Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bedankt loopse teef...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

De keren dat Daisy loops was zocht ik altijd wel plekjes op waar het rustig was. Maar goed, dat deed en doe ik toch altijd wel.

Ook liep ze los, maar ze luisterde ook nog gewoon goed.

Spike heb ik in al die jaren nog nooit problemen gehad met loopse teven. Of hij nu niet begreep wat hij ermee aan moest ofzo :denken: Als we eens een loopse teef tegen kwamen hoefde ik maar te roepen en hij kwam. Een muizenhol was interessanter :roll: Raar beest.

En het snuffelen aan plasjes... Logisch toch. Wij kijken om ons heen wie er loopt, hun doen het zo. Als het te lang duurt gewoon roepen en klaar.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik bijna nooit in losloopgebieden kom. Zijn er hier niet in de buurt en het is me véél te druk.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Zoie schreef:
Golden Stanley schreef:[Whooper daarentegen was een ander verhaal. Dat was dezelfde asociale opklapper als waar ik nu continu last van heb bij bepaalde reuen op Whoop. Dan ging ik erop af en haalde veel verbaal uit de kast, om vervolgens weer rust erin te krijgen zodat ik rustig aan kon lijnen en op een normale manier mijn weg kon vervolgen. Na 50 meter liet ik hem dan los (aan de 10 meter lijn) en uiteraard waagde hij het om terug te schieten. Om er vanzelf achter te komen dat het op dat moment geen nut had en ik beloonde zijn terugkomen op mijn correctie 'nee, volgen'.
Na drie keer had hij dat dondersgoed door en heeft het nooit meer gedaan. Of ik had het geluk geen loopse teven tegen te komen, kan ook natuurlijk. Maar mijn mening is dat alles in een bepaalde mate trainbaar is, in welke situatie dan ook. En bezit je die capaciteiten niet, dan vraag ik me af of die persoon geschikt is om een intacte reu in die staat te bezitten...... :19: [/color]
wat heeft hij dan nooit meer gedaan, er op klappen ? En kon je hem dan gewoon terug roepen ?

Het er zo asociaal opklappen dat de andere hond letterlijk door zijn achterhand zakte, omdat hij zijn lusten niet kon bedwingen. Dat soort gedrag is dus trainbaar............en scheelt al heel veel voor zo'n teveneigenaar. En ja, 9 van de 10 keer lukte het om hem terug te krijgen. Niet met balletjes of speeltjes, want dat maakt geen indruk, wel met stukken vlees etc.

Ik heb spok nooit gestraft vanwege zijn ongehoorzaamheid bij loopse teven, of het moest zijn dat ik niet wist dat de teef loops was. Gewoon aanlijnen en afhankelijk van de situatie al dan niet weer los laten. Zo blijf ik het ook doen.

Ik straf wel voor het ongevraagd erop klappen, dat vind ik dus asociaal gedrag en hoeft een reu niet te vertonen. Menig dekreu zal dat gedrag overigens erg weinig laten zien. Het is wat mij betreft een kwestie van opvoeding. En ja, prettig als dat al in de pubertijd kan en niet op latere leeftijd, want dan is het veel moeilijker. Als ik zeker weet dat ik een loopse teef naderde, dan lijnde ik ook gewoon aan en negeerde de situatie. Maar niet als hij onder mijn kont vandaan schiet om ff te gaan buurten een eind verderop. Dan heeft hij een slechte aan me en het hoeft ook niet. Hetzelfde trouwens als er ergens rotte konijnen of rotte vis ligt, ik accepteer dat er vandoor schieten niet en zal dat soort situaties altijd trainbaar maken. Tot nu toe altijd nog gelukt, met weinig 'geweld' en op een leuke positieve manier eindigen. Dat blijft echt wel hangen voor een volgende keer.

Het vervelendst vind ik overigens als de eigenaar, en dat is in mijn ervaring meestal het geval, verzwijgt dat zijn teef loops is of het pas zegt als je er naar vraagt, d.w.z. het te laat is.

Ja, dat kan ik me voorstellen. Ik zeg het dus wel meteen en de meesten weten het ook en ontwijken, net als ik diezelfde reuen ontwijk in mijn losloopgebieden. Dus nooit geen probleem eigenlijk, op een paar etterbakkies na. Maar sorrie, dat ligt echt aan die eigenaren en niet aan de reuen zelf.

Eenmaal spok bij het parkeerterrein kunnen ophalen ( gelukkig nog achter de hekken, maar ja, wat is een hek voor spok ? ) , eigenaar was er volgens geruigen met de auto vandoor. Ik vind dat echt aso, gewoon doorlopen met je loopse teef, en de reu zo achterlaten.
Ik loop nooit zomaar door....en al zeker niet op parkeerterreinen of in druk verkeergebieden....dat kan ook niet, want Whooper wordt meestal geconfronteerd met enorme reuen die er meteen opduiken, dus lijn ik die reu aan en loop zelf terug of wacht tot de eigenaar bij mij is. Nooit geen probleem, ook niet met de eigenaar van die reu.....maar ik maak een uitzondering voor 1 geval.
Afbeelding

