Gisteravond weer training gehad met Ita.
Tussen het wegwapperen van de muggen door :N: hebben we de oefeningetjes herhaald van de vorige weel.
Af en blijf en zit en blijf
Voor roepen, vooruitsturen naar een plastic bordje met iets lekkers en dat na de lekkere hap weer terugfluiten.
Ging ook heel goed.
Twee van de honden brachten het bordje mee terug naar de baas
Voor het "apporteren" een stukje lopen met de hond, apportje laten vallen en kijken of het hondje dat dan wilde oppakken.
Alle hondjes pakten op.
Ita bracht het ook netjes bij me, maar aan de lijn is er natuurlijk ook niet veel anders te verzinnen
Door te zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan kan je natuurlijk wel helpen om alles goed te laten verlopen
Alsd een hond niet wilde pakken, dan moest je zelf het apport oprapen en er mee gaan knuffelen.
Dat was bij ons groepje bij nemand nodig.
De trainer had een dummy gemaakt van een sok met stro er in. Aan beide uiteinden was kippengaas om de dummy gedraaid, zodat de hond bijna automatisch de dummy in het midden beet pakt.
Die sok had ook al tijden tussen het wild gelegen, dus Ita, die voor mocht doen hoe dat werkte, pakte al heel snel heel goed in het midden op. Zulke lekkere luchten laat je niet liggen
Een keer een voorzichtig "proeven" aan een uiteinde en toen had ze het meteen door en pakte keurig in het midden op
We zijn ook even in een bos geweest.
Een hulp hield de hond even vast, zelf moest je over een paadje het bos inlopen tot je achter een bomengroepje verdwenen was.
Dan kreeg je een teken van de trainer en kon je de hond roepen.
Ita kwam meteen.
Er waren honden die wat moeite hadden met het pad. Een soort natuurlijke scheidslijn waar ze niet over konden of durfden.
Wat extra roepen van de baas hielp ze dan toch het pad over en het bos door.
Grappig om te zien hoe een natuurlijke overgang voor een hond echt een drempel kan zijn.
Afgelopen maandag is Ita meegeweest toen ik met mijn trainingsmaatje met Rana ging trainen.
Hoewel nog niet echt zwemmend, heeft ze een (nep)duifje uit het water gehaald en geapporteerd

Ook een kort apportje op het land en verder mocht ze kijken hoe goed Rana het deed.
Dankzij een nieuwe beloning (tortellini) doet Rana haar oefeningen ook heel goed op terrein waar ze blokkeerde omdat ze daar met een jachttrainingsgroep was geweest, dus Ita kon zien hoe het moest
edit:typo