldvraag als wel, wat doen beide partijen eraan om te voorkomen dat er zoiets kan gebeuren.
Daar valt dan het overal op af laten stieren van je swiffer bepaald niet onder. Maar het vinden van "moeten ze die swiffer maar bij zich houden want tja, anders kan het fout gaan", ook bepaald niet.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Moos schreef:

Ik heb al gezegd dat geen van mijn honden zich zomaar op andere honden storten :pffff: :mrgreen:
Daarnaast ben ik echt niet achterlijk en hou mijn honden graag heel.

Maar dan nog "iemand in een lastig parket brengen" vind ik in geen vergelijking staan met "een andere hond doodbijten".
Ik vind het ook niet eens zozeer een schuldvraag als wel, wat doen beide partijen eraan om te voorkomen dat er zoiets kan gebeuren.
Daar valt dan het overal op af laten stieren van je swiffer bepaald niet onder. Maar het vinden van "moeten ze die swiffer maar bij zich houden want tja, anders kan het fout gaan", ook bepaald niet.
Nee dat vind ik ook hoor, daarna heb je er ook altijd pubers tussen zitten die altijd goed luisteren maar net die ene keer.. Gewoon op rustige plekken lopen en goed opletten.
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:

Ja, maar ik vind de meeste eigenaren van grote honden veel verantwoordelijker en bewuster met hun vee omgaan, als de gemiddelde swifferbaas(uitzonderingen aan weerskanten daargelaten natuurlijk)
maar als alle baasjes nu gewoon eens hun verantwoording namen, en
sommige mensen nu eens stoppen met expirimenteren.
probleem opgelost toch :19:
Valerie
Zeer actief

En mensen niet meer zeggen , hij doet niets, laat ze het onderling maar uitvechten bla bla bla zou de hondenwereld een stuk fijner zijn :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:
Oh :denken: Dus liever zelf doodgaan dan opgeven en een andere hond niet meer los willen laten is niet game?

Sorry, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen.

Wat is dan wel game?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Ja, maar ik vind de meeste eigenaren van grote honden veel verantwoordelijker en bewuster met hun vee omgaan, als de gemiddelde swifferbaas(uitzonderingen aan weerskanten daargelaten natuurlijk)
Dat is weer een hele andere, onophoudelijke, discussie :N:

Mijn honden zijn meerdere keren gegrepen, altijd door joekels van (sterke) honden. Mijn ervaring is dus weer heel anders.
En dat blijf je altijd houden, dat verschil in ervaring :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:maar als alle baasjes nu gewoon eens hun verantwoording namen, en
Yes :ok:

edit: quote wat korter gemaakt voor de algehele leesbaarheid
Laatst gewijzigd door Frenk op 17 mei 2008 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

S@ndr@ schreef:
maar als alle baasjes nu gewoon eens hun verantwoording namen, en

precies, dat bedoel ik dus ook :ok:
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Valerie
Zeer actief

Frenk schreef:
Valerie schreef:
Frenk schreef:
Valerie schreef:
Oh :denken: Dus liever zelf doodgaan dan opgeven en een andere hond niet meer los willen laten is niet game?

Sorry, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen.

Wat is dan wel game?
Nu maak je er weer wat anders van, nu probeer je denk ik deathgame te beschrijven. Maar goed de definitie is zeer onnodig en helemaal niet van toepassing. Al ken ik dus zelf een hond die bijna een andere hond doodbeet, niet losliet en niet game is. Tja..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”