Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Ah wat leuk :cheer:
Felix heeft er wel 2 jaar over gedaan voor hij een beetje ging zwemmen. Het was omdat die eenden er om vroegen, anders zwom hij nu nog niet denk ik :mrgreen:
Ze zwemt nog niet echt hoor, ze kan door het water lopen naar de overkant :wink:
Maar dat doet ze dus wel en ze apporteert :D
Ze had ook aan de overkant lekker met het balletje kunnen gaan spelen :mrgreen:
Dat was een beetje een gokje van me ......................
Voor zo'n klein pupje vind ik dat een keurige prestatie.
Bovendien heb ik er eigenlijk niets anders voor gedaan dan zelf door water lopen en met een balletje te spelen :wink:

Rana ging ook pas na haar eerste verjaardag in het water.
Die vond natte voeten al ernstig verkeerd :mrgreen: :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Eigenlijk vind ik het vreselijk om een "ja maar.................." cursist te zijn.
Maar ik kan het hier en daar niet eens zijn met de manier waarop sommige oefeningen worden aangeleerd.
ik heb er me om die reden allang bij neergelegd een 'ja maar'-cursist te zijn :wink: . ik vind het op zich ook niet fijn, maar alles beter dan dingen doen met mijn hond die heel erg tegen mijn gevoel ingaan :wink: .
Dat ben ik met je eens :ok:
Ik ben mezelf aan het trainen om er niet meer mee te zitten :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Deze week weer een andere trainer (wel een Griffonnier) en de blijf was echt blijven en weer terug naar de hond :ok:
Ita kan nu zonder probleem op 3 tot 4 meter blijven liggen en zitten :ok:
De snoepjes als beloning zijn wel errrrrrrrrrrrrrrrg lekker natuurlijk :D
Een van de anderen wilde me "verbeteren" door te adviseren Ita eerst te laten zitten voor ik haar beloonde voor de af/blijf.
Ik heb vriendelijk uitgelegd, dat ik dan niet meer voor de af/blijf zou belonen, maar voor het gaan zitten. En dat dat niet mijn bedoeling was.

Het voor (hier) roepen was zoals ik het gewend ben in de puppygroep.
Dus een hulp houdt de pup vast en de baas roept de pup bij zich.
Als extra moeilijkheidsfactor stonden de anderen in V vorm bij de roepende baas. Dus de pup moest in een soort van trechter met hondjes lopen en dan graag wel bij de eigen baas uit komen. De andere bazen kregen opdracht hun hond wel met aandacht bij zich te houden.
Ita ging als een streep :mrgreen:
Ze heeft die andere honden niet eens gezien.

Ze heeft over water gezwommen (ruim 4 meter, geen moeilijk taluud).
Het ging heel goed en ze zwemt prachtig, helemaal geen puppygespetter zal ik maar zeggen :ok:
Daarna een handvol lekkers uit het rammeldoosje (de trainer moest lachen maar had geen bezwaar) en meteen afdrogen en spelen.
Mensen die direct een ander oefeningetje wilden doen kregen op hun kop.
Als een hond dit soort zware oefening (over water) heeft gedaan, mag je daarna alleen maar ontspannen om de druk weer weg te halen zei de trainer.
Dus spelen en stoeien en ontspannen. Niks oefeningetjes :neenee:

Vond ik een goeie en ik heb me er braaf aan gehouden. Ik had al meer gespeeld met Ita o.a. na de blijf oefeningen en van deze trainer kreeg ik de indruk dat hij dat juist goed vond :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik heb eigenlijk niets te zoeken in dit topic (sorry!) maar mijn oog viel ineens op de naam Moon als topicstarter en volgens mij heb ik Moon/Marijke heel lang niet gezien? :denken:
Offe... ligt dat aan mij? :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Nee, ik heb dezelfde gedachte al een tijdje.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik heb Moon al een keertje een Pb-tje gestuurd dat ik haar mis en of er iets aan de hand is.
Maar ik heb nog geen bericht terug gehad :19:
Maak me ook een beetje ongerust :mrgreen:
drent.lover
Zeer actief
Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door drent.lover »

Nettie, dat is toch al veel leuker dan de vorige keer zeg.

