Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kokhalsen, wat kan dat zijn?
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Kokhalsen, wat kan dat zijn?
Eigenlijk zo lang we Lumi hebben is ze af en toe aan het kokhalsen. Daarom heeft ze tegenwoordig een tuigje om en heeft ze er vrijwel geen last meer van. Vanavond deed ik voor de training even het halsbandje om en prompt begint ze -na kort getrokken te hebben en druk op haar keel- weer te kokhalsen. Het klonk echt heel akelig en voelde me net een dierenbeul...
Een tijdje geleden heb ik de dierenarts er al eens naar laten kijken, maar die kon toen niets ontdekken.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ervaringen met ongeveer hetzelfde hoor ik ook graag!
Een tijdje geleden heb ik de dierenarts er al eens naar laten kijken, maar die kon toen niets ontdekken.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ervaringen met ongeveer hetzelfde hoor ik ook graag!
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Renske
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Misschien is het dan de geur?Ik heb er ook nog nooit van gehoord,maar ja,dat zegt natuurlijk niksRenske schreef:Zoiets lijkt het wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat een hond niet tegen de druk van een halsband kan.marian* schreef:Misschien kan ze gewoon de druk van de halsband niet hebben aan haar hals?Ik sla ook maar een slag hoor

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
- Renske
- Zeer actief
Na inspanning, bijvoorbeeld spelen, dan doet ze het vaak heel gering.Demi schreef:Wanneer doet ze het precies?
Als ze getrokken heeft aan de riem, met een halsbandje om en er heeft druk op gestaan, dan is het behoorlijk vaak.
Bijv., toen ze nog geen tuigje om had, speelde ze wel vaak aan de flex met een andere hond en kwamen er rukken tegen haar keel. Ook rukken als ze bijv. achter een vogeltje aan vliegt.
Daarom heeft ze dus een tuigje om. Als ik nu een enkele keer het halsbandje om doe, hoeft er maar een geringe druk op het halsbandje te hebben gestaan en ze is weer aan het kokhalsen.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Dan zou ik toch denken aan een beschadiging of in elk geval een gevoelige plek in haar hals.Renske schreef:Na inspanning, bijvoorbeeld spelen, dan doet ze het vaak heel gering.Demi schreef:Wanneer doet ze het precies?
Als ze getrokken heeft aan de riem, met een halsbandje om en er heeft druk op gestaan, dan is het behoorlijk vaak.
Bijv., toen ze nog geen tuigje om had, speelde ze wel vaak aan de flex met een andere hond en kwamen er rukken tegen haar keel. Ook rukken als ze bijv. achter een vogeltje aan vliegt.
Daarom heeft ze dus een tuigje om. Als ik nu een enkele keer het halsbandje om doe, hoeft er maar een geringe druk op het halsbandje te hebben gestaan en ze is weer aan het kokhalsen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
- Renske
- Zeer actief
- Renske
- Zeer actief
Dat dit bij het ras voorkomt, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel lees ik dat het vooral bij kleine rassen voorkomt en Lumi is een klein kooikerhondje. Dank je voor deze link. Ik zal het nog eens goed doorlezen (ben nu op mijn werk), hierover meer informatie opzoeken en indien nodig aan de dierenarts voorleggen / laten onderzoeken.Inge O schreef:komt er bij de kooiker soms ook vernauwde luchtpijp voor? daar doet het me wel wat aan denken namelijk.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=295
Ik weet wel dat een enkele keer slikproblemen bij het kooikerhondje voorkomt.
- Renske
- Zeer actief
-
Pak-de-bal
- boemerang
- Zeer actief
- Renske
- Zeer actief
-
Pak-de-bal
waarom denk je , dat ik ook een tuig voor Bauke heb ?Renske schreef:Pak-de-bal schreef:het antwoord zeg je zelf al: de halsband,
moeten ze jou eens trekken aan je nek, zal je dan ook niet gaan kokhalsen?![]()
Ik trek haar niet, ze trekt zelf de lijn strak.
