Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prednison?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Prednison?

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Het gaat gelukkig nog steeds redelijk goed met Charly. Eet nog als een bouwvakker, wil nog mee spelen en wandelen. Slaapt wel meer dan gemiddeld maar als hij wakker is is hij op en top aanwezig.

Maar.. hij begint steeds slechter te lopen. Rechtsvoor mankt hij erg en er zit ook een hele dikke bobbel. Het kunnen twee dingen zijn; een uitzaaiing of verergerde artrose agv ED. Het kan in theorie ook nog zo zijn dat zijn tumoren hier begonnen zijn want hij heeft al langer daar een dikke bobbel zitten. Wij dachten dat het artrose was maar misschien was het dat al die tijd al niet? :denken:

Ik heb de Previcox al verhoogd naar 1,5 tablet per dag. Met zijn gewicht van 42 kilo staat er 1 per dag op de bijsluiter, maar dat gaat met 45 kilo omhoog naar 1,5 dus ik schat in dat dat voor de korte termijn (en langer heeft hij niet :jank: ) geen kwaad kan.
Maar... hij blijft er last van hebben. Of het echt pijn is weten we niet, hij blijft er wel erg vrolijk onder zoals altijd. Het kan natuurlijk ook simpelweg iets mechanisch zijn, dat hij wordt gehinderd door de bult. Het zit net iets onder zijn ellebooggewricht.

Hebben jullie een idee of prednison dit zou kunnen verlichten? Of zou dat ook nadelig kunnen zijn voor het kankerproces? Zijn er eventueel andere opties voor zover jullie weten? Met andere woorden, veel vragen die door mijn hoofd gaan. Morgen benader ik mijn dierenarts met de vragen, maar als jullie tot die tijd iets weten? :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Even een harde vraag, sorry............
Waarom zou je je druk maken over voor- of nadelen voor het kankerproces?
Is het niet veel belangrijker dat de hond zich prettig voelt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Heb je helemaal gelijk in hoor, die vraag...
Maar daar ligt wel een gedachtengang aan ten grondslag :wink:

Als het het kankerproces kan bespoedigen, wil ik eerst kijken of ik er achter kan komen of hij pijn heeft of dat het mechanisch is. Als dan blijkt dat het mechanisch is, geef ik het waarschijnlijk nog niet. Is het pijn, krijgt hij het onmiddellijk!
Als het het kankerproces niet bespoedigt, geef ik het hem in principe sowieso.. Dan maakt het niet uit of het mechanisch is of dat het pijn is waardoor hij slechter loopt. Dan krijgt hij het gewoon, ook al is het voor de lange termijn rotzooi..

edit; iets anders geformuleerd, had er een onbegrijpelijke brei van gemaakt
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Tegen de pijn heb je in principe de previcox.
Of het manken vanwege toch nog pijn is of vanwege een mechanisch probleem zou ik niet durven zeggen :wink:

Dat kan alleen een deskundige zeggen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Door mijn DA is verteld dat prednison meer is voor uitvalsverschijnselen en ontstekingen. Ik zou het even met jouw DA overleggen of er qua bestrijding van pijn nog mogelijkheden zijn......
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Onze hond Blacky had kanker en hij kreeg pretnison om de groei ervan te remmen. Dit had wel als nadeel dat hij geen pijnstilling meer zou kunnen krijgen omdat dit niet samen ging. Iets met heel erg misselijk worden enzo.

Wij hebben er dus voor gekozen om prednison te geven tot hij pijn kreeg. Toen was het ook genoeg geweest. Bij pijn bij een hond met kanker lag onze grens.
Afbeelding
gevni havanezers
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Bij pijn bij een hond met kanker lag onze grens.
Hier in principe ook, maar er is natuurlijk wel verschil tussen pijn en pijn.. Dat klinkt een beetje raar, maar Charly is de afgelopen twee jaar ook niet altijd pijnvrij geweest met zijn ED. Ondanks alles wat we eraan geprobeerd hebben te doen. Maar hij genoot altijd van alles wat we nog deden en zolang we rekening hielden met zijn pijn ging het ook erg goed.