En inderdaad ook ik miste Moon al een tijdje
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon is even een tijdje niet bereikbaar.
Ze komt wel weer :ok: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

drent.lover schreef:Nettie, dat is toch al veel leuker dan de vorige keer zeg.
Ja dit ging heel wat relaxter :ok:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ranetje schreef:Moon is even een tijdje niet bereikbaar.
OK, daar hebben ik begrip voor.
Ik was alleen een beetje ongerust mede vanwege de hernieuwde gezondheidsproblemen van Dante.
Maar ik wacht geduldig af.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

ranetje schreef:Moon is even een tijdje niet bereikbaar.
Dankjewel voor je berichtje. (Heb haar ook al een pb-tje gestuurd :oeps:, ben meestal niet zo heel snel van de pb'tjes maar maakte me ook een beetje zorgen... ).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gisteravond weer training gehad met Ita.
Tussen het wegwapperen van de muggen door :N: hebben we de oefeningetjes herhaald van de vorige weel.
Af en blijf en zit en blijf :ok:
Voor roepen, vooruitsturen naar een plastic bordje met iets lekkers en dat na de lekkere hap weer terugfluiten.
Ging ook heel goed.
Twee van de honden brachten het bordje mee terug naar de baas :smile:

Voor het "apporteren" een stukje lopen met de hond, apportje laten vallen en kijken of het hondje dat dan wilde oppakken.
Alle hondjes pakten op.
Ita bracht het ook netjes bij me, maar aan de lijn is er natuurlijk ook niet veel anders te verzinnen :mrgreen:
Door te zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan kan je natuurlijk wel helpen om alles goed te laten verlopen :ok:
Alsd een hond niet wilde pakken, dan moest je zelf het apport oprapen en er mee gaan knuffelen.
Dat was bij ons groepje bij nemand nodig.

De trainer had een dummy gemaakt van een sok met stro er in. Aan beide uiteinden was kippengaas om de dummy gedraaid, zodat de hond bijna automatisch de dummy in het midden beet pakt.
Die sok had ook al tijden tussen het wild gelegen, dus Ita, die voor mocht doen hoe dat werkte, pakte al heel snel heel goed in het midden op. Zulke lekkere luchten laat je niet liggen :smile:
Een keer een voorzichtig "proeven" aan een uiteinde en toen had ze het meteen door en pakte keurig in het midden op :ok:

We zijn ook even in een bos geweest.
Een hulp hield de hond even vast, zelf moest je over een paadje het bos inlopen tot je achter een bomengroepje verdwenen was.
Dan kreeg je een teken van de trainer en kon je de hond roepen.
Ita kwam meteen.
Er waren honden die wat moeite hadden met het pad. Een soort natuurlijke scheidslijn waar ze niet over konden of durfden.
Wat extra roepen van de baas hielp ze dan toch het pad over en het bos door.
Grappig om te zien hoe een natuurlijke overgang voor een hond echt een drempel kan zijn.

Afgelopen maandag is Ita meegeweest toen ik met mijn trainingsmaatje met Rana ging trainen.
Hoewel nog niet echt zwemmend, heeft ze een (nep)duifje uit het water gehaald en geapporteerd :ok:
Ook een kort apportje op het land en verder mocht ze kijken hoe goed Rana het deed.
Dankzij een nieuwe beloning (tortellini) doet Rana haar oefeningen ook heel goed op terrein waar ze blokkeerde omdat ze daar met een jachttrainingsgroep was geweest, dus Ita kon zien hoe het moest :wink:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 apr 2008 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Zo als dat zo doorgaat wordt dat een toppertje :ok: :mrgreen:
Eigenlijk is het al een toppertje voor zo'n jong ding .

Lijkt mij dat je je draai hebt gevonden in de trainingsgroep en Ita ook :wink:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:goh, klinkt al heel wat zeg voor zo'n dreumesje :ok: - hoe oud is ita nu juist?
Ik vind het ook behoorlijk veel voor een pup van 14 weken :N:
Maar het is spelenderwijs gegaan en zonder enige druk. (bij Ita dan, van de anderen weet ik dat niet :wink: )
Bij Rana duurde dat heel wat langer.
Verschilt per hond dus kennelijk.
Voor het "apporteren" een stukje lopen met de hond, apportje laten vallen en kijken of het hondje dat dan wilde oppakken.
Alle hondjes pakten op.
Ita bracht het ook netjes bij me, maar aan de lijn is er natuurlijk ook niet veel anders te verzinnen
oh jawel hoor - wat dacht je van laten vallen :mrgreen: ?
Dan krijg je geen lekkers :idea:
Tenminste...............als je het niet vlak voor de voeten van het baasje laat vallen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:Zo als dat zo doorgaat wordt dat een toppertje :ok: :mrgreen:
Eigenlijk is het al een toppertje voor zo'n jong ding .

