Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kokhalsen, wat kan dat zijn?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Pak-de-bal schreef:
Renske schreef:
Pak-de-bal schreef:
normaal? waar lees je dat dan? :denken:
quote dan eens? ben wel benieuwd

het komt zeker vaker voor, vraag maar aan mensen die met een tuigje om de honden mee lopen. :19:
Pak-de-bal schreef: waarom denk je , dat ik ook een tuig voor Bauke heb ? :denken:

Niet omdat het zo leuk staat en zéker niet omdat het zo makkelijk om te doen is :pffff:
Alsof iedereen die een tuigje bij zijn hond omheeft, dat doet omdat de hond aan het kokhalsen is :19:.

Nog even extra op Lumi gelet. Vaak na inspanning en na inspanning en wat drinken begint ze ook te kokhalsen, echter dit is 'maar' één keer.
oke dan, meid jij je zin, het gaat je goed, hoor meid, ..
als je geen advies van iemand wilt lezen :pffff:

kokhals dan maar lekker door... en hard trekken aan die lijn.. goed zo !! :roll:
Ach kom nou toch, net alsof Renske er lol in heeft om haar hond te pijnigen :roll:

Bram had gisteren een halsband om naar de agility training en de hele weg van de auto naar het veld heeft hij mij voortgesleept vol opwinding. Geen kuch gehoord. Dus het lijkt mij geen gekke vraag wat er aan de hand is met Lumi die blijkbaar geen enkele druk op de hals aankan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:Nog even extra op Lumi gelet. Vaak na inspanning en na inspanning en wat drinken begint ze ook te kokhalsen, echter dit is 'maar' één keer.
Bram doet na drinken vaak ook 1 keer 'kuch'. Ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat hij gewoon te snel drinkt.

Ik mag het vast niet met mensen vergelijken, maar de een kan veel beter tegen druk op de hals dan de ander. Ik hoef maar een vinger op m'n hals te doen en voel me al 'verstikt'. Kan het niet zijn dat honden daarin ook verschillen? Lumi is het gevoel van druk op de hals natuurlijk ook niet meer gewend omdat ze meestal een tuigje om heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef:
Ach kom nou toch, net alsof Renske er lol in heeft om haar hond te pijnigen :roll:
Natuurlijk pijnig ik mijn hondje, jullie kennen me toch :mrgreen:.

De fokker van Lumi komt ook op dit forum, volgens mij staat ze vanavond nog bij mij op de stoep om Lumi terug te halen op het moment dat ze geen vertrouwen meer in hun puppies baasje hebben :smile:.

Zoek stok! schreef: Bram had gisteren een halsband om naar de agility training en de hele weg van de auto naar het veld heeft hij mij voortgesleept vol opwinding.
Wat jij aangeeft is volgens mij ook normaal, een hond hoort na opwinding of druk op de nek die hij zelf veroorzaakt niet te kuchen.

Lumi is natuurlijk nog wel een pup en mogelijk zijn pups wat gevoeliger :idea:?
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Kan het niet zijn dat honden daarin ook verschillen? Lumi is het gevoel van druk op de hals natuurlijk ook niet meer gewend omdat ze meestal een tuigje om heeft.
Natuurlijk kan dat.
En wat versnelt drinken, nu je dat aangeeft, volgens mij had Bente dan ook vaak dat ze één keer even kuchte / proeste.
Lumi is natuurlijk geen druk meer gewend, maar zelf dacht ik dat er misschien iets beschadigd was (ze at en eet heel vaak takjes). Dat had ondertussen dan wel hersteld moeten zijn, doordat ze haar halsbandje vrijwel niet meer draagt.
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:Lumi is natuurlijk nog wel een pup en mogelijk zijn pups wat gevoeliger :idea:?
Ik zit heel hard terug te denken aan Bram als pup, maar kan het me niet meer herinneren. Wel dat hij als hij echt lang en hard trekt aan de lijn uiteindelijk een soort van piepen laat horen, maar dat bedoel je niet he?