Het is nu de vraag of het pijn is wat hij heeft of dat het toch ook iets mechanisch kan zijn. En als het pijn is, is het me te gemakkelijk om gelijk te zeggen dat het einde oefening is. Als er met prednisolon nog wat aan te doen is... Zeker omdat hij verder ook nog steeds kwiek is en alles nog wel wil. Dus ik vind het wel wat genuanceerder liggen eigenlijk..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Houdt in je achterhoofd dat een flatcoat een "harde" hond is ....... zij laten zelden of nooit merken dat ze pijn hebben!!! Op het moment dat ze het wel laten merken is het ook echt heel heftig (en in mijn geval destijds de dag van inslapen). De meesten blijven kwispelen tot het einde .......
Ik snap heel goed dat je hem niet kwijt wilt, maar - zoals mijn d.a. continue zei - hou in de gaten dat hij een hondwaardig bestaan heeft!!
Sterkte, want je blijft bezig met het continue afwegen van allerlei dingen .....
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Volgens mij heb hier op het forum ergens gelezen dat Prednison bij kanker het proces wat kan vertragen. Ik heb ook wel eens gehoord dat een hond zich met Prednison beter voelt. Ook bij mensen kan dit weet ik uit ervaring.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

[quote="flatcoat"]Houdt in je achterhoofd dat een flatcoat een "harde" hond is ....... zij laten zelden of nooit merken dat ze pijn hebben!!! /quote]

Dat is waar en daardoor is het ook moeilijk. Maar als Charly hard is voor zichzelf en daardoor toch nog wel op nog heeeeeeel veel momenten duidelijk lol heeft in het leven, vind ik het niet goed om al de beslissing te nemen voor hem dat hij pijn heeft met de daaraan hangende consequentie.
Ik weet niet hoe zijn pijnbeleving is; bij mensen is er duidelijk verschil tussen personen. Wat de een als vreselijke pijnen ervaart waardoor hij/zij niet meer kan functioneren, kan voor de anderen wel vervelend maar overkoombaar zijn. Ik ga er van uit dat dat voor honden ook geldt. Maar ja, je weet het niet he? :19:

Ik ga zo de dierenarts bellen en vragen over de prednison..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
flatcoat
Zeer actief

Moniek B. schreef:
flatcoat schreef:Houdt in je achterhoofd dat een flatcoat een "harde" hond is ....... zij laten zelden of nooit merken dat ze pijn hebben!!! /quote]

Dat is waar en daardoor is het ook moeilijk. Maar als Charly hard is voor zichzelf en daardoor toch nog wel op nog heeeeeeel veel momenten duidelijk lol heeft in het leven, vind ik het niet goed om al de beslissing te nemen voor hem dat hij pijn heeft met de daaraan hangende consequentie.
Ik weet niet hoe zijn pijnbeleving is; bij mensen is er duidelijk verschil tussen personen. Wat de een als vreselijke pijnen ervaart waardoor hij/zij niet meer kan functioneren, kan voor de anderen wel vervelend maar overkoombaar zijn. Ik ga er van uit dat dat voor honden ook geldt. Maar ja, je weet het niet he? :19:

Ik ga zo de dierenarts bellen en vragen over de prednison..
Nee, je weet het niet en dat maakt het zo lastig maar 1 ding is zeker ..... als ie laat blijken dat ie pijn heeft ga er dan maar vanuit dat het echt heftig is ........
Ben benieuwd wat de d.a. zegt. Sterkte.
Afbeelding
gemini6
Zeer actief

Ik denk dat een hond die nog steeds vrolijk is geen erge pijn heeft, maar dat is mijn persoonlijke mening hoor. En als Prednison helpt, waarom niet??
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Duurde even maar moest wachten op een telefoontje van Rutteman, heb maar direct de oncoloog gebeld.

Hij denkt ook dat het een uitzaaiing is; deze tumorvorm begint bij de Flatcoateds om nog totaal onbekende reden vaak rondom het schoudergewricht (klopt helemaal) en als het daar eenmaal gaat rommelen (zoals Rutteman het formuleert) komt het inderdaad vaak in de gewrichten terecht.. Dat is pijnlijk en Prednison helpt dan eigenlijk niet..

Hij had gelukkig wel een alternatief; Tramadol. Mag eventueel samen met de previcox gegeven worden zei hij. Ik weet dat het troep is, maar als het de pijn vermindert dan gaan we er gewoon voor. Mijn reguliere dierenkliniek heeft het niet op voorraad,morgen of overmorgen is het binnen...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Sterkte :ok:
Ik hoop dat het zal helpen.
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Ook ik hoop dat het gaat helpen!
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
flatcoat
Zeer actief

Ik hoop voor Charly en voor jou dat hij nog een tijdje pijnvrij bij jullie mag zijn en zolang het hondwaardig is zou ik zeggen elke dag is er eentje en geniet van zijn dolle flatcoatstreken!!
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Let je op bij Tramadol dat ze er duizelig van kunnen worden. Tenminste toen ik het zelf moest nemen, was ik heel duizelig.

Verder ben ik het eens met de voorgangers. Geven wat het voor de hond zo aangenaam mogelijk maakt.

Sterkte!
gemini6
Zeer actief

Ook ik hoop dat het werkt en dat de hond nog een lekker leventje heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”