Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gollum red cavia

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Gollum red cavia

Ongelezen bericht door Gollum »

Vanavond gingen Marcel en ik samen met de honden een lekkere boswandeling maken. Toen we terugkwamen zagen we aan het begin van het bos een cavia/ konijnen kooi staan zonder cavia/ konijn. Ik vond het echt heel erg, het waren vast mensen geweest die op vakantie gingen en er vanaf moesten :boos:
Maar ja, geen cavia/konijn meer te bekennen, die was allang weg dachten we. We hebben de honden op de auto gezet maar Gol wilde maar niet mee en bleef rond de kooi in de bosjes snuffen. Ik riep Marcel dat ie Gol in de auto moest zetten en dat ik dan nog even voor de laatste keer ging kijken.
En ja hoor, onder de brandnetels zag ik een rood bolletje. Het bleef rustig zitten dus ik probeerde het te pakken maar het glipte weg. Ik nog een poging... en ja hoor, ik had 'm bij de achterpoten! Huppetee ging de cavia zo de kooi weer in, en nu zit ik dus met een cavia :19: (en m'n handen onder de brandnetelblaren :roll: )
Het was al te laat om naar het asiel te rijden, dus nu zit 'ie maar hier. Ik heb eigenlijk helemaal niks met cavia's, heb er totaal geen verstand van maar eigenlijk zit ik nu toch een beetje te twijfelen of ik 'm wel naar het asiel ga brengen of dat ik m houd.. :oops:
Ik heb ook geen idee of het een mannetje of vrouwtje is en hoe je dat kunt zien (ja vast tussen de pootjes kijken, maar waar kijk je dan naar?). Het bakje eten wat in de kooi zat zag er niet goed meer uit, dus ik heb maar een plukje sla in de kooi gedaan en vers water gegeven.

Dit is hem/ haar;
Afbeelding

Afbeelding

Best wel een leukerd he :D
Wat eten ze eigenlijk behalve brokjes uit de winkel? Iets wat ik in huis heb? Is sla goed of niet?
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

slomehippie
Actief

Ongelezen bericht door slomehippie »

jeetje mina! Ik was al helemaal kwaad om die honden die vast worden gebonden...maar cavia's in het bos achterlaten is ook bizar!

Cavia's vinden appels erg lekker. Ook houden ze van wortels en al dat soort dingen, dus sla is een goed idee!

Je hebt bij de dierenwinkel gewoon van dat caviavoer. Is niet heel duur ofzo!

Ik vind je een held! :ok:
Greetz van Anne en een poot van Sam en Moos

Afbeelding
*Life is short, but your here to flower!*
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

agossie, nog geen lelijke ook :mrgreen:

fijn dat je hem gevonden hebt :ok:
Gollum
Zeer actief

Dankje voor de link! Hier staat al een heleboel wat ik in huis heb.

@slomehippie; ja erg he dat ze dieren achterlaten in het bos. Ik kan er met m'n kop niet bij. Vooral omdat de kooi er ook gewoon bijstond met een bakje voer en water. Dan geef je ergens toch wel om dat beestje? Hoe kun je het dan achterlaten in een bos? Dat overleeft 'ie nooit in z'n eentje.

Als ik hem houd ga ik hem wel natuurlijk voeren, de hond ook dus de cavia ook :mrgreen:

@Yamie; ja hij is best mooi rood he, als ik hem houd noem ik hem Pippi :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

gewoon houden joh, het is zon mooierd :wink:
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat sla niet zo goed voor ze is, dat ze daar diarree van kunnen krijgen, maar ik weet niet of dat ook idd zo is. Heb niet echt verstand van knaagdieren :?

Maar wat is het erg dat mensen dat doen en het is nog zo vroeg in het seizoen ook. Kon wel eens een hele drukke tijd worden voor de asiels :evil:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Doglover
Zeer actief

Ongelezen bericht door Doglover »

Dalijk zien we ook kinderen die aan de boom vastgebonden worden.... lekker goedkoop op vakantie...

Laat mij maar praten hoor, heb net ook gereageerd op honden die aan de boom worden vastgebonden omdat men zonodig op vakantie moet.

Het is al laat hè, moet eigenlijk naar bed :mrgreen:

Ik zou de cavia ook houden, vind het een mooi verhaal.
Canecorsosultan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Canecorsosultan »

Wat een leukerd! Super dat je hem hebt opgevangen :ok:
Wat de sla aangaat, omdat het heel veel water bevat kan het verkeerd vallen bij knaagdieren en konijnen en voor maag/darmproblemen zorgen, dus niet teveel geven :wink:

Ik word helemaal eng als ik de verhalen lees over achtergelaten dieren...dat doe je gewoon niet :boos:
Afbeelding
Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Mooie kleur wat knap dat je hem hebt kunnen vangen
En een applaus voor Gollum
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Brave Gollum! En brave jullie, dat je caafje lekker mee naar huis genomen hebt. Wat een prachtig beestje trouwens. Hoe gek moet je wezen om je huisdier gewoon te dumpen. :19:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Jeetje, een cavia achterlaten in de kooi en dan nogwel met dit weer!
Barbaars.