Zie ik die hond met eigenaresse lopen, dan stiert hij in de verte al op alle honden af. Dit is dus een intacte reu die helemaal doorslaat bij het zien van elke hond (reu of teef, maakt niet uit) en omdat hij er niet op gecorrigeerd of afgeleid wordt, kan dat beest gewoon zijn gang gaan. Op het moment dat hij die van mij in de smiezen heeft (dan loop ik zeker 200 meter de andere kant op), dan weet hij mijn honden nog te vinden. Hond doet niets verder, is echt erg sociaal en loopt gewoon met Whoop en Stanley op. Maar luisteren naar het vrouwtje, ho maar. Ik loop dan al expres haar kant weer uit, zodat ze die hond bij zich kan houden. Maar wat doet zij..............ze roept hem van die van mij weg (wat niet lukt) en loopt gewoon de andere kant weer uit in de veronderstelling dat die hond wel achter haar aan komt. Tja, dan heb je aan mij dus een verkeerde. Dan loop ik expres weer diezelfde kant terug als waar ik vandaan kwam, met haar hond er bij. :mrgreen:
Zij loopt haar rondje gewoon uit zonder hond en ik met die van haar, dat duurt rustig een half uur.
De wederhelft daarvan kom ik ook samen met haar vaak tegen. Hond stiert weer overal op af en is niet te houden. De wederhelft krijgt daar een beetje de teer over in en rent die hond achterna, al scheldend en vloekend om die hond bij hem te krijgen. Is hij eindelijk bij die eigenaar, dan krijgt het een paar schoppen onder zijn hol en wordt hij al ophangend weer mee terug genomen.............en dan vinden ze het gek dat dit dier zulk gedrag vertoont en niet luistert. :denken:
Dat soort eigenaren lopen hier dus, die het wel best vinden. Maar het is wel een Stafford reu, waar je verantwoording voor moet nemen en als je zo'n hond niet kan trainen, waarom neem je dan dit ras, waarom laat je hem dan reu? Zij loopt overigens ook op dezelfde rustige tijden als dat ik loop, omdat het anders voor haar ook te druk zal worden.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Martijn schreef:
truusje schreef: Een andere jongere reu, van het zeer dominante type, dekt prima, maar is idd tijdens de loopsheden van de dames hier compleet van slag, eet bijna 3 weken niet en zeker tijdens de vruchtbare dagen ook niet willen slapen, een uitputtingslag voor hem en voor ons ook natuurlijk.
Is de loopsheid voorbij is hij weer zichzelf, prima onder appel.
Tis net alsof zijn brein beneveld wordt en we niet tot hem door kunnen dringen......daar kan geen trainingsschema tegen op. Echt niet!
We hadden het niet over loopse teven in huis maar er één tegenkomen in het bos en dat je hond dan dagen lang bibberend bij de deur ligt.

Daarnaast vind ik jou veel stelliger dan ik met je "daar kan geen trainingsschema tegen op. Echt niet!"

Maar goed, het zal wel belangrijk voor je zijn. Ik vind het prima hoor.
Ik ben blij dat je het prima vind :ok: die bevestiging had ik nou net ff nodig.
Afbeelding

So Sweet :I:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

starfleet schreef:Ik denk dat Kooikers vergeleken met andere rassen nog steeds ontzettend trainbaar zijn, zeker in obedience en GG .
Mbt werkhond/sporthond is er al een discussie op het Kooikerforum geweest, ik denk daar echt anders over dan jij :wink: Kooikertjes zijn slim en kunnen het best leuk doen in een sport (veelal teven), en er zijn wat uitschieters, maar werkhonden in de categorie herder, border collie, sheltie e.d. zijn het niet. Het merendeel van de Kooikers die ik bij agility zie, zijn snel afgeleid, kunnen erg mieperig zijn en missen de drive om voor de baas te werken. Je ziet het al aan de start in de ogen van een hond of het een echte werker is of niet. Iemand die serieus agility doet, zal niet snel voor een Kooiker kiezen.
starfleet schreef:Ik ben verbaasd hoe slecht Kooikers luisteren vaak, hoe weinig ze ingespeeld zijn op hun begeleider, maar ik geloof er niks van dat dat aan de hond ligt. Jij toch ook niet dacht ik?
Niet luisterende Kooikers (en dan vooral intacte reuen) zijn er inderdaad erg veel en bovenstaande is geen enkel excuus daarvoor. Ik reken Bram overigens ook niet tot die categorie :wink: Mbt loopse teven heb ik nog niet eens zo'n slechte aan Bram, hij is wel bereikbaar voor me. Maar lekker trainen is er niet bij. Hij doet dingen dan omdat ik het zeg en niet omdat hij het leuk vindt om te doen. De lol is er voor mij dan ook wel af :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
asani schreef:
malinois schreef:
Dutchie63 schreef:want het is niet de teef die loops is d'r schuld maar wel de eigenaren..
..
hoezo? het is toch de natuur... de hond in volle glorie? :19: Zo koop je een hond, met alles erop en eraan... als ik een teefje koop, dan hoort ze natuurlijk loops te worden...
Tja..zo koop ik een reu, en die hoort loopse teefjes te dekken.. :wink:
de mijne mogen dekken als ik dat goed vind... dus ze zullen er ook niet vanaf geschopt worden want als ze ooit moeten dekken moeten ze het ook willen en leuk vinden natuurlijk :wink:
ehmmm...hier moeten ze ook ooit dekken, maar als ze zonder mijn toestemming interesse tonen in een loopse teef gaan ze er toch hardhandig af....hou er geen rekening mee dat ze dan nog moeten willen, ze mogen als ik het zeg, maar MOETEN er afblijven als ik het zeg....en dat heeft tot op heden (met 3 reuen) nog niet voor problemen gezorgd....
Zoek stok!
Zeer actief

