Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tweede hond, ja of nee?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

minimax
Actief
Contacteer:

tweede hond, ja of nee?

Ongelezen bericht door minimax »

Wat is voor jullie de reden geweest om een tweede hond te nemen (of juist niet)?

ik zit er over te denken om er met de tijd een hond bij te nemen. Voor max lijkt het me leuk, die is gek op alle honden die hij tegenkomt. Voor mezelf lijkt het me ook leuk natuurlijk anders zou ik er niet eens over na denken haha.

Max is laagbenig, erg intelligent, leergierig, de clown in huis, erg makkelijk overal mee en gewoon een héérlijke hond.

ik zou graag een maatje groter erbij willen. Flatcoats vind ik ge-wel-dig, maar vraag me af of jullie wellicht andere rassen weten die bij mij en mn huishoudentje zouden passen.

ik werk, onregelmatige diensten, verder ben ik vrijwel altijd thuis. vereiste is dus dat de hond goed alleen kan zijn (ik weet dat dit een kwestie van karakter en opvoeding/wennen is, maar lijkt me ook wel ras gebonden), actief bezig zijn vind ik leuk. met max 'train' ik ook vaak tussendoor even in huis, ga graag een stuk met hem wandelen, lekker spelen in huis.
aporteren doet ie wel, maar hij lijkt het buiten niet erg leuk te vinden helaas. binnen wel! maar buiten dus niet. Dat vind ik dan weer jammer, want ik vind dat wel leuk haha maarja, hond is de baas. ;)

en dan: reu of teef erbij?
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik woon bij mijn moeder en op dit moment is een tweede hond geen optie.
Het lijkt me wel erg leuk.
Beike is 2 jaar en als ze die leeftijd hebben, ( heb ik gelezen), is het niet verstandig om er een hond bij te nemen.
Maar dat hangt ook wer van het karakter van de hond af.

Beike kan goed met andere honden, dus een maatje lijkt me leuk voor hem.
Maar voorlopig eerst niet.
Hij vermaakt zich ook prima alleen of samen met mij of met andere honden tijdens het uitlaten.

Mocht ik zelf een huisje hebben EN de tijd hebben voor een tweede hond erbij, dan denk ik er nog eens overna, maar eerst niet.
minimax
Actief
Contacteer:

doggy schreef: Beike is 2 jaar en als ze die leeftijd hebben, ( heb ik gelezen), is het niet verstandig om er een hond bij te nemen.
hoezo niet verstandig? zit er dan te veel verschil tussen ofzo?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

minimax schreef:
doggy schreef: Beike is 2 jaar en als ze die leeftijd hebben, ( heb ik gelezen), is het niet verstandig om er een hond bij te nemen.
Voor zover ik weet kan het juist vanaf een jaar of 2 heel goed wel hoor. Dan is de eerste hond al opgevoed, kan helpen puppie opvoeden, en je weet hoe je eerste hond in elkaar steekt.
Afbeelding
doggy

minimax schreef:
Volgensmij zijn ze op een leeftijd van 2 jaar nog niet echt stabiel volwassen en kunnen er gevechten ontstaan en rangorde problemen.
Maar dat kan op latere leeftijd ook voorkomen,het hangt van de situatie af en van het karakter van de hond.

Ik zou er zelf pas een 2de hond bij nemen, als de eerste minimaal 3 tot 4 jaar is.
Maar ik neem er voorlopig zelf geen 2de hond bij.
doggy

Moos schreef:
minimax schreef:
Voor zover ik weet kan het juist vanaf een jaar of 2 heel goed wel hoor. Dan is de eerste hond al opgevoed, kan helpen puppie opvoeden, en je weet hoe je eerste hond in elkaar steekt.
Ik weet het zelf niet precies, maar ik heb het ergens gelezen.
Het hangt denk ik ook van het ras af.
Want volgensmij zijn kleinere honden eerder volwassen dan grotere honden, klopt dat??
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik vind twee honden gezelliger.... voor mij ;) maar dat hoeft niet per se zo voor de honden te zijn.
Je weet nooit of die het wel of niet goed met elkaar kunnen vinden, dat blijft afwachten als je een pup erbij neemt.
Dat is met een herplaatser wel iets anders, dan kun je dat testen door de hond die je al hebt mee te nemen naar de kennismaking.
Maar ook dan is het niet zeker omdat het gedrag van de herplaatser best nog kan veranderen als ie tot rust gekomen is in zn nieuwe huisje.

Ik zou niet gaan voor twee honden van erg verschillende grootte en/of temperament, maar dat is persoonlijk.
Reu en teef vind ik de beste combo als je twee honden hebt, maar ook dat is persoonlijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
minimax
Actief
Contacteer:

renee-uk schreef:Ik vind twee honden gezelliger.... voor mij ;) maar dat hoeft niet per se zo voor de honden te zijn.
Je weet nooit of die het wel of niet goed met elkaar kunnen vinden, dat blijft afwachten als je een pup erbij neemt.
Dat is met een herplaatser wel iets anders, dan kun je dat testen door de hond die je al hebt mee te nemen naar de kennismaking.
Maar ook dan is het niet zeker omdat het gedrag van de herplaatser best nog kan veranderen als ie tot rust gekomen is in zn nieuwe huisje.

