Valerie schreef:Ik zeg niet dat het meteen angst mee moet brengen maar je ziet het wel steeds vaker in het ras. Waar dat precies vandaan komt? Tja dat is altijd moeilijk terug te zoeken, maar er wordt met ons ras zoals met zovele gewoon met foute honden gefokt, daardoor krijg je dus de mensenbijters, de ongelovelijk agressieve honden en ja de angstige honden.
Een cavalier reutje is lastig, bedenk wel dat een engelse stafford even groot kan zijn he

Ik ken zelf zo een king charles die ongelovelijk dominant was, echt een hond die dacht dat hij de koning van de wereld was. Erg vervelend ook, steeds maar grommen en zich proberen te bewijzen.
Daar zou een stafford wel wat van zeggen, hoeft niet meteen voor de kill te gaan maar die horen niet over zich heen te laten lopen. Al zie je er genoeg die bv bij een uitvallende chihuahua gewoon met hun neus in de lucht lopen. Die "zien" ze gewoon niet, zijn niet interessant. Het is moeilijk om er echt een rechte grens op te trekken.
En Nanna ik kan mij niet voorstellen dat je een complete fokprogramma kan opzetten met een reu die je tijdens uitlaten tegen komt

Een reu die een beetje lief doet tegen anderen hoeft niet meteen een voorbeeld stafford te zijn. Tyra doet ook lief maar daar zal ik nooit mee fokken (kan ook niet meer).
Zeg Valerie, er is toch nog wel een groot gebied tussen 'voor de kill gaan' :N: en 'niet over je heen laten lopen'?
Net zo goed als er volgens mij ook nog een groot verschil is tussen een vechtmachine en een angsthaas...
Ik kan me niet voorstellen dat je er niet op kunt selecteren

Als de hoge dames en heren van de rasvereniging besluiten dat de agressie met nadruk uit het ras geweerd moet worden, dan zullen de rasfokkers zich daaraan moeten confirmeren. (Broodfokkers heb je natuurlijk niet onder controle)
Je moet er alleen met elkaar wel voor kiezen natuurlijk. En het niet stiekem wel gaaf vinden dat jouw hond zo sterk en agressief is...
Want dat is wat ik namelijk niet snap. Waarom zou je een hond willen waarbij je, zoals de TS aangeeft:
- nooit bij honden van onbekenden in de buurt kan komen
- niet naar een hondenschool kan
- altijd een andere kant op moet lopen als je ergens een andere hond ziet
- mensen altijd moet vragen of ze afstand willen houden omdat je hond vastbijt?
- eerst over je balkon of uit je raam moet kijken voor je met hem naar buiten kan?
Een hond die dodelijk kan zijn (of zelfs zeker weten is) voor andere honden. Een hond waarbij je permanent op je hoede moet zijn. Een totaal a-sociale hond.
Waarom zou je dat nou zo graag willen? Waarom wil je niet het uiterlijk van een staff en de fijne karaktereigenschappen, maar zonder de agressie? Waarom blijft men fokken met bewezen agressieve honden?