crutz schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik zal nooit gaan trainen op een school waar loopse teven toegestaan zijn. Laatst een agility workshop gehad op een school waar dat wel het geval was en ik ben dan meer bezig om Bram bij me te houden dan lekker te trainen. Ik vind dat zonde.
nu is dat lastig ja, als je altijd zou trainen bij een school waar loopse teven toegestaan zijn wordt het luisteren en op jou letten normaal voor hem en is hij dus gewoon weer met zijn werk en jullie training bezig ipv met de loopse teven....nu het sporadisch voorkomt is het idd anders, dan kost het je veel moeite zijn aandacht er bij te houden....
Dat geloof ik wel inderdaad. Dat het anders was geweest als hij van jongs af aan 'blootgesteld' zou zijn aan loopse teven tijdens training. Maar ja, achteraf zou ik zoveel dingen anders gedaan hebben :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoek stok! schreef:
starfleet schreef:Ik denk dat Kooikers vergeleken met andere rassen nog steeds ontzettend trainbaar zijn, zeker in obedience en GG .
Mbt werkhond/sporthond is er al een discussie op het Kooikerforum geweest, ik denk daar echt anders over dan jij :wink: Kooikertjes zijn slim en kunnen het best leuk doen in een sport (veelal teven), en er zijn wat uitschieters, maar werkhonden in de categorie herder, border collie, sheltie e.d. zijn het niet. Het merendeel van de Kooikers die ik bij agility zie, zijn snel afgeleid, kunnen erg mieperig zijn en missen de drive om voor de baas te werken. Je ziet het al aan de start in de ogen van een hond of het een echte werker is of niet. Iemand die serieus agility doet, zal niet snel voor een Kooiker kiezen.
starfleet schreef:Ik ben verbaasd hoe slecht Kooikers luisteren vaak, hoe weinig ze ingespeeld zijn op hun begeleider, maar ik geloof er niks van dat dat aan de hond ligt. Jij toch ook niet dacht ik?
Niet luisterende Kooikers (en dan vooral intacte reuen) zijn er inderdaad erg veel en bovenstaande is geen enkel excuus daarvoor. Ik reken Bram overigens ook niet tot die categorie :wink: Mbt loopse teven heb ik nog niet eens zo'n slechte aan Bram, hij is wel bereikbaar voor me. Maar lekker trainen is er niet bij. Hij doet dingen dan omdat ik het zeg en niet omdat hij het leuk vindt om te doen. De lol is er voor mij dan ook wel af :wink:
Toch begrijp ik hier dingen niet aan. Hebben die kooikers dan geen enkele passie? Hoe goed zijn de trainers van die honden en verwachten ze niet dat ze zoals borders en andere collies reageren? Misschien moet een kooiker wel heel anders gemotiveerd worden?
Ik lees steeds dat je nooit meer een kooiker zal nemen en ook lees ik dat je best wel hele hoge verwachtingen van je nieuwe hondje hebt. Hou je er wel rekening mee dat je niet door het kopen van een kelpie uit sportlijnen om maar wat te noemen meteen een super agillityhondje hebt? Zo'n hondje moet je maar net liggen en het moet maar net kloppen met je verwachtingen en de manier waarop je met dat hondje om wil/kan gaan. Een werkhondje is hartstikke leuk op het sportveld, maar zoals je ook aangeeft wandel je heerlijk relaxed met Bram, die volgens mij een perfect hondje is. Het zou best zomaar kunnen dat het gedaan is met de rust tijdens die wandelingen en de rust in huis. Het kan maar zo dat een op werk gefokte Kelpie (weet niet wat je precies wil) helemaal niet zo leuk met andere honden is maar jaagt en bijt. Juist een hoge drive in sport en een hoge intelligentie om gehoorzaam te worden geven vaak een hond die bv heel erg druk is, steeds blaft en allerlei gewoontes ontwikkelt waardoor je dus wel ogen in je achterhoofd moet hebben en echt soms gek wordt van je hond.

Als je helemaal into de sport gaat en echt hoopt op hoog niveau te komen met je hond heb je de meeste kans op een handenbinder die je op alle vlakken gaat testen en een zeer hoog energieniveau heeft. Juist met een hondje als Bram combineer je heel leuk gemiddeld. Hij is en leuk met honden, en hij luistert en hij doet het netjes in de hondensport. Die combinatie is in andere rassen als bv een sheltie weer veel moeilijker. Shelties blaffen, kunnen heel schrikachtig zijn en erg gevoelig voor geluiden. Dat laatste is zelfs een raskwaal en voor je het weet is je sheltie weg als het startschot wordt gegeven. Dan heb je een hondje waar je dus niet meer mee kan sporten, wat wel heel erg druk is en de vraag is dan nog maar of je er relaxed mee naar een forumwandeling kan. Het is immers een ADHD type omdat het hoog in de sportdriften is gefokt. :wink:

Ik zeg dit omdat ik Bram dus een echt heel erg leuk en fijn hondje vind waar je best heel blij mee mag zijn. :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Ik geloof best dat een bordercollie het in wedstrijden doggiehuppelkutterij beter doet maar het feit blijft dat een kooiker een goed te trainen hondje is en de grens echt in het kunnen van de trainer ligt en niet bij het hondje als het om basale gehoorzaamheid gaat. Gewoon appèl tijdens het wandelen schaar ik onder basale gehoorzaamheid.
Eens. Ik verstond wat anders onder het begrip goed te trainen hond. Maar een Kooikerreu strak onder appel zetten tijdens het wandelen, is inderdaad prima te doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Toch begrijp ik hier dingen niet aan. Hebben die kooikers dan geen enkele passie? Hoe goed zijn de trainers van die honden en verwachten ze niet dat ze zoals borders en andere collies reageren? Misschien moet een kooiker wel heel anders gemotiveerd worden?
Klopt. Het is ontzettend van belang om anders te trainen met een Kooiker (het gros dan he) dan met bijv. een Border. En ik denk dat dit met hulp van trainers ook aardig lukt. Maar werkdrift en willen werken voor de baas is wel iets wat in een hond zit, er zit dus een maximum aan wat je kunt bereiken met een hond die dat minder heeft. Een hond die ontzettend graag wil werken, zal minder afgeleid zijn door welke andere prikkel dan ook.
MARC_S schreef: Ik lees steeds dat je nooit meer een kooiker zal nemen en ook lees ik dat je best wel hele hoge verwachtingen van je nieuwe hondje hebt. Hou je er wel rekening mee dat je niet door het kopen van een kelpie uit sportlijnen om maar wat te noemen meteen een super agillityhondje hebt? Zo'n hondje moet je maar net liggen en het moet maar net kloppen met je verwachtingen en de manier waarop je met dat hondje om wil/kan gaan. Een werkhondje is hartstikke leuk op het sportveld, maar zoals je ook aangeeft wandel je heerlijk relaxed met Bram, die volgens mij een perfect hondje is. Het zou best zomaar kunnen dat het gedaan is met de rust tijdens die wandelingen en de rust in huis. Het kan maar zo dat een op werk gefokte Kelpie (weet niet wat je precies wil) helemaal niet zo leuk met andere honden is maar jaagt en bijt. Juist een hoge drive in sport en een hoge intelligentie om gehoorzaam te worden geven vaak een hond die bv heel erg druk is, steeds blaft en allerlei gewoontes ontwikkelt waardoor je dus wel ogen in je achterhoofd moet hebben en echt soms gek wordt van je hond.

Als je helemaal into de sport gaat en echt hoopt op hoog niveau te komen met je hond heb je de meeste kans op een handenbinder die je op alle vlakken gaat testen en een zeer hoog energieniveau heeft. Juist met een hondje als Bram combineer je heel leuk gemiddeld. Hij is en leuk met honden, en hij luistert en hij doet het netjes in de hondensport. Die combinatie is in andere rassen als bv een sheltie weer veel moeilijker. Shelties blaffen, kunnen heel schrikachtig zijn en erg gevoelig voor geluiden. Dat laatste is zelfs een raskwaal en voor je het weet is je sheltie weg als het startschot wordt gegeven. Dan heb je een hondje waar je dus niet meer mee kan sporten, wat wel heel erg druk is en de vraag is dan nog maar of je er relaxed mee naar een forumwandeling kan. Het is immers een ADHD type omdat het hoog in de sportdriften is gefokt. :wink:

Ik zeg dit omdat ik Bram dus een echt heel erg leuk en fijn hondje vind waar je best heel blij mee mag zijn. :19:
Bram is een geweldige hond! Ik mag m'n handjes dichtknijpen met hem. Hij is eigenlijk probleemloos behalve dan dat ik het weleens moeilijk heb met zijn zelfstandigheid, maar dat ligt helemaal aan mij :wink:

In dit topic gaat het over loopse teven en ik geef daarin aan dat ik daarin het maximum wel bereikt heb met Bram. Hij luistert, maar ik moet verder niks van hem verwachten. Toevallig was er een aantal weken geleden een discussie of het Kooikerhondje wel of niet een werkhondje is en daar refereer ik aan bij Anne. Ik verbind er geen oordeel aan dat ik het ras geen werkras vind, ik zie dat meer als feit (en anderen vinden het mijn mening uiteraard). Er zijn andere dingen in het ras waar ik me zorgen over maak, niet het gebrek aan 'drive'.

En mbt een volgende hond. Gezien mijn interesse in hondensporten is het logisch dat ik een ras daar mede op selecteer toch? Ik zit helemaal niet vast aan agility, een andere sport vind ik net zo leuk. En ik wil ook geen hele heftige werkhond zoals een Border uit werklijnen, een Mechelaar uit werklijnen of een working Kelpie. Dat past niet in wat ik verder met een hond wil namelijk. Ik wil gewoon lekker kunnen meedraaien in een sport en er verder ook een fijne hond aan hebben waarmee ik alles kan doen.

Mbt Bram en trainen heb ik het nu even moeilijk omdat ik dingen moet veranderen in mijn aanpak. Dat komt ook wel weer goed hoop ik, en anders moet ik maar concluderen dat het me niet lukt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
fietsje
Actief
Mijn ras(sen): langhaar kaninchen en dwerg teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door fietsje »

Pak-de-bal schreef:
P!nki schreef::roll: voed bauke gewoon eens goed op! :blah:
we kwamen tegelijkertijd binnen , en zij zei niets tegen mij, liep gewoon door :roll:

maar zij loopt er nu nog, en ik moest er maar uit
Heb jij haar wel goedendag gezegd ?
workingdog
Actief

Re: bedankt loopse teef...