Ik zou niet gaan voor twee honden van erg verschillende grootte en/of temperament, maar dat is persoonlijk.
nee ik wil ook geen maatje deense dog hahahaha

maar gewoon iets groter :)
Reu en teef vind ik de beste combo als je twee honden hebt, maar ook dat is persoonlijk.
hoe doe je dat dan als de teef loops is? ik heb niet de mogenlijkheid om ze in die tijd gescheiden te houden en dus ook gescheiden uit te laten. en ik weiger om 'voor het gemak' te castreren, zowel reu als teef :neenee:
renee-uk
Zeer actief

minimax schreef:
hoe doe je dat dan als de teef loops is? ik heb niet de mogenlijkheid om ze in die tijd gescheiden te houden en dus ook gescheiden uit te laten. en ik weiger om 'voor het gemak' te castreren, zowel reu als teef :neenee:
Tja dan heb je een probleem want een van de twee zal toch moeten als je niet elk half jaar puppen wil hebben :denken:

Ik heb -en dat is weer persoonlijk- slechte ervaringen met twee teven en ook minder leuke ervaringen met twee reuen en aangezien ik honden voor mn plezier heb en niet om ze gescheiden te houden of om voortdurend op mijn hoede te moeten zijn wil ik die combinaties niet meer.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
minimax
Actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
minimax schreef:
Tja dan heb je een probleem want een van de twee zal toch moeten als je niet elk half jaar puppen wil hebben :denken:

Ik heb -en dat is weer persoonlijk- slechte ervaringen met twee teven en ook minder leuke ervaringen met twee reuen en aangezien ik honden voor mn plezier heb en niet om ze gescheiden te houden of om voortdurend op mijn hoede te moeten zijn wil ik die combinaties niet meer.
levert 2 reuen dan echt zo veel problemen op? wacht even op reacties van andere hierop :)

Indien ik dan toch voor teef/reu ga, welke kan ik dan beter laten castreren de reu of de teef? want apart houden gaat me echt niet leuk vrees ik :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

doggy schreef:
minimax schreef:
Volgensmij zijn ze op een leeftijd van 2 jaar nog niet echt stabiel volwassen en kunnen er gevechten ontstaan en rangorde problemen.
Maar dat kan op latere leeftijd ook voorkomen,het hangt van de situatie af en van het karakter van de hond.

Ik zou er zelf pas een 2de hond bij nemen, als de eerste minimaal 3 tot 4 jaar is.
Maar ik neem er voorlopig zelf geen 2de hond bij.
hmm... hier zit er ongeveer een jaar tussen de laatste honden... daarvoor 2 jaar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
doggy

Ik heb het ook maar gelezen en ik weet dus niet of dat ook waar is en of het klopt.

Het kan namelijk ook heel goed gaan.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

minimax schreef:
levert 2 reuen dan echt zo veel problemen op? wacht even op reacties van andere hierop :)

Indien ik dan toch voor teef/reu ga, welke kan ik dan beter laten castreren de reu of de teef? want apart houden gaat me echt niet leuk vrees ik :19:
Reu/reu kan ook prima gaan hoor. Ligt ook aan de karakters van beide honden.

Volgens mij, als je teef/reu hebt en je castreert de reu heb je de 'voordelen' van reu/teef niet echt helemaal meer omdat het juist bijna altijd goed gaat omdat een intacte reu bijna alles pikt van een teef.
Mijn overleden reutje was gecastreerd en die pikte dus ook niet meer alles van teven. Nu heb ik hier een inschikkelijk onderdanig teefje zitten, maar pittige teven die op bezoek kwamen kon hij wel mot mee krijgen (mijn teefje dan weer niet, omdat die veel meer pikt).

Er waren dus bepaalde, pittige, teven die in reu/teef combi met mijn (eveneens pittige) gecastreerde reutje niet goed gingen, en wel prima in teef/teef combi met mijn teefje omdat zij niet pittig is.
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Mijn honden zijn van de zelfde leeftijd (3)..beste maatje..alle twee een vrouwtje..niks geen problemen..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:Mijn honden zijn van de zelfde leeftijd (3)..beste maatje..alle twee een vrouwtje..niks geen problemen..
ik zou geen 2 pups tegelijk adviseren... zie het mezelf nog niet doen... 1 is al lastig zat. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Dat doe ik ook niet :denken:
Ik heb een golden lab en een shihtzu. Maggie had ik als pup en Emma sinds vorig jaar Juli..
renee-uk
Zeer actief

Reu/reu kan ook prima gaan hoor. Ligt ook aan de karakters van beide honden.
Dat ben ik met je eens, alleen als het niet goed gaat -juist vanwege de karakters- blijkt dat vaak als het te laat is en beide honden volwassen zijn en dan zit je wel met de ellende :?

