Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe stressloos in laten slapen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik zou van te voren kijken inderdaad met de da wat de mogelijkheden zijn en evt., als dat bestaat, het middel in huis halen zodat je op het moment supreme niet zonder zit.
Het lijkt me inderdaad vreselijk als je met zo'n hondje naar de da moet om in te laten slapen ,of bij je thuis, en je van te voren al weet dat het een stressvolle situatie gaat worden.
Ik zou dus voor vooraf beraad kiezen zodat je weet wat de mogelijkheden zijn :wink:
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Kan me niet voorstellen dat dat er niet zou zijn, neem contact op met je dierenarts om het te bespreken
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

http://www.vetdoest.com/nieuws.htm

Hier staat iets over valium voor honden, is een stuk om de honden met oud en nieuw rustig te houden
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Diazepam (valium) is een optie om een hond iets te kalmeren maar dat zal nu niet genoeg zijn. Mijn tip: zelf eerst Azepromazine (merknaam: Calmivet) geven. Is beschikbaar in pilvorm. Dan kan vervolgens de DA intraveneus pentobarbital toedienen. Sterkte ermee...

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Casey schreef:Diazepam (valium) is een optie om een hond iets te kalmeren maar dat zal nu niet genoeg zijn.
Veel honden reageren zelfs averrechts op Valium/Stesolid/Diazepam. Ze worden er hyper van i.p.v. rustig. Daarnaast is de halfwaardetijd erg kort.
Al met al zou ik het even met een dierenarts bespreken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Casey schreef:Diazepam (valium) is een optie om een hond iets te kalmeren maar dat zal nu niet genoeg zijn.
Veel honden reageren zelfs averrechts op Valium/Stesolid/Diazepam. Ze worden er hyper van i.p.v. rustig. Daarnaast is de halfwaardetijd erg kort.
Daarom raad ik toch ook iets anders aan? :denken: De halfwaardetijd heeft daar nou net weer niets mee te maken want die is iets van 6 uur. Tijd zat om een spuitje te zetten lijkt me.
Met DA spreken zal sowieso moeten want hij zal toch de Azepromazine moeten leveren en de uiteindelijke spuit moeten zetten. Waar het me om ging was om even aan de TS aan te geven dat er wel degelijk opties zijn om het hondje rustig en kalm in te laten slapen.

Kees
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ben effe de naam kwijt (het moet hier ergens staan onder een topic over vliegtuigreizen met honden)...maar er is een middel in tabletvorm die de hond kalmeert (AB.....) ik moet het zoeken.

Mijn 2 honden hebben enkel minimumdosis gekregen en waren best rustig. Om bijvb een poes te wassen/knippen etc...wordt hetzelfde middel gebruikt...
Ik zoek en laat je iets weten !

Sterkte ondertussen
Laatst gewijzigd door Gipsy op 10 mar 2008 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
CKS
Zeer actief

Mickie schreef:Waar ik net aan zat te denken is dat we ook niet willen dat het rustgevende middel eventueel negatief inwerkt op de inslaapspuit, dus moeten we ook weten welk middel de DA daarvoor gaat gebruiken.
Azepromazine (het kalmeermiddel) heeft een versterkende invloed op pentobarbital (waarmee de hond uiteindelijk ingeslapen wordt). Vaak zet de DA twee spuiten: dat is dan eerst azepromazine (intramusculair, dus dat prikje is snel en makkelijk gezet) daarna de pentobarbital. Dat moet intraveneus, en dat gaat dus een stuk soepeler als de hond versuft is door de azepromazine. Bij een helemaal wakkere hond is het soms wat gedoe om de ader aan te prikken, die stress wil je bij een euthanasie uiteraard koste wat kost voorkomen.

In jouw geval wil je dus niet dat de DA het eerste spuitje zet, vandaar dat azepromazine in tabletvorm een optie zou zijn. Zodra de hond dan versuft zou zijn, kan de DA alsnog de pentobarbital intraveneus toedienen. Verder hetzelfde.

