Mickie schreef:Waar ik net aan zat te denken is dat we ook niet willen dat het rustgevende middel eventueel negatief inwerkt op de inslaapspuit, dus moeten we ook weten welk middel de DA daarvoor gaat gebruiken.
Azepromazine (het kalmeermiddel) heeft een versterkende invloed op pentobarbital (waarmee de hond uiteindelijk ingeslapen wordt). Vaak zet de DA twee spuiten: dat is dan eerst azepromazine (intramusculair, dus dat prikje is snel en makkelijk gezet) daarna de pentobarbital. Dat moet intraveneus, en dat gaat dus een stuk soepeler als de hond versuft is door de azepromazine. Bij een helemaal wakkere hond is het soms wat gedoe om de ader aan te prikken, die stress wil je bij een euthanasie uiteraard koste wat kost voorkomen.
In jouw geval wil je dus niet dat de DA het eerste spuitje zet, vandaar dat azepromazine in tabletvorm een optie zou zijn. Zodra de hond dan versuft zou zijn, kan de DA alsnog de pentobarbital intraveneus toedienen. Verder hetzelfde.
Mocht jijzelf in staat zijn om een intramusculair spuitje te zetten (is niet moeilijk, maar ik weet niet of je dat emotioneel aankan) dan zou dat nog te prefereren zijn. Het werkt dan nl veel sneller, zeg tien mintuen in plaats van een aantal uur via oraal. Het effect is hetzelfde, maar ik kan me indenken dat het zwaar is om een pilletje toe te dienen en dan nog een x aantal uur te moeten wachten voordat de DA kan komen om de hond definitief in te laten slapen. Dat is het enige verschil overigens, de hond lijdt niet meer of minder, dus voel je niet schuldig als je dat niet ziet zitten.
Succes en sterkte... je DA zal je waarschijnlijk hetzelfde vertellen. Maar je weet nu tenminste een beetje waar je aan toe bent.
Kees