massam schreef:Paulala schreef:pammetje schreef:ik snap niet goed waarom jij voor dit incident nu aan een muilkorf denkt
het is jouw fout
en als jij voortaan beter oplet heeft hij geen muilkorf nodig
Daar dacht ik al veel eerder aan hoor, niet nu pas.
Omdat we bezig zijn met het zoeken naar een leuk huis.
En ik weet natuurlijk niet welke honden daar allemaal rondlopen, en of er honden loslopen enz.
Dus kies ik voor veilig.
In dit geval was het mijn fout ja.
Maar als er een loslopende hond op hem af komt, dan is het de fout van de eigenaar van de andere hond, maar daar heb ik toch niets aan?
Dan is het leed al geschied, dan kan hij dus maar beter gemuilkorfd zijn.
Er zijn meer mensen op de wereld dan alleen maar ik, en die mensen kunnen ook fouten maken.
Daar wordt hun hond dan de dupe van, omdat mijn hond het niet zal accepteren.
dan nog is de andere hond misschien de aanstichter maar jij moet in staat zijn je hond in bedwang te houden.
daarom loop ik nog maar met 1 hond tegenlijk. door sam. als ik hem alleen bij me heb kan ik hem namelijk over mijn schouder gooien en de andere hond wegwerken.
en inderdaad als je je hond niet onder controle/in bedwang kan houden dan moet je aan de muilkorf misschien maar ik zou eerst wat gaan trainen op negeren. mijn rasetter kan het ook dus er is hoop

Hij is al getraind op negeren, en dat doe ik nog regelmatig met hem.
Dit gaat juist supergoed, maar als een hond met zijn lompe lijf tegen hem aanbeukt, valt er natuurlijk niets meer te negeren.
Romeo kijkt zelfs nog amper naar andere honden, en als hij al kijkt, hoef ik zijn naam maar te noemen en hij komt naar me toegelopen.
En ik moet zeggen, dat als ik beide honden bij me heb, het juist een stuk makkelijker gaat allemaal.
Als ik dan honden tegenkom, geef ik Julia de volledige flexlijn, en Romeo hou ik dichtbij me, dat hoeft overigens niet door aan de lijn te trekken, hij komt zelf naar me toe als ik hem roep.
Julia trekt zo alle aandacht van de andere hond, en Romeo hoeft niet te proberen om te grommen, want hij wordt dan door Julia gecorrigeerd de enkele keer dat hij het toch probeert. Erg makkelijk moet ik zeggen, want het is dan ook snel over en de rust is wedergekeerd.
Als ik een hond ergens zie die hem strak aan gaat staan kijken, is het zelfs zo dat Romeo zijn blik afwendt en doorloopt, ik hoef niet eens meer wat te zeggen.
Als dat geen negeren is weet ik het ook niet meer.
En dat terwijl er op hem wordt gefixeerd.
Er zijn wel eens mensen die aan me vragen waarom ik altijd zo ver uit de buurt blijf met Romeo.
En als ik dan uitleg hoe hij is zijn ze stomverbaasd.
Ze hadden dit eerder van Julia verwacht, omdat zij wel interesse toont in honden, en Romeo zo'n lulletje is op straat, hij interesseert zich totaal niet voor andere honden.