Mocht jijzelf in staat zijn om een intramusculair spuitje te zetten (is niet moeilijk, maar ik weet niet of je dat emotioneel aankan) dan zou dat nog te prefereren zijn. Het werkt dan nl veel sneller, zeg tien mintuen in plaats van een aantal uur via oraal. Het effect is hetzelfde, maar ik kan me indenken dat het zwaar is om een pilletje toe te dienen en dan nog een x aantal uur te moeten wachten voordat de DA kan komen om de hond definitief in te laten slapen. Dat is het enige verschil overigens, de hond lijdt niet meer of minder, dus voel je niet schuldig als je dat niet ziet zitten.

Succes en sterkte... je DA zal je waarschijnlijk hetzelfde vertellen. Maar je weet nu tenminste een beetje waar je aan toe bent.

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Casey schreef:
MoniqueDM schreef:
Daarom raad ik toch ook iets anders aan? :denken: De halfwaardetijd heeft daar nou net weer niets mee te maken want die is iets van 6 uur. Tijd zat om een spuitje te zetten lijkt me.
Ik gaf alleen een aanvulling op jouw verhaal over Valium, dus het nut van deze smiley :denken: ontgaat me even.
Valium heeft slechts een halfwaardetijd van anderhalf tot max. 2 uur en dan spreek ik over de orale vorm. Rectioles zijn met een half uur tot een uur al uitgewerkt.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

wat fijn dat het zo simpel blijkt te zijn.

Veel sterkte in ieder geval, ook voor je schoonmoeder
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mickie schreef:Geen probleem volgens de assistente. Als het zover is kan er een afspraak gemaakt worden dat de DA langskomt en een paar uur daarvoor tabletjes gegeven worden die we gewoon bij de praktijk op kunnen halen.

Gek dat je je zo druk kunt maken om iets dat eigenlijk zo simpel is. Ik zat me suf te piekeren over hoe dat nou moest... :19:

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal :ok:
Fijn dat je deze info nu hebt ,kan me best voorstellen dat het iets is waar je je zorgen over maakt toen Orson zo ziek was piekerde ik er ook over wat te doen als het fout gaat omdat hij ook niet dol op vreemde of de da is.
Mocht het ooit nodig,jaren later hopelijk, zijn zal ik zeker de tips uit dit topic onthouden.
Misschien is het allemaal goed geregeld hebben ook voor je schoonmoeder een geruststellende gedachte :wink:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Casey schreef:
Mickie schreef:Waar ik net aan zat te denken is dat we ook niet willen dat het rustgevende middel eventueel negatief inwerkt op de inslaapspuit, dus moeten we ook weten welk middel de DA daarvoor gaat gebruiken.
Azepromazine (het kalmeermiddel) heeft een versterkende invloed op pentobarbital (waarmee de hond uiteindelijk ingeslapen wordt). Vaak zet de DA twee spuiten: dat is dan eerst azepromazine (intramusculair, dus dat prikje is snel en makkelijk gezet) daarna de pentobarbital. Dat moet intraveneus, en dat gaat dus een stuk soepeler als de hond versuft is door de azepromazine. Bij een helemaal wakkere hond is het soms wat gedoe om de ader aan te prikken, die stress wil je bij een euthanasie uiteraard koste wat kost voorkomen.

In jouw geval wil je dus niet dat de DA het eerste spuitje zet, vandaar dat azepromazine in tabletvorm een optie zou zijn. Zodra de hond dan versuft zou zijn, kan de DA alsnog de pentobarbital intraveneus toedienen. Verder hetzelfde.

Mocht jijzelf in staat zijn om een intramusculair spuitje te zetten (is niet moeilijk, maar ik weet niet of je dat emotioneel aankan) dan zou dat nog te prefereren zijn. Het werkt dan nl veel sneller, zeg tien mintuen in plaats van een aantal uur via oraal. Het effect is hetzelfde, maar ik kan me indenken dat het zwaar is om een pilletje toe te dienen en dan nog een x aantal uur te moeten wachten voordat de DA kan komen om de hond definitief in te laten slapen. Dat is het enige verschil overigens, de hond lijdt niet meer of minder, dus voel je niet schuldig als je dat niet ziet zitten.

Succes en sterkte... je DA zal je waarschijnlijk hetzelfde vertellen. Maar je weet nu tenminste een beetje waar je aan toe bent.

Kees
Psssttt....
Het is Acepromazine ......in de DA praktijk ook bekend als Vetranquil.
Vetranquil is ook beschikbaar als pasta en neemt dan nog makkelijker op.
Vetranquil werkt heel snel, al binnen enkele minuten kan je een reactie (versuffing) merken er zitten zeker geen uren tussen.