edit:typo
Afbeelding

jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Heel egoistisch, omdat ik het zelf wil :mrgreen: Hoewel ik nu graag een pup wil, juist ook voor Nanni. Dan leeft ze weer lekker op, ze zou het leuk vinden. Maar vooral ook, als Nanni dan wegvalt, is het niet helemaal stil in huis :19: Dus eigenlijk ook weer uit egoistische reden :N:
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Ik heb nu een reu van 13 mnd en ik had zelf het idee dat ik na zijn tweede verjaardag er nog wel een reutje bij wilde, maar ik denk dat ik het toch niet doe of de finaciële situatie moet dan zo ruim zijn dat we de kosten makkelijk kunnen dragen. Want het gaat niet alleen om dubbel zo veel voer en dubbele kosten voor curcus, maar ook een hogere dierenarts rekening. Fellow heeft twee niet ingedaalde ballen, dus laat ik hem na zijn tweede verjaardag castreren, maar dat kost wel een paar honderd euro. Voor één hond kan ik dat nog doen, maar als de tweede ook wat mankeert moet dat geld er ook zijn en dat is nu lastig. Dat is toch een belangerijk iets om over na te denken voor je een hond (erbij) neemt. Maar als je het geld en tijd hebt is het vast leuker om twee of meerdere honden te hebben.

Groetjes, Noëlle.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dutchie63 schreef:Dat doe ik ook niet :denken:
Ik heb een golden lab en een shihtzu. Maggie had ik als pup en Emma sinds vorig jaar Juli..
ah oke dan heb ik het verkeerd gelezen :wink:
Afbeelding
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Kan gebeuren.. :wink:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb een 2e hond genomen omdat ik dat graag wilde... maar heb wel geprobeert tekijken welke hond het beste bij Tyson zou passen qua karakter enzo.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik ga een tweede hond nemen, omdat ik dat leuk en gezellig vind, om te voorkomen dat ik in ene gat val, mocht Jamey onverhoopt ineens wegvallen, en als maatje voor Jamey, ik denk dat zij dat wel kan waarderen. Maar wel een reutje, aangezien het nu al niet altijd goed gaat met andere kleine teefjes...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ik was al een tijdje 'stiekum" op zoek naar een 2de hond,maar meer in de lijnen avn eenbouvier, mastiff of golden retriever..maar toen werd er een tijdelijke opvang gezocht voor dit kleine hondje en ik zou haar dan een weekje in huis nemen, Maggie was helemaal gek met haar, en toen het telefoontje kwam dat ze een nieuw huisje gvonden hadden voor Emma, heb ik gelijk gezegd, wel dat kan wel, maar ze mag van mij hier blijven, en zoedoende kreeg ik Emma..een week later opernbaarde al haar gezondheids problemen..baarmoeder problemen, ze had wel tig nestjes gehad, broodfokkers he, je zou ze zo van de hoogste boom willen hangen, en een week later kwamen we erachter dat ze een hart afwijking ook had..maar goed, ze is aan goede pillen, en ze is er helemaal boven op nu..
Nu vraag ik me wel es af, alle puppies die Emma heeft gehad,hoeveel zouden er van lopen die ook een hart probleem hebben..Stom stom stom, want elke goede fokker zorgt ervoor dat onder andere het hart is onderzocht voordat ze nestjes gaan fokken..
doggy

Gelukkig heeft ze het goed bij jou :ok:
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ja inderdaad, maar ik ben ook erg blij dat ze hier wilde blijven..lol..Ik was een weekje naar Nederland en mijn ouders hadden mijn honden, Emma had vreselijke heimwee..niet eten, niet drinken, en heel lusteloos..maar goed dat werd ietsje beter na een dag of 3..Terwijl mijn honden vaak bij mijn ouders zijn als ik weg moet of zo..
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ik laat ze samen uit elke dag..de grote en de kleine..maar ik doe wel 1:1 met ze..lekker gezellig shoppen of zo..( dieren zaak dan) maar toch, willen ze meestal altijd samen mee..leuk..
minimax
Actief
Contacteer:

ergens vind ik de combi reu/reu toch het 'fijnste' idee eigenlijk, weet niet waarom een soort gevoel ofzo..

indien er dan problemen met dominantie komt, dan kan ik de 'ranglagere' hond toch laten castreren of werkt dat averechts?
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

tweede hond ,ja natuurlijk ,derde hond ,moest ik even over denken maar is ook een ja geworden ,heerlijk al dat leven in huis, dua voor mij is de keus makkelijk ,ja dus. hier 1 van 7 jaar 1van 4jaar en 1 vsn 6 maanden.
maar 3 is wel het linier hoor, want ja het kost geld en veel ook.
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Tja de reden, Maxi moest weg en ik kon geen weerstand bieden hahaha..
Gelukkig maar, want het is echt hartstikke leuk 2 hondjes :cheer: :cheer: :cheer:
2 hondjes uitlaten is leuker, want ze kunnen samen spelen, 2 hondjes alleen laten (hoog uit 4 uur hier) is minder erg want ze zijn samen, meer hondjes om te knuffelen en ze hebben beide kwaliteiten die de ander niet heeft.. Dus ik ben voor een 2de hond hahaha..
Ik heb trouwens 2 reuen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”