Dit lijkt me nou echt zoiets waar je waarschijnlijk nooit achter gaat komen, maar misschien zit ik er naast hoor. En het lijkt mij niet ondenkbaar dat ze er overheen groeit, maar ik ben in de verste verte geen arts natuurlijk dus ik zeg ook maar wat ik denk :wink:

Je merkt verder toch niks aan ademgebrek oid?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:
Zoek stok! schreef: Kan het niet zijn dat honden daarin ook verschillen? Lumi is het gevoel van druk op de hals natuurlijk ook niet meer gewend omdat ze meestal een tuigje om heeft.
Natuurlijk kan dat.
En wat versnelt drinken, nu je dat aangeeft, volgens mij had Bente dan ook vaak dat ze één keer even kuchte / proeste.
Lumi is natuurlijk geen druk meer gewend, maar zelf dacht ik dat er misschien iets beschadigd was (ze at en eet heel vaak takjes). Dat had ondertussen dan wel hersteld moeten zijn, doordat ze haar halsbandje vrijwel niet meer draagt.
Zou je een beschadiging op een foto zien? Dan zou ik dat wellicht nog laten doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als je dr nou es een paar weken honing geeft? kijk eens of dat wat effect heeft... baat het niet dan schaadt het niet... ik geef ze het hier weleens als ze heel veel hebben geblaft met trainen enzo...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Renske schreef:Lumi is natuurlijk nog wel een pup en mogelijk zijn pups wat gevoeliger :idea:?
Ik zit heel hard terug te denken aan Bram als pup, maar kan het me niet meer herinneren. Wel dat hij als hij echt lang en hard trekt aan de lijn uiteindelijk een soort van piepen laat horen, maar dat bedoel je niet he?
Nee, dit bedoel ik niet.
Het klinkt denk ik wel op wat Bram doet na het drinken, maar dan een keer of 5 achter elkaar en heel heftig.
Zoek stok! schreef:Dit lijkt me nou echt zoiets waar je waarschijnlijk nooit achter gaat komen, maar misschien zit ik er naast hoor. En het lijkt mij niet ondenkbaar dat ze er overheen groeit, maar ik ben in de verste verte geen arts natuurlijk dus ik zeg ook maar wat ik denk :wink:

Je merkt verder toch niks aan ademgebrek oid?
Misschien kom ik er inderdaad nooit achter, toch houd ik de vernauwing in de slokdarm die genoemd is zeker in mijn achterhoofd als oorzaak. Misschien dat ik dit nog wel eens uit wil laten zoeken, en sowieso zal doen als de symptomen erger worden.

Ik hoopte dus ook dat ze er overheen zou groeien, maar ze is nu dus een half jaar en het lijkt dus nog niet overheen gegroeid te zijn. De sintomen beperken lukt dus wel doordat ik een tuigje gebruik.