Een tijd terug vonden wij in het bos een tam konijn dat helemaal uitgeput was. We hebben hem meegenomen en laten checken en nu zit hij fijn bij kennissen.

Ik snap niet dat er mensen zijn die zoiets kunnen doen.
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

Elke dag een flinke pluk hooi, bakje caviabrokjes, en ze mogen ook tomaat, witlof, komkommer, wortel, bloemkoolblaadjes, en ze lusten ook graag paardebloemen en blaadjes

Hij is echt een mooie :ok:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het is net een aflevering van Lassie :mrgreen:
Je moet wel ongeveer hersendood zijn om te denken dat het een oplossing is om je beesten in het bos te dumpen :evil:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Welkom pippi in je nieuwe huis :cheer: ..........Goed van je :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:cheer: had die ff mazzel :ok:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Bruine labradors doen het maar mooi :ok: :cheer: :mrgreen:
Cavia's zijn leuk! Ik zou het wel melden bij het asiel, wie weet kunnen ze de eigenaar nog achterhalen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Gollum
Zeer actief

Ik ga straks even langs de dierenwinkel om een zak hooi en wat brokjes te halen en dan ga ik die kooi even schoonmaken.
Ik denk niet dat hij blijft, ik ben bang dat als ie een keer ontsnapt tijdens t aaien ofzo dat de chows 'm opeten. Dat weet ik wel zeker eigenlijk dat ze dat zullen doen.
Ik heb al een geïnteresseerde voor de caaf, als dat niks word breng ik hem naar de cavia opvang. In ieder geval zorg ik wel dat 'ie op een goede plek komt waar 'ie lekker verder kan met z'n leventje, misschien wel met vriendjes :ok:
Els van Bruggen
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Els van Bruggen »

Wat goed dat je hem hebt gevonden, caafjes maken net als mensen zelf geen vit c aan dus als je hem of haar wilt houden zorg dan dat er voldoende vit c in zijn voer zit.
Veel hooi en groen zoals andijvie paprika's wortel is perfect voor ze, kijk wel uit met groenvoer je weet natuurlijk niet of hij dat gewend is dus bouw dat langzaam op.
Als je wilt zien of je een dame of een heer hebt is dat bij volwassen caafjes erg eenvoudig een heer heeft heel duidelijk een piemel en twee meestal flinke ballen zitten, een dame heeft een y vorm wat je voorzichtig wat kunt openvouwen.
Veel plezier gewenst met je nieuwe huisgenoot ze zijn zoooooooo leuk
:ok:
Ik heb er zelf rond de dertig en ben verslaafd aan die piepertjes hoor :mrgreen:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hoi

wat goed dat ie gered is! Dit soort beestjes redt het echt niet in het wild. Pure moord om hem daar neer te zetten (tenzij ze dus de mazzel hebben gevonden te worden).

Als je hem wilt houden heb ik wel een advies... namelijk ten eerste een grotere kooi (en een met tralies, deze zijn heel slecht qua luchtcirculatie) en ten tweede een maatje erbij (uit een asiel/opvang natuurlijk!). Cavia's zijn sociale dieren, die moet je niet alleen houden. Maar daarvoor moet je dan wel eerst weten of het een mannetje of een vrouwtje is.

Voor een hoop (goede!) informatie over het houden van cavia's:
(inclusief plaatjes waarmee je zelf het geslacht nader zou moeten kunnen bekijken)

http://www.dierenbescherming-utrecht.nl ... cavia.html

Cavia's zijn wel vaak vrij bevattelijk voor dingen als schurft enzo. Niet zozeer besmettelijk voor jou of andere diersoorten (ook niet voor Gollum dus) maar wel iets om even goed op te letten en zo nodig te behandelen. Toen k nog werkzaam was bij de opvang had zo ongeveer de helft van alles wat we van straat kregen wel schurft.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Geweldig dat je hem gered hebt! :cheer:
En ik hoop dat de mensen die het diertje gedumpt hebben iets ernstigs overkomt :devil:

Fijn dat je ook al een goed thuis voor hem hebt gevonden, hij is een geluksvogeltje (uiteindelijk dan) :mrgreen:
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Wat goed van jullie dat je jullie m opgevangen hebben. :ok: .Ook niet meer dan logisch natuurlijk :pffff: . En ik kan je ook niet kwalijk nemen als je hem niet houd,je bent er eigenlijk een beetje mee opgezadeld geworden. :19: . Ik snap niet dat ze die cavia niet op internet od. gezet hebben. :19: . Volgens mij ben je zo een cavia zo kwijt,als je er dan toch al vanaf wil. Arm beest. :jank:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Gol de caafredder. :mrgreen:
Wat gaaf dat jullie hem in huis hebben genomen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Super gedaan hoor. :ok:

Het is een volwassen cavia, aan de bouw schat ik toch dat hij? zeker een jaar of twee is. Ik denk dat het een mannetje is, maar dat weet ik pas zeker als ik de onderkant (zijn geslachtsdelen kan zien). Kun je daar geen foto van maken en die hier posten?

