Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oververhit, het kan ( erg ) snel gaan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chione
Zeer actief

Oververhit, het kan ( erg ) snel gaan

Ongelezen bericht door Chione »

Ik zag geen algemeen 'warmte' topic, en wou, met deze temperaturen nog eens waarschuwen voor oververhitting en hoe snel dit kan gaan.
O.a. nadat ik afgelopen 2 weken al van 7 honden heb gehoord/gelezen die overhit waren en stierven.

Onderstaand plaatste ik vorig jaar op een forum.
Mijn zoon en ik waren wat met Lola a.h spelen op een veld, toen er een man met een AB reu aan kwam. Lola had al eerder met deze, erg vriendelijke, reu gespeeld. Dus reu los en Lola en die reu lekker rennen en spelen etc.
Lola werd steeds roder en ging zelf tussendoor het water in ter afkoeling.
Na een tijdje was ze behoorlijk moe, maar op het moment dat ik het zeg en haar bij mij wil houden rent ze er weer als een raket vandoor, om gelukkig al snel weer terug te komen nadat ik haar riep.

De man gaat weer verder met zijn reu en Lola gaat uitgeput liggen.
Totaal buiten adem en oververhit, ze stond niet meer op.
Mijn zoon is snel naar huis gerent om handdoeken te halen om haar te koelen. In die tijd stond Lola op en ging ze uit zichzelf afkoelen in het water ( wat mij wel ok leek, gezien de omstandigheden ). We hebben haar een tijdje zo gelaten en zijn toen heel rustig naar huis gelopen en hebben haar thuis laten liggen met natte doeken om haar heen.
Inmiddels is ze weer de oude, maar wij zijn er goed van geschrokken en erg blij dat het meeviel.

Lola is slank, in goede conditie met een uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt, het veld was schaduwrijk met redelijk wat wind en vlak terrein en het was in de avond uren. Ik had niet gedacht dat ze dan zo oververhit kon raken, maar iets dergelijks kan dus wel degelijk en in snel tempo ook.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

het kan onwijs snel gaan, altijd goed in de gaten houden :roll:
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

:jank: O,mijn god...
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Mijn hond gaat altijd zelf vol in de zon liggen en af en tioe haal ik hem zelf ook uit de zon. Hij gaat meestal ook dagen achter elkaar mee hele dagen bij het water liggen met andere honden maar dan mag ie van mij ook niet veel rennen en meestal hijgt hij op zon dag nog niet omdat hij heel de tijd door het water loopt of zwemt!!
Ik zorg ook altijd dat ik genoeg water bij me heb als we niet naar het water gaan!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ja ik heb altijd flesje water bij en een bakje, en ik ga niet wandelen op de heetste tijd van de dag (omdat ik dan niet erg veel water tegen kom in de polder). Wel erg schrikken zeg! Gelukkig dat dat allemaal is goed gekomen!!
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Het heetst van de dag weten de meeste mensen wel, maar ook daarna/ervoor kan het nog gebeuren, als men denkt dat het wel weer kan.

Bv, een paar dagen terug stierf een hond aan oververhitting in de avonduren, na het spelen in o.a. water.

Vandaar nog even een extra waarschuwing. :wink:

~
Afbeelding
~
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Chione, jij zegt dat je hond roder werd, maar waar zie je dat dan? Waar moet je op letten? :19:
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

Joey is ook wel eens overhit geweest, ik liep in een ander bos als dat ik altijd ga en daar waren geen sloten.
Ze begon hevig te hijgen en te graven in het zand om koel zand op te zoeken, mijn vriendin rende toen naar de auto om flessen water te halen, ik had wel een klein flesje bij, maar dat was niet genoeg.
We hebben snel haar buik, hals en poten af gekoeld, auto gehaald en de airco aan gezet, toen ging het wel weer met haar.

Het was op zich geen warme dag, maar in het bos bleef de hitte langer hangen en omdat Joey paar keer een konijnen spoor had gevonden gaat ze dus voluit achter het spoor aan.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
Chione
Zeer actief

Zenda schreef:Chione, jij zegt dat je hond roder werd, maar waar zie je dat dan? Waar moet je op letten? :19:
Lola is een kortharige witte hond, bij haar zie ik voornl. de huid om haar neus/bek roder worden als ze het warm krijgt. Ik weet helaas niet hoe je het kan zien bij een hond die donkerharig is/lang haar heeft, buiten hijgen ed om.