Ademhalingsgebrek of zo, dat heeft ze niet.
Renske
Zeer actief

malinois schreef:als je dr nou es een paar weken honing geeft? kijk eens of dat wat effect heeft... baat het niet dan schaadt het niet... ik geef ze het hier weleens als ze heel veel hebben geblaft met trainen enzo...
:smile:
Je lijkt wel een dierenarts, dat heeft mijn dierenarts namelijk ook geadviseerd toen ik haar er naar liet kijken. Honing verzacht. Ongeveer twee weken heb ik dat gedaan, tegelijkertijd met dat ik begon met het tuigje.
De honing die ik toen speciaal voor Lumi gekocht heb heb ik nog, zal haar daar weer eens een lepeltje per dag van geven.
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:Misschien kom ik er inderdaad nooit achter, toch houd ik de vernauwing in de slokdarm die genoemd is zeker in mijn achterhoofd als oorzaak. Misschien dat ik dit nog wel eens uit wil laten zoeken, en sowieso zal doen als de symptomen erger worden.
Gelijk heb je. Goed in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Zou je een beschadiging op een foto zien? Dan zou ik dat wellicht nog laten doen.
Geen idee, maar denk het eigenlijk niet. Bij de dierenkliniek waar ik kom hebben ze ongelofelijk veel en goed aparatuur. Toen ik de dierenarts er naar liet kijken hebben ze dat helemaal niet aangegeven.
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Geen idee, maar denk het eigenlijk niet. Bij de dierenkliniek waar ik kom hebben ze ongelofelijk veel en goed aparatuur. Toen ik de dierenarts er naar liet kijken hebben ze dat helemaal niet aangegeven.
Maar soms moet je wel een beetje drammen bij artsen he :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
malinois schreef:als je dr nou es een paar weken honing geeft? kijk eens of dat wat effect heeft... baat het niet dan schaadt het niet... ik geef ze het hier weleens als ze heel veel hebben geblaft met trainen enzo...
Je lijkt wel een dierenarts, dat heeft mijn dierenarts namelijk ook geadviseerd toen ik haar er naar liet kijken. Honing verzacht. Ongeveer twee weken heb ik dat gedaan, tegelijkertijd met dat ik begon met het tuigje.
De honing die ik toen speciaal voor Lumi gekocht heb heb ik nog, zal haar daar weer eens een lepeltje per dag van geven.
:mrgreen: het verzacht inderdaad... wat ik zeg na een dagje veel blaffen krijgen ze het hier een weekje... werkt super :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maar soms moet je wel een beetje drammen bij artsen he :wink:
Weet ik, maar waar ik kom heb ik wel vertrouwen, zij kunnen extra geld verdienen als ze dure apparatuur kunnen gebruiken :mrgreen:.
Renske
Zeer actief

malinois schreef:
:mrgreen: het verzacht inderdaad... wat ik zeg na een dagje veel blaffen krijgen ze het hier een weekje... werkt super :ok:
oke, ik dacht bijna dat het een fabeltje is, zo van 'baat het niet schaad het niet'.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

De hond van een vriendin van mij heeft dit ook. Al meerdere malen hiervoor bij de DA geweest en een paar keer een AB gehad. AB heeft niet mogen baten en toen is er een röntgenfoto gemaakt. Niets te zien. Woensdag a.s. gaan ze in z'n keel kijken met een camera.

Vanavond was ik bij haar en ben ik een half uur getuige geweest van hoe het klonk en eruit zag. Het lijkt wel een soort kennelhoest geluidje en continu een soort kokhalsen, net of er iets in zijn keel zit. En op een gegeven moment komt er wit schuim/slijm uit.

Het is niet iets met zijn maag, maar met z'n luchtwegen o.id. maar wat... :19:

Als ik woensdag wat meer weet laat ik het wel even weten :wink:
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ook bij stembandverlamming (enkel of dubbelzijdig) komen dit soort symptomen voor.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:
Het is niet iets met zijn maag, maar met z'n luchtwegen o.id. maar wat... :19:

luchtwegen heb ik idd. wel vaker gehoord... ken een aantal honden die hier problemen mee hebben
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Tamara. schreef:

Graag.
Renske
Zeer actief

flatcoat schreef:Ook bij stembandverlamming (enkel of dubbelzijdig) komen dit soort symptomen voor.
Stembandverlamming, weer iets waar ik nooit van gehoord heb.
Ik ga ook daar eens meer info over opzoeken.
flatcoat
Zeer actief

Renske schreef:
flatcoat schreef:Ook bij stembandverlamming (enkel of dubbelzijdig) komen dit soort symptomen voor.
Stembandverlamming, weer iets waar ik nooit van gehoord heb.
Ik ga ook daar eens meer info over opzoeken.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=282
Ik ken een flatcoat die dit gehad heeft en daar met succes aan geopereerd is.
Afbeelding
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

één van mijn honden had daar ook regelmatig last van. Ze had voornamelijk last van revers neezing. De dierenarts heeft mij aangeraden om in de toekomst met een harnas te gaan wandelen ipv een leiband rond haar nek. Ze zou gevoeldige luchtwegen hebben en bij irritatie het revers neezing als resultaat. ze heeft dit ook maar pas gekregen op 4-jarige leeftijd. sindsdien heeft ze het niet meer gehad.
Renske
Zeer actief

Informatie over revers neezing heb ik ook even opgezocht.
Dat zou het toch ook kunnen zijn.