Een hond hoort wel tegen een klein beetje druk van een halsband te kunnen.
Niet omdat het zo leuk staat en zéker niet omdat het zo makkelijk om te doen is
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
mijn honden lopen allemaal aan halsbanden, slipkettingen etc. en er is er geen een die daardoor kokhalst... dus wat wil je hier nu mee zeggen dan?Pak-de-bal schreef:het antwoord zeg je zelf al: de halsband,
moeten ze jou eens trekken aan je nek, zal je dan ook niet gaan kokhalsen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
De vraag gaat er denk ik om dat deze hond er erg veel last van heeft, in tegenstelling tot het gros der honden die het geen zak kan schelen als ze zichzelf bijkans verhangen.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat is ook zo... misschien dat het ene ras er ook veel meer problemen mee heeft dan het andere... ik heb er bij geen enkele hond ooit 'last' van gehad.. dan had ik ze ook geen halsband omgedaan natuurlijk als ik dat gemerkt zou hebben.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
Onze hond heeft ook last van soortgelijke verschijnselen. Als hij zich opwindt (als ik bijv. mijn schoenen aantrek om met hem uit wandelen te gaan), als hij aan de lijn trekt en als hij op zijn rug ligt te slapen (dit laatste schijnt overigens niet helemaal abnormaal te zijn). Vorige week ben ik met deze klacht en nog een aantal andere problemen bij de dierenarts geweest. Mijn dierenarts noemde dit trouwens hoesten. Volgens haar komt dit o.a. voor bij hartklachten, maar ook bij een infectie van de bovenste luchtwegen. Omdat zijn hart vorig jaar d.m.v. een echo in orde is bevonden en er geen redenen zijn om aan te nemen dat dit nu niet het geval zou zijn, gaan we in eerste instantie uit van een luchtwegprobleem. Hij heeft voor 2 weken een anti-bioticakuur meegekregen en daarna moeten we terug voor controle. Als het hoesten dan niet over is, wil ze een foto maken om verder naar het keelgebied te kijken.
Onze hond is inmiddels 9 jaar oud en heeft hier pas de laatste tijd last van.
Onze hond is inmiddels 9 jaar oud en heeft hier pas de laatste tijd last van.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Silka heeft dat kokhalsen, hoesten ook wel eens, na bijv. rennen of spelen. Overigens ook zonder dat ze een halsband of tuig draagt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze haren in d'r keel had (ze heeft zelf nogal lang haar en ze 'bijt' veel in Billy's nek) maar ehm... vernauwingen, hartklachten... ik begin me zorgen te maken. :N:
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
- Renske
- Zeer actief
Van dit kokhalsen heb ik tot nu toe ook geen last gehad en had -tot een aantal reacties in dit topic- ook nog nooit gehoord dat het vaker voorkomt.malinois schreef:
ja dat is ook zo... misschien dat het ene ras er ook veel meer problemen mee heeft dan het andere... ik heb er bij geen enkele hond ooit 'last' van gehad.. dan had ik ze ook geen halsband omgedaan natuurlijk als ik dat gemerkt zou hebben.
En Pak-de-Bal, ben dus ook wel een beetje verbaasd dat jij kokhalsen bij en hond 'normaal' vindt.
-
Pak-de-bal
normaal? waar lees je dat dan?Renske schreef:Van dit kokhalsen heb ik tot nu toe ook geen last gehad en had -tot een aantal reacties in dit topic- ook nog nooit gehoord dat het vaker voorkomt.malinois schreef:
En Pak-de-Bal, ben dus ook wel een beetje verbaasd dat jij kokhalsen bij en hond 'normaal' vindt.
quote dan eens? ben wel benieuwd
het komt zeker vaker voor, vraag maar aan mensen die met een tuigje om de honden mee lopen.
