Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zouden zelfde rassen elkaar herkennen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

evaellenjoan schreef:
Martijn schreef:Nee. Honden herkennen hun eigen ras niet omdat ze niet weten welk ras ze zelf zijn.
Wel kunnen ze gewend zijn aan een bepaald type hond om zich heen en daar onderscheid in maken.

Ik denk dat Dapper en Cleo sneller een laekense zullen herkennen dan Eva zelf. Die zien er vaker zo een. Eva zelf heeft de laatste laekense gezien toen ze 9 weken was. :wink:
Ben ik blij Martijn...ik was echt op zoek naar zo'n antwoord om het mijne te steunen :mrgreen:

Tja hoe weet je hond immers van welk ras hij is hé... :19:
Ik heb hier trouwens het perfecte vb thuis:
mijn rescuehonden waren 2 dagen oud toen ik ze redde...ze hebben hun echte moeder dus nooit gezien (Dalmata).

Mijn Vita (Dobermann) beschouwen ze als hun moeder en Pineau (Border Collie) als hun vader....groots ouderlijk respect trouwens tot op de dag van vandaag (zijn nu 19 maanden oud)...

Hun echte moeder hebben ze ondertussen al 2 keer gezien..;toevallig vanuit de auto...en blaffen dat ze deden naar die vreemde hond... :smile:

Dus...NEE hoor, niets te maken met ras volgens mijn bescheiden mening maar eerder wat ze gewend zijn...
Waarmee je dus eigenlijk duidelijk maakt dat als een rashond bij de eigen moeder is opgegroeid (wat meestal het geval is) die hond zijn "eigen" ras snel zal herkennen. :ok:
Toch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ja en nee...

Ja... maar zij weten zelf niet dat ook zij van dat ras zijn...

Nee...want ik heb 3 rescuepups dus ze hebben elkaar de hele tijd gezien met hun zwarte vlekjes...wat voor hun dus normaal is...Nou Vita is volledig zwart (met beetje buin) en hun moeder...die dus op hen lijkt...ne daar moeten ze niets van hebben...
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Aiske
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aiske »

Fetsje was nooit de makelijkste in de omgang met andere honden, behalve als ze Stabij's tegenkwam dan was het altijd goed. Soms ging het met een Border Collie of andere zwart-witte hond ook wel maar als ze "goed keek" veranderde haar gedrag toch weer.
Groetjes,
de fryske hounen
Afbeelding
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik denk niet dat Mac andere Border Collies zal herkennen. Ik vind wel dat hij er vaak makkelijker mee gaat spelen. Maar dat vind ik niet zo vreemd. Behalve het feit dat hij vrij veel borders om hem heen heeft hebben ze ook wel een bepaalde manier van spelen. Tenminste dat viel mij op toen we laatst met een ander Border Pupje aan het spelen waren.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

evaellenjoan schreef:Ja en nee...

Nee...want ik heb 3 rescuepups dus ze hebben elkaar de hele tijd gezien met hun zwarte vlekjes...wat voor hun dus normaal is...Nou Vita is volledig zwart (met beetje buin) en hun moeder...die dus op hen lijkt...ne daar moeten ze niets van hebben...
:ok:
Ik denk dat ze dat van hun moeder hadden moeten leren.
Tenminste.........dat is mijn redenering :wink:
Even afgezien van de vraag of jouw pupjes gerekend kunnen worden tot "rashond"?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Geen idee idee of ze elkaar herkennen. Ik weet alleen dat Fellow drie cursussen heeft gevolgt met nestbroer en daar rende hij toch als eerste op af en zag de rest niet eens staan.
Maar ik merk wel dat hij meer trekt naar honden van zijn eigen grote of kleiner, grote honden speelt hij ook wel mee, maar niet zo als met zijn eigen grote.

Groetjes, Noëlle.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

evaellenjoan schreef:Ja en nee...

Daarvoor zou de hond eerst zelfbewustzijn moeten hebben, en dat is nog steeds niet bewezen dat ze dat hebben. Anders zou de hond zichzelf ook herkennen als hij zich in de spiegel ziet, en dat doet hij niet. Dat zijn maar enkele dieren die dat doen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Martijn schreef: Eva zelf heeft de laatste laekense gezien toen ze 9 weken was. :wink:
Nietes :pffff: Marc heeft zelf verteld dat ie een Laekense tegen was gekomen (die niet zo leuk was). Toch???

Nika heeft weinig met andere boxers. Wel met Danco destijds maar verder deden andere boxers haar weinig geloof ik.
Bij Marouck valt wel op dat ze tijdens een groepwandeling direct naar andere herders toetrekt. Die vinden het namelijk ook leuk om keihard te rennen. :roll: Maar als er geen herder bijzit vermaakt ze zich wel met een ander ras. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