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=332
flatcoat
Zeer actief

Renske schreef:Informatie over revers neezing heb ik ook even opgezocht.
Dat zou het toch ook kunnen zijn.

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=332
Maar dat klinkt meer als het even "benauwd" hebben en daar kokhalzen ze toch niet van?
Afbeelding
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

voor ik naar de DA ging dacht ik ook dat mijn hondje aan het kokhalzen was. tijdens het bezoek bij de DA had ze ook weer zo'n aanval en dit bleek niet kokhalzen zijn, maar revers neezing. dus ik dacht in het begin ook dat ze moest overgeven of zo..elke keer ze thuis zo'n aanval had gaf ik haar een stukje brood en dan was het over. dit is ook typerend aan revers neezing, of de honden zijn adem even 'afsluiten', dan is dit ook voorbij. volgens de DA verwarren meer mensen dit wel met kokhalzen. dus mss is dat hier ook zo het geval.
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Reversed sneezing is het bij onze hond in ieder geval niet. Dat ziet er heel anders uit dan kokhalzen. Onze Indra heeft dat ook wel eens gehad. Dan is het alsof heel de ademhaling in de war is, zoals het woord al zegt alsof er 'andersom' geniesd wordt, dus naar binnen toe. Hij blijft hier ook in hangen, als je dan even zijn neus afsluit en zijn bek dicht doet, is het ook gelijk weer over.
Bij het kokhalzen van Indra staat hij met zijn kop naar beneden en maakt dan met zijn bek open een geluid alsof er iets in zijn keel zit wat hij op probeert te hoesten, soms komt er wat slijm mee maar dit is niet altijd het geval. Hij strekt hierbij ook zijn nek. Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven, hij doet dit vaak maar 1 keer en dan is het weer over.
Afbeelding
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Natuurlijk pijnig ik mijn hondje, jullie kennen me toch :mrgreen:.

De fokker van Lumi komt ook op dit forum, volgens mij staat ze vanavond nog bij mij op de stoep om Lumi terug te halen op het moment dat ze geen vertrouwen meer in hun puppies baasje hebben :smile:.
Wat hoor ik nu? :devil: Ik kom er al aan :boos:

Maar wat gek wat dat Lumi zo snel hoest.
Moeder Kenya heeft als pup ook een tijdje last van hoesten/kokhalzen gehad. Ze had ook een geirriteerde keel volgens de DA. Ze heeft toen een tijdje aan een tuigje gelopen en het ging vanzelf weer over. Later bedachten we dat ze kort daarvoor was ingeeent tegen kennelhoest. Waarschijnlijk heeft ze daar zo op gereageerd. Maar ik neem aan dat Lumi niet tegen kennelhoest is ingeent. Trouwens, dan waren de klachten ook niet al zo lang aanwezig. In het nest hebben we er niets van gemerkt trouwens. Ook niet als we met ze op stap gingen aan het lijntje.
Reggy heeft bijna 17 jaar lang gehoest na het drinken. Maar dat was altijd, niet alleen na inspanning.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Renske
Zeer actief

K@ren schreef: Later bedachten we dat ze kort daarvoor was ingeeent tegen kennelhoest. Waarschijnlijk heeft ze daar zo op gereageerd. Maar ik neem aan dat Lumi niet tegen kennelhoest is ingeent.
Inderdaad, Lumi is niet ingeent tegen kennelhoest.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Renske schreef:
marian* schreef:Misschien kan ze gewoon de druk van de halsband niet hebben aan haar hals?Ik sla ook maar een slag hoor :19:
Zoiets lijkt het wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat een hond niet tegen de druk van een halsband kan.
jawel hoor, Poppel heeft om die reden ook altijd een tuigje om :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik ken een hond die flauwviel bij een halsband, met een tuigje om niets aan de hand. Ik weet verder ook niet hoe dat kwam.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”