Als je hem wilt houden, dan is het wel raadzaam om er een vriendje of vriendinnetje (afhankelijk van het geslacht natuurlijk) bij te zoeken, want cavia's zijn groepsdieren, alleen kunnen ze wegkwijnen.
Een konijn als gezelschap is meestal niet de beste oplossing, een konijn + een cavia hebben een compleet ander dag en nachtritme, dus dat kan voor ruzies zorgen tussen de beide dieren. En een cavia is altijd zwakker dan een konijn.

Meer informatie over het verzorgen van een cavia kun je ook hier vinden:
http://www.knaagdierencentrum.nl/dierin ... ainfo.html

Succes en super dat je dit hebt gedaan. Een cavia (maar ook een tam konijn) kan nooit in het "wild" overleven. Dus je hebt een cavia van de dood gered.
Gollum
Zeer actief

Nou diegene die de cavia wilde gaat niet door, want hij wilde er geen vriendje/ vriendinnetje bij zetten. En ik vond ook dat ie even naar de DA moest om m na te laten kijken, en dat schrok weer af vanwege de kosten..
Ik heb een site gekregen met cavia opvangcentra dus daar ga ik contact mee opnemen. Zij weten hoe ze ermee om moeten gaan en ze zullen hopelijk een goed plekje voor zoeken.
Zelf houden is toch geen optie ivm met de honden, dan heb ik straks een verhaal: Gol de caafredder en Whoopie de caafmoordenaar :mrgreen:
En eigenlijk heb ik niks met beestjes in kooitjes, en helaas heb ik geen tuin om een ren te maken. Ik denk dat 'ie het beste bij een liefhebber kan komen :ok:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

naar een opvang is een prima plan hoor. Dat je hem gevonden hebt hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat je hem moet houden. Als je een opvang uitzoekt die bij herplaatsing ook let op dat ze niet alleen en op voldoende ruimte komen te zitten gaat de caaf vast een prima toekomst tegemoet!
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Je had een cavia opvang in Almere, maar ik weet niet of die nog bestaat. Stichting Cavia Almere heet die opvang.
Hier zijn ook veel opvangadressen te vinden: http://www.dierenforum.nl/phpBB2/websit ... web_id=874
De meeste konijnenasiels vangen ook cavia's en andere knaagdieren op, dus gewoon even bellen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

pppffffftttt, zo kom je nog es aan je huisdieren. wat een erg mooie Cavia trouwens. en wat bizar dat die zo gedumpt wordt, kan het bijna niet geloven, maar kan het ook niet geloven dat mensen gewoon een dier dumpen hoor! er zijn tegenwoordig zat oplossingen voor. en voor knaagdieren ook.
nou ze vinden wortels heerlijk en witlof, en rauwe sperzieboontjes (niet te veel) en je hebt ook snoepjes in de dierenwinkel. verder zou ik ze echt wel droogvoer ook geven van de dierenwinkel. Hooi is ook erg goed voor ze. en kunnen ze lekker doorheen verstoppen en zo.
ze kunnen wel geluid maken hoor, beetje piepend, knorrend. zo communiceren ze. :smile:
door op zijn gaatje (ha,ha weet even niet anders te omschrijven) aan de onderkant, dus niet zijn poepgat, licht te duwen, komt er bij het mannetje zijn piepie eruit. bij een vrouwtje dus niet. zo heb ik eens cavia`s moeten sexen op school. heb niet alle post gelezen dus misschien heeft een ander het veel beter uitgelegd :oops:
succes :ok:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

het lijkt me ook een man zo te zien maar daar ben je zo achter als je kijkt bij een volwasse caaf
ik zou hem naar de opvang brengen als je hem toch niet houden kan
komt vast goed
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Muk schreef:Je had een cavia opvang in Almere, maar ik weet niet of die nog bestaat. Stichting Cavia Almere heet die opvang.
Hier zijn ook veel opvangadressen te vinden: http://www.dierenforum.nl/phpBB2/websit ... web_id=874
De meeste konijnenasiels vangen ook cavia's en andere knaagdieren op, dus gewoon even bellen.
Caviaopvang Almere heb ik naar gezocht, maar die site doet het niet meer. Ik ben lid van het dierenasiel hier en die heb ik even gebeld, morgen breng ik haar daar naartoe. Volgens mij is het een vrouwtje want er kwam geen piemeltje uit toen ik daar in de buurt op de buik drukte.
Wel zag ik een soort kalig zwart plekje rechtsboven de geslachtsorganen, kon er geen foto van maken omdat ik alleen was dus dat is lastig dan.

Ik heb zaagsel en hooi en brokjes met vitamine c gekocht en de kooi verschoond. Het liefste had ik die kooi ook zo meegemikt want het zat helemaal onder de maden :N:
Hopelijk is het beestje niet ziek :(
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Wat een poepie! Meestal zie je heel goed of het een mannetje of vrouwtje is, bij mannetjes zie je het geslachtsdeel onwijs goed, dus kan niet missen ;) Jammer genoeg heb ik al zoveel cavia's, anders had ik hem wel willen hebben hoor :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”