Cleo schreef:Uit interesse (en wellicht voor de toekomst van een maatje hier) heb ik het 1 en ander gelezen over verschillende stichtingen.
De honden die als getest naar NL komen hebben neem ik aan alleen een bloedtest gehad voor ziektes erlichia en leishmania? Om nu bij iedere hond een beenmergpunctie te laten af nemen lijkt mij een een hele dure en bijna onnoemelijke zaak.
Echter lees ik in dit topic
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=138405
waaruit blijkt dat lang niet alle bloedtesten een betrouwbare uitslag geven.
Dan kan je toch ook geen hond 'vrij van erlichia en leishmania' aanbieden? Of zie ik het nu allemaal te zwart wit? Wordt er standaard wel getest op nier- en leverwaarden? Alemaal vragen die mij deze avond zo te binnen schieten

Er zijn geen standaarden en daar mag je als toekomstig adoptant dan ook vind ik niet vanuit gaan. Je zal dus moeten uitvragen hoe de stichting werkt en wat er hoe getest wordt.
Wij testen op hartworm, ehrlichia en Leishmania. We informeren de toekomstig adoptant altijd over de waarde van deze testen.
Als een hond twijfelachtig is in de test op bv leishmania en een toekomstig adoptant wil wel na alle voorlichting persé die hond, prikken wij volledig bloedbeeld en doen urine-onderzoek. Als de hond orgaanbeschadigingen heeft zien wij af van bemiddeling. Dan moet de volhoudend adoptant andere wegen zoeken.
Zijn de orgaanfunktie's in orde en we schatten in dat de adoptant goed zicht heeft over wat hij mogelijk kan verwachten ondersteunen we de adoptie.
Als mensen zekerheid willen omtrent ziekten biedt Kimba een pcr-test aan. Wij hebben overwogen om deze testen standaard te doen, maar hebben ervan afgezien omdat de hond, zolang deze in Spanje zit, elke dag opnieuw besmettingsrisico loopt en een pcr-test dus dan ook geen 100 procent waterdichtheid geeft.
Er is in het verleden onderzoek gedaan naar honden die negatief getest zijn en verhuist zijn naar Nederland.
De kans dat een meegenomen hond lm oploopt is tussen 0.027% en 0.23% .. onderzoekje uit nl, 2002.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12831172 (met dank aan Assiejaja!

)
Een buitenlandse hond heeft risico's op ziekten. Dat kan een reden zijn om geen buitenlander te nemen.
Ik zou bv bepaalde rassen niet willen omdat ze omvallen bij warm weer of omdat ze met 6 jaar kapot gaan aan de kanker.
Zo kiest ieder zijn ding. Ik heb twee Spanjaarden. nelson is al 9 en hij is toen hij 3 was naar Nederland gekomen...3 jaar spanje achter de rug en tot op heden is het een kerngezonde en fijne hond.
Ieder voor zich moet zijn eigen afweging maken.
Adopteren van een buitenlander lost niets op, het adopteren van een nederlandse asielhond lost niet op en een pup nemen lost al helemaal niet op. Laat staan fokken..
Maar is dat een doel van het uitzoeken van een passend hondje? Iets oplossen?