-
doggy
Toen mijn hond pup was, heeft hij kennelhoest gehad en zijn halsbandje irriteerde de lucht wegen nogal en daarom moest hij ook steeds hoesten.Renske schreef:Het geluid klinkt mogelijk wel als kennelhoest, maar er moet op de een of andere manier een verband zijn tussen iets meer druk op haar keel door het halsbandje. Voor mij is kennelhoest dan ook geen optie dat het kan zijn.doggy schreef:Kan het ook kennelhoest zijn???
-
Pak-de-bal
kennelhoest gaat dan ook gepaard met veel niezen en hoesten.doggy schreef:Toen mijn hond pup was, heeft hij kennelhoest gehad en zijn halsbandje irriteerde de lucht wegen nogal en daarom moest hij ook steeds hoesten.Renske schreef:Het geluid klinkt mogelijk wel als kennelhoest, maar er moet op de een of andere manier een verband zijn tussen iets meer druk op haar keel door het halsbandje. Voor mij is kennelhoest dan ook geen optie dat het kan zijn.doggy schreef:Kan het ook kennelhoest zijn???
Bauke heeft het ook eens gehad, maar dan hebben ze zo'n keelpijn ,
dat ze ervan moeten kokhalsen.
( net als wij, als we keelpijn hebben)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat hoeft niet... een hond kan kuchen maar hoeft niet... hier hadden er 2 alleen groene snotters... verder niet... was wel kennelkuch....Pak-de-bal schreef:kennelhoest gaat dan ook gepaard met veel niezen en hoesten.doggy schreef:Toen mijn hond pup was, heeft hij kennelhoest gehad en zijn halsbandje irriteerde de lucht wegen nogal en daarom moest hij ook steeds hoesten.Renske schreef:Het geluid klinkt mogelijk wel als kennelhoest, maar er moet op de een of andere manier een verband zijn tussen iets meer druk op haar keel door het halsbandje. Voor mij is kennelhoest dan ook geen optie dat het kan zijn.doggy schreef:Kan het ook kennelhoest zijn???
Bauke heeft het ook eens gehad, maar dan hebben ze zo'n keelpijn ,
dat ze ervan moeten kokhalsen.
( net als wij, als we keelpijn hebben)
dus staar je niet blind op alleen hoesten...

- Renske
- Zeer actief
Pak-de-bal schreef:
normaal? waar lees je dat dan?![]()
het komt zeker vaker voor, vraag maar aan mensen die met een tuigje om de honden mee lopen.
Alsof iedereen die een tuigje bij zijn hond omheeft, dat doet omdat de hond aan het kokhalsen isPak-de-bal schreef: waarom denk je , dat ik ook een tuig voor Bauke heb ?![]()
Niet omdat het zo leuk staat en zéker niet omdat het zo makkelijk om te doen is
Nog even extra op Lumi gelet. Vaak na inspanning en na inspanning en wat drinken begint ze ook te kokhalsen, echter dit is 'maar' één keer.
-
Pak-de-bal
oke dan, meid jij je zin, het gaat je goed, hoor meid, ..Renske schreef:Pak-de-bal schreef:
normaal? waar lees je dat dan?![]()
het komt zeker vaker voor, vraag maar aan mensen die met een tuigje om de honden mee lopen.Alsof iedereen die een tuigje bij zijn hond omheeft, dat doet omdat de hond aan het kokhalsen isPak-de-bal schreef: waarom denk je , dat ik ook een tuig voor Bauke heb ?![]()
Niet omdat het zo leuk staat en zéker niet omdat het zo makkelijk om te doen is.
Nog even extra op Lumi gelet. Vaak na inspanning en na inspanning en wat drinken begint ze ook te kokhalsen, echter dit is 'maar' één keer.
als je geen advies van iemand wilt lezen
kokhals dan maar lekker door... en hard trekken aan die lijn.. goed zo !!