Ongelezen bericht door workingdog »

Pak-de-bal schreef:Hartelijk dank zoveelste, loopse teef, dat je het weer voor elkaar hebt gekregen, dat
..ik wéér met Bauke mijn wandeling door een klein losloopgebiedje eerder moest staken ! :evil:

Bedankt loopse teef , dat jullie dat niet kùnnen leren, blijkbaar, om in deze tijd even op de stoep te blijven.

Bedankt loopse teef, dat Bauke nu helemaal de hele middag van streek is,
en zo snel mogelijk weer naar dat gebiedje toe wil gaan.
( maar dàt weten jullie niet, wat kan jou dat schelen, hè?)

bedankt loopse teef, dat ik weer Bauke daar moest aanlijnen, en hem de lol niet kan gunnen,
van een losloopgebied :evil:

maakt niet uit wat de antwoorden zijn, want
ik moest dit gewoon even kwijt :19:
erg triest , net of die teef dr wat aan ken doen en wat denk je nou ,dat heel de wereld om jou en je hondje draait ofzo ..?
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

fietsje schreef:
Pak-de-bal schreef:
P!nki schreef::roll: voed bauke gewoon eens goed op! :blah:
we kwamen tegelijkertijd binnen , en zij zei niets tegen mij, liep gewoon door :roll:

maar zij loopt er nu nog, en ik moest er maar uit
Heb jij haar wel goedendag gezegd ?
ja en ik bedankte haar dus hiermee, dat doe ik altijd , hoor, keurig bedanken. :ok:
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

crutz schreef:
malinois schreef:
asani schreef:
malinois schreef: hoezo? het is toch de natuur... de hond in volle glorie? :19: Zo koop je een hond, met alles erop en eraan... als ik een teefje koop, dan hoort ze natuurlijk loops te worden...
de mijne mogen dekken als ik dat goed vind... dus ze zullen er ook niet vanaf geschopt worden want als ze ooit moeten dekken moeten ze het ook willen en leuk vinden natuurlijk :wink:
ehmmm...hier moeten ze ook ooit dekken, maar als ze zonder mijn toestemming interesse tonen in een loopse teef gaan ze er toch hardhandig af....hou er geen rekening mee dat ze dan nog moeten willen, ze mogen als ik het zeg, maar MOETEN er afblijven als ik het zeg....en dat heeft tot op heden (met 3 reuen) nog niet voor problemen gezorgd....
Nou, de mijne mag ook dekken, maar het ligt er wel aan of ik daar al afspraken over heb gemaakt met de eigenaar van de teef, daarbij mag ie alleen op witte herder teven met stamboom :ok:

Vorig jaar kwam ik tijdens een wandeling in het losloopgebied een stafford teef tegen die op haar hoogtepunt was, maar no way dat ik er op zat te wachten dat Mike die teef zou gaan dekken.
Toen had ik ook wel even zoiets van niet handig om er zo mee te lopen bij de Baggelhuizerplas, want sja, die van mij was destijds anderhalf en een hormonenbommetje.
Die heb ik er dus wel mooi afgetrokken, gelukkig zaten ze nog niet gekoppeld, maar hij was al wel bezig.

Ligt er ook een beetje aan hoe je dan naar die andere eigenaar reageert vind ik, gelukkig dacht die eigenaar er net zo over als ik, hij vond het achteraf ook niet zo handig van zichzelf en we hebben ze van elkaar afgekregen, no hard feelings, even lachen en ieder zijn eigen kant op.

Was ook best lachwekkend om te zien, wij er steeds achteraan, Mike en die teef renden weer zoveel meter weg en hup, zij ging weer klaar staan en Mike dook er weer bovenop, wij er weer achteraan, pffff, als ik er nog aan terug denk....zijn gelukkig geen pups van gekomen, kwam diezelfde man later weer tegen, zodoende weet ik dan.

Momenteel heb ik Mike gelukkig redelijk onder controle als ie loopse even tegenkomt, maar er liep hier laatst ook een oudere loopse dame van 13 en Mike gedroeg zich toen vrij netjes, wel veel snuffelen en kijken hoe ver ie kon gaan, maar de dame trok zich niks van hem aan en ging lekker op der kont zitten, heb Mike toen bij me kunnen krijgen.

Zo leert ie toch mooi dat het niet altijd zin heeft en zal ie toch lekker vrij blijven tegenover de loopse dames die hij WEL mag dekken :mrgreen:

Wel vindt ik dat het sowieso zo moet zijn dat je rekening met elkaar hebt te houden, nu gaat het over loopsheid, maar dezelfde discussie kun je hebben over wel of niet aanlijnen als er iemand aan komt lopen die de hond aan de lijn heeft terwijl je het zelf niet hebt.

