Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor de rauwvoerders/barfers.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik stel sinds ongeveer een jaar zelf samen. Daarvoor kreeg Bram KVV. De overstap van KVV naar NRV is vrij geleidelijk gegaan. De reden van de overstap? Eigenlijk heel simpel, namelijk dat ik geloof dat zelf samenstellen het beste is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

:ok: , Mooi al die ervaringen.
Sommigen voeren echt al lang rauw, zoals ignit enzo al 10 jaar.
Toen stond het denk ik nog in de kinderschoenen.
Erg leuk om te lezen.

IK heb ook doodsangsten uitgestaan toen ze de eerste keer een kippepoot kregen.
Dat was gelukkig vlug over toen ik zag dat ze precies wisten waar ze mee bezig waren. :wink:

Het gekraak en geknip was niet van de lucht, ik vond het bijzonder om te zien.
Ik ben nog elke dag blij(de hondjes ook) dat we de overstap naar rauw hebben gemaakt.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

1,5/2 jaar geleden zijn we begonnen met vers voeren. Xena wilde namelijk als jong pupje niet eten dus toen vroegen we het hier op het forum. Toen ze 12 weken was probeerden we dus rodi en toen ze 5 maanden was kreeg ze haar eerste kippenvleugeltje. Sindsdien barft Xena. Scence moest ook haar eten niet en wilde alleen maar dat van Xena dus die ging de eerste dag al over naar KVV met barfdingetjes. Nu staat zij ook volledig op barf, alleen wel calcium uit eierschil en uit hele zachte kippenbotjes, het echte knaagwerk is aan haar niet besteed. Attis ging hier al meteen de eerste dag over op KVV, 2 weken later at ook hij volledig barf.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ianthe schreef:1,5/2 jaar geleden zijn we begonnen met vers voeren. Xena wilde namelijk als jong pupje niet eten dus toen vroegen we het hier op het forum. Toen ze 12 weken was probeerden we dus rodi en toen ze 5 maanden was kreeg ze haar eerste kippenvleugeltje. Sindsdien barft Xena. Scence moest ook haar eten niet en wilde alleen maar dat van Xena dus die ging de eerste dag al over naar KVV met barfdingetjes. Nu staat zij ook volledig op barf, alleen wel calcium uit eierschil en uit hele zachte kippenbotjes, het echte knaagwerk is aan haar niet besteed. Attis ging hier al meteen de eerste dag over op KVV, 2 weken later at ook hij volledig barf.
Jakko krijgt bij mij ook alleen maar heel zacht bot.
een aantal weken geleden had hij een bot in zijn darmen wat er niet via de natuurlijke weg uirkwam :N: , het is toen operatief verwijderd.
hier dus ook enkel zachte botjes. :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

wendy71 schreef:
een aantal weken geleden had hij een bot in zijn darmen wat er niet via de natuurlijke weg uirkwam :N: , het is toen operatief verwijderd.
Even tussendoorvraagje: gaat het goed met Jakko's 'poeperij' :wink: nu hij weer (zachte, kleine) botten krijgt?
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
wendy71 schreef:
Even tussendoorvraagje: gaat het goed met Jakko's 'poeperij' :wink: nu hij weer (zachte, kleine) botten krijgt?
Jaaa, het gaat weer helemaal goed met hem!
Fijn dat je het vraagt. :wink:
Ik ben vorige week weer begonnen met hele kwartels en goed bevleesde karkassen en geen centje pijn voor Jakko!
En hij poept goed.
Hier voorlopig geen harde grote botten meer. :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik voer nu 9 jaar vers, in het begin nog een combinatie van brok, kvv en vers maar de laatste jaren alleen maar zelf samengesteld. in 2001 heb ik het nest van huts op vers afgespeend.
waarom? ik ben begonnen met alternatieven voor brok omdat dat heel slecht gegeten werd en huts daar erg veel last van groeipijn op had. sinds ik vers voer en een aantal honden verder ben heb ik daar nooit meer problemen mee gehad, en tot nu toe altijd goede heupen en ellebogen. en ik ben er van overtuigd dat dit het beste is voor mijn honden.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 12 mei 2008 02:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

wendy71 schreef:
Ik ben vorige week weer begonnen met hele kwartels en goed bevleesde karkassen en geen centje pijn voor Jakko!
En hij poept goed.
Fijn!
En gelukkig is er hartstikke veel variatie in (vlees)bot dat wat zachter/kleiner is.
Ik weet niet waar je je vlees/botten/organen etc. vandaan haalt maar bij het Islam Centrum in Rotterdam kun je ook vragen om kleine, zachte ribben (die zijn er nu volop i.v.m. slachten van lammeren).
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