Lijkt mij dat je je draai hebt gevonden in de trainingsgroep en Ita ook :wink:
Ik kan met de trainer die ik deze keer en de vorige week had goed overweg.
Hij heeft n.l. geen bezwaar tegen mijn manier van trainen :wink:
Hij vond zelfs dat ik voorlopig die beloningsvoertjes nog maar even niet moest afbouwen vanwege de leeftijd van Ita :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Nou maar hopen dat je meestal deze trainers zult treffen :mrgreen: :wink:
Met vooruit dmv een voerbakje hebben wij eens onzettend gelachen toen het voor de eerste keer zónder voerbakje werd geprobeerd.
We hadden het voerbakje even op een tafel weggezet en de eerste hond die het zonder bakje probeerde sloeg meteen rechtsaf en speerde als een streep naar de picknicktafel :smile:

Wij oefenen verloren apporten ook vaak op een dusdanige manier dat er een pad moet worden overgestoken om het apport te vinden. Het is ook onze ervaring dat honden anders de paden vaak snel als begrenzing gaan zien. En met een verloren apport is dat een horde die ze mooi op eigen kracht kunnen overwinnen om zelf te leren inzien dat ze zich er niets van aan hoeven te trekken :ok:

Het is alleen maar beter geworden na die eerste keer geloof ik hé? :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Nou maar hopen dat je meestal deze trainers zult treffen :mrgreen: :wink:
Met vooruit dmv een voerbakje hebben wij eens onzettend gelachen toen het voor de eerste keer zónder voerbakje werd geprobeerd.
We hadden het voerbakje even op een tafel weggezet en de eerste hond die het zonder bakje probeerde sloeg meteen rechtsaf en speerde als een streep naar de picknicktafel :smile:

Wij oefenen verloren apporten ook vaak op een dusdanige manier dat er een pad moet worden overgestoken om het apport te vinden. Het is ook onze ervaring dat honden anders de paden vaak snel als begrenzing gaan zien. En met een verloren apport is dat een horde die ze mooi op eigen kracht kunnen overwinnen om zelf te leren inzien dat ze zich er niets van aan hoeven te trekken :ok:

Het is alleen maar beter geworden na die eerste keer geloof ik hé? :wink:
De tweede keer was ook nog niet zo geweldig :wink:
Daarna idd alleen maar beter :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

De fokker van Ita was weer aan de beurt om les te geven deze 5e training.

Ook hij vond dat de af en blijf betekende dat je terug moest gaan naar de hond.
Ik werd zelfs teruggestuurd toen Ita het goed deed, om haar niet te overvragen :ok:
Ik kreeg op mijn kop omdat ik "dank je wel" zei toen Ita heel braaf haar apportje kwam brengen. foutje.......... :oeps:
Ook een pup is een hond dus "los" is voldoende als commando aldus onze trainer :F:

Ik moest er zelf ook wel om lachen, maar was blij en tevreden na de problemen die een paar andere hondjes lieten zien.
Die gingen de wijde wereld in met het apport.
Ik heb wel geregeld geoefend met het apport (elke dag wel 1 tot 2 minuutjes) en Ita deed het prima.
Zou dat de enige reden zijn dat ze het goed deed? Of staat me nog wat te wachten? ................. :N:
Er waren ook wat honden waar het komen niet helemaal tof was.

Het vooruitsturen naar een bakje met een brokje, ongeveer 15 meter, en dan weer terugroepen ging leuk.
En ze zwom weer uitstekend over water.
Er zit nog steeds wel een touw aan om te zorgen dat ze gered kan worden als ze zou zinken.
Ita vond dat ze dat touw maar meteen moest apporteren :smile2:

Ik sta echt versteld van haar apporteren of bij me brengen van speeltjes!
Ik was maandag in het parkje toen een oude dame met een werpstok balletjes gooide voor haar hond. Een jong actief beestje en ze was blij dat hij dat balletje zo leuk vond. Want dan hoefde ze geen kilometers te lopen.
Ik zei voor de grap dat ik een tijdje zou kijken samen met Ita. Dan kon ze er nog wat van leren :ok:
Na een tijdje ging de dame weg, maar ze wierp de laatste bal verkeerd. Ita nam haar kans waar en ging er als een speer achteraan en tussen de andere honden door............................................... bracht ze die bal bij mij :mann:

Ita kan gedachten lezen want ze gaat nu al uit zichzelf liggen als ik denk over dat commando :mrgreen:
Als we na de laatste wandeling voor het slapen gaan thuis komen krijgt zij haar laatste bak met eten en Rana krijgt een poetsbeurt van de tanden.
Daarna doe ik een spelletje met ze waar ze een stukje brood mee kunnen verdienen.
Kennelijk is daar een patroon in ontstaan.
Ita lag deze keer eerder dan Rana voor de af en blijf :ok: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Mickie schreef:Prachtig dat Ita de bal kwam brengen. Ik zie je al helemaal trots en blij kijken :cheer:

'Dankjewel' vind ik eigenlijk heel vriendelijk klinken. In feite maakt het geen moer uit welk commando je voor iets gebruikt, waarom dan geen 'dankjewel' in plaats van 'los'? :mrgreen: :wink:
:mrgreen:
Ik práát te veel met mijn honden
Op jacht is een kort commando beter dan een heel verhaal :wink:

Het klinkt wel erg aardig ja :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Voorlopig valt het met obsessies nog wel mee hoor Inge.
Alleen de graafobsessie bestaat nog en die mocht wel wat minder :mrgreen:

Die telepatische begaafdheid daar moet ik mee uitkijken.
Het avondritueel zal ik maar eens gaan veranderen. Ik heb liever dat ze alleen op een, ook voor mij :mrgreen: , duidelijk commando werkt :ok: :smile:
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

ik mocht hier iets plaatsen over jacht(geloof ik???)

http://roughcovers.mijnflatcoat.com/art ... blog=16166

ik ben crea bea geweest :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Wat een leuke proeven (of training?)
Zelda is nu één jaar oud heb ik begrepen.
Best pittige oefeningen voor die leeftijd :roll:
Afbeelding
lupa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lupa »

ranetje schreef:Wat een leuke proeven (of training?)
Zelda is nu één jaar oud heb ik begrepen.
Best pittige oefeningen voor die leeftijd :roll:
Zelda kan dit prima aan, als we merken dat het niet ok is passen we ons aan
we zijn gewend met lupa :mrgreen:
holly
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door holly »

Als ik het goed begrijp mag je hier zeggen waarom je hond die in dit lijstje past zo leuk is?

Makkelijk! Fenja is een kruising Heidewachtel / Drentse patrijs en ze is het mooiste wat mij ooit is overkomen. ze is lief, trouw en grappig.
Ze is wel overal bang van. Als ze een konijn ziet lopen, dan rent ze er voor weg. :roll: We doen alweer 5 jaar behendigheid en dat is super. Leuk om met je hond bezig te zijn.
Het enige wat ik soms niet zo leuk vind aan Fenja is dat ze ALTIJD aan het likken is. Aan je handen, je armen, je benen, je gezicht.....

Ik heb gelezen dat een heidewachtel dat vaak doet, is dat bij andere heidewachtelbezitters ook?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

De ouders van Fenja hebben vergeten om het jachtinstinct mee te geven geloof ik :wink:
Hoe kan een jachthond nou bang zijn voor een konijn? :denken:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

holly schreef:Ik heb gelezen dat een heidewachtel dat vaak doet, is dat bij andere heidewachtelbezitters ook?
Nee, dat herken ik totaal niet, ook niet bij andere bekende heidewachtels.Ik denk dat het in de aard van jou beestje zit.
De hond van een vriendin doet dat ook, dat is een kruising lab/bordercollie :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Onze halve drent doet het wel, niet altijd maar wel graag :mrgreen:
Helemaal als je net onder de douche vandaan komt.
holly
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door holly »

ranetje schreef:De ouders van Fenja hebben vergeten om het jachtinstinct mee te geven geloof ik :wink:
Hoe kan een jachthond nou bang zijn voor een konijn? :denken:
Ja ongelooflijk he. Iedereen zei: ooo jij gaat nog heel wat afzien met je hond, die hou je nooit bij als je met haar gaat wandelen.

Tttsss ze is nog nooit van me weggelopen. En ze is echt een watje. Wij hadden zelf gerbils. Als we die loslieten dan lag mevrouw te bibberen onder tafel. :roll:
En ik heb 5 katten, en die zijn allemaal de baas over haar..... :smile:

Gek van dat likken. In een boek van Henk Lommers las ik dat het echt een tik van een heidewachtel was. Wel leuk om de ervaringen van andere heidewachtel / drent bezitters te horen.
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Guus heeft dat ook wel, dat likken, maar of dat nou heidewachtel-gerelateerd is... Ik denk ook, zoals al gezegd, de aard van het beestje. En hoe je er zelf op reageert natuurlijk. Als het voor de hond wat oplevert (aandacht, een knuffel, lekker zweet- of zeepsmaakje :mrgreen: )
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

holly schreef:Gek van dat likken. In een boek van Henk Lommers las ik dat het echt een tik van een heidewachtel was. Wel leuk om de ervaringen van andere heidewachtel / drent bezitters te horen.
Ik heb een x-Labrador en een Drent en de x Lab likt graag aan mijn handen of benen(en ja,ook speciaal als ik net gedouched heb :mrgreen: ) terwijl de Drent het heel wat minder lekker vindt :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”