Misschien moeten we allemaal gewoon wat toleranter tegenover elkaar worden enne, PdB, ik kan me er iets bij voorstellen hoe je haar hebt bedankt, misschien was het even lekker sarcastisch dankjewel zeggen en dat schijnt niet iedereen op prijs te stellen :N:
groetjes Diana

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
malinois schreef:
asani schreef:
malinois schreef: hoezo? het is toch de natuur... de hond in volle glorie? :19: Zo koop je een hond, met alles erop en eraan... als ik een teefje koop, dan hoort ze natuurlijk loops te worden...
precies... ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad... mn eigen teef zorgt er zelf wel voor en andere honden mogen ze normaal ook niet naar toe dus voor hen is er weinig verschil... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

MARC_S schreef:
Dat vind ik dus ook.
De rest van het stuk heb ik geknipt, maar daar ben ik het ook helemaal mee eens. Linda en ik zijn het idd niet eens :wink: Voor mij is een Kooiker een prima trainbaar hondje, maar het is van meet af aan voor andere doeleinden gefokt als een Border of een Kelpie. Zo'n enthousiaste, gedreven blaffer kun je al niet hebben in een eendenkooi en het is alleen logisch dat Kooikers niet en masse uitblinken in agility. Dat komt niet omdat er niet meer gelet wordt op werkeigenschappen, het is geen heel ander hondje dan twintig jaar geleden. Je kunt vrijwel elke Kooiker nog steeds prima trainen voor het oorspronkelijke werk.
Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:Mbt werkhond/sporthond is er al een discussie op het Kooikerforum geweest, ik denk daar echt anders over dan jij :wink: Kooikertjes zijn slim en kunnen het best leuk doen in een sport (veelal teven), en er zijn wat uitschieters, maar werkhonden in de categorie herder, border collie, sheltie e.d. zijn het niet. Het merendeel van de Kooikers die ik bij agility zie, zijn snel afgeleid, kunnen erg mieperig zijn en missen de drive om voor de baas te werken. Je ziet het al aan de start in de ogen van een hond of het een echte werker is of niet. Iemand die serieus agility doet, zal niet snel voor een Kooiker kiezen.
Maar dat laatste ontken ik absoluut niet. Toen jij voor een kooiker koos was je helemaal nog niet van plan om op hoog niveau agility te gaan doen. Dat is pas later, gaandeweg gekomen. Je wilde een werkhondje, maar niet zo werkerig als een Border dat het per se altijd ook moest moest moest. :wink: Een kooikertje was destijds een prima keuze voor wat je wilde.

Wat mij een beetje dwarszit (als je het al zo wil noemen ;-)) is dat ik het idee hebt dat jij denkt dat een kooiker steeds minder werkhond aan het worden is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is nog precies zo'n werkhondje als het vroeger was, maar veel mensen doen er weinig mee en als een kooiker miept geven ze het al gauw op (ik bijvoorbeeld). Op zich zit alles er nog in wat er vroeger in zat en ik weet zeker dat je met Buffy bijvoorbeeld wel op behoorlijk leuk niveau zou kunnen doggydancen.

Ik ken kooikertjes die als ze goed getrained waren bij agility wel eens op heel aardig niveau hebben kunnen meedraaien. Snel, rank gebouwd en wendbaar en heel erg gericht op de eigenaar. Ik wil je niet aan een tweede kooiker hebben, maar als je nu een kooikerteefje ging kiezen met het idee dat je er heel graag agility mee zou willen doen, bij de keuze zou letten op de ouders, de bouw en de aard van de pup, dan zou je wel eens heel best kunnen slagen in wat je wil.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Wat mij een beetje dwarszit (als je het al zo wil noemen ;-)) is dat ik het idee hebt dat jij denkt dat een kooiker steeds minder werkhond aan het worden is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is nog precies zo'n werkhondje als het vroeger was, maar veel mensen doen er weinig mee en als een kooiker miept geven ze het al gauw op (ik bijvoorbeeld). Op zich zit alles er nog in wat er vroeger in zat en ik weet zeker dat je met Buffy bijvoorbeeld wel op behoorlijk leuk niveau zou kunnen doggydancen.
Ik denk dat het ene een gevolg is van het andere. Hondensporters kiezen niet voor een Kooiker omdat die niet voldoende drive heeft. De honden worden ook niet geselecteerd op werkeigenschappen en zo neemt de drive alleen nog maar af. Fokkers zijn vaak meer showmensen dan sportmensen bij de Kooikers. Combinaties worden veelal op uiterlijk samengesteld en niet op werkpotentie (waarbij de nakomelingen naar mensen gaan die actief aan de slag gaan met de hond qua sporten). Ook niet vreemd, want er is vraag naar huishondjes en niet naar sporthondjes. En zo is het cirkeltje weer rond.

En ja, Buffy zou leuk doggy dance kunnen doen, maar mist net zo goed de drive om er echt voor te gaan als ik een inschatting mag maken. Ik denk dat jij en ik van mening verschillen omdat ik veel honden zie met een echte werkdrift en enorme potentie. Honden die afgestopt moeten worden in plaats van aangemoedigd. Die ogen staan gewoon zo anders dan die van de 'pomtiedom' Kooikertjes die ik aan het werk zie :wink:

Je hebt overigens gelijk dat de meeste Kooikers het werk waarvoor ze ooit gefokt zijn prima zouden kunnen doen. In de eendenkooi moesten ze zichzelf voor een groot gedeelte van de tijd vermaken en zo nu en dan aan de slag waarbij ze ook de rust moesten bewaren. Daar moet je geen honden met een enorme drive voor hebben, dan jaag je de eenden alleen maar weg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dutchie63
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchie63 »

Gelukkig zie ik niet veel reuen die het hele zaakje nog hebben..op agility zijn alle honden het zaakje kwijt, omdat ze niet CKC fokkers zijn..maar goed dat is een heel ander verhaal..Ik zal mijn ogen w.s niet kunnen geloven als ik weer in Nederland ben..aanpassen is nummer 1 natuurlijk..
Owning a dog is a privilege, NOT a right..
http://www.dogsdeservebettercanada.petfinder.com
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jinga
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jinga »

Dan wil ik bij deze graag de reuen-eigenaren bedanken die hun kerels niet bij zich houden ;)

Ik liep bewust een blokkie om als ik een hond tegen kom toen Jinga loops was. Veel mensen houden er dan rekening mee dat er dus blijkbaar iets met Jinga is en hun hond daar beter niet bij in de buurt kan komen. Deze mensen zorgen er dus ook heel goed voor dat hun hond niet naar Jinga toe kan, dan wel door het terugroepen van hun maatje, dan wel door het aanlijnen, zodat ik me uit de voeten kan maken.

Helaas loopt er echter ook een madam hier, die er totaal geen rekening mee houdt. Haar hond heeft al een aantal keer bovenop die van mij gezeten, haar hond niet bij zich roept, rustig naar ons toeloopt (vanaf 200 m) en grinnekend zegt "Nu heeft het voorspel wel langgenoeg geduurd" en hem dan pas bij Jinx uit de buurt haalt en pas op het moment dat ik niemand meer ontwijk en dus duidelijk is dat Jinx niet meer loops is, verteld ze dat haar hond is geholpen.... Om sommige mensen kan ik zo boos worden. Vooral gezien het feit dat ze continue alles beter weet. Vanaf het eerste moment dat we haar tegen kwamen met uitlaten loopt ze ons al de les te lezen en vervolgens flikt ze me zo iets.. Wie heeft er hier nou het verstand van een uit de boom gevallen eikel...
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Martijn schreef:
Valerie schreef: Appèl mag je best van je reu verwachten maar sommige mensen hebben nu eenmaal geen zin om 100% gehoorzaamheid van hun hond te verwachten. Ik neem een hond om de ontspanning en niet om uren, dagen en jaren te trainen.
Geeft toch niet? Doe je hem lekker aan de riem. :wink:
Nee hoor zolang zn gedrag het toeliet liep hij gewoon los in het bos. Nooit last behalve 1x een loopse teef in het losloopgebied op een echt zonnige zondag middag. Die moest even wachten tot ik hem aanlijnde en we liepen prima door :ok: Daarom laat ik echt mijn reu niet altijd aangelijnt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Martijn schreef:
Valerie schreef:
Martijn schreef:
Valerie schreef: Appèl mag je best van je reu verwachten maar sommige mensen hebben nu eenmaal geen zin om 100% gehoorzaamheid van hun hond te verwachten. Ik neem een hond om de ontspanning en niet om uren, dagen en jaren te trainen.
Nee hoor zolang zn gedrag het toeliet liep hij gewoon los in het bos. Nooit last behalve 1x een loopse teef in het losloopgebied op een echt zonnige zondag middag. Die moest even wachten tot ik hem aanlijnde en we liepen prima door :ok: Daarom laat ik echt mijn reu niet altijd aangelijnt.
Opvoeden vind je te veel moeite en aanlijnen niet nodig. Klopt dat zo?
Er zit toch nogal een verschil tussen 100% gehoorzaam en zo ongehoorzaam dat je je hond beter aan kan lijnen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Martijn schreef:
Moos schreef: Er zit toch nogal een verschil tussen 100% gehoorzaam en zo ongehoorzaam dat je je hond beter aan kan lijnen?
Persoonlijk vind ik een stafford die zelf wel uitmaakt of hij naar een andere hond toe gaat te ongehoorzaam om los te lopen.
Ik zie dat namelijk absoluut niet zitten als ik daar loop.
Maar hebben we het over een Stafford dan? De Stafford in het onderschrift is een teefje voor zover ik weet :wink:

En als de Stafford gewoon leuk kwispelend, zonder op matten uit te zijn, contact komt zoeken?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Martijn schreef:
Valerie schreef:
Martijn schreef:
Opvoeden vind je te veel moeite en aanlijnen niet nodig. Klopt dat zo?
Nee dat klopt niet, lezen is schijnbaar wat veel moeite? Het ging over een bull terrier btw die tot een bepaalde leeftijd gewoon los kon lopen zonder problemen zoals je hierboven kan lezen. 1x een loopse teef, niets gebeurd gewoon even aanlijnen. Vind jij dat een probleem?
Ik hoef geen hond die als ik roep koppeltje duikt, dood ligt en nog eens een pootje geeft, betekent niet meteen dat ze problemen geven. Hij was trouwens prima opgevoed, of vind jij een jonge reu die een loopse teef interessant vind ruiken meteen slecht opgevoed?
Valerie
Zeer actief