wendy71 schreef:
Rami schreef:
wendy71 schreef:
En hij poept goed.
gelukkig maar, en er zijn voldoende alternatieven.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
wendy71 schreef:
Rami schreef:
wendy71 schreef:
En hij poept goed.
gelukkig maar, en er zijn voldoende alternatieven.
Dat is waar Jessica.
Ik ben allang blij dat we weer lekker op de oude voet kunnen voeren ipv kvv..
Hij is nu ook weer meer verzadigd van de grote stukken, op kvv had ik het idee dat ie honger leed en alles was in no time naar binnen geslobberd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

en dat is er ook zo weer uit ;)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

overigens moet ik bij jou verhaal ook altijd denken aan de fokker van kiefer, die laat haar pups altijd voorrontgenen op alles, en haar da komt dan altijd grote stukken bot in de buik tegen op de foto's :mrgreen: .
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:overigens moet ik bij jou verhaal ook altijd denken aan de fokker van kiefer, die laat haar pups altijd voorrontgenen op alles, en haar da komt dan altijd grote stukken bot in de buik tegen op de foto's :mrgreen: .
'

Echt waar?
grappig! :smile: :smile:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

wendy71 schreef::ok: , Mooi al die ervaringen.
Sommigen voeren echt al lang rauw, zoals ignit enzo al 10 jaar.
Toen stond het denk ik nog in de kinderschoenen.
Erg leuk om te lezen.
Zeker leuk om te lezen en ook best wel leuk om te weten dat zo'n 10 jaar geleden er nog maar een heel klein groepje, ik meen zo'n stuk of 10, over BARF begonnen te schrijven op het internet.
Dit groepje vormde naar mijn mening de bron van het onstaan van het voeren van rauw voedsel aan je hond en hier over te gaan schrijven op het net en er over discuseren :mrgreen:
Ik geef mijn honden al vanaf 1999 en 2000 volgens de BARF methode aangepast aan mijn honden, te ten.
De reden is..dit is voer wat bij dit dier hoort.
:wink:

nog even een aanvulling..
hoe je het beestje ook wil noemen maakt niet zoveel uit, wat hier ergens ook staat geschreven, belangrijkste is rauw voeren.
Mijn honden barfen maar door regelmatig verblijf in Duitsland zijn daar de mogelijkheden van verkrijgen van materiaal een stuk minder.
Ik vertrek nu dus ook regelmatig met een tas vol gemalen vlees met bot zonder toevoegingen van iets en vul dit nu zelf aan met van alles en nog wat...doel is je honden vers geven met materiaal wat je kan krijgen.
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik ben nooit helemaal op de brokken overgegaan :mrgreen:
Ik voer al zolang als ik honden heb vers. Ik heb wel brok in huis voor de liefhebber. Een enkel opvangertje heeft liever brok en Ollie is ook een brok liefhebber. Daar heeft het anderhalf jaar bij geduurt voor hij vers wou eten :roll:

Nu eet Ollie ook redelijk vers, maar zo af en toe doe ik hem een enorm plezier met een bak brokken :19:
Loddie en Rambo eten hun levenlang al vers. Rambo wordt 10 dit jaar, maar heeft nog een topconditie en loopt menige hond er nog compleet uit.

Ik voer op het oog en ik meet niks af, ik zorg dat ze gevarieerd eten.
Brokken heb ik altijd raar voedsel gevonden, niet natuurlijk. Wel makkelijk als je eens weggaat maar verder niet....
Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ik ben verleden jaar in maart begonnen,ik zou het een weekje aankijken. :denken:

Maar de honden vonden het zo lekker dat ik het nog steeds geef.

In het begin heb ik 2 weken KVV gegeven en ben toen overgegaan op zelf samenstellen.

Ik ben er aan begonnen toen ik de auto van Lizzy (barfplaats) tegen kwam en wij ana d epraat raakte en ik op internet er naar op zoek ben gegaan .

Eigenlijk is het heel logisch dat ze alles rauw krijgen.

Als ik nu lees wat er in brokken zit,ben ik blij dat ik ze dat niet meer geef.

Ik geef af en toe een beetje fijngemalen groente en een eitje en kefir.

Verder misschien iets meer bot dan de NRV methode.
Ik kan helaas geen hele prooidieren geven daar zijn mijn honden te klein voor maar probeer het wel in gedeeltes te geven.

