Het gaat mij in zo'n geval er eigenlijk niet om waar of bij wie de fout ligt maar wat de gevolgen kunnen zijn.chrico schreef:Ik snap wel wat jij bedoeld alleen is het in de praktijk vaak zo dat de grotere hond (tja die van mij zijn dat nu eenmaal) ten alle tijden de pineut zijn en ik er van walg dat als jouw hond ontsnapt, vrolijk op mijn hond afrent, daarmee alle regels overtreed om met respect op een vreemde hond af te komen, doorgaat en toch ondanks lichaamstaal de circel binnenloopt van een aangelijnde hond, op zijn klote krijgt (in jouw geval zal dat heel snel verkeerd af kunnen lopen) dat ik dan mijn hond moet muilkorfen. Dat vind ik een hele krome redenatie vooral van iemand die ervaring heeft met honden. Dan zeg jij dat de eigenaar het zou bezuren als die hond Frenkie dood zou bijten/schudden. Op zo een moment denk ik dan, kijk eens waar de fout ligt, de fout ligt in dit geval bij jou als baasje en echt niet bij de andere hond. Het is wel het makkelijkste natuurlijk maar als ik jouw tegenkom en zoiets zou gebeuren (nogmaals ik zal er alles aan doen om zulke situaties te voorkomen) en jij gaat het mij laten bezuren dan kan jij zelf wel eens van een koude kermis thuiskomen want wettelijk gezien sta ik in mijn recht en jij niet, daarnaast ben jij met zo een opmerking niet veel beter dan de hond van de tegenpartij dus ipv een muilkorf vind ik dat ze jou dan bij voorbaat in de gevangenis moeten gooien.Frenk schreef: Weet je, het lijkt wel alsof 'jullie' (de mensen met wie ik hier openlijk in discussie ben) niet willen snappen wat ik bedoel. Ik heb het niet over 'jezelf verdedigen', 'flink corrigeren' of wat dan ook waarmee je het agressieve gedrag van je hond probeert te vergoeilijken.
Er wordt toch wat af gebagatelliseerd met "hij heeft zo goed leren negeren", "hij gaat een gevecht niet uit de weg", "hij lost bijna altijd" of "hij mag zichzelf toch verdedigen"....
Lekker eufemistisch allemaal, maar het komt op hetzelfde neer: een onbetrouwbare (hond)agressieve hond.
Als eigenaar van een grote of krachtige hond moet je verantwoording nemen net als eigenaar van een kleine hond.
Wel vind ik dat als je weet dat jouw hond eht in staat is om een hond dood te bijten ,en daar bedoel ik uiteraard niet ts haar hond mee

Als hondeneigenaars weten we allemaal dat je hond weleens iets onverwachts of onvoorziens kan doen waar je niet op voorbereid bent.
Als je dan in het bezit bent van een een hond die echt voor de kill gaat die regematig de kans krijgt de fout in te gaan vind ik dat echt wel wat anders dan een swiffer die een keer niet luistert en toch op jouw hond af komt denderen.
Het komt dus gewoon op verantwoording nemen voor je hond, ongeacht het soort, als eigenaar neer.
Wel vind ik dat je voor honden die daadwerkelijk een andere hond kunnen en zullen beschadigen je best wel wat extra moeite kunt doen om dat te voorkomen.