Moos schreef:
Martijn schreef:
Moos schreef: Er zit toch nogal een verschil tussen 100% gehoorzaam en zo ongehoorzaam dat je je hond beter aan kan lijnen?
Persoonlijk vind ik een stafford die zelf wel uitmaakt of hij naar een andere hond toe gaat te ongehoorzaam om los te lopen.
Ik zie dat namelijk absoluut niet zitten als ik daar loop.
Maar hebben we het over een Stafford dan? De Stafford in het onderschrift is een teefje voor zover ik weet :wink:

En als de Stafford gewoon leuk kwispelend, zonder op matten uit te zijn, contact komt zoeken?
Tyra (onderschrift) is er sociaal, gaat er alleen vandoor als ze een bal ziet. Die mag zeker ook niet los van Martijn of ik moet haar maar eens opvoeden :smile:
Nee hoor ik ontneem mij mijn hond niet het genot van los huppelen, ruiken en rollen. Als ik dan een slechte hondenbaas ben zo be it.
Valerie
Zeer actief

Martijn schreef:
Valerie schreef:
Tyra (onderschrift) is er sociaal, gaat er alleen vandoor als ze een bal ziet. Die mag zeker ook niet los van Martijn of ik moet haar maar eens opvoeden :smile:
Nee hoor ik ontneem mij mijn hond niet het genot van los huppelen, ruiken en rollen. Als ik dan een slechte hondenbaas ben zo be it.
Goh..een staffordbaas die schijt aan de wereld heeft.
Lekker vooroordeelbevestigend weer.
Nee hoor een staffordbaas met een prachtig hondje die geniet van het leven en die niet/nauwelijks overlast veroorzaken :ok: Kun jij nog wat van leren, mijn gevaarlijke staff vermoord geen hulpeloze beestjes buiten. Misschien moet je Cleo ook eens altijd aan de lijn houden :denken:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Valerie schreef:Tyra (onderschrift) is er sociaal, gaat er alleen vandoor als ze een bal ziet. Die mag zeker ook niet los van Martijn of ik moet haar maar eens opvoeden :smile:
nee, want als ik balletjes aan het gooien ben met mijn hond en jouw hond komt op het balletje van mijn hond aangelopen, dan helaas voor jouw hond, maar de mijne zal er op vliegen :19:

en ja, dan zal het idd weer de stafford zijn, die niet onder controle stond met een onverantwoorde baas.
Valerie
Zeer actief

maart schreef:
Valerie schreef:Tyra (onderschrift) is er sociaal, gaat er alleen vandoor als ze een bal ziet. Die mag zeker ook niet los van Martijn of ik moet haar maar eens opvoeden :smile:
nee, want als ik balletjes aan het gooien ben met mijn hond en jouw hond komt op het balletje van mijn hond aangelopen, dan helaas voor jouw hond, maar de mijne zal er op vliegen :19:

en ja, dan zal het idd weer de stafford zijn, die niet onder controle stond met een onverantwoorde baas.
Als ik jou een balletje zie gooien lijn ik mijn hond aan :19: Zo moeilijk is dat niet hoor, rekening met ELKAAR houden.
Valerie
Zeer actief

Martijn schreef:
Valerie schreef:
Martijn schreef:
Valerie schreef:
Goh..een staffordbaas die schijt aan de wereld heeft.
Lekker vooroordeelbevestigend weer.
Nee hoor een staffordbaas met een prachtig hondje die geniet van het leven en die niet/nauwelijks overlast veroorzaken :ok: Kun jij nog wat van leren, mijn gevaarlijke staff vermoord geen hulpeloze beestjes buiten. Misschien moet je Cleo ook eens altijd aan de lijn houden :denken:
Ik doe er alles aan om het te voorkomen.
Jij niet...jij doet geen ruk want genieten van het leven is lui zijn in jouw wereld.

Maar goed, waarom verdedig ik mezelf?
Wat doe ik fout dan? Niet altijd mn honden kort aangelijnt en gemuilkorft houden? Want alleen dan kunnen je honden geen overlast veroorzaken. Oeh nee dat klopt niet straks kijken ze je nog aan ook :N:
Ik weet niet of je eroverheen leest of je het gewoon niet wilt zien maar Tyra loopt ELKE DAG los en heeft bijna NOOIT problemen die door haar of mij veroorzaakt zijn.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Valerie schreef:
maart schreef:

Als ik jou een balletje zie gooien lijn ik mijn hond aan :19: Zo moeilijk is dat niet hoor, rekening met ELKAAR houden.
ze gaat er toch vandoor als ze een bal ziet? :19:
ayla

Ongelezen bericht door ayla »

Addy schreef:
LongFields schreef: :idea:
In de buurt van Den Haag zijn vast ook hele goede hondenscholen te vinden waar ze Marjolein kunnen leren om Bauke ook als er loopse teven in de buurt zijn te laten luisteren. Briljant!
Klopt, tijdens de hele cursus van Mellie liepen er ook allemaal loopse teefjes, was ik niet echt blij mee maar trainster vond dat het manneke maar moest leren om zijn pielewiel niet achterna te hollen, zit natuurlijk wel wat in :mrgreen:
Bij ons op de cursus mocht ik echt niet komen als mijn teef loops was.
We hebben haar gewoon laten helpen zodat zij heerlijk iedere dag haar ronde kan doen in het bos en de reuen zich ook niet druk hoeven te maken.
Ik geef toe het is nemen en geven , maar het is toch wel heel moeilijk om een loopse teef los te laten lopen vind ik.
Want iedere reu zal er toch op afwillen gaan. :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”