De reken methode van NRV gaat uit van kale botten en de BARF methode van bevleesde botten dus het verschil valt mee.
BARF
Ik geeft iets van 14 % orgaan,43 % spiervlees en 43 % vlees/bot
NRV
Als je dan uitgaat van kale botten zit ik op
14 % orgaan,65 % spiervlees en 21 % kaal bot.

Ik geef de ene week pens en de andere week zalmkop.

Verder zit op het barfplaats forum en voernatuurlijk forum,waar je heel goed geholpen wordt met al je vragen.

Ik vind het nog steeds leuk om te doen en ze zo te zien knabbelen op de botten enz.

Ik heb er een beetje een sport van gemaakt om zo goedkoop mogelijk te kopen en sommige dingen gratis is natuurlijk helemaal leuk :mrgreen:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Een aantal jaren terug gaf ik de honden al geregeld een zelfsamengestelde maaltijd één keer per dag.
Maar wegens omstandigheden ben ik daar toen mee gestopt.

Julia is van pup af aan al een kwakkelend hondje geweest.
Ze at slecht, had altijd diarree, en ze bleef mager.
Ook had ze last van schilfertjes en kale plekjes en bultjes/puistjes

Romeo spuugde heel vaak gal, omdat hij honger had, maar als ik hem meer brokken gaf werd hij moddervet!
Hij is ook altijd erg lusteloos geweest en begon de laatste tijd nogal te stinken.

Toen kreeg Julia blaasgruis, en ik kreeg dieetbrokken van de dierenarts.
Achterop de zak stond dat het maximaal zes maanden achtereen gevoerd mag worden.
De da kon mij de reden daarvan niet vertellen, maar ik vertrouwde het voor geen meter.
Na een beetje onderzoek gedaan te hebben kwam ik er achter dat er stoffen in zitten die na lange tijd voeren kankerverwekkend zijn.
En ze zou haar hele leven op die brokken moeten!!!

Nee dank je, dus ik ben verder gaan zoeken op internet.
Mijn oudste zus voert al jaren haar katten rauw, en zij is verkooppunt van Carnibest, dus ik heb bij haar dit besteld.
Ik ben dacht ik in November 2007 begonnen met cb.
Al snel ging het heel veel beter met de honden.

Romeo begon aan zijn tweede jeugd.
Wat is hij veranderd! Hij speelde weer, wilde weer lange wandelingen maken zonder moe te worden of gal te spugen en hij was zo ontzettend vrolijk! Ook begon het vet onder zijn huid te verdwijnen en zag ik zijn spieren weer tevoorschijn komen.

Julia begon aan te komen, en haar bultjes verdwenen.
Ze had ineens nooit meer diarree, en vroeger had ze enorm veel ontlasting elke dag, en dat werd veel minder.
Ik voeg aan haar voeding wel appelazijn toe, omdat de ph-waarde van haar urine aan de hoge kant blijft.

Na een paar weken begon ik met het toevoegen van kipkarkasjes en kippenekken.
Ook ging ik zo nu en dan groentemixjes maken met knoflook en rauwe noten, en kregen ze vis.
Al vrij snel ben ik bij Herby terecht gekomen, en heb daar het één en ander besteld.
Inmiddels ben ik volledig zelf aan het samenstellen.
Hun tanden zijn nog nooit zo mooi schoon geweest!
Ze hebben nog nooit zo goed in hun vacht gezeten.
Ze glanzen als een spiegeltje, zijn vrolijk, voelen zich kiplekker, eten met plezier, zijn veel evenwichtiger in hun gedrag geworden en hebben een uithoudingsvermogen!!!!

Brokken komen hier nooit meer in huis!
Mijn vriend vond het in het begin maar een beetje apart, maar hij is helemaal om sinds hij ziet hoe de honden zijn opgeknapt.
En hij heeft er nu ook plezier in gekregen om te kijken naar de honden als ze flinke stukken vlees met bot aan het kraken zijn.
Vooral de lamskoppen zijn bij hem favoriet :mrgreen:
Dierenartsbezoekjes zijn ook veel minder geworden, want ze mankeren nooit meer iets.
Terwijl we met Julia toch regelmatig bij de dierenarts hebben gezeten toen ze nog brokken at.

Maar het mooiste vind ik dat ik op straat van mensen nog bijna dagelijks complimenten krijg.
Ze zien dat de honden enorm zijn opgeknapt, en kunnen het niet laten om er een opmerking over te maken.
Ook heb ik al een aantal mensen over gekregen om rauw te gaan voeren, gewoon door het levende bewijs van mijn eigen honden.
Tja, zien is geloven bij de meeste mensen.
:zweep:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Mooi enthousiast verhaal Paula. :wink:
Zien is geloven gaat in deze ook voor mij op!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos had blaasgruis en moest van de da de rest van zijn leven op speciaal Hills voer. Op die zak stond echter dat het maar 6 maanden gevoerd mocht worden, maar volgens de da hoefde je dat niet zo nauw te nemen...
Ik had toen al het idee in mijn hoofd om versvlees te gaan voeren, en heb toen op internet info vergaard over versvlees bij blaasgruis. Moos overgezet op vers, en hij heeft nooit meer gruis gehad. Dat was, ehmm, 4.5 jaar geleden (?).
Daarnaast heeft hij sinds hij vers kreeg nooit meer zulke maag/darm klachten gehad als op brok.
Saar als pup met 8 weken meteen op vers gezet. Vera kreeg bij de fokker al vers en krijgt dat dus nog steeds.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Heb niet zoveel zin om het weer neer te tikken, heb er al zo vaak over geschreven. :mrgreen:

Sinds eind 2003 heb ik me laten informeren over de grote voordelen van rauwe voeding. Dit vanwege de vele problemen die Stanley had op brokvoer. Hij kampte met zware darmproblemen en in zijn laatste brokkenjaar ook nog eens met blaasproblemen door een veel te hoog Ph-gehalte, waardoor struviet werd gevormd.
Als je er dan achterkomt hoeveel zinlose ziektes voorkomen kunnen worden door simpelweg rauwe voeding, heb ik spijt dat ik daar niet veel en veel eerder bij mijn vorige honden ben achtergekomen.

Maar............het is nooit te laat om te leren en zowel Stanley als Whooper hebben de overstap naar natuurlijke rauwe voeding 'officieel' in januari 2005 gemaakt na een lange omschakelingsperiode.

Al meteen vanaf het begin traden er grote verbeteringen op bij Stanley.
De eeuwige diarree was voorbij, het Ph-gehalte van zijn urine kwam weer netjes op peil en het struviet verdween, zoals het behoort te zijn.

Whooper heeft meteen toen hij bij ons kwam de overstap gemaakt eind september 2004 en hij had te kampen met vieze smetplekken op zijn borst en een zwarte buik. Na de volledige omschakeling op rauwe voeding in januari 2005 werden die klachten in eerste instantie erger (ontgiften), maar na een maand of drie begon het herstel.
De huid werd rustiger en de vieze plekken trokken langzaam dicht.
Na een half jaar verdwenen al zijn smetplekken en werden de zwarte plekken op zijn buik ook mooi roze.

Heel graag wil ik wijzen op de noodzaak van gezonde hondenvoeding.
Rauwe bevleesde botten met orgaan en kleine prooidieren wel te verstaan, die zorgen voor de juiste enzymen- en bacteriewerking om het hele metabolisme van de hond gezond te houden.
Deze belangrijke enzymen en bacteriën zitten nimmer in een brok.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... oeding.htm

Voor onze honden niets anders meer. :ok:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... oeding.htm
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Jarenlang ben ik verguisd omdat ik vers voerde terwijl iedereen de honden op brok had. Er was bijna niet aan te komen, maar dankzij een vriendin die bij een slachterij in de buurt woont kreeg ik nogal eens wat.
Zelfs mijn katten kregen 20 jaar geleden al eendagskuikens, slachtafval en vis. Blikvoer hebben ze nooit gehad.

Als ik nu zeg dat ik vers voer, wil iedereen er alles over weten. Via de diverse sites kom je aan veel adressen om te bestellen, wat een verademing! :ok: Al krijg ik nog steeds veel slachtafval nu kan ik veel gevariëerder geven...
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Wij voerden brokken maar ondanks dat de honden het er goed op deden hadden wij er geen goed gevoel bij.
Zo'n 2 jaar geleden begonnen met kvv zoals Bibi en smuldier.
En hoewel ik het zelf niet verwacht had nu sinds een half jaar op barf dus zelf samenstellen.
Het is geweldig om te zien hoe de honden genieten van hun eten het enthousiasme als je met de bakken aan komt zetten.
En ze zien er geweldig uit vinden wij hoewel we natuurlijk niet geheel objectief zijn :smile:
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

De 4 katten van mijn dochter krijgen ook NRV,2 zijn blaasgruiskatten.

Ze moesten natuurlijk ook dieet voer hebben van de DA.

Nu krijgen ze troebele appelazijn bij hun eten en het gaat perfect.

Ze zijn alleen iets fanatieker geworden met eten, ze pakken de eendagskuikens al van het bord voordat mijn dochter de kans krijgt om het te geven,zo gek zijn ze er op.

Er komt daar ook geen brok meer in huis.
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Moos schreef:Moos had blaasgruis en moest van de da de rest van zijn leven op speciaal Hills voer. Op die zak stond echter dat het maar 6 maanden gevoerd mocht worden, maar volgens de da hoefde je dat niet zo nauw te nemen...
.
Hier precies het zelfde met Julia.
Ik kreeg ook geen duidelijk antwoord op mijn vraag waarom er op de zak staat dat het maximaal zes maanden gevoerd mag worden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Paulala schreef:
Moos schreef:Moos had blaasgruis en moest van de da de rest van zijn leven op speciaal Hills voer. Op die zak stond echter dat het maar 6 maanden gevoerd mocht worden, maar volgens de da hoefde je dat niet zo nauw te nemen...
.
Ik kreeg ook geen duidelijk antwoord op mijn vraag waarom er op de zak staat dat het maximaal zes maanden gevoerd mag worden.
Ik kreeg toen wel iets van een uitleg dat dat er wettelijk verplicht op moest ofzo :19: . Iets in die trant, is alweer lang geleden :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Moos schreef:
Paulala schreef:
.
Ik kreeg toen wel iets van een uitleg dat dat er wettelijk verplicht op moest ofzo :19: . Iets in die trant, is alweer lang geleden :mrgreen: :wink:
Ja, mijn da zei dat het was omdat ze willen dat het onder toezicht van een dierenarts blijft.
Maar dat is dikke onzin, want het is niet eens ergens anders te koop.
Dus voor mij geen duidelijk antwoord.
Maar het bleek na onderzoek op internet dat er een stof inzit die kankerverwekkend is bij lange tijd voeren.
Ik ben blij dat ik verder ben gaan zoeken!
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Zingaro had steeds diarree. Op grond van de positieve ervaringen op dit forum heb ik hem overgezet op KVV (Duck). (2001/2002). De problemen waren hiermee over. Ik heb een aantal boeken over rauwe voeding gekocht en was toen overtuigd dat er geen brokken meer in kwamen. Via carnibest ben ik over gegaan op zelf samen stellen. In 2006 is Nelson er bij gekomen en die kreeg bij de fokker al kippenvleugeltjes en heeft dus nooit brokken gehad.
bekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door bekkie »

Teun had ook steeds last van diarree en volgens mij af en toe ook geweldige buikpijn. Sinds begin dit jaar krijgt hij een paar keer in de week kvv (duck) en sjonge wat doet hij het er goed op! hier komt dus echt nooit meer blikvoer in huis. een paar weken geleden heeft hij zijn eerste rauwe kip (poot) gegeten en vanmiddag voor de eerste keer geitenrib.

teun vindt het wel wat hoor, echt een feestje voor meneer :ok:
Afbeelding
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Hier een uiterst moeilijke eter die jaren tegen alle soorten/merken brokken die ik 'm voorzette zat te hikken soms zelfs te kokken, hele trukendozen heb ik open getrokken om een beetje opgewicht te houden, mede veroorzaakt door een slechtwerkende schildklier, echt heel wat afgetopt was zooooooo blij toen ik op internet Barfnatuurlijk ontdekte, toen alleen nog de mailinglist en alles wat daarop te vinden was en waar ik al mijn vragen hoe dom en hoe vaak ook al eerder gesteld kreeg beantwoord, op 1 januari 2004 (is volgens mij het enige goede voornemen wat ik zo goed en lang heb volgehouden :wink: ) ben ik met Flash van brok overgestapt op wat toen alleen nog maar BARF heette, en wat een gedoe heb ik gehad om in het noorden goede adressen te vinden, nu hoeft niemand daar meer moeite voor te doen, als je wilt brengen ze het nu in kant en klare diepvries pakketten bij je thuis, hoef allang geen slachthuizen meer te overtuigen enz, veel is veranderd ten goede wat dat aan gaat, al zijn voor mij de prijzen daardoor wel hoger geworden, tsja toch vraag en aanbod. :19:

Daarna pas kwamen alle andere fora die andere termen/percentage gingen hanteren.
Procenten bereken of termijnen van 3 weken oid daar doe ik niet aan, ook niet standaard een vastendag, komt wel eens voor maar dan omdat het me domweg beter uitkomt, meestal eet hij 2x per dag, maar ook wel eens 1x per dag, variatie in zowel wat ik geef als hoeveel ik aanbied + wat me voor handen komt in de vriezers (het zijn er ondertussen 3 voor 1 hond!!) en als er eens kliekjes zijn dan gaat dat in de hondebak, dat is de enige vorm van groente wat ie krijgt, want 'menseneten' dus bereid en liefst pittig gekruid enz is duidelijker het allerlekkerste, zilvervliesrijst jammie maar dan wel met minstens wat gesmolten boter, droge rijst jakkes eet dat zelf maar.
De ervaring leerde wel wat ie goed verdraagt en wat niet, ik stem de hoeveelheid voer af met mijn ogen zien en handen voelen en de ervaring leert.
Nachtschadefamilie valt ook gekookt, gebakken oid niet goed bij Flash en de grap is dat Flash de tomaat ook keurig uit de bak met sla haalt en er naast legt, aardappel wil hij nog wel eten maar braakt dat meestal de volgende dag onverteerd weer uit enz.
Hier duidelijk geen fruittype, het malse gras momenteel smaakt wel weer goed, is niet om te braken maar gewoon een heerlijks snack onderweg, wel heel goed uitkiezen natuurlijk welk sprietje het moet worden want in 1 pol zijn blijkbaar niet alle sprieten goed genoeg voor zijn kieskeurige keuring.

Flash eet nog niet erg graag maar heeft wel duidelijke voorkeur voor bepaalde soorten vlees en daardoor kan ik toch zorgen dat hij alles binnen krijgt, een 'goeroe' heb of volg ik niet, ik doe zoals alles bij de hond aan 'de rugzaktheorie' en ben ieder die me de afgelopen jaren met tips en adviezen heeft bijgestaan meer dan dankbaar en denk dat ik dat ook namens Flash hier neer kan zeggen, alles beter dan brokken :cheer:
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Ik wil ook wel even mijn verhaal doen...
Toen ik net een pup had, las ik allemaal verschillende dingen op fora over vers vlees dat bestemd is voor mensenconsumptie te voeren aan honden. Dat vond ik zo belachelijk en dat was echt voor de fanaten volgens mij.

Maar noodgedwongen ben ik nu overgestapt op kvv met af en toe een echt rauw stuk kip of konijn of wat er afgeprijsd staat in de supermarkt. En eigenlijk zie ik best een groot verschil in kakjes als ze kvv of echt rauw gegeten heeft. Mijn voorkeur gaat dus uit naar echt rauw voeren. Barf of Nrv daar ben ik nog niet uit...
Maar Saartje heeft al sinds haar puppy periode last van diarree, slappe stoelgang, veel dikke lichtbruin gekleurde brijtjes die daarbij nog eens ongelooflijk stonken dat ik er bijna van flauwviel. Ik woon in stad Gent en heb geen tuin, dus telkens moest ik die oprapen en dat was echt verschrikkelijk. :eek: Ik heb Bento Kronen, Royal Canin en Hill's geprobeerd. Ik heb 3 dierenartsen gevraagd wat er scheelde met mijn pupke. Ik had de raad gekregen om haar brokken te spreiden in 5, liefst 6 maaltijden per dag. Ik heb antibiotica gekregen, darmstoppers, anti-parasitaire medicatie, ontwormingsmiddel, ik heb zelfs een zak van 1kg Eukanuba Intestinal geprobeerd die me overigens 15euro kostte!!

En toen was de maat vol... Ik ging uithuilen bij de hondenschool en daar zijn ze pro rauw. Ze hebben mij aangeraden om over te schakelen op vers, eerst kvv om de overstap makkelijk te maken. En ook omdat ik enkel een klein diepvriesvakje heb, waar er slechts een 20-tal kg kvv in raakt. En dan mag er anders niks in zitten. In een paar dagen tijd zag ik een wereld van verschil: de kakjes werden kleiner, vaster, stonken niet meer zo hard. Ze hadden een mooie donkere kleur. Ik gaf eens een kippenvleugel en de kakjes werden zo hard als steen en zo ieniemini! Haar vacht begon ook veel meer te blinken dan voorheen. Ze ging ook veel minder drinken.

Ik ben dus echt heel tevreden van vers, en graag zou ik in de nabije toekomst overstappen op zelf samenstellen omdat ik er de voordelen van inzie.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”