Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom wel/niet op show mogen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

waarom wel/niet op show mogen

Ongelezen bericht door doggyfun »

Hoi hoi,

Ik was me laatst eens af aan het vragen:

Waarom mogen gecastreerde reuen niet naar een show, maar gecastreerde/gesteriliseerde teefjes wel?

wie weet wat daar de achterliggende gedachte van is?

Heb me suf lopen denken :denken: , maar er schiet me zo niks te binnen :19:

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Volgens mij moeten de teefjes ook gewoon intact zijn,toch?
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
doggyfun
Erelid

Hoi,
Dacht ik ook altijd......maar laatst is een cursist van ons met een gesteriliseerd teefje toch naar een CAC show geweest.

Vandaar dat ik het me afvroeg.

groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

doggyfun schreef:Hoi,
Dacht ik ook altijd......maar laatst is een cursist van ons met een gesteriliseerd teefje toch naar een CAC show geweest.

Vandaar dat ik het me afvroeg.

groetjes,
corina
Maar aan de teef kun je dat niet zien en aan de reu wel.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Heel simpel, het mag ook niet maar is ook niet te controleren. Dat is de pech van reuen, daar is het wel of niet hebben van ballen nu eenmaal makkelijk te controleren.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

een show gaat om het exterieur, de buitenkant dus.

de rasstandaard wordt daar bekeken.

in 9 van de 10 rasstandaarden staat dat een reu 2 ingedaalde testikels moet hebben. als het zakkie leeg is kun je dat simpelweg niet zien.

dat de baarmoeder mooi van vorm moet zijn staat nergens in de rasstandaard dus dat hoeft er ook niet te zijn.
Afbeelding
petra1
Zeer actief

Dan een vraag van een andere orde: waarom zou je met een gesteriliseerde teef naar een show gaan?

Wel een hele logische verklaring,trouwens Massam!
Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Danielle schreef:Heel simpel, het mag ook niet maar is ook niet te controleren. Dat is de pech van reuen, daar is het wel of niet hebben van ballen nu eenmaal makkelijk te controleren.
het mag wel, kijk de regels er maar eens op na :wink: .

een goede reden voor een fokker om met een gecastreerde teef naar show te gaan is te laten zien wat hij fokt, om zijn gezicht te laten zien, om zijn ras te laten zien. Voor een particulier is een goede reden het plezier dat hij/zij ervan kan hebben de hele dag op show lekker met je hond bezig zijn, te kletsen etc.
Afbeelding
petra1
Zeer actief

Ah,oke zo had ik er nog niet over gedacht :)
Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

petra1 schreef:Dan een vraag van een andere orde: waarom zou je met een gesteriliseerde teef naar een show gaan?

Wel een hele logische verklaring,trouwens Massam!
er zijn zelfs mensen die het leuk vinden van hun huishond met stamboom een mooi rapportje te krijgen! :ok:

dan maakt het niet uit of het kippenhokje er nog in zit of niet.

of bijvoorbeeld zoals mijn pupkopers. (wel allemaal mannen op 1 na maar stel dat het teven waren) die vinden het leuk om eens een keer op mijn verzoek mee te gaan naar een stafforddag. deze is welliswaar niet officieel maar ik had ook een show voor kunnen stellen.

ik wil gewoon graag eens weten of mijn roze bril het goede beeld geeft. ook als mijn puppeneigenaren hun dames geholpen zouden hebben
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Danielle schreef:Heel simpel, het mag ook niet maar is ook niet te controleren. Dat is de pech van reuen, daar is het wel of niet hebben van ballen nu eenmaal makkelijk te controleren.
Ik heb het al eens eerder geschreven, ik ken een geval waarbij een reu gecastreerd werd en vervolgens (in Duitsland) voorzien werd van "kunstballen". Toen konden ze er toch weer meer showen :smile:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ennath schreef:
Ik heb het al eens eerder geschreven, ik ken een geval waarbij een reu gecastreerd werd en vervolgens (in Duitsland) voorzien werd van "kunstballen". Toen konden ze er toch weer meer showen :smile:
En dat is dan gewoon oplichting :devil:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

petra1 schreef:Dan een vraag van een andere orde: waarom zou je met een gesteriliseerde teef naar een show gaan?
Misschien omdat je het leuk vindt om je hondje te laten zien?
Mijn gecastreerde teefje Beetle mocht vorig jaar ook weer eens mee naar de clubmatch van de rasvereniging, gewoon, voor de fun.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Angelique25 schreef:
Ennath schreef:
Jazeker!
Ik vraag me alleen af voor hoeveel honden het op gaat :denken:
Ik bedoel, als één eigenaar de boel zo bedot, waarom dan niet meer?
Maar goed, in de paardensport worden er ook shows en keuringen georganiseerd waar je een ruin voor in kan schrijven. En ergens is dat ook terecht. Ook een gecastreerd dier is een fokproduct van twee andere dieren en zegt iets over datgene wat de ouderdieren en/of fokker voortbrengen. Dus ik zou er geen moeite mee hebben als shows opengesteld werden voor castraten. Eventueel met de aantekening "castraat" bij de inschrijving. :wink:
Myra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Myra »

Mijn teef is om medische reden gesteriliseerd, echter deed zij het erg goed op show, en vind zij (in mijn opzicht) het leuk om te showen

Ook al was ze niet gesteriliseerd, met haar werd toch niet gefokt. Ze heeft ook geen castraten vacht gekregen, maar dat zal wel komen doordat haar baarmoeder er nog wel in zit
Afbeelding
Groetjes Marije, Ajana en Bear
*Mike en *Myra
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Bij kattenshows heb je ook een aparte groep met kastraten, dus eigenlijk wel krom dat dat bij hondenshows niet zo is.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Sjalot schreef:Bij kattenshows heb je ook een aparte groep met kastraten, dus eigenlijk wel krom dat dat bij hondenshows niet zo is.
er zijn wel shows waar je met castraten ( of honden met "foutjes") kunt komen, alleen zijn dat idd niet de cac/cacib shows

ik vind het niet zo raar, het is al enorm druk, de hoeveelheid honden die ingeschreven worden, de lange dag die het is, dat er dan ook nog 2 aparte rubrieken, waar dan dus een boel honden voor ingeschreven kunnen worden, komt?

daarbij, een show is er natuurlijk ook gewoon voor presentatie, voornl voor fokdieren, fok produkten, dieren die zich verder door kunnen zetten in het ras, of gezet hebben. als er bv in de veteranen klasse ook gecastreerde reuen kunnen deelnemen, zou ik dat prima vinden
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

yamie schreef:
daarbij, een show is er natuurlijk ook gewoon voor presentatie, voornl voor fokdieren, fok produkten, dieren die zich verder door kunnen zetten in het ras, of gezet hebben. als er bv in de veteranen klasse ook gecastreerde reuen kunnen deelnemen, zou ik dat prima vinden
Maar de gecastreerde honden zijn toch ook afstammelingen van fokproducten? Die kan je toch ook laten zien als nakomeling. Stel je hebt een mooie reu die gecastreerd is en zus is intact. Dan kan je toch via die zus waarschijnlijk het erin fokken. Dan telt die gecastreerde reu toch nog volledig mee? Je kijkt toch niet alleen naar je eigen hond. Hetis juist belangrijk om naar alle honden te kijken en niet naar waarmee je kunt fokken (is niet persoonlijks naar jou hoor :mrgreen: )
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Het schijnt momenteel een hype in Amerika te zijn om je reu impantatie balletjes te geven. Het komt overeen met een borstvergroting maar dan voor balletjes, voor een reu.

Waar je trek in hebt! :pffff:
Voor zover ik weet is dit in Nederland nog niet mogelijk.
doggyfun
Erelid

Het schijnt momenteel een hype in Amerika te zijn om je reu impantatie balletjes te geven. Het komt overeen met een borstvergroting maar dan voor balletjes, voor een reu.

Waar je trek in hebt!
Voor zover ik weet is dit in Nederland nog niet mogelijk.
Nou, dat hoeft voor mij inderdaad ook niet. :N:

Maar ja, iedereen denkt natuurlijk weer anders.

Groetjes,
corina
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ennath schreef:
Angelique25 schreef:
Ennath schreef:
Jazeker!
Ik vraag me alleen af voor hoeveel honden het op gaat :denken:
Ik bedoel, als één eigenaar de boel zo bedot, waarom dan niet meer?
Maar goed, in de paardensport worden er ook shows en keuringen georganiseerd waar je een ruin voor in kan schrijven. En ergens is dat ook terecht. Ook een gecastreerd dier is een fokproduct van twee andere dieren en zegt iets over datgene wat de ouderdieren en/of fokker voortbrengen. Dus ik zou er geen moeite mee hebben als shows opengesteld werden voor castraten. Eventueel met de aantekening "castraat" bij de inschrijving. :wink:
Best veel en dan denk ik ook aan de honden die operaties hebben ondergaan om "gezond" te worden en vervolgens worden geshowd. Zou dat nog enkel voor de leut zijn dan is het nog niet zo rampzalig, maar we zullen allemaal wel een kampioen kennen die eigenlijk zware hd/ed heeft had, maar die door een stevige operatie toch leuk uit de voeten kon in de ring.
Die plastic ballen vind ik eigenlijk nog het minst erg, die hond kan zich toch niet meer voortplanten een een beetje keurmeester haalt die knikkers er zo tussenuit.
Met een castratenklasse heb ik op zich ook niet zoveel moeite hoewel ik erbij blijf dat ik toch liever complete reuen zie aangezien een nakomeling wel prachtig kan wezen, maar als het om een gecastreerde monorchide reu gaat dan vind ik dat niks om je eigen nou aan te moeten vergapen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”