~
Afbeelding
~
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Daarom neem ik het zekere voor het onzekere, op warme dagen wordt er rustig aangedaan en kom ik extra vroeg me bed uit om s'morgens lekker lang te wandelen enzo...
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Chione, bedankt voor je antwoord.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
MC65
Zeer actief

Ongelezen bericht door MC65 »

Ik had er geen idee van dat het 's avonds ook nog zo snel kan gaan , weer wat geleerd dus !
-------------------------------------------------------
groetjes , Manon en 'n lebber van Ice

Sam 30-09-1997 - 14-02-2008
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ah bah ik let altijd erg goed op dat hij niet te druk doet op de momenten dat het het heetst is alleen is mazzel zijn hobby wel heel hard rennen dus dat kan ik niet altijd stoppen . Een goede waarschuwing
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik wist eigenlijk ook niet dat het s'avonds nog zo snel kon gaan... ja dus.

Hier wordt er met hete dagen ook niet veel gedaan. Zwemmen of met de tuinslang spelen.

Daisy durft ook gerust uren in de zon te gaan liggen, alleen krijgt ze daar de kans niet voor. Ze kan er heel goed tegen, maar dat is gewoon niet goed.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

mijn hond was vanavond leuk aan het spelen met een mops, maar ik heb het maar vlug afgekapt. het leek me niet zo goed hoe dat beestje aan het hijgen en snurken was
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Het kan ook al heel gauw gebeuren. Veel eerder in het jaar het was nog maar een graad of 20, hebben we buiten even gespeeld met de bal. Basco kon bijna niet thuis komen en stortte thuis ook helemaal in. Helemaal een plas water van het hijgen op de grond. Ik ben toen ook later naar het werk gegaan want ik durfde hem niert alleen te laten. Heb een hele tijd bij hem gezeten natte doeken over hem heen, doodeng.
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Hier gaat alles rustig...op t middaguur behalen we nu al makkelijk 50° in de zon... alle kortharen zijn zot van de zon en gaan ook in volle zon liggen.
Gelukkig komen ze ook zelf terug binnen om op de frisse vloer te liggen...in het zwembad op een trede te gaan zitten of in de douchabak van de paarden. :smile:

De honden bepalen zelf wat er gewandeld wordt want ze zijn vrij...hier zijn geen vastgelegde wandeltijden...wie zin heeft gaat mee...de anderen blijven liggen...

Maar in t algemeen slapen ze nu gewoon veel meer overdag...

T Enige nadeel ? S Morgens zijn ze véél te vroeg wakker :boos: want dan kunnen ze nog spelen zonder te veel hitte....
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Craig
Actief
Mijn ras(sen): Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Craig »

Ondanks het feit dat Haggis een behoorlijke vacht heeft, heeft hij niet zo veel last van de hitte. Natuurlijk spelen we niet wild nu overdags en ligt hij veel in de schaduw (maar soms ook even in de zon :wink: ). Afgelopen donderdag waren we bij mensen waar 4 honden rondliepen, toen werd er even stevig gerend. Toen Haggis het zat was is hij plompverloren de vijver ingedoken daar :N:
Afbeelding
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

:N:
bij dick kijk ik altijd naar zijn oren, de binnenkant waar niet veel haar zit, wordt rood als hij het warm heeft (rood/roze)
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Bloem moet ik goed in de gaten houden met hitte, hij gaat vol in de zon liggen slapen. De andere honden zoeken de schaduw op maar hij niet.
Hij zou gerust oververhit kunnen raken in zijn slaap en in coma raken.
Dus hij moet naar binnen als ik niet thuis ben.
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

wij gingen ook 's avonds naar de bossen
en baukje had zoveel energie dat ze maar bleef rennen
maar haar ademhaling werd steeds zwaarder
en ik kreeg er schrik van
heb ik haar afgekoeld daar in een sloot
en dat hielp gelukkig
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon