Martijn schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht en eigenlijk vind ik het heel jammer dat appèl gezien wordt als iets negatiefs.
Ik doe bijna dagelijks aandachtsspelletkes met dapper en hij vindt dat juist enorm leuk.
Een beetje puzzelen aan de rand van wat hij nog begrijpt en ondertussen rennen. Hij komt totaal voldaan thuis en onderwijl kan hij los omdat hij perfect luistert.
We zijn nu bezig met het combineren van commandos en het is gewon heel gezellig. Niets straf of "en hij zal naar me luisteren of anders.." gewoon leuk samenzijn.
Ik heb hem lang genoeg niet onder appèl gehad om te weten hoe dat is en ik vond het stressvol en ergerlijk. Ook voor hem.
Ik zie onder appèl staan niet als iets negatiefs maar als iets wat noodzakelijk is ,zowel voor je hond, zijn veiligheid, en de omgeving.
Alleen de mate waarin je je hond onder appèl moet of wilt hebben is voor iedereen verschillend en hangt van de hond en zijn karakter af.
Orson is een hond waarvan ik vind dat je die in hoge mate onder appèl moet hebben terwijl die lat voor Micron en zelfs voor Rio weer lager ligt.
Dat wil niet zeggen dat die alles mogen maar Micron laat ik onbekommerd in een losloopgebied met andere loslopende honden kennis maken terwijl ik dat met Orson weer niet doe.
Die kan wel keurig aangelijnd een wandeling lopen met andere honden ,zowel reuen als teven ,omdat hem dat aangeleerd is en hij er genoeg voor onder appèl staat.
Rio heb ik toen hij jonger was op een leuke school puppycursus mee gedaan en eg1 en eg 2 en dat vond ik leuk maar ook voldoende.
Ik hoef geen hond die links om rechtsom ,voor achter en ik weet allemaal niet meer kan ,voor mij zijn wat basisbegrippen ,zit ,hier ,blijf en netjes meelopen zonder me over straat te sleuren voldoende.
Rio weet ik bijna zeker van dat ik hem zou moeten aanlijnen bij een loopse teef ophaar hoogtepunt omdat ik hem anders niet zou meekrijgen ,niet met wat lekkers ,niet met een balletje want meneer denkt dan liever aan zijn eigen ballen

ga ik zomaar van uit.
Dat maakt van Rio geen losgeslagen ongeleid projectiel en die indruk krijg ik weer uit wat ik hier zo lees wanneer je dat niet zonder meer zonder aanlijnen lukt.
Ik vind appèl echt wel belangrijk maar mijn honden mogen ook hond zijn en dat houd in dat ze alledrie weleens ondeugend zijn waarbij uiteraard niet andere honden of mensen de dupe mogen worden

.
Iedereen heeft zijn eigen zaken die hij belangrijk vind voor zijn of haar honden voor mij is het belangrijk dat ze andere honden, en in Orson zijn geval ook mensen, geen kwaad doen en daar heb ik op getraind ,voor zover mogelijk,en veel aandacht aan geschonken.
Micron en Rio zijn leuke sociale honden die goed zijn in hun contacten alhoewel Rio niet meer zo goedig als toen hij jonger was maar nog zeker ook geen vechtersbaas.
Orson is ondanks zijn scherpe kantjes toch ook nog best ver gekomen en juist door appèl over hem te hebben is het mogelijk hem toch nog redelijk wat vrijheid te geven wat mogelijk is door hem onder appèl te kunnen zetten en houden dus ik zie daar zeker wel het belang en voordeel van in.