herkennen denk ik niet... weet wel dat ze het best kunnen spelen hier met hun eigen ras idd. De dobers samen, de mechelaars samen en ook bij vreemde honden (als dat al eens voorkomt) dan is dat het best met hun eigen rasgenoten... de combi labrador x MH werkt in ieder geval niet.. en dat heb ik niet alleen uit eigen ervaring... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn honden enthousiast(er) reageerden op rasgenoten dan op andere rassen. Sterker nog. De leuke Bassetreu die wij in het bos weleens tegenkomen wordt door Sophie met een grote boog gemeden en de Bassetpup/puber van hierachter wordt argwanend met wat gegrom bekeken. Ted is sowieso niet zo van de herkennerige, Teckels worden dan ook vaak met een grote stoicijnse Teckelneusindelucht voorbij getrippeld.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Martijn schreef:
Inge schreef:
Martijn schreef: Eva zelf heeft de laatste laekense gezien toen ze 9 weken was. :wink:
Nietes :pffff: Marc heeft zelf verteld dat ie een Laekense tegen was gekomen (die niet zo leuk was). Toch???
Oh ja! Nou, dan heeft ze nu een hekel aan haar eigen soort. :mrgreen:
Heel verstandig, die herders zijn niet te vertrouwen :pffff: :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

helaas, nog nooit een kruising jack/york gezien, dus zou het niet weten :N:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Cato
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door Cato »

Heb het me ook al afgevraagt ,
Maar denk toch echt een ja , want al 2 keer op grote afstand een ander witje gezien en normaal reageerd cato niet op zon afstand op ander honden. 1 keer was tijdens de les ondankt dat de ander groep ook veel honden had bleef hij alleen maar na het witje kijken ( die hij nog nooit gezien had ) of het dan het ras is of meer de combo kleur en grote dat weer ik niet.
Groetjes saskia en een poot van cato
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

H

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 20 jul 2008 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar reageert eigenlijk enthousiast op alles wat klein is en een niet-dominante uitstraling heeft. Bepaalde terriers reageert ze vaak minder op, durft ze vaak niet te naderen omdat ze haar met stramme staart op staan te wachten.
Ze reageert net zo ethousiast op Goldens en met name de zwarte labjes.
Volgens mij reageert ze voornamelijk dus op honden waar ze in haar hele jonge puppentijd alleen maar goede ervaringen mee heeft gehad.

Vera reageert vrolijk op eigenlijk elke hond, behalve als ze heel wild aan komen stuiven. Dan komt ze even tussen mijn benen zitten om daarna toenadering te zoeken.
Ik zie bij haar (nog) geen verschil in reactie op verschillende honden. Moet ik wel bijzeggen dat ik nog geen Golden ben tegengekomen met haar.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

malinois schreef:de combi labrador x MH werkt in ieder geval niet.. en dat heb ik niet alleen uit eigen ervaring... :wink:
O jee, dat zal ik Noeska eens vertellen dan :smile: Die vindt de meeste labradors wel leuk, die kunnen wel tegen een plaagstootje :wink:

Ze heeft verder ook een bijzondere voorkeur voor Jack Russels, ze zal toch niet in een identiteitcrisis zitten :eek:

Maar zonder gekheid, ze heeft de eerste 3 maanden bij de fokker gewoond samen met een nestzusje en haar moeder, maar ik merk geen overduidelijke voorkeur voor andere mechels. Wel een voorkeur voor honden die ingaan op haar speluitnodigingen, maar dan maakt het ras haar verder niet veel uit. Dus ik zie meer een gedragsvoorkeur dan een rasvoorkeur.
AnnemiekeenCato
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door AnnemiekeenCato »

Mmmm, cato is een kruising en eigenlijk vindt ze alle honden, net zo groot of groter dan haar vreselijk interresant.
Er zit een halve duitse staander in, misschien dat ze daarom iets meer op dat soort jachthonden gericht is. Helaas zijn die er niet zo heel veel bij ons in het park. En maakt dat haar niet uit want de rest is ook interresant. Als het maar geen kleine keffertjes zijn want daar kijkt ze niet naar om.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Ik weet niet of het herkennen is, denk eigenlijk dat het meer iets te maken heeft met duidelijke communicatie tussen honden van hetzelfde ras en daardoor meer begrip. Ik heb Nieve bij vrienden van mij eens met de puppen laten spelen. Ze hadden op dat moment 2 akita puppen en 1 bouvier pup te logeren. De akita puppen speelden normaal altijd met de bouvier, maar op het moment dat Nieve er was werd de bouvier helemaal buitenspel gezet. Nieve kan ik ook zonder problemen bij elke willekeurige Akita reu zetten en dat gaat gewoon goed. Terwijl ik met andere rassen altijd moet afwachten of het goed gaat. Maar dat is puur de communicatie tussen de honden. Overigens heeft ze haar moeder bijvoorbeeld het laatst gezien toen ze 2 jaar oud was en wilden ze direct vechten (als ze niet aangelijnd hadden gezeten). Dus vandaar dat ik denk dat het niet echt herkenning is.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik merk ook dat mijn honden andere collies en shelties herkennen. Ze vinden ontmoetingen met andere honden (ras- of kruisigen) prima maar met collies - en in mindere mate ook shelties - is er toch een soort herkenning. Ze zijn enthousiaster en gaan dan ook echt spelen, iets wat ze normaal gezien alleen met elkaar doen.
Frappant vind ik overigens dat Cody zich naar collie- en sheltiereuen vrijwel altijd keurig gedraagt :denken: terwijl hij andere reuen steevast wil mollen en dan maakt het niet uit of het formaat jr of formaat ridgeback is :N: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”