Acepromazine is nauw verwant met chlorpromazine dat in de humane geneeskunde ingezet wordt als antipsychoticum. Chlorpromazine is vaak de inhoud van de "platspuit spuit".
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Mijn DA gaf aan dat rustgevende middel niet helpen. Op het moment van stress zal een hond overal doorheen gaan tenzij je enorm overdoseerd en een portie geluk hebt. In de praktijk heb ik al een paar keer mee moeten maken dat honden gemuilkorft verdoofd werden en daarna zonder muilkorf ingeslapen werden. Het is niets leuks, maar voor de honden was het de snelste manier met de minste stress.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Twaalf jaar geleden had een van onze honden blaashalskanker. Dan komt de vraag, tot hoe lang gaat het nog? Je kunt niet wachten tot de blaas knapt. Op een gegeven moment toen het plassen naar mijn idee steeds moeizamer ging hebben we het besluit genomen dat het niet langer kon. Ik vond het vreselijk om een zo voor het oog gezonde hond van 6 jaar in te moeten laten slapen. Ik heb aan de dierenarts gevraagd of ik niet alvast een slaapmiddel kon geven, dat ze het niet merken zou als hij zou komen. Ik heb tabletjes gekregen, wat het was weet ik niet meer, en die tabletjes heb ik 's morgens door wat eten gedaan. Op een gegeven moment werd ze suf en ging op de bank liggen te slapen. 's Middags sliep ze nog lekker, de dierenarts komt bij ons thuis en mevrouw is wakker. Ze stommelde naar de man toe en begroette hem. We hebben haar meegenomen naar de slaapkamer en daar heeft ze gewoon in haar vel een flinke overdosis slaapmiddel gekregen. Ze is toen heel rustig in een hele diepe slaap gevallen, toen is de dodelijke injectie in haar poot gegeven en heeft ze heel rustig het tijdelijke met het eeuwige verwisseld.
Later hebben we nog een hond gehad met een kankergezwel in de bek en op een dag kreeg die hond een bloeding en toen is meteen de dierenarts gekomen, het inslapen ging net zo als de vorige, ook heel rustig .
Ik weet niet of ik er indertijd goed aan gedaan heb om tabletjes te geven, ik weet ook niet of ik dat weer zou doen maar als je ervoor staat maak je toch een keuze. Ik ben in ieder geval blij geweest dat ze zo rustig aan hun einde kwamen. Ik wens je veel sterkte toe.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Mickie schreef:
boxersien schreef:Mijn DA gaf aan dat rustgevende middel niet helpen. Op het moment van stress zal een hond overal doorheen gaan tenzij je enorm overdoseerd en een portie geluk hebt. In de praktijk heb ik al een paar keer mee moeten maken dat honden gemuilkorft verdoofd werden en daarna zonder muilkorf ingeslapen werden. Het is niets leuks, maar voor de honden was het de snelste manier met de minste stress.
Het is ook de bedoeling dat rustgevende middel te geven vóórdat er stress optreedt :wink:
Overdoseren is in dit geval overigens niet zo erg, aangezien ze niet meer hoeft te ontwaken uit die verdoofde toestand.
Zeker, dat begrijp ik, maar dan nog zullen veel stress gevoelige honden door hun rustgevend middel heen gaan (werd mij verteld, nooit hoeven mee te maken gelukkig).

Als het hondje werkelijk heel bang is van vreemden dan lijkt mij de kans ook heel groot dat op het moment dat de DA aan haar wil zitten thuis of op de praktijk dat ze door haar zenuwen toch wel wat onrustig gaat worden. Uiteraard hoeft dit niet, maar mij lijkt deze kans wel reeel. :wink:
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

je hebt het antwoord zelf al gegeven. Wanneer je de beslissing neemt om je kameraadje te laten inslapen, geef het diertje vooraf een kalmerend middeltje, zodat hij niets meer merkt van zijn omgeving. Wanneer ze slaapt, kan je rustig afscheid nemen, zonder dat het hondje je verdriet aanvoelt. De Da kan dan een beetje later rustig zijn onplezierige maar onafwendbare taak uitvoeren. Sterkte ermee en verwen het lieverdje zolang het nog verantwoord is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”