Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van die buffelhuidstaafjes, hoeveel en waarom?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Van die buffelhuidstaafjes, hoeveel en waarom?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb even een vraagje. Omdat ik wil dat Eva in de bench blijft voor minimaal 10 minuten na het eten geef ik haar na elke maaltijd zo'n dun buffelhuidstaafje. Dat zijn er dus 2 per dag. De volwassen honden krijgen dat ook na elke maaltijd omdat ik denk dat dat goed is om de tanden even schoon te knagen en wat speeksel te laten komen. Met kvv is het toch vaak hap slik weg en omdat speeksel goed is voor de vertering dacht ik dat zo even te regelen.

Maargoed, netto eet Eva dus 60 staafjes per maand en Dapper en Cleo rond de 30 tot 50 schat ik zo per hond. Daarnaast eten ze ook nog van die grote FF dingen ongeveer 2 keer per maand en wekelijks ongeveer zo'n grote buffelhuid van 5 voor 2,50 zeg maar hahaha. Al met al best wat staafjes als ik er zo over nadenk.

Ik hoef geen alternatieven want ik begrijp dat een runderknie of rib ook leuk is maar die ga ik niet iedere dag geven. Ze hebben allemaal wat baknijd en met vleesbotten wordt het me een beetje te gortig meerdere keren per dag. Verder eten ze die op mijn dure kleed en dat wil ik graag heelhouden. Cleo eet dat soort dingen overigens toch niet maar gaat ze alleen bewaken voor Eva. Dapper eet ze allemaal op uiteindelijk. Het gaat me dus puur om de buffelhuidjes en of dat slecht is? :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Voedingswaarde heeft het niet, maar daar kan je dan ook niks fout mee doen, behalve dat ze er te dik van worden op de termijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat als het van die gerookte buffelhuidstaafjes zijn, dat het niet zo goed is voor hun darmen. Schijnt nogal kleverige zooi te zijn.
Ik zou het met gewone runderstaafjes of pensstaafjes afwisselen, die stinkdingen. Of gewoon een stuk minder geven.

Maar waarom geef je dat eigenlijk? Ik zie het verband met in de bench moeten voor 10 minuten niet zo. Is dat om haar bezig te houden in de bench? Of om haar de bench in te lokken? Je zou ook langzaamaan kunnen afbouwen en haar niets kunnen geven, alleen een klein koekje als beloning dat ze de bench in gaat.
Want ik vind de hoeveelheid niets toevoegende voeding daarmee wel groot. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Waarom geef je haar niet een gedeelte van de KVV apart in een kong in de bench dan? Heel goed aangestampt en met nog wat van het een of ander erdoor is ze daar ook wel even rustig mee bezig. Ik vind het wel erg veel buffelhuidstaafjes. Met wat Carnibest in de Kong kwijlt ze in ieder geval als een gek, over de speekselvloed hoef je je dan geen zorgen te maken. Je kunt dan apart nog af en toe eens zo'n staafje geven om te knagen.

Anne
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Als ze het gewoon goed verteerd enzo, denk ik niet dat het kwaad kan eigenlijk.

Ik laat Amy even kluiven op een stuk bot wat over is gebleven van zo'n grote gerookt bot van Dazzle. Ze is er druk mee bezig maar krijgt er niets af en ze slaapt daarna heerlijk.
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Ik vind die buffelhuidstaafjes doodeng, hier krijgen ze ze niet.
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Voedingswaarde heeft het niet, maar daar kan je dan ook niks fout mee doen, behalve dat ze er te dik van worden op de termijn.
Het enige wat ik kan bedenken is dat als het van die gerookte buffelhuidstaafjes zijn, dat het niet zo goed is voor hun darmen. Schijnt nogal kleverige zooi te zijn.
Ik zou het met gewone runderstaafjes of pensstaafjes afwisselen, die stinkdingen. Of gewoon een stuk minder geven.

Maar waarom geef je dat eigenlijk? Ik zie het verband met in de bench moeten voor 10 minuten niet zo. Is dat om haar bezig te houden in de bench? Of om haar de bench in te lokken? Je zou ook langzaamaan kunnen afbouwen en haar niets kunnen geven, alleen een klein koekje als beloning dat ze de bench in gaat.
Want ik vind de hoeveelheid niets toevoegende voeding daarmee wel groot. :mrgreen:
Ik geef het om haar even bezig te houden na het eten. Dat doe ik omdat ze een paar keer gebraakt heeft als ze meteen na het eten druk werd. Dan komt Dapper en dan krijgen ze samen nijd om de kvv op de vloer en dat vind ik eng. Nu blijft ze dus rustig liggen en dan spuugt ze niet.

In de banch gaan is geen enkel probleem, ze krabt aan de deur om erin te komen :mrgreen:

Het zijn overigens geen gerookte, gewoon die lichtbruine kleine staafjes van 200 voor 5 euro ofzo. :wink:

Eten is hier gewoon een vervelend moment van de dag. Cleo gaat in de slaapkamer anders eet ze niet met Dapper in de buurt. Eva zit dus in de bench en Dapper eet in de woonkamer. Pas als ze allemaal helemaal klaar zijn en niet meer in de eetmodus zitten gaat alles weer samen. Dapper heeft gewoon baknijd en Eva weet dat want die gromt dus ook vervaarlijk vanuit de bench naar hem. Cleo mag wel gewoon bij de bench komen kijken als ze eet.

Met die staafjes haal ik dus de spanning rond eten weg voor ze weer samen gaan.

Een kong is de bench is een idee, alleen die wil Dapper ook weer heel graag hebben en dan krijg ik dat geleuter weer. Als ik hem en Cleo ook een kong geef is de kans weer groot dat Cleo met die Kong gaat lummelen en ik dus nog langer met dat eetgedoe blijf zitten. Dapper en Cleo kunnen nl wel samen ontspannen een buffelhuidje eten itt een kong die voor Dapper weer heel belangrijk wordt, ook als hij leeg is :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bullenmama schreef:Ik vind die buffelhuidstaafjes doodeng, hier krijgen ze ze niet.
Ik vind ze juist helemaal niet eng. Ze zijn zo dun dat ze er nooit in kunnen stikken. Eva eet die dingen al vanuit het nest :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mickie schreef:
MARC_S schreef:
Bullenmama schreef:Ik vind die buffelhuidstaafjes doodeng, hier krijgen ze ze niet.
Ik vind ze juist helemaal niet eng. Ze zijn zo dun dat ze er nooit in kunnen stikken. Eva eet die dingen al vanuit het nest :wink:
Heb al meerdere verhalen gehoord dat de restantjes zo worden doorgeslikt en dat die vast komen te zitten met alle benauwdheid van dien. Hier hebben ze ook al een paar keer kokhalsend dat te grote laatste stuk terug naar buiten gewerkt, da's niet prettig voor ze, kan ik je vertellen. Ze krijgen ze nu dus ook niet meer.
Maar dit zijn echt van die potlooddunne dingetjes. Er is dus geen laatste grote stuk.
Maargoed, als iedereen zegt dat ze erin kunnen stikken vind ik het ook ineens wat eng worden :boos:
Afbeelding
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Je bedoeld toch die munchy's?

Ik heb nog nooit gehoord dat een pup daarin kan stikken?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

MARC_S schreef:Maargoed, als iedereen zegt dat ze erin kunnen stikken vind ik het ook ineens wat eng worden :boos:
Ligt ook erg aan de hond hoor, ik geef van alles wat andere mensen eng vinden :wink:

Met de hoeveelheid zou ik zelf ook niet zo'n probleem hebben om eerlijk te zijn. Natuurlijk is het niet ideaal, maar ik geef ook redelijk wat tussendoortjes tijdens het clickeren. Er blijft toch nog genoeg 'goed voer' over om het maar even zo te noemen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Deze bedoel je?

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jay1978 schreef:Deze bedoel je?

Afbeelding
Ik dacht deze (die heb ik ook):
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Jay1978 schreef:Deze bedoel je?

Afbeelding
Ik dacht deze (die heb ik ook):
Afbeelding
Ja, ik ben wat dommig... alsof een enge hedder 10 minuten over een munchy zou doen... whaha

Ik neem dus mijn opmerking over het "daar kunnen ze toch niet in stikken" terug, want dat weet ik dus niet van die...
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

starfleet schreef:Waarom geef je haar niet een gedeelte van de KVV apart in een kong in de bench dan? Heel goed aangestampt en met nog wat van het een of ander erdoor is ze daar ook wel even rustig mee bezig. Ik vind het wel erg veel buffelhuidstaafjes. Met wat Carnibest in de Kong kwijlt ze in ieder geval als een gek, over de speekselvloed hoef je je dan geen zorgen te maken. Je kunt dan apart nog af en toe eens zo'n staafje geven om te knagen.

Anne
Ja, ik zou dan ook voor een kong gaan. Daarmee geef je de hond toch wat te knagen, terwijl je er relatief weinig voeding in doet, of de voeding die een onderdeel uit maakt van de totale voeding.
OK, je moet hem af en toe uitkoken ( ik heb er nu ook een paar voor mijn zooitje en de smeerkaas moet er toch echt af en toe uitgekookt worden :mrgreen: )

Ik heb de kong dental stic, omdat het ook meteen een leuk apporteerspeeltje is:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... kong/27988
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Laura-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Laura-Joy »

Mijn Gordon Setter kreeg van mij van die buffelstaafjes maar als haar geduld op is slikt ze het in gewoon in 1 x door, ben dus maar gestopt daarmee
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou ook kiezen voor een kong. Juist als je kvv geeft kun je makkelijk een gedeelte in de kong geven. Stop de gaatjes van de kong dicht met stukken (dubbelgevouwen) pensstaaf (en neem dan de natuurlijke, gedroogde variant en niet die ook nog eens gerookt zijn, zoals de meeste buffelhuid-dingen) en je hond is er echt langer dan 10 minuten mee bezig.

Wel jammer dat je geen botten wilt geven want daar zijn ze én lang mee bezig en een goed bevleesd bot (zoals een lamsnek, geitenrib, kalkoennek, eventueel zalmkop) is meteen goede, volwaardige voeding én het gebit wordt optimaal gebruikt. Knippen, scheuren, knagen. Het 'wegsoppen' van een buffelhuid-ding is er niks bij. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rami schreef:Ik zou ook kiezen voor een kong. Juist als je kvv geeft kun je makkelijk een gedeelte in de kong geven. Stop de gaatjes van de kong dicht met stukken (dubbelgevouwen) pensstaaf (en neem dan de natuurlijke, gedroogde variant en niet die ook nog eens gerookt zijn, zoals de meeste buffelhuid-dingen) en je hond is er echt langer dan 10 minuten mee bezig.

Wel jammer dat je geen botten wilt geven want daar zijn ze én lang mee bezig en een goed bevleesd bot (zoals een lamsnek, geitenrib, kalkoennek, eventueel zalmkop) is meteen goede, volwaardige voeding én het gebit wordt optimaal gebruikt. Knippen, scheuren, knagen. Het 'wegsoppen' van een buffelhuid-ding is er niks bij. :wink:
Klopt, maar dat is lastig met 3 honden waar er 1 binnen no time dat ding gekraakt heeft, een andere er uren over kan doen en dan Eva die in haar bench op dat ding ligt te knagen met een pottenkijker die het af wil pakken :wink:

Het zijn overigens deze dingetjes

Afbeelding
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

met het gevaar ontzettend bruut over te komen; als ze maar tien minuutjes de bench in hoeft en het een hoop gedoe is rond het eten en je je nu ook zorgen maakt of ze er niet in zal stikken....is het dan geen optie om haar gewoon in de bench te doen voor tien minuten zonder haar zoiets te geven? Hier krijgen ze een frolicje als beloning wanneer ze netjes hun bench in gaan, that's it. En dat ook nog eens niet altijd :N:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik vind dat ook ondingen,en zou voor de kong gaan :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

miekmiek schreef:met het gevaar ontzettend bruut over te komen; als ze maar tien minuutjes de bench in hoeft en het een hoop gedoe is rond het eten en je je nu ook zorgen maakt of ze er niet in zal stikken....is het dan geen optie om haar gewoon in de bench te doen voor tien minuten zonder haar zoiets te geven? Hier krijgen ze een frolicje als beloning wanneer ze netjes hun bench in gaan, that's it. En dat ook nog eens niet altijd :N:
Erin gaat prima, alleen erin blijven na het eten is moeilijker. Zodra ze klaar is wil ze eruit om de bakken van de andere honden te checken. Dat is juist wat niet goed gaat :wink: Ik zoek dus een kort zoethoudertje voor de opsluitingstijd tijdens hondenvoeren en dus daarna tegen opgewonden gespring en evt spugen. Na het eten is nl ook niet moe dus dan wil ze er niet in blijven zitten voor 10 minuten. En ik wil haar niet tegen haar zin erin hebben :mrgreen:

Ik zal eens kijken of ik het zover krijg dat ze een kong heeft zonder dat we 3 kongen hoeven geven. Dat zal de beste oplossing zijn denk ik. :wink:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:
Rami schreef:Ik zou ook kiezen voor een kong. Juist als je kvv geeft kun je makkelijk een gedeelte in de kong geven. Stop de gaatjes van de kong dicht met stukken (dubbelgevouwen) pensstaaf (en neem dan de natuurlijke, gedroogde variant en niet die ook nog eens gerookt zijn, zoals de meeste buffelhuid-dingen) en je hond is er echt langer dan 10 minuten mee bezig.

Klopt, maar dat is lastig met 3 honden waar er 1 binnen no time dat ding gekraakt heeft, een andere er uren over kan doen en dan Eva die in haar bench op dat ding ligt te knagen met een pottenkijker die het af wil pakken :wink:

Afbeelding
Geen problemen mee en dan lopen hier dertien honden waarvan drie in de bench tijdens eten :mrgreen:
Addy

Martijn schreef:
Addy schreef: Geen problemen mee en dan lopen hier dertien honden waarvan drie in de bench tijdens eten :mrgreen:
Hoe doe jij dat dan?
Wij staan er als politie agentjes bij :mrgreen:
Eerst gaan de moeilijke in de bench en de rest is redelijk vreedzaam met elkaar, zodra ze een beetje verzadigd zijn gaan ze pikken bij elkaar maar dan is het ook geen probleem :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

nylabone?
Addy

Martijn schreef:
Addy schreef:
Martijn schreef:
Addy schreef: Geen problemen mee en dan lopen hier dertien honden waarvan drie in de bench tijdens eten :mrgreen:
Hoe doe jij dat dan?
Wij staan er als politie agentjes bij :mrgreen:
Eerst gaan de moeilijke in de bench en de rest is redelijk vreedzaam met elkaar, zodra ze een beetje verzadigd zijn gaan ze pikken bij elkaar maar dan is het ook geen probleem :wink:
Gggg..wat heb jij aardige honden dan.
Mijn honden zijn dol op elkaar maar als het om eten gaat is alles voor dapper. Niet goedschiks, dan kwaadschiks. :N:
Ze zijn best erg lief voor elkaar, alleen pip the lip gaat de bench in want die wordt agressief als ze eten ziet, Brightstar gaat de bench in omdat bij haar iedereen het wel nodig vond om alles af te pikken en dan mijn kleine blinde hondje omdat ze zich anders niet veilig voelt.
Verder zijn de eetsituaties hier altijd heel strak en streng, geen gedonder van niemand niet :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mickie schreef:
MARC_S schreef:
Heb al meerdere verhalen gehoord dat de restantjes zo worden doorgeslikt en dat die vast komen te zitten met alle benauwdheid van dien. Hier hebben ze ook al een paar keer kokhalsend dat te grote laatste stuk terug naar buiten gewerkt, da's niet prettig voor ze, kan ik je vertellen. Ze krijgen ze nu dus ook niet meer.
dat zijn die grotere, die krijgen ze hier ook weleens... maar alleen als ik erbij ben... ooit heeft alleen mn oudste dober daar een keer een stuk van in zn keel gekregen, kon ik er zo uitpeuteren... maar daarom blijf ik er dus wel bij... wat ik hier begrijp zijn het die hele kleine dunne staafjes...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:

Afbeelding
Aha, ja, ik snap wat je bedoelt, maarre... is dat voeren op zich niet te trainen? Ik heb zelf natuuurlijk maar twee honden dus dat is een eitje (de een krijgt aan de ene kant van ons grasveldje z'n vleesbot en de ander aan de andere kant en het is 'verboden' om bij elkaar te schooieren) maar ik heb wel eens een filmpje op You Tube gezien met een aantal doggen die min of meer 'getraind' waren om ieder in een hoek van de keuken te eten.
Of zou dat echt heel moeilijk zijn?

Die stokjes zelf lijken me trouwens te dun om 'in te stikken' hoor. Ik vind die dikkere veel enger want dat zijn opgerolde lappen en als die 'ontrollen' worden het kleverige stukken die nog al eens tussen bek en keel blijven zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien... :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Martijn schreef:
Dat is op zich niet moeilijk maar zoals ik al tegen Addy zei eet cleo niet meer als je zegt dat er iets niet mag.
Ze is best wel stressgevoelig en geen fanatieke eter. Instructies bij de voerbak werkt voor haar niet.

Eva eet in de bench want dat is ze gewend maar op zich zou je dapper en eva best kunnen leren niet bij de andere te gaan shoppen.
Nee, als het echt om stress gaat, dan zou ik ook niet te veel gedoe rond het eten willen. Ik zou er dan idd voor kiezen om ze allemaal op een eigen, afgesloten plek te laten eten.
En op zich maakt het dan ook niet echt uit hoe lang ze over het eten doen, toch? Mocht de een er dan wat langer over doen dan de ander?
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik zou die stokjes gewoon blijven geven, kan weinig kwaad hoor
Addy

Martijn schreef:"Geen gedonder" werkt hier niet. Dan eet cleo niet meer..gaat onder het bureau zitten gluren en slaat dicht. Het moet ontspannen blijven.
Die eet in de slaapkamer. Die wil rust aan tafel.

Eva zit in de bench omdat Dapper echt eten afpakt van andere honden en dapper eet dus gewoon los in de kamer.
Eten moet ontspanning zijn dus is toch ook prima :ok:
Tommie ons opvangpodencootje gaat ook in de bench eten, hij denkt ook dat hij maar beter een voorraadje kan inslaan van de rest en dat wordt natuurlijk niet gepikt, dat gaat te ver voor ze :mrgreen:
Dus eigenlijk geen stress hier tijdens het eten behalve als we nog aan het uitdelen zijn, ze vinden het heel moeilijk om drie tellen te wachten :mrgreen:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou om de hoeveelheid wat te minderen kiezen voor gedroogde pensstaafjes. Zo'n staafje in 2-en delen en dan na iedere maaltijd een half pensstaafje.

Ik vind die buffelhuid dingen echt heel eng, ook als het maar kleine staafjes zijn. Ameno heeft in haar gulzigheid ooit zo'n klein staafje dwars in haar strot gehad :N: Misschien is het geen goed vergelijk, want Ameno kan ik ook geen hoefjes geven, daar stikt ze ook zowat in :19:
:pop:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”